fbpx

Golazo stelt zich vragen bij werkwijze Flanders Classics: “We willen antwoorden”

vrijdag 6 december 2019 om 12:34
Golazo stelt zich vragen bij werkwijze Flanders Classics: “We willen antwoorden”

foto: Cor Vos (archief)

Vandaag werd bekend dat organisator Golazo voorlopig geen kandidaturen indient voor de hervormde Wereldbeker veldrijden van 2020-2021. Christophe Impens – CEO van Golazo – legt in een gesprek met WielerFlits uit waarom. Impens stelt zich vragen bij de werkwijze van Flanders Classics, dat samen met de UCI die Wereldbeker samenstelt.

Golazo is organisator van zeventien veldritten, waaronder alle manches van de DVV Verzekeringen Trofee en de huidige wereldbekercross van Namen. “We geloven niet dat één klassement de rest zal versmachten. Er blijft ruimte voor een aantrekkelijke kalender met evenementen die een sterke traditie hebben of die vernieuwend zijn”, zo liet Golazo eerder weten via een persbericht.

Maar er blijkt nog meer te spelen in veldritland, want Impens is niet tevreden met de werkwijze van Flanders Classics. “De voorbije dagen hebben we telefoontjes gekregen van gemeentes en steden waar wij veldritten organiseren of zelfs eigenaar van de cross zijn. Ze waren benaderd door Flanders Classics om in te stappen in de nieuwe Wereldbeker.”

Over benaderen steden/gemeenten: “Dat doe je niet, er moet respect zijn”
“Dat kan natuurlijk niet, aangezien steden en gemeentes niet altijd organisator zijn. Zij weten ook niet altijd exact waarover het gaat. Ze kennen bijvoorbeeld de kostenstructuur en vooral de details niet. Het is vreemd, want we lezen dat er veel kandidaten zijn. Waarom worden er dan nog steden gecontacteerd waar wij organiseren? Dat zorgt voor onrust bij de gemeentes. Die rechtstreekse contacten, dat hoort niet. Er moet respect zijn.”

Een ding is duidelijk: Impens is niet blij met de werkwijze van Flanders Classics, maar hij heeft nog argumenten. “Er is nog zoveel onduidelijkheid”, doelt hij op de precieze invulling van de Wereldbeker veldrijden 2020-2021. “Iedereen heeft nog een waslijst aan vragen over de voorwaarden. Zullen de toppers bijvoorbeeld aanwezig zijn? We kunnen toch geen kandidaturen indienen, zolang er zoveel onduidelijkheid is.”

Wachten op antwoorden
“Mede daarom laten we de deadline van vandaag aan ons voorbijgaan. Of we er nog op kunnen terugkomen? Ik zeg: we hebben voorlopig nog geen kandidaturen ingediend. We wachten nog op antwoorden van de UCI. Het is een voorlopig besluit, al geloof ik ook dat er plaats is naast de Wereldbeker. En er zijn blijkbaar genoeg andere kandidaten. Waarom worden er dan gemeenten rechtstreeks benaderd…”

Zit Golazo er dan niet mee dat het een aantal vaste, historische data zal kwijtspelen? Denk maar aan de Koppenbergcross, die al jaren op 1 november wordt georganiseerd. Maar die datum wordt nu geclaimd door de Wereldbeker. “Afwachten”, aldus Impens nog. “Ook dat is een vraag die we hebben gesteld aan de UCI. Iedereen is verrast door die voorgestelde WB-kalender. Maar wij gaan er voorlopig niet vanuit dat die zomaar geïmplementeerd zal worden. We hopen dat UCI nog oren heeft naar onze argumentatie.”


Deze organisatoren zijn wél kandidaat
Golazo past voor Wereldbeker veldrijden
Video: Waarom de toekomst van het veldrijden onzeker is

Dit artikel delen:

19 Reacties

A.M.M. Jonkers 6 december 2019 om 13:36

Flanders Classics denkt alleen maar aan geld, heel veel geld en draait eerst het veldrijden de nek om en daarna de wegwedstrijden.
Wouter van den Haute is een doodordinaire geldwolf die over lijken gaat, de wielersport interesseert hem geen zier. Zijn eigen portemonnee is het aller- allerbelangrijkste

FDJ 6 december 2019 om 13:56

Golazo natuurlijk niet anders. Die zien hun klassement van DDV om zeep geholpen worden en inkomsten kwijtraken.

A.M.M. Jonkers 6 december 2019 om 14:47

@FDJ
Flanders Classics wil gewoon een monopolie-positie en dat is de doodsteek voor het veldrijden.

dikkechaap 6 december 2019 om 14:06

Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Samlambeej 6 december 2019 om 14:44

Matje juicht dit toe zo te zien.

Gebruikersnaam 6 december 2019 om 14:53

Het spannendste duel in het huidige veldrijden.

Ik hoop eigenlijk wel op een conflictje, waarbij een "klassieker", die niet in de WB wil, tegelijk met één of andere WB-cross in Spanje of Engeland wordt georganiseerd., mits de reglementen dat toelaten. En dan zien wat er gebeurt en welke keuzes de renners maken.

Theo Bovengemiddelkamp 6 december 2019 om 14:57

Tja, klinkt als een spelletje ver pissen tussen twee organisaties die zichzelf belangrijker dan de sport vinden.

A.M.M. Jonkers 6 december 2019 om 15:40

+ 1

Panache 6 december 2019 om 15:03

Over benaderen steden/gemeenten: “Dat doe je niet, er moet respect zijn”

Héél goed dat er gemeenten rechtstreeks benaderd worden. Je laat dat niet afhangen van een tussenpersoon. Golazo staat enkel sterk als het één blok vormt met hun hele bestand van 17 veldritten. Dat spelen ze uit. Een beetje wroeten bij de gemeenten is juist goed en gaat in tegen de kartelvorming. Laat de markt maar even vrij en dan wordt heel snel duidelijk of er wel of geen draagkracht is voor de gemaakte plannen. Die wedstrijdjes ver plassen en niet verder kijken dan het eigen weiland heeft de sport internationaal niets gebracht. Dat het nu over een andere boeg gegooid wordt is goed. Mislukt het plan van de UCI/Flanders dan is dat ook prima. Maar blijf wrikken in dat vastgeroeste wereldje.

platteprijs 7 december 2019 om 11:19

Aparte kijk. Golazo en gemeenten is geen kartelvorming. Als Flanders en Golazo alles onderling zouden regelen wel. En de markt zijn gang laten gaan, brengt alleen maar ellende, dat moet je niet willen.

Romāns Vainšteins 6 december 2019 om 15:12

Het wordt één grote blubberzooi zo, wel mooi passend bij de nicheniche.

Theo Bovengemiddelkamp 6 december 2019 om 15:19

In België hebben zich dus Ruddervoorde, Wachtebeke, Middelkerke en Koksijde kandidaat gesteld. Zelf vind ik alleen Koksijde een WB-waardig parkoers. Met Wachtebeke en Middelkerke heb ik niks en Ruddervoorde is niet mijn ding. Het is net zo’n kermis met allerlei attracties. Ik hou meer van meer natuurlijke parkoersen. Met crossen als Wachtebeke en Middelkerke gaat de wereldbeker nooit aanzien krijgen en is het idee van een soort van Champions League bij voorbaat al mislukt. In de Champions League horen de grootste renners op de mooiste parkoersen.

Zonhoven, Namen, Koksijde, Gavere, Overijse, Zolder, Oudenaarde en Baal zou ik wel een mooi rijtje vinden. En dan Hoogherheide en Hulst namens Nederland.

blix 6 december 2019 om 17:08

+1

Maar ik zou niet te veel in België gaan zoeken.
Koksijde, Namen, Niel, Koppenberg, Gavere en eventueel Overijse vind ik WB-waardig.
Hopelijk keert Valkenburg terug en blijven de crossen in Amerika behouden (of vinden ze andere crossen in Amerika).
Een Britse (Milton Keynes?), Baskische, Franse (Nommay, Pontchâteau of Lièvin), Tsjechische (Tabor), Zwitserse (Bern) en Duitse (München?) WB-manche lijkt me verder echt wel opportuun.

Jean Dumas 6 december 2019 om 16:00

Wel even ‘organisator’ Golazo erbij zetten in de kop of verwijzen naar het veldrijden, anders wordt het zo incrowd.

Samlambeej 6 december 2019 om 17:40

Dat Flanders Classic zomaar alle zondagen en feestdagen kan claimen is gewoon het kwalijke van de zaak.

SnellePelle 6 december 2019 om 18:24

Flanders classics heeft de concessie tot het organiseren van de Wereldbekers. Niet onlogisch dat zij acquisitie doen om de kalender in te vullen.

Golazo kan de makkelijke weg kiezen en de samenwerken aan te gaan en zekerheid te hebben voor een plek op de kalender. of de moeilijke weg met als risico dat je geen kalenderplaats meer hebt.

dustin 7 december 2019 om 10:19

Flanders Classic maakt het veldrijden kapot. Mogelijk niet direct, maar naar gelang ze meer macht krijgen zullen de eisen omhoog gaan, en navenant de kosten.

Wie zit er te wachten op een wereldbeker veldrit in China of de Emiraten?
ja, de UCI zal dat wel zien zitten.

Zie het wegwielrennen, hoeveel wedstrijden zijn er al niet ter ziele gegaan.
Op de weg interesseert Flanders Classic ook enkel hun eigen wedstrijden, de anderen interesseert hen geen zier. Zie ook het meer geld vragen aan plaatsen waar een klassieker langs komt.

En ook, veldrijden is een heel kleine sport, grotendeels afhankelijk van vrijwilligers, dus veel gevoeliger voor veranderingen.

Panache 7 december 2019 om 11:14

“ maar naar gelang ze meer macht krijgen zullen de eisen omhoog gaan, en navenant de kosten“

Zo werkt het niet in een vrije markt. Waar het normaal gesproken heen gaat is een marktevenwicht. Zo gauw de kosten onredelijk gaan stijgen, zullen de kandidaten afhaken en is FC weer genoodzaakt de kosten te verlagen om voldoende wedstrijden te kúnnen organiseren.

blix 7 december 2019 om 12:42

Wie zit er te wachten op een Wereldbeker met enkel crossen in de Benelux? Niemand praat toch per se over China en de Emiraten? Mooie Europese crossen, enkele Amerikaanse wedstrijden en een paar in België en Nederland, daar gaat de nieuwe Wereldbeker om.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.