Gendarmerie dwingt Jan-Willem van Schip tot stoppen: “Mensonterend dat het zo ver moet komen”
foto: Holland Cup
Youri IJnsen
woensdag 10 juni 2026 om 07:12

Gendarmerie dwingt Jan-Willem van Schip tot stoppen: “Mensonterend dat het zo ver moet komen”

Interview Jan-Willem van Schip werd zondag voor de derde keer sinds oktober gediskwalificeerd tijdens een wielerkoers. In de Ronde de l’Oise 2026 droeg hij een bidon op zijn borst, onder zijn tenue. Volgens de regels is dat niet toegestaan, alhoewel de Nederlander het daar niet mee eens is. Ploegmanager Paul Tabak van Azérion / Villa Valkenburg geeft zijn versie van het verhaal aan WielerFlits.

Er komen steeds meer details naar buiten over de diskwalificatie van Jan-Willem van Schip afgelopen zondag in de slotrit van de Ronde de l’Oise 2026. Beelden laten zien dat een politie-agent over hem heen hangt, nadat de wedstrijdjury de gendarmerie had ingeschakeld om de 31-jarige Nederlander uit koers te halen. Van Schip weigerde namelijk de bevelen van de UCI-commissaris op te volgen. Die besloot dus daarop om de Franse politie in te schakelen. Volgens de Nederlander ontfermde de politie-agent zich over hem, omdat Van Schip overmand was door emoties.

Een nieuwe diskwalificatie voor een nieuw vergrijp. Heeft de gebeurtenis je verrast?
“Volgens ons gaat de regel die stelt dat je geen bidon onder je shirt mag dragen pas in per 1 juli (maandag zijn door de UCI wijzigingen in het reglement aangebracht, zie hieronder de betreffende passage, red.). Daarnaast is er in het huidige reglement geen regel te vinden die twee bidons of gels onder een shirt expliciet verbiedt. Jan-Willem kent die regels ook en daarom wilde hij niet stoppen. Uiteindelijk is hij gedwongen dat te doen door middel van de gendarmerie. Dat is heftig. Als dat niet was gebeurd, was de wedstrijd stilgelegd.

Weet je wat het is? Wij hebben ook naar de UCI gestuurd dat het reglement niet in orde is. Maar ik krijg gewoon geen antwoord. En nu is het feit dat wij weer negatief in het nieuws komen. Dat is heel jammer, want met Mathis Avondts winnen we wel de eerste etappe. Daarmee willen we graag in het nieuws komen en niet met deze hele situatie rond Jan-Willem.”

Wat zegt deze regel?
De regelwijziging betreft de zakken op het shirt van renners. Die mogen per 1 juli 2026 enkel en alleen op de rug zitten. Alle voeding, kleding en accessoires moeten renners in die zakken stoppen. Het mag alleen elders als dat nodig is omdat een koerssituatie daarom vraagt en niet langer dan strikt noodzakelijk is toegestaan (zoals het dragen van bidons of regenjasjes vanuit de auto of van een ploeggenoot). De enige uitzondering is radio-communicatie. Dat mag wel in een zakje aan de voorzijde van een shirt zitten. Ieder ander gebruik van datzelfde zakje aan de voorzijde is verboden.

Feit is wel dat hij opnieuw de gebeten hond is.
“Ik denk dat het helemaal geen klote meer uitmaakt wat hij doet. Íedere dag zijn ze Jan-Willems fiets komen controleren in de Ronde de l’Oise. Iedere dag! Ze meten hem op… Als ze iets kunnen vinden, dan pakken ze je.

Ook als Jan-Willem niet meedoet, liggen we onder het vergrootglas. In de Flèche du Sud loopt de UCI-commissaris me drie keer voorbij in het laatste uur voor een belangrijke rit. Tien minuten voor de start – als onze jongens gaan tekenen – melden ze dat onze wielen niet UCI-gekeurd zijn. Dat was de reinste onzin. Uiteindelijk mochten we toch koersen, zouden zij het checken en ons na afloop laten weten wat het verdict was. Na afloop ben ik met al onze papieren naar de commissaris gegaan, zijn we samen naar de UCI-website gaan kijken en was alles oké.

Continu lopen ze te etteren, iedere internationale koers weer. Het maakt niet uit wat we doen of hoe Jan-Willem het doet, hij is gewoon de lul.”

Wat voor acties hebben jullie ondernomen na de eerdere diskwalificaties?
“We gaan samen met hem al iedere koers voor de start naar de wedstrijdcommissaris. Dat willen we altijd filmen, maar dat mag nooit… Jan-Willem vraagt dan hoe diegene wil dat hij op zijn fiets zit en zijn stuur vasthoudt. Wat mag wel en wat mag niet? Dat heeft hij in de Ronde de l’Oise ook gedaan. In etappe twee kreeg hij een straf voor een ongeoorloofde fietspositie. Daarna is hij meteen naar de commissaris gegaan en heeft hij gevraagd wat hij fout gedaan heeft. En gevraagd te vertellen wat hij moest doen. Zondag zijn we na zijn diskwalificatie ook opnieuw naar de commissaris gegaan en wilden we dat gesprek filmen, maar dat mocht opnieuw niet.”

Van Schip in de groep die zou sprinten om winst in de Ronde van Overijssel 2026

Voel jij als verantwoordelijke van de ploeg dat de UCI jullie anders aanpakt?
“Natuurlijk! We zeggen iedere keer tegen onze jongens dat ze zich netjes moeten gedragen, dat ze overal rekening mee moeten houden en dat ze geen rare dingen moeten doen. Maar het is wel zoals jij zegt. Jan-Willem zit op een gegeven moment in de kopgroep. Vanaf dat moment ben ik alleen maar met de jury bezig om te kijken of je hem in koers kan houden. Dan rijdt er iemand anders bij ons lek en die mis je dan bijna, omdat je zo met Jan-Willem bezig bent. Dat kan niet de bedoeling zijn. Je hebt zo veel stress eromheen. Dat heeft gewoon impact op de hele ploeg.”

Krijg je het gevoel dat ze jullie wegpesten uit de sport?
“Nee, wij als ploeg zeker niet. Maar ik heb wel het gevoel dat ze Jan-Willem niet echt leuk vinden. Wij als staf zijn redelijk streng richting onze renners dat we het fair and square moeten doen. Zolang je dat doet, heb je geen probleem. Maar Jan-Willem ligt onder een vergrootglas. Ik weet niet wat hij ooit misdaan heeft of wat er is gebeurd, maar er is iets wat iemand triggert. Elke keer als er wat aan de hand is, horen we altijd dat de beslissing in Zwitserland genomen is. Of dat ze opdracht krijgen om zijn materiaal te fotograferen of dat wij al onze documentatie wel bij hebben.”

Is het nog leuk?
“Dan kun je beter aan Jan-Willem vragen. Maar we staan nu wel op een punt hoe we hier verder mee om moeten gaan. Van Schip is niet groter dan de ploeg, dat is niemand. Organisaties vinden het ook niet prettig als je iedere keer dit gezeik krijgt. Dus we moeten hier goed naar kijken en het daar met Jan-Willem ook over hebben.”

Paul Tabak op archieffoto in 2014 – foto: Cor Vos

Heb je dan ook zoiets van: potverdorie, Jan-Willem, doe dat nu niet?
“Het is een jongen van extremen. Hij zoekt de ruimtes op. Hij wil zo aerodynamisch mogelijk fietsen en zo aerodynamisch zijn. En dat mág van mij, als alles binnen de regels en de wet van de UCI gaat. Maar ik denk dat we dat punt al voorbij zijn. Het liefst… Als ik enig moment het idee heb dat er een kans van slagen is om dit aan te pakken, dan doe ik dat. Ik vind het pure pesterij. Maar wij zijn te klein – ook als ploeg – om hiermee verder te gaan. Het moet niet ten koste gaan van de ploeg. Maar het punt is nu wel bereikt dat het tot zover gaat en niet verder.

Ik ben van mening dat er regels zijn en dat de UCI die moet hanteren. Daar moeten ook sancties tegenover staan. Alleen wil ik er dan wel bij zeggen: áls ze dat doen, dan moet je het voor iedereen doen. Jan-Willem werd onlangs uit de Ronde van Griekenland gezet vanwege de positie die hij aannam op de fiets. Op diezelfde dag deed Jonas Vingegaard hetzelfde in de Giro d’Italia en hij kreeg een gele kaart. Er moet duidelijkheid komen, want dat ontbreekt momenteel. Die regels moeten voor iedereen gelden en niet alleen voor Jan-Willem.

Het liefst zou ik tegen deze hele situatie in willen gaan en het aanvechten. Maar dat red je niet. Dat heeft geen enkele zin.”

Wat is de eerstvolgende koers die Jan-Willem weer gaat rijden?
“Dat weet ik nog niet. Dinsdag ga ik met hem praten en dan kijken we verder. Jan-Willem was behoorlijk geëmotioneerd nadat hij uit koers was gehaald zondag. Laat ik het zo zeggen: als je dat had gezien… Hij lag daar gewoon echt te huilen als een kind in de kant van de weg. Dit is gewoon mensonterend dat het zover moet komen. Dat verdient Jan-Willem ook niet. Zeker niet met zijn staat van dienst. Het is echt heel erg triest. Als we hem ergens mee kunnen helpen, dan doen we dat. Maar ik denk niet we ver komen met de UCI.”

Met wat voor insteek ga je dat gesprek aan?
“Gewoon heel simpel met de vraag: hoe krijgen we Jan-Willem zo ver dat de UCI niet meer de trigger heeft om op hem te letten. Daar mag hij ook antwoord op geven. Ik heb daar zo mijn ideeën over. Maar dat bespreek ik met hem. Alleen is het heel simpel: op zijn huidige fiets, met zijn huidige positie en met de dingen die hij doet, hoef je hem naar geen enkele UCI-koers meer mee te nemen. Want dan ligt hij er na één, twee, drie of vier dagen gewoon uit. Overal waar een camera op komt, diskwalificeren ze hem. Dat kan eigenlijk maar één ding betekenen: ga op een gewone fiets rijden.

Jan-Willem is zelf ook met de rennersvakbond bezig om meer duidelijkheid over de regels te krijgen. Maar het is vooral jammer dat wij het met elkaar hierover moeten hebben. In die rit waar Mathis won, daar heeft Jan-Willem ook een heel belangrijke rol in gespeeld. Vooral in de motivatie richting de andere renners. Maar daar gaat het niet over. En dat steekt mij. Als je ziet hoe Jan-Willem bezig is met zijn ploeggenoten en de tactiek voor sommige finales, hoe gedreven hij is… Het doet mijn wielerhart huilen als ik zie hoe de UCI met zo’n jongen omgaat.”

foto: Holland Cup

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
43 Reacties
09-06-2026 09:43
Hup JW! Geef niet op! Zijn strijd met de UCI is op dit moment boeiender om te volgen dan veel etappekoersen.... ;)

Maar serieus ik begrijp dat hij zich in een hoek wordt gedrukt, en vind dat zijn ploegleider hem om een keurige manier bij staat.
    10-06-2026 09:57
    Wellicht moet men het Sporza artikel hierover lezen met daarbij een gesprek met een andere ploegleider. Daar komt een veel genuanceerder verhaal naar voren waarbij zelfkritiek een wat prominentere rol krijgt. Daarmee is dat stuk veel beter in balans dan de sensationele koppen en verhalen elders in de (social)media. Met als dieptepunt dat her en der werd geïnsinueerd dat hij door de politie tegen de grond is gewerkt. In de werkelijkheid bood die politie-agent hem een vorm van troost. Elke keer in deze casus trekken mensen supersnel conclusies, vaak ik het voordeel van JWS, terwijl telkens weer blijkt dat hij gewoon de regels overtreedt.
09-06-2026 09:50
Chapeau dat jullie navraag bij Paul Tabak van de ploeg hebben gedaan!

Wat mij betreft is 1 ding in ieder geval glashelder; de UCI heeft een probleem met het opzoeken van de grenzen van JW en weet maar 1 manier om hier mee om te gaan... Nu de UCI hier maar eens mee confronteren, wat is hun kant van het verhaal. Ben ook wel benieuwd wat iemand als Campenaerts hier van vindt, ook een innovator die grenzen opzoekt maar tegelijkertijd een beleefde charmante kerel die mensen niet in het harnas jaagt.
    09-06-2026 10:15
    Nee hoor, volgens velen hier is het absoluut niet zo dat de UCI commissarissen speciaal op JW en z'n ploeg letten, want dat zijn elke wedstrijd weer andere mensen...
    Nee, ik ben geen fan van Willem, maar het is toch glashelder dat de UCI gewoon de pik op hem heeft en wel degelijk er alles aan doet om hem te diskwalificeren. Nu weer met een regel die niet van kracht is. Zeker dat voorbeeld met die wielen 10 min voor de start. Dieptriest van zo'n organisatie, Ik kan me dan ook wel inbeelden dat je daar niet meer heel redelijk op gaat reageren de hele tijd, maar een klein beetje door draait... Alleen maar verliezers.
    Dat is het grootste probleem voor Van Schip: er zit helemaal niks knuffelbaars aan de man. Hij reageert meestal als een 5-jarige die zijn middagdutje niet heeft gedaan en dan gaan juryleden, vaak een type mens dat regelgericht en daardoor niet overdreven flexibel, van in de weerstand. En nu hebben we deze neergaande spiraal. Zoals ik gisteren al schreef, hiwe zijn geen winnaars bij.
    09-06-2026 16:34
    En is dat echt Japiejo, dat ze effectief geviseerd worden of is het eerder iets dat ze vinden en dat ze eigenlijk gelijk hebben en al de rest niet? In elk geval als je bijvoorbeeld effectief bij de start van elke rit/wedstrijd naar de wedstrijdcommissaris gaat om te vragen hoe je op de fiets moet zitten en het wil filmen, dat kan best wel eens overkomen als uitdagen. Als echt alles een ding moet zijn waarover hij (de ploeg) wil discussiëren dan kan ik wel begrijpen dat het stopt op een bepaald moment en alles direct de hoogst mogelijke straf oplevert.

    Misschien is het een beetje zoals in de kleuterschool, een kind dat heel vaak stout is gaat ook bij het minste een straf krijgen terwijl voor iets echt stouts een normaal doorbraaf kind ermee weg komt. Omdat bij de eerste de vermaningen en kansen al lang zijn opgebruikt. Is dat dan ook klassenjustitie of gewoon de consequenties van gedrag?

    Maar ik denk wel dat hij niet intentioneel een probleem is, maar gewoon vast zit in een tunnelvisie en slecht is in communiceren of zich uiten. Daarom juist moet zijn ploeg hem niet steunen in het speciaal doen maar hem wel steunen door hem te beteugelen. En niemand heeft volledig gelijk of ongelijk, dus jammer voor hemzelf dat hij de dingen waar hij misschien wel gelijk in heeft ondersneeuwen door controverse die hij zelf voedt.
    10-06-2026 08:29
    In andere media verteld zijn ploeg wat meer japiejo, ik denk dat hij het zichzelf enorm lastig maakt en uiteindelijk zijn omgeving ook tot hij een onwerkbaar iets wordt. Als dit één wedstrijd is is en er na vier ritten heb je vier keer iets gehad tijdens de wedstrijd:

    Rit twee: foute fietshouding en niet ingaan op vraag van de eigen ploeg om van positie te wisselen -> boete
    Rit twee: akkefietje over het versnellingsapparaat - andere fiets
    Rit drie: mecaniciens hadden het opgelost maar het gebeurd weer dus weer van fiets wisselen
    Rit vier: bidonincident en weigeren te stoppen

    Als je leest dat zijn ploeg wil dat hij op een normale fiets gaat kruipen dan hoop ik dat ze hem toch in de juiste richting duwen om hem te helpen. Dat hij zijn speciaal spul dan gebruikt op de piste waar het thuishoort.
    10-06-2026 08:55
    Heb het artikel op Sporza ook gelezen. Werpt weer een ander licht op de zaak.
09-06-2026 09:39
Uit koers genomen vanwege een regel die nog niet geldt. Triest.

Los van de vraag of deze regel iets toevoegt/nuttig is: een regelwijziging halverwege het seizoen snap ik niet veel van. Zeker niet als het materiaal/kleding betreft.
    09-06-2026 09:48
    Dat lijkt inderdaad merkwaardig. Een bezwaar zal daarom wellicht worden toegewezen, maar daar heb je niets aan als je al uit de koers genomen bent.
09-06-2026 10:20
Klopt niet wat jullie hier zeggen. Iets onder je shirt stoppen is al geruime tijd verboden onder 1.3.032. Zowel parkhotel als JW behoort dit te weten. Om zelf al die regels door te spitten kost veel tijd. Maar gelukkig is het tegenwoordig zo simpel als 1 keer de vraag stellen aan chatgpt, die verwijst direct door naar het relevante artikel in de regulations van de UCI. Ingewikkelder dan dat is het niet ….
    09-06-2026 10:47
    Dat heeft te maken met het aanbrengen van materialen met doel een aerodynamisch voordeel te halen. Niet hier van toepassing.
    09-06-2026 10:49
    Maar wat dan voor mij wel onduidelijk is: de UCI past de regels wel aan. Dus blijkbaar is iets niet helemaal duidelijk. En je ziet veel meer renners met eten of wat dan ook aan de voorkant van hun shirtje.
    09-06-2026 10:54
    Het aan Chatgpt vragen en verder er niks van af weten. En dan nog trots vertellen dat je het hebt gevonden ook. Zie ook reactie hierboven: ze hebben niet voor niks die nieuwe regel toegevoegd hè, niet omdat het al verboden was. Daar hoef je geen chatgpt voor te gebruiken.
    Gratis tip: vraag Chat GPT eventjes of bidon daar ook expliciet onder valt, en of dit nu echt nu al van kracht is of pas vanaf 1 juli. De redenatie die je dan krijgt is hilarisch (en om te janken als je bedenkt dat mensen dit soort redeneringen voor zoete koek als waarheid aannemen, maar goed).
    09-06-2026 11:58
    HAHA! Chat als bron gebruiken en ook nog eens volledig geloven wat er allemaal uitkomt. Wat sneu.
    Verander je promt iets en je krijgt een ander antwoord. Of zeg eens dat hij het niet goed heeft uitgezocht, tip van flip ;) Krijg je vaak ook een ander antwoord.
    09-06-2026 12:08
    @Rickslot
    Zoals ik het begrijp, rijdt Jan-Willem constant met die bidons in zijn shirt, net wel met de intentie een aerodynamisch voordeel te behalen.

    Wat in algemene termen in de bestaande regel staat, maar niet met expliciete vermelding van bidons. Mijn buikgevoel zegt dat er wel eerder discussie geweest zal zijn onder beide partijen of dat er nu wel of niet onder valt, en dat de nieuwe regel toegevoegd wordt vanaf 1/7 om elke twijfel daarover weg te nemen.

    Dus maw het mag volgens de interpretatie van de UCI al langer niet, de nieuwe regel wordt toegevoegd om elke andere interpretatie onmogelijk te maken. De UCI vernoemt de nieuwe regel ook niet in het juryrapport, dus het is elk geval niet juist dat ze Jan-Willem op basis daarvan uitsluiten.

    Wel op basis van de bestaande regel, volgens hun interpretatie.
    Ik geef Jan-Willem niet per se gelijk of ongelijk, maar ik denk wel dat hij donders goed wist dat de UCI dit als een inbreuk ziet en hij gewoon gebruik wilde maken van formulering van de oude regel.
    09-06-2026 12:30
    Hep op chat-gpt gestaan, dus is het zo!
    09-06-2026 19:42
    Verbaas me nogal over jullie reacties. Hebben jullie het artikel gelezen? Ik citeer: ‘any non-essential element which is added on or under or integrated in any clothing shall be forbidden.’ Valt geen spelt tussen te krijgen. Daar valt het stoppen van bidons onder je shirt dus ook onder. Daarnaast staat in zelfde regel dat je met non essential items attached to clothing de ‘morphology’ van de renner niet mag aanpassen. Daar valt dit ‘vergrijp’ ook onder.
    09-06-2026 20:04
    Alleen een bidon is niet 'non-essential'. Daarom mogen renners nu ook nog voeding onder hun kleding stoppen, zo lang ze het maar opeten. Genoeg ploegen die dat ook doen. Daar is die nieuwe regel die 1 juli in gaat voor.
    09-06-2026 21:27
    Een lege bidon herhaaldelijk en kilometerslang op je buik dragen terwijl je drank genoeg in je fiets hebt zitten? Dat is toch gewoon letterlijk wat er verboden wordt in de regel. Zoals ik in het andere bericht al zei: een regel die ze nu weer moeten specifiëren omdat er kapoenen zoals JWVS anders proberen te zeggen dat de regel te vaag is. Zoals daar ook al gezegd: je kan een pionier zijn of de randjes opzoeken, maar wat hij met die bidon doet is proberen vals te spelen door een regel op een andere manier te interpreteren (en er nog over te liegen ook, want hij doet het meermaals en met opzet, niet 'ik had voor een keer toevallig een bidon te veel aangenomen').

    In de Giro rijdt Milesi perongeluk de tt met z'n ijsvest. De kans is niet onbestaande dat het hem eigenlijk een aero-voordeel opleverde want opgevuld ter hoogte van borst en buik. De eerste keer gaat de jury er waarschijnlijk van uit dat het perongeluk is (en terecht lijkt me). Als Milesi een volgende tijdrit ook rijdt met een ijsvest of een bidon op z'n buik, dan krijgt hij natuurlijk wel de jury op z'n dak en alle volgende keren dat hij iets probeert uiteraard ook (opnieuw: terecht). Het zou me verbazen als Milesi dan door de politie uit koers moet gehaald worden omdat hij weigert te luisteren naar de jury en nadien stuiptrekkend in de berm zou gaan liggen.
09-06-2026 10:02
Paradijsvogels worden vaak niet begrepen en dan komt er ergernis. Als je de hele situatie bekijkt dan is JW iemand die liefde heeft voor de sport en graag anders is dan anderen. En de UCI heeft op basis van het verleden besloten om hem niet te accepteren en hem te blijven zoeken. Triest.
    ik heb bij "paradijsvogels" een ander beeld dan jij. Paradijsvogels zijn m.i. wie ze zijn en als dat anders is dan gemiddeld vinden ze dat prima. Zijn vaak vriendelijke en vrolijke mensen. Bij Van Schip heb ik steeds meer het beeld van iemand die vooral anders wil zijn om het anders zijn. En vriendelijke en vrolijk zou ik hem al helemaal niet willen noemen. Neemt niet weg dat hij wel gezocht wordt.
    10-06-2026 10:43
    Wimpie, ouwe tijger, ik vind jou ook een soort Paradijsvogel :P
09-06-2026 10:12
Is de UCI inconsequent? Ja natuurlijk. Maar bij JW en de ploeg zit er ook iets niet goed. Neem bv dat gedoe met de zadelpen, ze beweerden bij hoog en bij laag dat alles klopte en het was gewoon niet zo.
Dan dat officials willen filmen gezeik, is net zo irritant en contraproductief als de boefjes hier in Nederland bij de politie.

Als je dit werkelijk wil oplossen doe je dat zonder camera en face to face. Plus, ga ook eens als ploeg met JW samen zitten en wijs hem op zijn verantwoordelijkheid want hij is echt geen 100% slachtoffer en draagt met zijn gedrag en uitlatingen bij aan een escalatie hier van. Als je uit koers moet, doe je dat. Punt uit.
    09-06-2026 10:50
    Dat is toch ook wat hij zegt in die interview? Dat hij met JW om tafel gaat zitten?
    09-06-2026 10:54
    @Liz
    Dat is rijkelijk laat maar ik juich het toe. JW is in mijn ogen bepaald niet de meest stabiele persoonlijkheid en dit gaat zo uit de hand lopen mits er niet wordt gesproken.
    09-06-2026 11:20
    Het mooiste zou zijn als ze met de UCI om tafel konden gaan zitten.

    Als je dit interview zo leest hebben er echt al wel gesprekken tussen het team en JW plaatsgevonden. Echter de UCI houdt ze blijkbaar verscherpt in de gaten soms blijkbaar ook tot pestgedrag aan toe en dat gaan ze als kleine ploeg niet winnen. Daardoor is er voor de ploeg een grens bereikt. Voor zover we dit vanaf de buitenkant in kunnen schatten vind ik het vooral te waarderen hoe ze hiermee omgaan.

    Ik vind het een heel mooi voorbeeld en heel mooi interview hoe ze in dit team Van Schip steunen. Soms mag het ook wel een beetje schuren, zeker met een organisatie als het UCI.

    En ik hoop eigenlijk vooral dat het UCI bolwerk wat transparanter gaat opereren. Die hebben qua zelfreflectie nog altijd het meeste werk te verzetten naar mijn idee.
09-06-2026 11:36
Mensonterend? Dan denk ik aan slavenhandel of seksueel geweld. Niet aan een renner met een gek pakje die uit een koers wordt gehaald.
09-06-2026 09:48
Ik begin meer en meer te denken dat dit een geregisseerd kat-en-muisspel is waarbij de weerszijden vrijbuiter en regime allebei kansen gegund krijgen om zichzelf te profileren. Nogmaals: team Tietema grijp je kans, vettuh content!!!
    09-06-2026 09:52
    Nee dat is totaal geen match, bovendien steunt zijn ploeg hem. Tietema wil daarnaast ook vriendjes zijn met UCI.
    09-06-2026 12:36
    OK

    Misschien ben ik nog wel gewiekster dan 'De Tiet' in dit type kwesties?

    Ik zou hem met een haaienvin laten starten en de opvolgende riot live broadcasten under een paywall, yo.
09-06-2026 11:21
Complimenten voor dit artikel en voor de uitleg van Paul Tabak.
09-06-2026 12:07
Het zoveelste voorbeeld van puur amateurisme van de UCI. Het zijn zielige machtswellustelingen
    09-06-2026 13:40
    Amateurisme van het team om het zo te laten escaleren. Drie keer in overtreding, drie diskwalificaties. Als je zo in het nieuws moet komen als ploeg.. Dan moet je niet zeuren als dit een overwinning overschaduwd. En nogal wiedes dat je niet mag filmen, ik wil ook niet gefilmd worden tijdens mijn werk. En moet de UCI dan maar de hele dag vragen beantwoorden van renners en teams die grote risico's nemen en op het randje willen opereren van de regelgeving? Ik hoor andere teams en renners hier nooit over zeuren, die zoeken de limieten op binnen de bestaande regels en hanteren daarbij een veiligheidsmarge. Zelden gedoe of gezeur, focus op de prestatie. Dat lijkt dit team en deze renner maar niet te lukken. En dan krijg ik ongetwijfeld het eeuwige argument: "ja maar anderen doen het ook". Nee, anderen rijden niet met een illegale zadelpen, een stuur/stuurpen combi (schuin omhoog, stuur met notabene oppervlakte om met je armen op te steunen) waarbij het gewicht op de onderarmen komt en steken vast bidons in hun shirt maar niet om 55km aerodynamisch voordeel mee te behalen (dat mag al niet onder de huidige regelementen, anders zouden ze daar al in elke tijdrit daarmee rijden natuurlijk).
09-06-2026 11:41
Hij heeft er Tabak van.
09-06-2026 13:42
JW speelt ahw als experimentele fietsconstructeur /fabrikant waarbij hij hij en het team vooraf goed afwegen of het net wel of niet kan. Ze beoordelen elk mogelijk toepasselijk regeltje, en ja, 't ken net'. Dat wil de UCI simpelweg niet, niet zo zeer om sportieve redenen maar meer ter bescherming van de belangen van de fabrikanten. En wrs willen ze een uniforme uitstraling, geen gekloot in de marge. En de UCI heeft de macht. Zo'n dsq door een commissaris kan meteen verbaal of na de koers worden gegeven. Vandaar dat de UCI ook niet wil dat er gefilmd wordt. Tabak zal er inmiddels wel tabak van hebben. Tussen de regels door lees je : JW zo gaan we niet verder. De belangen van het team en sponsor zijn groter.
09-06-2026 12:36
" Dat willen we altijd filmen, maar dat mag nooit…"

Heel simpel: verborgen camera. Het feit dat dit niet mag lijkt mij te wijzen op koffie die niet zo zuiver is.
    10-06-2026 08:17
    Of misschien vinden de meeste mensen het gewoon niet zo prettig als anderen een camera onder hun neus duwen? Natuurlijk is dat een minder sappige verklaring dan een verhaal over niet zo’n zuivere koffie maar toch.

    En om eerlijk te zijn, als professionele renner en ploegleider elke keer gaan vragen hoe je op je fiets moet zitten met een camera er bij, het is op zijn minst speciaal te noemen. Ik zou als wedstrijdcommissaris wel het gevoel hebben dat ze me er proberen in te luizen, want ze weten goed genoeg dat een volledig antwoord niet op 1-2-3 te geven is, om een punt te maken in een ruzie met anderen. Misschien is het op de duur wel heel logisch dat hij overal tegen straffen aanloopt, gewoon omdat hij elke wedstrijd er in slaagt de wedstrijdleiding te irriteren nog voor de eerste pedaalslag gemaakt is.
09-06-2026 14:33
Gewoon licentie intrekken, desnoods ook van de ploeg PUNT
    09-06-2026 17:45
    Volledig eens ppp, een schande voor de sport!
    09-06-2026 19:06
    Wat is er zo schandelijk dan?
09-06-2026 11:44
tja, leuk voor de jeugd die wil gaan fietsen, dan maar dammen of schaken, dit is niet leuk

Om te reageren moet je ingelogd zijn.