Giro 2019: Voorbeschouwing openingstijdrit in Bologna

zaterdag 11 mei 2019 om 08:00
Giro 2019: Voorbeschouwing openingstijdrit in Bologna

foto: Cor Vos

Het is zover! De Giro d’Italia gaat zaterdag 11 mei eindelijk van start. Het Grande Partenza is aan Bologna, een oude stad die meer dan een eeuw geleden voor het eerst de Giro ontving. In het heden draait het om die ene vraag: wie pakt de eerste roze trui van de 102e editie van de Ronde van Italië? Een tijdrit van acht kilometer met een venijnige slotklim moet het antwoord geven. WielerFlits blikt vooruit.

Wie wint de openingstijdrit in Bologna?

  • Primoz Roglic 1.45
  • Tom Dumoulin 3.90
  • Simon Yates 6.50

Parcours

De 102e editie van de Giro d’Italia begint in het wonderschone Bologna. En dat is niet toevallig, aangezien de stad ook gastheer was van de allereerste Giro-finish in 1909. Meer dan honderd jaar later keren de renners terug in Bologna, maar ditmaal voor een zeer korte en intensieve inspanning. En deze keer finisht de Girokaravaan niet in hartje Bologna, maar op de flanken van de mythische San Luca. En dat na een individuele tijdrit van acht kilometer.

Het startpodium staat in het centrum van Bologna. Eenmaal vertrokken, gaat het via verschillende straten naar de voet van de San Luca. Zo koersen de renners door de Via San Felice, Via Tolmino en de Via Andrea Costa, richting de Via San Luca. We zijn inmiddels uit het drukke stadscentrum, maar het hoogtepunt moet dan nog komen. Letterlijk en figuurlijk. Het is ook een hele omslag: van brede en rechte boulevardwegen naar een smalle en kronkelige weg richting de top van de San Luca.

Deze beklimming – die voert naar het heiligdom Madonna di San Luca – is vooral bekend als scherprechter van de Giro dell’Emilia. De renners moeten 2.100 meter klimmen aan een gemiddeld stijgingspercentage van 9,7%. De eerste honderden meters zijn al loodzwaar aan bijna 14%. Hierna ‘vlakt’ de beklimming wat af, al is tien procent nog altijd zeer pittig.

Als de renner de vod van de laatste kilometer passeert, neemt hij een bocht naar links, onder de middeleeuwse poort. Na een flauwe bochtencombinatie begint de ellende, met goed vierhonderd meter aan ruim 12%, met een uitschieter tot 16%. Na deze steile passage vlakt het wegdek weer af, aangezien de laatste vijfhonderd meter stijgen aan goed 6%. De grote vraag is: wie mag de eerste roze leiderstrui aantrekken? Daarnaast zijn op de San Luca nog bergpunten te verdienen, het is een klim van derde categorie.


Start: 16.50 uur in Bologna (eerste renner aan de start)
Finish: 20.00 uur in Bologna (laatste renner aan de finish)


Favorieten

In deze chrono zitten al direct aspecten die een klassementsrenner nodig heeft: een goede tijdrit en ijzersterke klimbenen. Het lijkt dan ook een strijd te gaan worden waarin we direct de topfavorieten aan het werk gaan zien. Dat zal ook moeten, om niet met een 1-0 achterstand te beginnen aan de Giro. Al hebben recente uitslagen in een andere sport bewezen ook een 1-0 (of zelfs 3-0) achterstand goed te maken is. Ondanks dat het maar acht kilometer lang is, zullen de eerste verschillen al gemaakt worden door de niet te onderschatten beklimming naar de San Luca.

Primož Roglič in Tirreno-Adriatico – foto: Cor Vos

Primož Roglič was ooit al eens heel dicht bij de roze trui. Weet u nog? Apeldoorn, 2016. Na een tijdrit over 9,8 kilometer was de Sloveen – toen net een paar maanden prof – de grote verrassing. Slechts twee honderdsten van een seconde weerhield hem van het roze om zijn schouders. Inmiddels is Rogla drie jaar verder en staat hij te boek als topfavoriet voor de eindwinst in deze Giro d’Italia. De eerste stap kan hij zetten in Bologna.

Roglič reed dit seizoen vijf tijdritten. In de UAE Tour won hij met Jumbo-Visma de ploegentijdrit; hij won de ronde. In Tirreno-Adriatico werd hij tweede in de ploegentijdrit en elfde in de vlakke tijdrit rond San Benedetto del Tronto; hij won de ronde. In de Ronde van Romandië werd hij nipt tweede in de proloog en won hij met overmacht de slottijdrit; hij won de ronde. Topvorm? Check. Goede tijdrit op het vlakke? Check. Power bergop? Check. Alles wijst op een eerste roze trui voor Roglič.

Tom Dumoulin in Tirreno-Adriatico – foto: Cor Vos

Een goed klimmende tijdrijder, dan kom je automatisch uit bij Tom Dumoulin. De Nederlandse hoop gaat bij Team Sunweb voor een tweede eindzege in de Giro d’Italia. Waar bij Roglič duidelijk is dat de vorm goed is, weet Dumoulin dat niet. Althans, niet in wedstrijdverband. Na zijn laatste test in Luik-Bastenaken Luik zei Dumoulin dat hij – op dat moment – slechter was in vergelijking met de laatste twee jaar. De Limburger reed dit seizoen één individuele tijdrit: in de afsluitende tijdrit van Tirreno-Adriatico was hij zevende. Die tijdrit was vlak. Nu zit er een fikse slotklim in. Kan Dumoulin weer de eerste roze trui pakken, net als in 2016 en vorig jaar in Jeruzalem?

Simon Yates is al vaak aangehaald in de vooruitblikken op de Giro. Vooral het woord ‘revanche’ wordt vaak genoemd als over de Britse klimmer gesproken wordt. In Bologna kan hij al een eerste tik uitdelen, maar dat zal hij vooral op de klim moeten doen. Vorig seizoen wist hij op het vlakke de schade prima te beperken. Dit seizoen liet hij zien ook een rit tegen de klok te kunnen winnen, in de heuvelachtige tijdrit van Parijs-Nice was hij sneller dan iedereen. Wel was die tijdrit 25 kilometer lang. In de Ruta del Sol werd hij achtste in een geaccidenteerde tijdrit. Is hij als lichtgewicht zijn zwaardere concurrenten te snel af?

Simon Yates in Parijs-Nice – foto: Cor Vos

Het is interessant om te zien hoe Bob Jungels de switch maakt van het voorjaar naar het rondewerk. De Luxemburger is een erkende hardrijder en won al twee keer dit seizoen. Beide keren (rit in de Tour Colombia en Kuurne-Brussel-Kuurne) won hij na een ijzersterke solo. Daarnaast behaalde hij plaatsen bij de top-5 in E3 Prijs en Dwars door Vlaanderen. Maar een tijdrit in een grote ronde is andere koek. Hoe staan zijn klimmersbenen ervoor sinds zijn laatste wedstrijd, de Ronde van Vlaanderen? Wil Jungels net als in 2016 en 2017 een goed klassement rijden, dan moet hij zich hier al tonen.

Astana heeft met Miguel Ángel López een kandidaat voor het podium in het eindklassement. Zijn kwaliteiten bergop staan vast en die zal hij op weg naar de top van de San Luca goed kunnen gebruiken. Hij lijkt van de topfavorieten namelijk over de minste tijdrit op het vlakke te beschikken, maar de Colombiaan kan op de zware klim veel tijd inlopen. Dat zijn kwaliteiten niet liggen in het tijdrijden, bewijst het resultaat van zijn enige gereden tijdrit dit jaar: in de door Simon Yates gewonnen tijdrit in Parijs-Nice werd hij 33ste op bijna anderhalve minuut.

Ion Izagirre in de Ronde van Valencia – foto: Cor Vos

Binnen Astana zijn nog twee kanshebbers die uit kunnen pakken in Bologna. Ion Izagirre is meesterknecht en mogelijk ook schaduwkopman van López. Zijn reeks tijdritten dit seizoen zijn veelbelovend: tweede in de Ronde van Valencia, derde in de Ruta del Sol, twaalfde in Parijs-Nice en zevende in het Baskenland. Pello Bilbao werd vorig jaar zesde in de Giro. De Spanjaard zet zich deze ronde in voor López, maar kan hier nog zijn eigen gang gaan. In januari liet hij al weten van deze tijdrit een doel te maken.

“Nog nooit was zijn conditie zo goed vlak voor een grote ronde”. Was getekend Brent Copeland, manager van Bahrain Merida over zijn kopman Vincenzo Nibali. De Haai van Messina lijkt klaar voor de Giro nadat hij zich aanvallend toonde in de Tour of the Alps en daar derde werd. Bergop was hij ijverig en hij zat tijdens Luik-Bastenaken-Luik ook mee in de groep die zich achter Jakob Fuglsang vormde. Zet hij zich direct tussen de concurrentie?

In de Tour of the Alps was Nibali niet opgewassen tegen twee man van (toen nog) Team Sky. Een daarvan was Tao Geoghegan Hart, die zelf tweede werd achter zijn winnende ploeggenoot Pavel Sivakov. Beide jongelingen starten, maar Hart lijkt over de beste papieren te beschikken in de tijdrit. Naast zijn uitstekende vorm en plots toegewezen kopmanschap na het wegvallen van Egan Bernal, reed hij in de Volta ao Algarve begin dit jaar een meer dan goede tijdrit. Hij verloor op 20 kilometer slecht 36 seconden op een erkende tijdrijder als Stefan Küng. Nu zit er ook nog een klim bij.

Victor Campenaerts in Tirreno-Adriatico – foto: Cor Vos

De eerste zes kilometer van de tijdrit zijn vlak of licht dalend. Is dat lang genoeg voor de pure tijdrijders om een voorsprong te pakken, die ze op de klim kunnen verdedigen? Het valt te betwijfelen, maar als iemand het kan is het Victor Campenaerts. De regerend houder van het werelduurrecord en Europees kampioen op dit onderdeel won voor zijn record de tijdrit in Tirreno-Adriatico en werd afgelopen weekend tweede in de slottijdrit van de Ronde van Romandië. Alleen Roglič was hem daar te snel af. Op het WK in Innsbruck liet Campenaerts zien dat een tijdrit met een klim hem niet slecht hoeft te liggen. Tot de categorie-Campenaerts behoren ook nog Jos van Emden en Tom Bohli. Van Emden is in ieder geval ervan overtuigd dat hem dit niet gaat lukken, dus zal hij zich ook niet vol geven.

Er zijn nog enkele outsiders die de combinatie proloog-steile muur snel af moeten kunnen werken. Denk aan Diego Ulissi. Zijn voorjaar kende een piek tijdens de heuvelklassiekers, waar hij knap derde werd in de Waalse Pijl. De Muur van Hoei is enigszins vergelijkbaar met de San Luca-klim. Het track record van Ulissi in tijdritten is niet indrukwekkend. Hij won in 2016 een tijdrit in Slovenië, met aankomst bergop, en verder terug in 2014 werd hij tweede in een Giro-tijdrit van 42 kilometer. Laurens De Plus heeft aangegeven zich vol te geven in de tijdrit, om mogelijk de eerste jongerentrui te kunnen aantrekken. De Belgische klimmer zal zich daarna schikken in de rol van helper van Roglič.

Favorieten volgens WielerFlits
**** Primož Roglič
*** Tom Dumoulin, Simon Yates
** Bob Jungels, Miguel Ángel López, Ion Izagirre
* Victor Campenaerts, Tao Geoghegan Hart, Pello Bilbao, Vincenzo Nibali

Wie wint de openingstijdrit in Bologna?

  • Primoz Roglic 1.45
  • Tom Dumoulin 3.90
  • Simon Yates 6.50

Giro 2019: Starttijden openingstijdrit in Bologna

Giro 2019: Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en tv

Bologna, Italië. Redelijk centraal gelegen in het land van de laars. Volgens Buienradar wordt het aangenaam weer tussen 16.00 en 20.00 uur. Overdag tikt de temperatuur 22°C aan bij een matige wind uit het westen. Richting de avond daalt het kwik tot ongeveer 17 à 18 °C. De laatste renner heeft volgens de verwachtingen geluk, want na 21.00 uur worden fikse buien verwacht. De regenverwachting schuift echter steeds meer naar voren. Gaat het de late starters nog hinderen?

Eurosport zendt exclusief de Giro d’Italia uit. Vanaf 16.45 uur komt de sportzender met live-beelden uit Bologna. De uitzending duurt tot 20.30 uur.


Dit artikel delen:

81 Reacties

jonkie28 10 mei 2019 om 12:11

Lopez met twee sterren? Really?

Ab Normaal 10 mei 2019 om 12:39

Ja, dat vind ik ook een rare, denk iedereen wel. Nibali verdient zeker hoger dan MAL.

Sunrider 10 mei 2019 om 12:55

Inderdaad, geen kenner die die hem bij de top zal verwachten behalve … dus.

LaurentJalabert 10 mei 2019 om 13:11

De redenering van WF is zo mogelijk nog merkwaardiger:

“Dat zijn kwaliteiten niet liggen in het tijdrijden, bewijst het resultaat van zijn enige gereden tijdrit dit jaar: in de door Simon Yates gewonnen tijdrit in Parijs-Nice werd hij 33ste op bijna anderhalve minuut.”

MaxvanHeeswijk 10 mei 2019 om 13:42

Ik vind het niet zo gek: de klim levert veel grotere verschillen op dan het vlakke deel, dus klimmers zijn hier sterk in het voordeel.

jonkie28 10 mei 2019 om 14:28

@MaxvanHeeswijk dat mag wel zo zijn. Maar nu wordt hij gezien als een tijdrijder die gelijk staat met jungels. Daar hoort sws eerder nibali te staan met dezelfde kwaliteiten. Ik schat zelfs landa nog hoger in dan lopez met tijdrijden.

Wielert 11 mei 2019 om 18:24

Hehehe

jessevdalen 10 mei 2019 om 12:13

Eitje voor Roglic normaal, alleen een fietswissel die fout zal gaan of niet per sé sneller zal zijn zal hem van de winst afhouden

richardx95 10 mei 2019 om 12:29

Ik zou inderdaad de sterren van Lopez en Campenaerts omdraaien voor de rest goede voorbeschouwing en ik laat me verrassen door Nibali met zijn beste conditie ooit voor een grote ronde! Verder zie ik Ulissi niet per se morgen al maar in ieder geval de eerste week het roze pakken.

Pietspeed 10 mei 2019 om 12:45

Waarom staan Jan Hirt en Tom Bohli er niet bij? Deden t toch ‘aardig’ in Romandie?

hartstikkebedankt 10 mei 2019 om 12:53

Jan Hirt is echt een van de slechtste tijdrijders van het peloton

Baiskeli 10 mei 2019 om 12:34

Sorry hoor maar hoe krijgt MAL hier twee sterren? In de tekst staat zelfs hoe slecht hij is in tijdrijden. Dat tijdverlies in die eerste 6 vlakke km gaat hij echt niet goedmaken in 2 kilometer klimmen lijkt me..

Jan Blokland 10 mei 2019 om 13:07

Ben ik niet met je eens. Die twee kilometer klimmen gaan veel meer tijdwinst opleveren dan die 6 kilometer tijdsverlies op het vlakke.
MAL kan door die klim weleens verrassen. Kijk maar eens naar Simon Yates in de laatste tijdrit die hij reed in Parijs-Nice.
In deze tijdrit komt er geen tijdritspecialist aan te pas. Mits hij kan klimmen zoals Dumoulin, Roglic en Izagirre. Campenaerts bijvoorbeeld heeft in deze etappe niets te zoeken, ondanks zijn tijdritkwaliteiten.

Baiskeli 10 mei 2019 om 13:47

Geloof idd ook niet dat Campenaerts hier voor de winst kan gaan. En op zo'n berg valt idd meer tijd goed te maken dan op het vlakke, maar ik bedoelde meer te zeggen: de jongens die 1 ster hebben zoals Bilbao, Hart en Nibali kunnen én redelijk tijdrijden én klimmen. Nooit dat MAL daarvan gaat winnen doordat hij ietsjes beter kan klimmen, dat verschil wordt pas groot op een langere klim.

Daarnaast heeft Yates zijn tijdrit natuurlijk gigantisch verbeterd afgelopen jaar, lijkt me niet echt een goed voorbeeld.

Frans van der Molen 10 mei 2019 om 12:34

MAL twee sterren?! Lijkt in tegenspraak met wat over hem in het artikel gezegd wordt…

Pietspeed 10 mei 2019 om 12:45

Eens

Jacco van Stierop 10 mei 2019 om 12:42

Het is voor de 26ste keer in de geschiedenis van de Giro dat er een etappe-aankomst is in Bologna, en de 4e keer dat de meet bij het Santuario della Madonna di San Luca is getrokken. Als de renners morgen na ongeveer 2 km de Via Tolmino bereiken, passeren ze rechts van hen de plaats waar tussen 1888 en 1928 een hippodroom –gebouwd in opdracht van de familie Zappoli, rijk geworden met de verkoop van fijne vleeswaren- heeft gestaan die het eindpunt was van de allereerste Giro-etappe in 1909.
Bologna was in 1933 het vertrekpunt van de allereerste tijdrit in een grote ronde; aankomstplaats was Ferrara en Alfredo Binda pakte de zege. Een jaar later, in 1934, zou de eerste tijdrit in de Tour worden verreden.
In 1956 werd er ook een tijdrit verreden richting het Santuario della Madonna di San Luca op de Colle della Guardia zoals de heuvel officieel heet. Het bijzondere van deze cronoscalata was de manier waarop Fiorenzo Magni, -die al driemaal de Giro had gewonnen-, zich naar boven hees. Eerder die Giro had hij bij een val zijn sleutelbeen gebroken en op aanraden van zijn ploeggenoot Ernesto Colnago –later bekend als fietsconstructeur- legde hij de 2,5 km af bijtende op een binnenband die hij aan zijn stuur had vastgebonden. Winnaar van de tijdrit en de Giro was Charly Gaul, maar Magni werd even goed nog knap 2e in het eindklassement.
https://www.bikeraceinfo.com/photo-galleries/rider-gallery/magni-fiorenzo.html

KimJungPoels 10 mei 2019 om 14:27

Mooie informatie Jacco! Top!

girardengo 10 mei 2019 om 12:47

Een duel Roglic-Yates.

Die_Rooie 10 mei 2019 om 13:07

Voor de proloog: Izagirre > Superman.

Masterw 10 mei 2019 om 13:14

wat te denken van Amador kan die nog een potje breken denken jullie?

xistnc 10 mei 2019 om 13:28

Nee, niet in je poultje opnemen.

xistnc 10 mei 2019 om 13:27

Als MAL zo hoog scoort in de WF-prono voor deze tijdrit, dan zou hij toch ook kansrijk geacht moeten worden voor de eerste witte trui?

Retro Lex 10 mei 2019 om 16:06

En berg trui ?

Gids03 10 mei 2019 om 13:43

Ja net als landa dat is toch net als mal toch ook geen goede tijdrijder wie eindigt er morgen hoger in de tijdrit ? Landa of mal

krypton 10 mei 2019 om 13:47

Landa.

LyndaLid 10 mei 2019 om 14:53

Veel ophef over de twee sterren voor MAL, en misschien moet ie 1 trede lager staan. Maar dit heeft weinig met echt tijdrijden te maken, en iedereen doet alsof ie er nooit iets van heeft gebakken. Er staat mij iets bij uit de Ronde van Zwitserland ooit, die gast kan echt wel wat.

Ik zou er zelf Hart neerzetten, en Ulissi en (ook) Sivakov aan de 1 sterren mannen toevoegen. Sivakov reed ook al een goede tijdrit in Zwitserland volgens mij, en dit is een parcours bij uitstek voor Ulissi. Lopez 1 ster en Campenaerts geen.

Gids03 10 mei 2019 om 17:02

Ja lyn dat denk ik ook maar tussen mal landa en nibali zal niet veel zitten of zit ik er dan naast

LyndaLid 10 mei 2019 om 17:24

Ik denk niet dat Landa, ondanks goede vorm, hier (al) explosief genoeg is. Nibali idem, maar bij hem weet je het nooit.

Het is allemaal vrij in het duister tasten, maar ik vind het noemen van MAL lang zo gek niet .

Random wielerliefhebber. 10 mei 2019 om 17:50

Ulissi gaat hier echt niks klaarspelen, z’n ploeggenoot Conti is mijn dark horse voor een top 5 daarintegen

LyndaLid 10 mei 2019 om 18:11

Ok.

dikkechaap 10 mei 2019 om 15:12

Wel interessant om te zien wat het weer gaat doen. Yates start als 174e, Dumoulin als 1e en Roglic als 12e.

bidon colle 10 mei 2019 om 15:36

Spijtig is dat hij er niet bij is door een sleutelbeenbreuk maar Bernal zou hier met sprekend gemak top 10 rijden in deze tijdrit. De afwezigen hebben altijd ongelijk en dat weten we allemaal maar hoe je draait of keert. Bernal is een groot gemis voor deze Giro en dan spreken we ook meer over Bernal dan het duel Roglic vs Dumoulin.

Retro Lex 10 mei 2019 om 16:07

Nu begin ik toch weer te twijfelen over mijn poultje

koos verrek 10 mei 2019 om 17:46

Weeg zo’n tijdritfiets meer dan e gewone fiets?

Gina Dietters 11 mei 2019 om 00:38

Nee, meestal zijn ze zelfs nog iets zwaarder als de normale fiets. Het grote verschil zit hem in de aerodynamica, waardoor je op het “vlakke” enorme winst boekt. Maar om met een tijdritfiets bergop te rijden is een drama. Vandaar dat de meeste van de kanshebbers op de dagzege morgen en de klassementsrenners waarschijnlijk van fiets zullen wisselen na zes kilometer.

Hieronder een stukje van Kurt Roose (Mechanicien van Deceuninck) :

,,Op een koersfiets zit je, op een tijdritfiets lig je”, zegt Kurt Roose, mechanicien bij Quick Step-Innergetic. ,,Het zadel staat veel verder naar voren en het stuur ligt veel dieper, waardoor het gewicht van de renner volledig naar voren ligt. In de ideale positie vormen de voor- en bovenarm van de renner een hoek van 95 graden.”

Om de luchtweerstand te beperken, is het achterwiel van de tijdritfiets vol gemaakt. ,,Twee volle wielen gaat niet”, zegt Roose. ,,Met een vol voorwiel zouden de renners geen enkele bocht kunnen nemen omdat de wind er dan volop in blaast.”

De fietsen zijn niet lichter dan de gewone. ,,We zitten sowieso al aan de toegelaten limieten met het gewicht, ook van de gewone fietsen”, zegt Bart Leysen, mechanicien bij Davitamon-Lotto. ,,Een tijdritfiets is zelfs meestal zwaarder, omdat het stuur groter en zwaarder is.”

havana 11 mei 2019 om 08:05

In principe is een tijdritfiets met de juiste onderdelen ook wel op 6.8 KG te krijgen, bijvoorbeeld een Lightweight achterwiel en je bent al een heel eind.

xistnc 11 mei 2019 om 10:00
Quote:
Weeg zo’n tijdritfiets meer dan e gewone fiets?
Quote:
Nee, meestal zijn ze zelfs nog iets zwaarder als de normale fiets.

Aldus de gemiddelde discussie op Wielerflits…

jp.vanoosterhout 10 mei 2019 om 17:53

ik denk dat lopez een betere tijdrit rijdt dan menige denken hier,in ieder geval voor landa !

SprintMaster 10 mei 2019 om 19:21

Waarom begint deze rit zo laat? Tis niet dat iedereen moet werken.

Jack Buijnsters 10 mei 2019 om 20:50

Hoe zet je die meldingen per mail bij elk nieuw bericht uit? Dat heb ik per ongeluk aangevinkt denk ik, haha.

Wat is jullie verdeling qua echte klassements mannen, aanvallers, sprinters en helpers van klassementsrenners?

TrEb 10 mei 2019 om 21:12

In de voorbeschouwing mis ik het gedeelte wie als eerste eindigd tijdens deze tijdrit in het bergklassement. Zelf gok ik op De Gendt.

Canard de Toilet 10 mei 2019 om 21:51

Jullie vergeten chaves, leuke punch die komt hier makkelijk top 10 binnen

Gina Dietters 11 mei 2019 om 00:22

Wat kan je verliezen op 6 kilometer vlak terrein als niet tijdrijder ? Een seconde of 15 à 20 lijkt me al heel erg veel. Dat is natuurlijk niets vergeleken bij wat mannen als een Van Emden en dergelijke in een klim van 2 kilometer aan +/- 10% verliezen.

Dus de klimmers hebben hier inderdaad een dik voordeel op de "vlakke" tijdrijders. Zo gek is het dus ook weer niet dat Lopez hier wat sterren krijgt. Een topfavoriet is hij natuurlijk niet, maar een prutser is hij nu ook weer niet. Op het Colombiaans kampioenschap tijdrijden wist hij tenslotte de zo geprezen Bernal ook bijna een minuut achter zich te laten. Op dit parkoers zie ik hem wel meedoen voor een uitslag tussen de 10e en de 20e plek.

Gilberto 11 mei 2019 om 00:45

Maar ik geloof ook niet dat zulke tijdritten in het voordeel zijn van klimmers zoals ik velen hoor claimen. Volgens mij werkt het gewoon nog meer in het voordeel van tijdrijders ‘die ook goed kennen klimmen’, Dumoulin en Roglic dus

Zinie 11 mei 2019 om 00:46

Stel je rijdt 6km op het vlakke a 60 het uur dan doe je 6 minuten over deze afstand. Als je 2km a 10% klimt a 20 het uur doe je hier ook 6 minuten over. Ik snap dat ze op het vlakke geen 60 het uur halen, maar op het vlakke verlies je als slechte tijdrijder relatief minder dan bergop als slechte klimmer/puncher. In andere woorden, tijdrit specialisten zoals Campenaerts maken hier totaal geen kans. Normaal wint Roglic hier voor Dumoulin. Daarachter zal het gaan tussen Izzagire en Yates. Ik verwacht dat de rest van de ereplaatsen gewoon opgevuld worden door de rest van de GC mannen.

Gina Dietters 11 mei 2019 om 01:32

Gilberto 11 mei 2019 om 00:45

Uiteraard, maar dat spreekt voor zich. Mannen als Roglic, Dumoulin, Jungels, Izaguirre die zowel kunnen klimmen als tijdrijden zullen hier van voren eindigen. Vandaar dat ik er in mijn stukje ook bijschreef te opzichte van de “VLAKKE” tijdrijders. Mannen als een Van Emden, Durbridge, Bohli en dergelijke. Kijk maar eens wat die mannen verliezen in een klim van 2 kilometer aan 10% ten opzichte van klimmers.

Dan praat je al snel over 45 seconden tot een minuut. Dus dat soort mannen zijn op voorhand kansloos. (Denk ik dan toch)

Gina Dietters 11 mei 2019 om 01:38

Campenaerts die ik klimmend hoger inschat als een Van Emden verloor op het WK in Bergen 2017 ook meer als een minuut op dat slotklimmetje. Al moet ik wel toegeven dat die klim ruim een kilometer langer was.

Van de andere kant was de aanloop naar die klim ook een stuk langer natuurlijk met ruim 27 kilometer, waardoor de "vlakke" mannen al wat meer marge hadden kunnen pakken dan ze morgen kunnen doen op die zes kilometer. Want na zes kilometer zit echt iedereen nog binnen een paar seconden.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.