Giro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe

maandag 24 mei 2021 om 10:30
Giro 2021: Bergpassen Fedaia en Pordoi geschrapt uit Dolomietenetappe

foto: Cor Vos

Winterse omstandigheden hebben voor ingrijpende veranderingen gezorgd in de Giro-etappe voor vandaag. Zowel de Passo Fedaia als de Passo Pordoi zijn uit het parcours gehaald. In de slotfase van de ingekorte rit wordt alleen de Passo Giau beklommen.

Winters weer zorgde vanochtend voor vraagtekens rond de etappe naar Cortina d’Ampezzo. Op de Passo Giau, de laatste klim van de dag, sneeuwde het zelfs al. De vraag rees dan ook of het volledige parcours wel kon worden afgelegd. Op minder dan een uur voor de start in Sacile was er overleg tussen organisator RCS Sports en onder meer rennersvakbond CPA.

Uiteindelijk is besloten om de lus in de tweede helft van de etappe over de Passo Fedaia en de Passo Pordoi te schrappen en door te rijden naar de Passo Giau en de aankomst in skigebied Cortina d’Ampezzo. Door de aanpassing van het parcours is de bergrit niet 212 kilometer lang, maar 153 kilometer.

De start van de zestiende etappe is uitgesteld van 10.50 uur naar 11.30 uur. De aankomst wordt verwacht tussen 15.52 en 16.29 uur.

Cima Coppi
Door het schrappen van de Passo Pordoi is de Passo Giau de nieuwe Cima Coppi, het hoogste punt van de ronde. Hier zijn in de strijd om de ‘Maglia Azzurra’, de blauwe bergtrui, extra punten te verdienen. De eerste negen renners op de top krijgen 50, 30, 20, 14, 10, 6, 4, 2 en 1 punt.

Dit artikel delen:

123 Reacties

NCyclingfan 24 mei 2021 om 10:32

Goh wat jammer

Landeirovic 24 mei 2021 om 10:34

Verdomme shit seg!

Cayolle 24 mei 2021 om 10:35

Begrijpelijk, maar echt jammer! Mooie herinneringen aan (eigen) beklimmingen van de Pordoi en de Fedaia en had ze daar wel weer eens naar boven willen zien gaan.

SprintMaster 24 mei 2021 om 10:36

jammer, die Fedaia had ik graag gezien.

Veloburto 24 mei 2021 om 10:40

Dit is toch wel de gaarste Giro ooit. Hoopte vandaag eindelijk op echte actie

FDJ 24 mei 2021 om 10:52

Vorig jaar brandde het ook de laatste week pas echt los en dan vooral de laatste twee bergritten dus het kan nog, maar tot nu toe is het een zeer matige Giro. Etappe naar de Zoncolan waar alleen Yates aanvalt, Bernal in zijn wiel plakt en er nog even uitspringt laatste kilometer. Wat een ontgoocheling.

Arry1337 24 mei 2021 om 10:53

Inderdaad, ik vind het prima dat het wat langzaam op gang komt maar dit lijkt echt een van de saaiste grote rondes ooit te worden…

Tony 24 mei 2021 om 10:58

De spanning is van deze Giro onthoofd. Ben blij als deze Giro is afgelopen.

Limal 24 mei 2021 om 11:11

Het saai zijn is natuurlijk eerder een gevolg van het overwicht van één renner (tot nu toe) dan de opbouw van de wedstrijd. Moest pakweg Roglic aan de start gestaan hebben naast deze Bernal-in-topvorm dan hadden we het misschien over de mooiste grote ronde in jaren.

Monsieur Bendy 24 mei 2021 om 11:17

@Limal

Je hebt helemaal gelijk maar wat er denk ik ook mee maken heeft is de behoefte vd organisatoren om de derde week echt overdreven zwaar te maken. Dit is een tendens die je de laatste jaren met name in de Giro en in iets mindere mate ook in de Tour ziet. Het komt echter een beetje neer op een aankomst op de muur van Huy, het lijkt leuk op papier maar het vormt echter een afschrikmodel waardoor de grote kanonnen hun kruit twee weken lang droog houden. We zijn nu twee weken bezig en hebben 1! echte aankomst boven gehad en deze was vreselijk saai. De Vuelta spreidt hun echte bergetappes mijns inziens een stuk beter.

Jungle Man 24 mei 2021 om 11:30

Vergeleken met de TdF is de giro nog altijd veel leuker om naar te kijken. Hier redden vluchters het vaak wel tot het einde, en hier is het parcours ook meer afwisselend.

ProfrondeZevenbergen 24 mei 2021 om 11:57

Tuurlijk …

Lalsacien 24 mei 2021 om 12:07

@Jungle man ik vind van niet.

Al Phila 24 mei 2021 om 10:40

Jammer, maar door het korter worden, kan het een waar spektakel te worden. Verschillen moeten nu op slechts 2 cols worden gemaakt.

PeterUitKampen 24 mei 2021 om 10:44

Of er wordt helemaal niet gekoerst en rijdt t hele peloton in sukkeldrafje en bloc de bergen op als protest.

Minne 24 mei 2021 om 10:47

Als protest? Ik garandeer je dat de renners hier blij mee zullen zijn hoor…

Al Phila 24 mei 2021 om 10:50

Nadere bestudering leert eigenlijk dat col 1 en col 4 te ver uit elkaar liggen. Zal dus wel rustig blijven tot de laatste col. En naar verwachting een vlucht van de dag die het gaat redden.

Geit in mijn Kelderman 24 mei 2021 om 10:54

De eerste col ligt veel te ver voor de meet. Dit wordt gewoon Ineos tempo op de Giau rijden en kijken wie er aanhaakt. Saai.

Krijn Hamelink 24 mei 2021 om 10:41

We missen de helden Johan vd Velde en Eric Breukink

Sagan=hulk 24 mei 2021 om 10:41

Mietjesmaatschappij. De renners wouden gewoon koersen en er is geen enkele reden om dit niet te doen. Het sneeuwt zo weinig dat het aanvoelt als koude regen. Het zal niet lang meer duren voordat we nooit meer die mythische grens van de 2000meter zullen opzoeken.

KnightBiker 24 mei 2021 om 10:50

Als het boven sneeuwt en regent en renners bevangen worden door de kou kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan: niet alle renners kunnen tegen dit soort omstandigheden. (Ikzelf zou controle over mijn handen verliezen bij nat weer bij nul graden)

Edwin Jansen 24 mei 2021 om 10:51

Mensen die zelf ooit in regen en sneeuw een alpencol opgereden hebben, weten dat je liever sneeuw hebt dan regen. Natuurlijk doet de organisatie dit niet omdat de renners mietjes zijn, maar vanwege de veiligheid in de afdalingen. De klimmen zijn het issue niet. Met de snelheden van de profrenners is de kans op onderkoeling in de afdalingen meer dan reeel. Vraag: Heb je zelf wel eens een alpencol afgedaald met nul graden celcius en ijsregen? Ik herinner me nog heel goed dat er maar 1 primaire gedachte overbleef en dat was de vraag hoe ik ging weten of ik nog kon remmen. En dat gelul over dat we nooit meer boven de 2000m gaan… Over een paar weken doen we het 3 keer op 1 dag in de Ronde van Zwitserland. Sommige mensen lijken te vergeten dat de zomer nog niet begonnen is en dan nog. Ik heb meerdere malen in Juli en Augustus rond het vriespunt boven de 2000m een col beklommen. Het hoort bij de hoge bergen.

Xevar 24 mei 2021 om 10:54

En wat is er precies erg aan dat sommige renners hier niet tegen kunnen? Die titanenstrijd is toch juist wat je wil?

De renners blijven uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid natuurlijk. Als ze merken dat ze zo bevangen zijn door de kou dat ze niet meer kunnen koersen moeten ze afstappen. Dat is precies hoe wielrennen hoort te zijn, een heroïsche strijd waarin de beste overeind blijft. Niet dat mietjes koersgedrag van tegenwoordig…

Emergo 24 mei 2021 om 10:58

Spraken zij van achter hun toetsenbordje met de warme pantoffels aan, nog een lekker kopje koffie schat?……

Xevar 24 mei 2021 om 11:01

Ah, het klassieke "boehoe je mag niks zeggen vanachter je pc'tje want je hebt het zelf nooit ervaren" argument. Blijft nog net z'n lachwekkend argument als altijd.

Jij bent af in deze discussie.

Ward 24 mei 2021 om 11:05

@Xevar
Hier gaat het “achter de computer”-argument wel op hoor.

Sagan=hulk 24 mei 2021 om 11:08

De organisatie zegt letterlijk "cancelling Fedaia & Pordoi was not the current weather conditions but the weather can change fast in the mountains".

Dit is gewoon een precedent om nooit meer naar de mythische 2000meter cols te trekken in mei. En wij kijken toch vooral naar de gladiatoren om hen te zien strijden in epische omstandigheden, wat ze tot nu altijd deden in de omstandigheden van vandaag. De renners vind ik trouwens niet de mietjes, zij wouden gewoon koersen. Het is die hele tendens en evolutie naar absolute veiligheid het onvoorspelbare, avontuurlijke en heldenswaardige uit het wielrennen haalt.

Limal 24 mei 2021 om 11:18

De voorspelling is ook al sinds gisteren dat de hardste regen pas rond deze tijd gaat inzetten. Beelden die je tot nu toe gezien hebt zijn dus niet representatief voor wat er de komende uren aankomt. Ik had zelf niet verwacht dat er afgelasting zou volgen omdat de temperatuur op de toppen voldoende boven het vriespunt blijft, maar verschillende lange afdalingen terwijl je doorweekt bent bij gevoelswaarde 0 (of véél lager vanwege je eigen snelheid) is natuurlijk niet te onderschatten.

WaarRoglicIsVuur 24 mei 2021 om 11:59

Ik kan er zo van genieten dat omdat een koers honderd kilometer wordt ingekort, er sprake is van een mietjesmaatschappij. Niet alles is slecht hè mensen, af en toe een keer ergens de goede kant van inzien is niet verboden. De echte tendens die ik proef is dat op social media en fora alles altijd maar slecht en negatief is. Daar schieten we niets mee op.

KnightBiker 24 mei 2021 om 12:03

@Xevar – omdat het een race is en geen gladiatoren gevecht tot de dood erop volgt: renners die er niet tegen kunnen worden gedwongen voor hen onverantwoorde risico’s te nemen. Ik snap je argument wel, maar dit weer in het hooggebergte is gevaarlijk, het is meer dan het een beetje koud hebben, sommige verliezen controle over hun motoriek.
Daarnaast moet je als het misgaat de veiligheid van een heel peloton waarborgen op 2000 meter hoogte: ik geef het de organisatie te doen. (Zie dat incident in China met die ultra lopers als voorbeeld, omstandigheden in het hooggebergte moet men niet onderschatten)

Ik stel voor dat je maar naar het forum op http://www.cagefightflits.NL gaat, dat past iets beter bij je mindset.

Onie 24 mei 2021 om 10:42

Zonde, maar het zal niet anders kunnen.

ProfrondeZevenbergen 24 mei 2021 om 11:59

+1

Een beetje begrip kan geen kwaad.

ronddraaien 24 mei 2021 om 10:44

Bluh stom man

pirazzi 24 mei 2021 om 10:44

Start ook pas om 13:55 uur.
Is nu 11:30.

freire93 24 mei 2021 om 10:45

11.30 zie ik op twitter.

pirazzi 24 mei 2021 om 10:48

Klopt, info op Cyclingmaster was onjuist.

freire93 24 mei 2021 om 10:44

Dqs komt hiermee goed mee weg.
Hopelijk nu meer vuurwerk van ze!

Laurens snauwaert 24 mei 2021 om 10:47

Volledig akkoord.
Mocht men dit doen met alle bergritten kan Evenepoel toch nog top 3 halen :)

pirazzi 24 mei 2021 om 10:50

Jammer voor Almeida dan.

tvm 24 mei 2021 om 10:46

Misschien dat van Avermaet deze ronde nog kan winnen?

Wel goed dat met rekening houdt met de koud watervrees van Bennett.

Bollentrui wordt Bouchard in de schoot geworpen.

Lalsacien 24 mei 2021 om 12:17

Want Bouchard heeft nog niets gepresteerd in deze ronde….

Xevar 24 mei 2021 om 10:48

Belachelijk. Sowieso is dat hele Extreme Weather Protocol al een farce, de renners horen helemaal niet te kunnen beslissen over dit soort dingen. In feite gijzelt de CPA nu de koers. Als het je niet bevalt of als je het niet veilig vindt stap je toch lekker af?

Het koersgedrag en de mentaliteit van de huidige generatie renners is voor 99% om te janken. Lekker elke dag een nietszeggend vluchtgroepje de zege cadeau doen. En zelf zo mogelijk rijden en lekker blijven aanklampen voor je 8e plek in het klassement. Nou, fantastisch zeg. Ze zijn vakkundig bezig om te sport om zeep te helpen.

En het dan gek vinden dat wielrennen onder de jeugd gigantisch aan populariteit aan het verliezen is. Goh, hou zou nou toch komen..?

RidderSchwobin 24 mei 2021 om 11:10

Waar blijkt dat laatste uit?

Edwin Jansen 24 mei 2021 om 11:17

Ja joh en er worden ook minder kinderen geboren omdat het ooievaarbestand terugloopt…

Nils96 24 mei 2021 om 11:19

Er beginnen steeds meer kinderen te fietsen en de kijkcijfers stijgen de afgelopen jaren, waaruit trek jij de conclusie dat wielrennen minder populair wordt?

Tony 24 mei 2021 om 10:48

Waardeloos…waar zijn die echte kerels gebleven van vroeger? Ga niet meer kijken…..

Edwin Jansen 24 mei 2021 om 11:04

Doei! En omdat dit een te korte comment is deze woorden.

IlPirata 24 mei 2021 om 10:49

Erg zonde dit weer. Ik kan mij de rit van Breukink en v/d Velde in de giro nog voor de geest halen, dat was pas slecht weer. Maar goed, alles voor de veiligheid van de renners.

RainbowJersey 24 mei 2021 om 10:49

En daarmee werd de Giro beslist. De enige etappe die moeilijk te controleren was onthoofd.

Djamolidin Abdoezjaparov 24 mei 2021 om 10:49

Het is niet anders. Die praktijken van die ultra marathon in China wil je ook. De organisatie doet het ook nooit goed.

Cintu 24 mei 2021 om 12:01

Moest ik ook direct aan denken. Die dachten vermoedelijk ook dat het wel ging meevallen. Maar in de bergen kan het weer snel omslaan.

Aart van Woud 24 mei 2021 om 10:49

Heel erg jammer.. Ik weet niet wat het morgen voor weer zal worden, maar hadden ze de rustdag en deze etappe niet kunnen wisselen?

Limal 24 mei 2021 om 11:26

Dit vind ik de meest interessante reactie die ik al las!

Ik weet niet of dit op organisatorisch vlak makkelijk uit te voeren is. De finish vandaag en de start van de woensdagrit liggen anderhalf uur rijden uit elkaar, dus je zou denken dat dit doenbaar zou zijn. Maar natuurlijk moeten er ook ordehandhavers en vrijwilligers voorradig zijn, beide vaak geregeld op lokaal vlak.

dit is mijn achterwiel 24 mei 2021 om 12:01

Dan komen de ploegen in de knoop met hun organisatie, persmomenten sponsorverplichtingen en vip-bezoeken

Rondje 25 24 mei 2021 om 10:52

Ik denk dat er op zich niet zoveel veranderd. De Passo Fedaia als de Passo Pordoi worden toch collectief genomen. Nu wordt in de slotfase van de ingekorte rit alleen de Passo Giau beklommen, maar wel volle bak. Daar veranderd niet zoveel in. Wat voor mij dan weer vreemd is, is dat deze col van 2233 meter wel wordt genomen terwijl het daar vanmorgen sneeuwde. Vervolgens wordt er dan nog een afdaling genomen naar het skigebied in Cortina d’Ampezzo. Dat lijkt me toch ook niet ongevaarlijk.

RidderSchwobin 24 mei 2021 om 11:13

Ja, dat vind ik ook gaar.

Geruchten gaan dat de organisatie niet blij is dat de toppers niet voor etappewinst willen rijden en hiermee de kans daarop vergroten.

de nieuweMerckx 24 mei 2021 om 11:42

De Fedaia heeft een kilometerslange kaarsrechte strook aan 11 procent. Daar valt het altijd compleet uit elkaar. Dit was de enige echte bergrit, dus deze Giro mogen we vanaf nu een sof noemen.

Geit in mijn Kelderman 24 mei 2021 om 10:53

Ik vond het qua koersgedrag al de sufste Giro in jaren, maar als je koninginnerit dan ook nog eens zo wordt onthoofd blijft er weinig over.

Rondje 25 24 mei 2021 om 10:55

Ik denk juist dat het nu spectaculairder wordt. Zo te korter (nog altijd 155km) het wordt zo te heftiger er wordt gekoerst. Die andere twee cols doen daar niets aan af.

Geit in mijn Kelderman 24 mei 2021 om 10:57

Dat hele mantra van ‘hoe korter de rit, hoe leuker er gekoerst wordt’ is ook onzin. Vaak zat suffe korte bergritten gezien de laatste jaren. Je wil een parcours hebben waar aanvallen van ver kan lonen, en waar je het ploegenspel kan uitspelen. Dat is nu totaal niet het geval.

Rondje 25 24 mei 2021 om 11:04

Het is meermalen bewezen dat kortere ritten (ook in de tour) veel leuker zijn om naar te kijken. Daarom zijn er juist veel minder ritten boven de 200 km en in de bergen onder de 150 km. Juist vanwege de tijdslimiet moet er dan heftiger worden gekoerst.

Westland95 24 mei 2021 om 11:13

@Rondje Heb je het profiel van deze etappe gekeken? Dit is geen leuke korte bergit. Dit is berg, 70km tussenstuk, en weer een berg. Gewoon een drama etappe.

Geit in mijn Kelderman 24 mei 2021 om 11:17

Er is helemaal niks bewezen. Er zijn prachtige etappes geweest van 200+ waar er meerdere cols over moesten (Kruijswijk in de aanval Tour 2018, etappe met de Finestre waar Froome over ). Er zijn niet heel bijzondere etappes geweest die kort waren (finish op Tourmalet, Val Thorens Tour 2019). Dat is gewoon een populair mantra’tje geworden wat onder analisten hip is geworden om te zeggen dat korte bergritten spektakel opleveren.

Tempobeul 24 mei 2021 om 11:52

Bij een bergrit is het niet noodzakelijk de totale afstand die de spektakelwaarde bepaald. Veel belangrijker is de afstand tussen de voorlaatste klim en de slotklim. Als die zo kort mogelijk is, met liefst geen vlakke kilometers in het dal, dan geeft dit meer tactische opties voor de teams. Mannetje voorop sturen, zelf alles of niets gaan, …

Dit belooft dus niet veel goeds voor vandaag. In groep naar de slotklim en daar het Ineos treintje.

Het vervelende aan deze giro is dat de beste renner ook de sterkste ploeg heeft.

SprintMaster 24 mei 2021 om 10:54

De afdaling van de Giau gaan ze dus wel doen?

Rondje 25 24 mei 2021 om 10:56

Dat zei ik net ook al. Dat is dan weer vreemd, dat dat wel kan.

Steven_E 24 mei 2021 om 11:05

Houden ze misschien achter de hand voor in de loop van de rit te beslissen

Wheely 24 mei 2021 om 11:28

Supervaag, misschien wil de organisatie Evenepoel definitief uit de top 10 knikkeren.

Ward 24 mei 2021 om 10:56

Enige logische beslissing, hoe jammer ook. Deze etappe was bij normaal weer al loodzwaar, bij gevoelstemperaturen onder nul en stortregen niet te doen.

Westland95 24 mei 2021 om 10:57

Manmanman. Alleen op basis van 'het weer kan snel veranderen'. Nooit meer een dergelijke etappe meer in de Giro dus. Wat een afknapper. Grootste gedeelte van de renners zelf wilde gewoon rijden.

Westfalen 24 mei 2021 om 11:17

Heb daar een bron van? Dat het grootste gedeelte van de renners de rit gewoon wil rijden ? Kan het me namelijk nauwelijks voorstellen.

xistnc 24 mei 2021 om 10:57

Kan toch niet. Hele dag rotweer en dan ook dit nog. En er wordt tegenwoordig al zoveel afgenomen en afgelast. Houden ze daar wel rekening mee?

Wheely 24 mei 2021 om 11:30

Ze doen het expres, alles wordt ons afgenomen, de juichcapes waren ook al op bij mijn Jumbo.

Headlines

Materiaalzone

Populair