Giro 2021: Voorbeschouwing Dolomietenrit naar Cortina d’Ampezzo

Giro 2021: Voorbeschouwing Dolomietenrit naar Cortina d’Ampezzo

foto: Cor Vos

Door Sam Dictus & Koen Middendorp
maandag 24 mei 2021 om 08:00

Vanwege extreem weer is de zestiende etappe van de Giro d’Italia flink ingekort en zijn de Passo Fedaia en de Passo Pordoi uit het parcours geschrapt. De Passo Giau blijft echter intact, net als de finish in Cortina d’Ampezzo. Door de regen en koude wacht de renners nog altijd een loodzware dag. WielerFlits blikt uitgebreid vooruit!

[bingoal id=”164707″ link=”http://bit.ly/bingoal_giro2021_16″ title=”Wie wint de Giro-etappe van maandag?”]

Parcours

Vanwege extreem weer is de route van de zestiende etappe ingekort. Eigenlijk zou de Giro-karavaan in de tweede helft van de koers over de Passo Fedaia en de Passo Pordoi trekken op weg naar de Passo Giau, maar het lusje over de Fedaia en de Pordoi is geschrapt. Aan de voet van de Fedaia gaan de renners nu de Giau omhoog. Die bergpas naar 2233 meter hoogte is intact gelaten, net als de aankomst in Cortina d’Ampezzo.

UpdateGiro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe

Vanaf de start in Sacile is het vrijwel direct klimmen geblazen. Na dertien kilometer vals plat bereiken de renners de voet van de eerste klim. La Crosetta is net geen twaalf kilometer lang en stijgt aan een gemiddelde van 7%, vandaar dat deze klim doorgaat als eerste categorie.

De technische afdaling van La Crosetta, uitkomend in de Cordevole-vallei, is allesbehalve gelijkmatig. Bijna vijftig kilometer lang loopt het parcours op en af, tot de renners het gehuchtje La Stanga passeren. Hierna volgt weer een lang stuk omhoog waar we de eerste tussensprint vinden in Agordo. De tweede tussensprint zou eigenlijk in Rocca Pietore zijn, maar door de wijziging van het parcours ligt die nu in Caprile.

In Caprile zouden de renners eigenlijk de Passo Fedaia oprijden, maar in plaats daarvan gaat de route de Passo Giau omhoog, een beklimming die eveneens tot de verbeelding spreekt. De cijfers: net geen tien kilometer klimmen aan een gemiddelde van goed 9%.

Op de top van de Passo Giau ben je op 2.233 meter hoogte, door het schrappen van de Passo Pordoi het nieuwe hoogste punt van deze Giro d’Italia. De echte daalspecialisten kunnen zich in de bochtige afdaling van goed achttien kilometer op weg naar de finish in de toeristische hotspot Cortina d’Ampezzo nog eens flink uitleven.

Voor de laatste finish in Cortina d’Ampezzo moeten we terug naar 2012, toen Joaquim Rodríguez in het roze de etappe wist te winnen, nadat hij Ivan Basso en Ryder Hesjedal wist te verslaan na een sprint met een elitegroepje. Ook toen was de Passo Giau de laatste scherprechter op weg naar de finish.

Start: 11.30 uur in Sacile *
Finish: tussen 15.52 en 16.29 uur in Cortina d’Ampezzo *
Afstand: 212 kilometer 153,0 kilometer
* aangepaste start- en aankomsttijden


Favorieten

In de voorbije bergetappes slaagden de vluchters er telkens in om uit de greep te blijven van de favorieten voor de eindzege. We verwachten maandag echter wel dat de ritzege gaat naar een Egan Bernal of Simon Yates. Waarom? Nou, omdat de renners vrijwel meteen beginnen aan een klim van eerste categorie en het verder een loodzware etappe zal worden met nog eens drie Dolomietencols in de tweede helft van de koers.

Een vluchtgroep met daarin enkele sterke klimmers heeft alleen tussen de top van La Crosetta en de voet van de Passo Fedaia kans om écht uit te lopen op de groep der favorieten, aangezien er dan een vrij lange tussenstrook volgt van goed tachtig kilometer. En toch verwachten we dat de beste klimmers in deze Giro ook voor de etappezege zullen strijden. Mannen als Yates, Ciccone en Carthy zullen toch wel een keer een etappe willen winnen.

Krijgen we opnieuw een duel tussen Bernal en Yates? – foto: Cor Vos

Maar de topfavoriet is en blijft toch echt Egan Bernal. De Colombiaan is momenteel de sterkste bergop en beschikt ook nog eens over de beste ploeg. Op Campo Felice deelde Bernal een eerste échte tik uit, in de gravelrit naar Montalcino volgde een uppercut en op de Monte Zoncolan werden sommige renners al getrakteerd op een knock-out. In de rit naar Cortina d’Ampezzo kan Bernal misschien wel de genadeklap uitdelen.

Het parcours moet hem als gegoten liggen. Als Colombiaan is hij het gewend om op grote hoogte te koersen en bovendien is de steile Passo Giau echt een klim voor de ex-mountainbiker. Als Bernal zijn duivels ontbindt op de Giau, wie is dan in staat om hem te volgen? Met Filippo Ganna, Jhonathan Narváez, Jonathan Castroviejo en Daniel Felipe Martínez als waakhonden hoeft Bernal niet bang te zijn dat hij in de finale alleen komt te zitten.

Op de Monte Zoncolan kon Bernal tot in de laatste kilometers rekenen op een ijzersterke Martínez, die na het nodige kopwerk zelf ook nog negende werd op de verschrikkelijk steile Zoncolan. Martínez staat momenteel ook achtste in het klassement en kan misschien nog wel verder opschuiven, als hij tenminste niet te veel hoeft te knechten voor zijn roze kopman.

Kan Hugh Carthy toeslaan op weg naar Cortina d’Ampezzo? – foto: Cor Vos

Krijgen we op weg naar Cortina d’Ampezzo een duel tussen Bernal en Simon Yates? Dat zou zomaar kunnen, aangezien de Brit steeds beter begint te koersen en op de Zoncolan al de voornaamste uitdager was van de Colombiaan. Het was Yates die versnelde in de laatste steile kilometers, en alleen Bernal bleek in staat om naar het achterwiel van de Brit te rijden. Yates verloor uiteindelijk nog wel tijd op Bernal, maar hield de schade beperkt.

De kopman van Team BikeExchange leek deze Giro lange tijd verstoppertje te spelen, maar volgens de Brit zelf is dat niet het geval. Naar eigen zeggen kampte hij met problemen. “Gelukkig voel ik me nu beter en kan ik weer vooruitkijken. Voor mij is het duidelijk dat Bernal de te kloppen man is. Het gaat zwaar worden om hem te verslaan, maar we blijven het proberen.” Het is aan Yates om maandag opnieuw aan te vallen.

Ook Hugh Carthy zal maandag iets moeten ondernemen, wil de Brit de Giro d’Italia nog winnen. De klassementsman van EF Education-Nippo staat momenteel vijfde, op iets meer dan twee minuten van Bernal, maar heeft zich nog niet echt kunnen onderscheiden bergop. Toch mogen we Carthy niet uitvlakken. De ranke klimmer is een man van de lange adem, veel meer dan van de korte snokken bergop, en laat etappe zestien nu iets zijn voor renners met een grote motor.

Giulio Ciccone zal graag nog een etappe willen winnen – foto: Cor Vos

Een renner die bergop wel over een aardige punch beschikt, is Giulio Ciccone. De Italiaan van Trek-Segafredo begon geweldig aan deze Giro, kende vervolgens een paar mindere dagen maar op de Monte Zoncolan stak Ciccone zijn neus weer aan het venster. “Het is geruststellend dat ik kan finishen tussen de beste klimmers”, liet hij zaterdag weten. De aanvalslustige Ciccone doet nog altijd mee om het podium en zal maar wat graag een bergrit willen winnen.

Aleksandr Vlasov had stoute plannen op weg naar de Monte Zoncolan, liet zijn ploeggenoten van Astana-Premier Tech de hele dag op kop rijden, maar op het moment suprême was Vlasov een van de eerste klassementsrenners die moest lossen op de flanken van de Monte Zoncolan. In goed twee kilometer verloor de Rus meer dan een minuut op rozetruidrager Bernal en zo is hij weggezakt van de tweede naar de vierde plaats in het algemeen klassement.

Was het gewoon een minder moment? Of is dit een teken aan de wand met het oog op de komende bergetappes? Dat zullen we maandag weten, want in de finale naar Cortina d’Ampezzo is het onmogelijk om je als klassementsrenner te verstoppen. Van Vlasov ben je echter nooit helemaal verlost en wellicht broedt Alexander Vinokourov, het sportieve brein achter Astana-Premier Tech, nog wel op een plannetje.

Kan Aleksandr Vlasov zich revancheren voor zijn mindere dag op de Zoncolan? – foto: Cor Vos

Damiano Caruso staat na ruim twee weken koers nog altijd bijzonder knap derde in het klassement, op 1:51 van Egan Bernal. De Italiaan werd na het uitvallen van Mikel Landa plots de kopman van Bahrain Victorious en haakt tot nu toe telkens zijn wagonnetje aan. De ervaren Caruso laat zich zelden zien in de finale, maar hoort op basis van zijn uitslagen zeker tot de betere klimmers in deze Giro. Kan hij verrassen op weg naar Cortina d’Ampezzo?

Binnen het kamp van Deceuninck-Quick-Step is het een kwestie van herbronnen, nu kopman Remco Evenepoel na twee mindere dagen is weggezakt naar de zevende plaats in het klassement. De jonge Belg blijft vechten voor een top-10-plaats in Milaan, maar is nu vooral bezig met het beperken van de schade. En dus krijgt João Almeida de komende dagen een vrij rol, gaf Evenepoel ook nog mee na de etappe met aankomst op de Monte Zoncolan.

De Portugees krijgt ook meteen een sterretje voor de etappe van maandag, aangezien hij de voorbije etappes een goede indruk maakte. Almeida moest op weg naar Montalcino en de Monte Zoncolan wachten op zijn Belgische kopman, maar kon overduidelijk beter. Aangezien Almeida na een mindere dag al op goed acht minuten staat in het klassement, is hij niet direct een gevaar voor Bernal. De Portugees zal kortom wel enige ruimte krijgen en dat maakt hem extra gevaarlijk.

Martin in het wiel van De Marchi, die er niet meer bij is deze Giro – foto: Cor Vos

Ook Daniel Martin is niet meteen een bedreiging voor de roze trui, maar hoort wel degelijk bij de beste klimmers in deze Ronde van Italië. Op de Monte Zoncolan kwam hij als twaalfde over de meet, maar was hij wel de zesde klassementsrenner. Met de vorm van Martin zit het dus wel snor en dus zal hij met interesse kijken naar de etappe van maandag. Kan de Ier van Israel Start-Up Nation zijn ploeg een welkome ritoverwinning bezorgen?

Onze voorlaatste ster gaat naar een potentiële vluchter: Antonio Pedrero. De Spanjaard van Movistar is al lang en breed uitgeschakeld voor een goed klassement, Pedrero staat op meer dan een halfuur van leider Bernal, maar klimt de laatste dagen wel uitstekend. Zo eindigde hij op de Monte Zoncolan nog in het spoor van de toppers. Pedrero probeerde zaterdag al mee te sluipen in de vroege vlucht, heeft hij maandag meer succes?

Weet Lorenzo Fortunato nogmaals de wielerwereld te verbazen? – foto: Cor Vos

Nu Emanuel Buchmann er niet meer bij is in deze Giro d’Italia, krijgen de renners van BORA-hansgrohe ongetwijfeld de ruimte om op jacht te gaan naar dagzeges. Is dit een uitgelezen kans voor Felix Großschartner om iets te proberen? De besnorde Oostenrijker heeft tot nu toe vooral in dienst gereden van Buchmann en Peter Sagan, maar nu hoeft hij zich niet meer te bekommeren om een kopman.

Andere renners om in de gaten te houden, mocht een vluchtgroep wegblijven, zijn Davide Formolo en Alessandro Covi (UAE Emirates), George Bennett en Koen Bouwman (Jumbo-Visma), Bauke Mollema (Trek-Segafredo), Rein Taaramäe en Jan Hirt (Intermarché-Wanty-Gobert), Pello Bilbao (Bahrain Victorious), Louis Vervaeke (Alpecin-Fenix), Einer Rubio (Movistar), Victor Lafay (Cofidis) en bergkoning Geoffrey Bouchard namens AG2R Citroën. En kan Lorenzo Fortunato, winnaar op de Monte Zoncolan, nogmaals de wielerwereld verbazen?

Favorieten volgens WielerFlits
**** Egan Bernal
*** Simon Yates, Hugh Carthy
** Giulio Ciccone, Aleksandr Vlasov, João Almeida
* Damiano Caruso, Dan Martin, Antonio Pedrero, Felix Großschartner

Giro 2021: Deelnemerslijst (WielerFlits)

[bingoal id=”164707″ link=”http://bit.ly/bingoal_giro2021_16″ title=”Wie wint de Giro-etappe van maandag?”]


Weer en TV

Het belooft een loodzware Dolomietenrit te worden, en dan niet alleen omdat de renners vier beklimmingen krijgen voorgeschoteld. Het zal namelijk onophoudelijk regenen tussen startplaats Salice en finishplek Cortina d’Ampezzo en verder is het bijzonder koud op de toppen van de Pordoi, Fedaia en Giau.

De vijftiende etappe is vanaf 10.45 uur rechtstreeks te zien op Eurosport 1, met aansluitend de nabespreking in Kop over Kop in de Giro. Ook is de koers live te volgen via de Eurosport Player en GCN+.

Dit artikel delen:

88 Reacties

HaxVanMeeswijk 23 mei 2021 om 22:07

Voor de beelden van het landschap teleurstellend dat het zo’n slecht weer wordt. Werkelijk schitterende bergen waar ze doorheen fietsen. Mits niet in de wolken. Beelden van de koers hopelijk des te heroïscher.

0
Cintu 23 mei 2021 om 22:25

Inderdaad. Een paar jaar geleden heb ik daar de Selle Ronda gefietst, oa over de Pordoi. Zeker één van de mooiste tochten die ik al gedaan heb op de fiets. Maar met het voorspelde weer gaan we daar morgen niet veel van zien en wordt het vooral hopen dat iedereen recht blijft in de afdalingen.

0
hanjovdberg 23 mei 2021 om 22:07

Ergens ben ik wel benieuwd naar de technische verschillen tussen schijfremmen en velgremmen.

Bernal rijdt met Ineos nog op de Pinarello op velgremmen. Bijna alle andere ploegen op fietsen met schijfremmen. Dat kan morgen in de regen, kou en met zoveel afdalingen wel een verschil maken.

Ben benieuwd. Hoewel remblokjes van schijfremmen ook snel kunnen slijten bij slecht weer. Interessante strijd op diverse vlakken morgen.

0
Wim Kruithof 23 mei 2021 om 23:40

zeer interessante invalshoek…

0
Polleke 24 mei 2021 om 10:49

Maakt geen zak uit, de limiet bij een vederlichte fiets ligt waar de wielen blokkeren, vanaf dan is het slippen, dat gaat even snel met velgremmen als met discs

0
SteelHorseCowboy 23 mei 2021 om 22:17

Ik hou van dit soort klassieke bergetappes. Aankomsten bergop hoeven van mij niet. Nog mooier is het als er op het laatst nog even vlak gereden moeten worden. In dit soort etappes moet je wel op tijd aanvallen als je echt verschil wilt maken. Dat is wat anders dan in de laatste kilometer van een aankomst bergop nog even wat seconden pakken terwijl je de hele dag de kat uit de boom gekeken hebt.

0
Aerosolo 23 mei 2021 om 22:49

Vaak ontstaan echte verschillen, als er op de voorlaatste berg wordt aangevallen. Maar dat is nog zo ver van de finish morgen. 52km. Met mooi weer verwacht ik de meeste favorieten bij elkaar en 1 of 2 die erdoor zakken en veel tijd verliezen. Met slecht weer misschien ook.

Maar wat betreft aanvallen op de voorlaatste klim lijkt mij woensdag na de rustdag de grootste kans van alle etappes. Vanaf de top van de San Valentino is het nog 37km. En zo’n vallei voor 10km is heerlijk als je nog een paar ploegmaats uit de vroege vlucht tegenkomt. Dat moet wel allemaal goed uitkomen. Ik verwacht/hoop dat daar de giro ontploft met die mooie slotklim, waar ik niet eerder van gehoord heb.

0
Abdoe 23 mei 2021 om 22:30

Astana gaat zich geen twee keer stoten, dus blijft er geen enkele ploeg over die gaat controleren voor de ritzege. Hooguit heel misschien BikeExchange.

Op die eerste klim gaat een sterke groep wegrijden. Almeida, Formolo, Martin, Grosss, etc. Die zien ze niet meer terug. Misschien een paar van bovenstaanden niet als ze teveel als een bedreiging voor het klassement worden gezien, maar 8 minuten zou toch genoeg moeten zijn. Als er alleen renners op meer dan een kwartier weg mogen, heeft Bouwman een mooie kans.

Mollema zal ongetwijfeld ook weer meezitten, maar misschien verlegt hij wel de focus naar de bergtrui, nu hij de vorm lijkt te missen om een rit te winnen.

0
nickdt 23 mei 2021 om 22:43

Ik betwijfel op ze Almeida laten gaan, zeker met diens tijdrit.

0
harryjohan71 23 mei 2021 om 22:56

Ik heb het beeld dat velen te hoge verwachtingen hebben van Almeida in het hooggebergte. Hij heeft nog niet bewezen dat hij dit aan kan. Vorig jaar in de Giro kon hij de tijdrijder van Ineos in de bergen niet volgen. In de rondes van 1 week kon hij dit jaar ook niet met de besten naar boven.

0
Robin Heijne 24 mei 2021 om 06:15

Felix is tot nu toe verassend onzichtbaar.. of denk je dat ie vandaag uit z’n schulp komt?

0
Abdoe 24 mei 2021 om 09:19

Qua hooggebergte lijkt Almeida dit jaar subtop. Goed genoeg voor een kans op ritwinst uit een vlucht, maar geen bedreiging voor het podium. Hij kan inderdaad wat tijd terugwinnen in de tijdrit, maar zal in de resterende bergritten eerder nog meer tijd verliezen. Ik kan me niet voorstellen dat Ineos zich druk maakt als hij meezit. Ze moeten alleen zorgen dat hij niet meer dan een minuut of 5 terugwint.

0
Gannadier 23 mei 2021 om 23:17

Ik verwacht dat Martinez samen met Bernal weg zal rijden en dan mag Martinez zelf de etappezege ophalen!

0
Rob Oele 23 mei 2021 om 23:20

Ik hoop van harte dat morgen de etappe niet stevig wordt ingekort: op de laatste beklimming, de passo Giau, wordt regen en sneeuw verwacht bij ongeveer 1 graad als ze daar langs (zouden) komen wat de kans groot maakt dat er sneeuw ligt in de de afdaling. Dat zou vanwege veiligheid genoeg reden zijn om die beklimming te schrappen. Laten we onze vingers kruisen dat de hele, epische, etappe toch helemaal doorgaat. Hoe anders was het in de tijden van Breukink en van de Velde toen van afgelasten/inkorten geen sprake was hoewel het echt sneeuwde en vroor.

0
Groetjesaandevoetjes 24 mei 2021 om 01:02

Ja balen dat de veiligheid in het wielrennen ie verbetert?

0
worldtour 24 mei 2021 om 09:36

Nu al helse weeromstandigheden. Op de passo Giau is het aant sneeuwen. Temperatuur schommelt rond het vriespunt. Nog maar eens zien of de renners het hele traject rijden.

0
Etika 24 mei 2021 om 09:36

Zolang we niet uren aan een stuk naar beelden van de aankomst moeten kijken is het voor mij al goed. Ik ben er klaar voor.

0
Veloburto 24 mei 2021 om 09:46

Mijn voorspelling is dat de kou, regen en de vele hoogtemeters een rol gaan spelen vandaag

0
Kilcowelderman 24 mei 2021 om 09:50

George bennet gaat denk ik winnen

0
Wheely 24 mei 2021 om 10:06

Als de zon straks doorbreekt en het 30 graden wordt…

0
Kilcowelderman 24 mei 2021 om 09:54

George bennet

0
vanuit de kantlijn 24 mei 2021 om 09:57

Bernal en Yates in de aanval, doorkomst Pordoi is de eindtijd….

0
Jowinho 24 mei 2021 om 10:17

Er is sprake van dat het eerste deel geneutraliseerd wordt en dat de tijden worden opgenomen op de top van de Giau.

0
Wheely 24 mei 2021 om 10:22

Jammer maar waarschijnlijk wel verstandig.

0
Arthur-vL 24 mei 2021 om 10:38

Geen Fedaia en Pordoi
Intussen is er bevestiging: de Passo Fedaia en de Passo Pordoi sneuvelen. Over de rest is er nog geen volledige duidelijkheid.

Bron: Sporza

0
Ouwe Taaie Bask 24 mei 2021 om 11:43

Jammer, maar dit is wel waarom de Giro het nooit zal winnen van de Tour qua attractiviteit. Bijna elk jaar gaan de etappes waar je naar uitkijkt niet door zoals gepland.

0
  • 1
  • 2

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone