Tom Dumoulin: “Ik ben slechter dan de vorige twee jaar”

zondag 28 april 2019 om 18:20
Tom Dumoulin: “Ik ben slechter dan de vorige twee jaar”

foto: Cor Vos

Tom Dumoulin stelt dat zijn vorm in Luik-Bastenaken-Luik slechter is dan de vorige twee seizoenen. Een oordeel richting de Giro d’Italia wil de kopman van Team Sunweb niet plakken op deze koers. “Ik weet niet hoe eerlijk het is om conclusies te trekken. Op dit moment was het niet goed, vandaag”, zegt Dumoulin tegen de NOS.


Dumoulin finishte als vijftigste op bijna zeven minuten van winnaar Jakob Fuglsang. “Ik heb heel hard gewerkt en niets bereikt. Het is wel balen. Ik voelde mij de hele dag heel geblokkeerd”, aldus Dumoulin, die de slag miste toen Deceuninck-Quick-Step het op honderd kilometer van de meet op de kant trok. Ik kwam terug, maar ik wist dat er helemaal niets meer op zat. De laatste honderd kilometer heb ik alleen maar geharkt.”

Net als de afgelopen jaren is La Doyenne de laatste voorbereidingskoers van Dumoulin in aanloop naar de Giro. Hij keerde pas net terug van hoogtestage, maar wat zegt deze prestatie voor hemzelf? “De vorige twee jaar viel het wel mee, maar ik ben slechter dan de vorige twee jaar”, verklaart Dumoulin.

Dit artikel delen:

49 Reacties

bas-j 28 april 2019 om 18:29

Dat is het nadeel van maar 1 voorbereidingskoers rijden. Hij heeft nu geen idee waar die staat.

Martino87 28 april 2019 om 18:32

En wat heeft hij er aan om te weten waar hij staat?

bas-j 28 april 2019 om 18:37

Een positief gevoel creëren voor jezelf en voor de ploeg. Afgelopen jaren deed hij telkens aardig mee, dan zorgt toch voor een bepaald vertrouwen, al was het toen ook maar 1 resultaat. Nu is het resultaat slecht en ga je wat onzekerder naar zo’n ronde toe.

limburgia 28 april 2019 om 19:11

Alleen maar trainen is alleen geschikt voor “touristen fietsers “.

Mwielerfan 28 april 2019 om 19:14

en je knechten zijn onzekerder, dus wellicht net iets minder door het vuur

itty 28 april 2019 om 18:32

Daar was ik al bang voor.

vanSpringel 28 april 2019 om 18:35

Ik vond hem afgelopen 2 jaar niet slecht ! Hij won zelfs 1x de Giro. Hij bedoelt natuurlijk, minder goed.

Tijmuh 28 april 2019 om 18:54

Het gaat over zijn vorm tijdens de LBL, die is nadrukkelijk een stuk minder. Over de rest van het seizoen valt nog niet veel te zeggen, maar ik verwacht een iets minder seizoen dan vorig jaar.

Jungle Man 28 april 2019 om 18:42

Dit jaar lijkt het of ie net iets minder is dan de voorbije 2 jaren. Tot op heden niet overtuigend

Martino87 28 april 2019 om 18:57

Dat is schijn. Vorig jaar viel hij uit in de Tirreno en lukte er in de Emiraten ook weinig. Daarnaast was hij vorig jaar 31ste in MSR.

Mwielerfan 28 april 2019 om 19:14

Emiraten was juist beter dan vorig jaar toch?

Jan Blokland 28 april 2019 om 18:58

Toch ben ik niet voor de manier zoals hij het nu aanpakt.
Het hoeft natuurlijk geen probleem te zijn dat hij nu nog niet goed is.
Maar stel dat de Giro niets wordt, dan heeft hij eigenlijk helemaal nog niets dit jaar.
Ik had hem liever wat meer zien koersen.
Zoals het nu is, geeft het in mijn ogen alleen maar onrust

krypton 28 april 2019 om 19:19

Hij gaat ook de Tour rijden, dus dan zou het raar zijn als hij in het voorseizoen meer zou koersen…

HSV 28 april 2019 om 20:20

Ergens vind ik het zonde die totale focus op klassement. Zijn explosiviteit is verdwenen en zijn tijdrit is minder dan voorheen. Het hele voorjaar nog niet 1x iets overtuigends laten zien. Hoe moet je zo moraal opbouwen voor jezelf en je ploeg. Zeker ook door Tom hoop ik dat Mathieu blijft wie hij is en dat hij dat graatmagere klimgeitengedoe aan zich voorbij laat gaan.

Jean Dumas 28 april 2019 om 19:26

Ik zag hem inderdaad aan het rekkertje op de Mont le Soie, de enige keer in beeld.

assen 28 april 2019 om 19:36

Dit jaar is het weer ook een stuk slechter dan de vorige twee jaren. En als je mager staat is dat geen voordeel.

Enfin, er valt weinig tot niets van te zeggen.

Brummel 28 april 2019 om 19:51

Inderdaad, ook nog eens net terug van hoogtestage.

Wellicht was die 100km harken een prima training

girardengo 28 april 2019 om 19:55

Net terug van hoogtestage, het slechte weer en daarmee samenhangend zijn gewicht (ik vond hem nogal mager uitzien gisteren), het zal allemaal wel een rol hebben kunnen spelen, zodat er misschien niet te veel conclusies kunnen worden getrokken.

Edoch, naar mijn idee kan hij de Giro van dit jaar zo langzamerhand wel als voorbereiding op de Tour gaan beschouwen. Even afwachten hoe het gaat en dan een beslissing nemen, zo zal het kunnen gaan. (Klopt met mijn eerdere gedachte dat de Giro het eerste doel is en de Tour in feite het hoofddoel, al weet ik ook wel dat dat niet gecommuniceerd is. Dat leid ik ook af uit de samenstelling van de Tourploeg en het noodgedwongen ontbreken van Kelderman).

Tuubke 28 april 2019 om 19:56

Het is vast erg lastig conclusies trekken uit onvergelijkbare grootheden. Comfortabele hoogtetraining in het prettige klimaat van Tenerife tegenover een wedstrijd om het echie in hondenweer. Het eerste zal best zijn nut hebben, maar koershardheid is ook wat waard.

Covadonga 28 april 2019 om 19:56

Lekker de Giro skippen en alles op de Tour!

SprintMaster 28 april 2019 om 20:10

Om er dan door de wattage rijders af te worden gereden? Denk dat Dumoulin heel slim is om de Giro te rijden.

Covadonga 28 april 2019 om 23:58

Ik weet niet of je het wielrennen actief volgt, maar dat wattagerijden ligt Dumoulin nogal goed. Het wagonnetje aanhaken bij Froome en co, brengt hem het verst. Daarom is het te hopen dat Bernal ook een lekker treintje krijgt in de Giro. In de tijdritten kan Dumoulin het dan afmaken. In de Tour is het helaas wat magertjes met de tijdritten.

Gebomolwijk 28 april 2019 om 20:25

Mensen, kijk eens naar de feiten. Vorig jaar 38 in abu dhabi en niet gefinished in TA. Dit jaar 6 in emiratenronde (zwaarder) en 4 in TA. In rondes heeft de ronderenner Tom D het in 2019 tot nu toe veel beter gedaan dan in 2018

vincenzo 28 april 2019 om 21:01

Last van de koude en effect van hoogtestage. Zegt nog niets over de Giro.

Gilberto 28 april 2019 om 21:02

Geinig dat jullie er allemaal intrappen. Laat Dumoulin maar schuiven. Die is echt wel beter in orde dan nu lijkt volgens mij

VerstandOpNul 28 april 2019 om 21:29

Ik vind hem altijd vrij transparant over hoe hij ervoor staat…

Gelukkig hebben we jou om ons uit te leggen hoe het echt zit…

Slurpie Blauw 28 april 2019 om 21:32

Tja, tenminste LBL uitgereden. Zijn voorjaar is nooit goed geweest, dus…

Samlambeej 28 april 2019 om 21:43

@Wielerflits Waar slaat dit op? Jullie weten dondersgoed dat deze titel alarmerend overkomt terwijl Tom gewoon zegt dat zijn wedstrijd VANDAAG een minder resultaat had dan de vorige jaren.

In het programma van een Giro-klassementsrenner is Luik-Bastenaken-Luik toch geen voorbereidingskoers?! Hij rijdt deze omdat hij deze graag wil rijden. Hij probeert te kijken waar ie staat 'op koersniveau' met wat ij(de)le hoop op een resultaat. We weten toch dat de renners meestal nog een aanpassingsperiode hebben na de hoogtestage.

platteprijs 29 april 2019 om 08:02

Inderdaad, op NU.nl schrijven ze op basis van hetzelfde interview een bericht met een totaal andere teneur.

peterwinnen 28 april 2019 om 21:47

Volgens mij zij hij niet dat zijn vorm minder is dan de afgelopen twee jaar, maar dat hij slechter was in LBL dan de afgelopen twee jaar.

Romāns Vainšteins 28 april 2019 om 22:44

Volle vertrouwen in Dumoulin en Sunweb mbt zijn gewenste vormpiek. Die hebben het al meermaals bewezen dat uitstekend aan te kunnen. In interviews lacht hij altijd wat om de prangende interesse van de toegesnelde pers heen op een manier die best vermakelijk is, zonder iets echt prijs te geven, hier ook.

girardengo 28 april 2019 om 23:12

Ja, meningsvorming op basis van één wedstrijd, ook nog een uit een andere categorie, is in feite een hachelijke zaak (al mag iedereen er aan meedoen natuurlijk). Het is beter je in dat opzicht te beperken tot het gedragspatroon dat een renner in de loop van de tijd kenmerkt. Dan kun je Dumoulin in feite nog nauwelijks als klassiekerrenner beoordelen (al raakt hij misschien geïnspireerd door Van der Poel).

ikbenprocycling 29 april 2019 om 00:47

Briljant, leg ze drop Tom, in giro en Tour !

gerardhaan 29 april 2019 om 01:11

Geen verrassing voor mij als wielerkenner. Twee jaar verleden verspeelde hij bijna nog zijn vrijwel zekere Girowinst en vorig jaar liet hij zich door Froome naaien op het beslissende moment. Het gaat steeds meer bergafwaarts . Ik vrees dat hij dit jaar geen hoofdrol zal gaan vervullen helaas. De concurrentie wordt te groot. De gebroeders Yates, Roglic, Nibali, Aru , Majka, Valverde, Landa, Jungels en de jonkies van Sky met Sivakov, Hart en Bernal zijn stuk voor stuk betere klimmers dan Dumoulin. Dumoulin moet zijn doelstellingen bijstellen naar de kleinere rondes zoals de Binck Bank en ronde van Zwitserland.

Newschooler 29 april 2019 om 03:07

Ha ha

adelaarvanantwerpen 29 april 2019 om 06:39

Ik been Dumoulin fan, maar Jungels een betere klimmer noemen zegt eigenlijk al genoeg over jou als een wielerkenner.

Dumoulin is ook duidelijk bergop beter dan Valverde en Majka. Hij moet echt niet onderdoen voor Nibali of een Landa en van Aru of A.Yates moet hij al helemaal geen schrik hebben want die starten niet eens.

Ik denk dat Lopez,Bernal, S.Yates en Roglic net beter zijn bergop , maar op Roglic na zijn dat mindere tijdrijders en Lopez al zeker.

Dus voor de Giro is Roglic mijn topfavoriet gevolgd door Dumoulin, Yates en Bernal en dan heb je nog Nibali en Lopez als gevaarlijke outsiders.

ikbenprocycling 29 april 2019 om 08:25

maar ik houd wel van persoonlijke, bold statements, Gerard. Dan is er wat om op te kauwen hier

Kannibaal van Schepdaal 29 april 2019 om 09:12

Dumoulin heeft inderdaad geen schijn van kans tegen Aru.

Hij kan zich beter op de Scheldeprijs richten in de toekomst.

gerardhaan 29 april 2019 om 01:18

Ik wil niet overkomen als negatief, maar ik vind dat wij de prestaties van renners als van der Poel en Dumoulin niet moeten overwaarderen. Beide heren zijn niet echt slecht, maar echt veel bijzonders hebben zij ook nog niet gepresteerd. Ze hebben bijvoorbeeld nog niet eens een monument of grote echt ronde gewonnen ( daarmee bedoel ik dan de tour ).

toke 29 april 2019 om 02:31

Lol…..Negatief overkomen….Hoe kom je daar nu bij….Je komt juist zeer positief over…….Johan Cruiff, Marco van Basten en de rest van de zogenaamde nederlandse topvoetballers konden er ook niet veel van…..Ze hebben immers nooit het wk gewonnen.

Jean Dumas 29 april 2019 om 03:39

Er zijn niet zoveel renners die buiten Sky om het rondewerk beheersen op continue basis, eigenlijk geeneen.

ONCE 29 april 2019 om 04:34

Mooie troll. Aru ook gewoon noemen die vent haha

assen 29 april 2019 om 06:23

MvdP en TD vind jij ‘niet echt slecht’, ik twijfel nog. ;-)

ikbenprocycling 29 april 2019 om 08:02

MvdP had laatst toch een monumentje te pakken?

kielabokki 29 april 2019 om 08:16

AGR is geen monument.

ikbenprocycling 29 april 2019 om 08:18

hmm klopt, wanneer zal AGR dat (kunnen) worden ?

Akiria 29 april 2019 om 13:07

@gerardhaan Klopt, jij hebt er echt kijk op… wanneer mag jij aanschuiven bij de NOS..

ikbenprocycling 29 april 2019 om 06:04

Nu ik die foto bekijk: Tom lijkt wel een Marvel Avenger. Komt goed !!

Ton Guelen 29 april 2019 om 15:50

In het algemeen vind ik dat je als sporter regelmatig in een wedstrijd moet meedoen om te “harden”. En in de winter op kracht eninterval (hart-long functie) moet trainen.