Feltrin volgt Riis op bij Tinkoff-Saxo

dinsdag 31 maart 2015 om 18:16
Feltrin volgt Riis op bij Tinkoff-Saxo

Stefano Feltrin (links) foto: Sirotti

Stefano Feltrin is de nieuwe manager van wielerploeg Tinkoff-Saxo. Dat meldt teameigenaar Oleg Tinkov op Facebook. De Italiaan is de opvolger van Bjarne Riis, die afgelopen week door Tinkov op straat werd gezet.

Tinkov geeft in zijn betoog Riis nog een trap na. “Winnaars zijn vandaag de dag niet de personen die het hardst, maar op de juiste manier trainen. Niet zij die het meeste EPO injecteren, maar renners die op de juiste manier trainen en voeding tot zich nemen.”

Tinkov schrijft bovendien dat hij zich zorgen maakt over de wielersport. “Het wielrennen moet veranderen. Anders zal de sport sterven of van schandaal naar schandaal hobbelen”, betoogt hij. “De ploegen hebben alleen maar uitgaven, geen inkomsten. Dat is ondenkbaar in iedere andere sport. Teams zijn voor 99% afhankelijk van sponsoren. In iedere andere sport is zoiets ondenkbaar. Dit model is niet levensvatbaar. Hier komen ook alle dopingschandalen en eindeloze schandalen uit voort. Het is een paradox dat wielrennen op voetbal na de populairste, maar tegelijkertijd ook een hele arme sport is.”

Dit artikel delen:

57 Reacties

DirkDeWolf 31 maart 2015 om 20:52

@RV voor de spits, bedoel je? Ik betwijfel het. Je kunt na een Alpe d’Huez beklimming de hele avond en nacht echt niet die berg oprijden, zelf al finish je om 15 uur. En op andere plekken kun je misschien rustige wegen kiezen.

0
Romāns Vainšteins 31 maart 2015 om 21:26

Het kan ook met de eventueel benodigde noodtroepen etc (brandweer, politie etc) te maken hebben. Overuren, tekort aan mankrachten, zoiets.

0
oscarito1908 31 maart 2015 om 21:41

Als je ziet wat de ASO verdient met de Tour, zou het niet meer dan normaal zijn dat de alle WT-ploegen en Pro-conti ploegen mee mogen verdienen.

Al gaat er maar 20% naar de ploegen. Maar dat zullen ze natuurlijk niet gaan doen.

0
joa 31 maart 2015 om 21:44

Het is niet alleen dat, de koersen eindigen tegenwoordig al later dan ze eerder deden. De renners hebben vaak na de koers nog tijd nodig om te verplaatsen naar de volgende startplaats, gemasseerd te worden, avondmaal, etc. etc. Nu klagen de renners al dat ze na sommige langere verplaatsingen pas om 23.00 op de hotelkamers zijn en naar bed kunnen. Als de koers nog later finished worden deze problemen alleen maar groter voor de renners.

0
albertooo 31 maart 2015 om 22:47

@oscarito
De andere koersen van ASO geven meestal geen winst, dus opbrengsten van de Tour worden gebruikt om dat te compenseren. Paris-Roubaix bij voorbeeld zou anders al lang door ASO zijn afgestoten. Naast de Tour leveren alleen woestijnrondjes nog geld op.

0
Alexander 31 maart 2015 om 23:02

Er zijn absoluut leuke dingen te verzinnen. Heel veel mensen snappen niet wat wielrennen leuk maakt. Dit zou echt beter uitgelegd kunnen worden door meer data tijdens de race. Wattages en snelheden zijn te gek om realtime van de renners te zien. De coureurcamera’s zijn ook te gek. Nieuwe parcoursen zoals Strade Bianchi ook top. Beste idee op forum vond ik betalen om slotklim op te mogen. Dit lijkt mijn logistiek moeilijk maar wel goed idee om drukte iets te beperken en ook meer middelen om lamme idioten tegen te houden. Andere finishtijden zijn lijkt mij ook goed idee, maar vooral continuïteit van ploegen. Ik wil graag voor een ploeg staan. Deze ploeg zou dan een eigen karakter en regiogebondenheid krijgen. Leuk als er zaken ten goede verbeteren. Romains tegenwerpingen snijden hout, maar deze sport kan echt nog wel hoop dingen verbeteren.

0
dikkechaap 31 maart 2015 om 23:10

@joa
Je zou in ieder geval zo'n spektakeletappe met aankomst rond 19:00 op de dag voor een rustdag kunnen plaatsen, of de volgende dag vertrekken vanaf dezelfde plaats. Dan ondervang je het verplaatsingsprobleem grotendeels. De grote afstanden leg je dan af na de saaiere etappes. Die zou je dan zelfs nog eerder kunnen laten eindigen, of er nou om 17:00 of 16:00 wordt gefinisht, het gros van de mensen is hoe dan ook aan het werk. De sprintetappes kunnen ook best korter, zeker met het koersverloop van de laatste vijf jaar. Een ontsnapping, zeker in de eerste 10 dagen, is toch kansloos.

0
Romāns Vainšteins 31 maart 2015 om 23:25

Piste die ik gehoord heb van ronde-sleuteletappes (bergen meestal dus) in de weekenden of (in de eerste week) igv een ‘klassementmakend’ parcours lijkt me evident en wordt grotendeels al uitgevoerd. Betalen enkel op de slotklim invoeren moet je echt niet doen in giro en vuelta maar kan misschien in de tour. Dat is de enige wedstrijd waar ik het ze zie betalen, de idioten :)

0
LinusGerdemann 31 maart 2015 om 23:27

Ik word hier een beetje misselijk van. Het is een demagoog eerste klas die nu alleen maar vertelt wat de UCI heel graag wil horen.

Verder over zijn EPO (lees:doping) uitspraken: zijn kopman heeft een tweejarige schorsing gehad ( contador), hij haalt afgelopen winter Basso als voormalig Fuentes klant naar de ploeg als knecht en doet geen enkele moeite om Kreuziger buiten koers te houden terwijl er een onderzoek tegen hem loopt.

Zelfde geldt met zn plannen om topklassmentsrenners alle drie de grote ronden voor een klassement te laten rijden wat fysiek haast onmogelijk lijkt.

Hoop mooie praatjes deze man, maar het is tot nog toe vooral praatjes en weinig daadjes. En ik heb het idee dat er met Riis gewoon een conflict was, anders had ie hem al eerder kunnen lozen.

0
Romāns Vainšteins 31 maart 2015 om 23:30

Spot on. Tinkoff lult gewoon veel en af en toe zit er wat redelijks tussen maar vaker is het onuitvoerbare humbug en luchtfietsen.

0
Wim Kruithof 31 maart 2015 om 23:31

Tinkov met inhoud, dat is verrassend.

0
Romāns Vainšteins 31 maart 2015 om 23:42

Al vaker gezegd:

Parcours van de 2e etappe afgelopen tour 50 km langer maken (beetje door Leeds heenkrullen, sprintchallange nog for the fun in het centrum de dag ervoor oid) ‘Yorkshire-classic’ precies dezelfde beklimmingen nemen, aankomst in Sheffield (geen eindlussen svp!)
Bewezen animo, enthousiast publiek, mooie landschappen, uitdagend parcours voor veel verschillende renners.

10 x beter dan er het zooooveeeeelste kleine ‘rondje’ van te maken, uitdagende eendagswedstrijden, dat heeft het wielrennen meer nodig

0
Romāns Vainšteins 31 maart 2015 om 23:44

Ik ben trouwens geen voorstander van het tonen van wattages (wil niet vantevoren weten wie wanneer eraf gaat en kunnen blijven geloven in al dan niet geacteerde serene of gesloopte gelaten) of het tonen van schokkerige fietscamera’s maar ben het er wel mee eens dat middels een 2e scherm, wat ik dan dus niet gebruik, nog winst valt te behalen tov de freaks.

0
ti-raleigh 31 maart 2015 om 23:59

Volgens mij wordt er tegenwoordig behoorlijk gericht getraind (hoogtestages, rustperiodes, voedingssuplementen etc..) en niet alleen maar hard. Waarom hij denkt dat het anders is, is mij een raadsel. Tinkoff -1.

Dopinggebruik komt volgens hem voor 99% voort uit de afhankelijkheid van sponsors… Euhm ?? Dat mag hij dan even uitleggen. Want volgens mij gebruikt een renner doping omdat hij eerder over de finish wil rijden dan zijn tegenstander. En dan kun je wel op andere manieren geld willen genereren, dan alleen van sponsors, bij voorbeeld tv-rechten. En dan kun je de wedstrijden wel aantrekkelijker willen maken (hoe dan ook). Feit blijft dat Pietje nog steeds eerder over de finish wil gaan dan Jantje en (eventueel) naar verboden middelen zal grijpen. En de geschiedenis heeft helaas geleerd dat totnogtoe niet veel heeft geholpen wat dat betreft. In vergelijking met bijv. de jaren '80 zijn de koersen minder zwaar en lang, maar nog steeds is doping niet verbannen.Om dat te bestrijden, helpt alleen goeie controle en strengere straffen en niets anders. Mijn hoop ligt een beetje bij Cookson.. Tinkoff -1

Als ik tussen de letters doorlees, wil hij nu doen voorkomen dat hij Riis heeft ontslagen mede vanwege zijn EPO-verleden. Beetje hypocriet, of moeten Contador en Kreuziger nu ook vrezen voor hun baan. Tinkoff- 1.

Hij gaat er volledig aan voorbij dat het grote publiek zich alleen interesseert voor de Tour de France. Onder meer omdat er dan geen voetbal is. Ga je de Tour inkorten of andere gekke dingen doen, verlies je ook dit publiek. Deze toeschouwers bereik je in de rest van het seizoen nauwelijks ook al laat je de renners over schansen vliegen en salto's maken. En in de rest van het seizoen kan wielrennen nooit concurreren met koning voetbal.
Dan is er nog een grote groep sportfanaten ( niet per se alleen wielerliefhebbers) die ook naar andere grote koersen kijkt zoals Giro, Vuelta, de klassiekers en wk's. En nog een groep fanatieke volgers, zoals de meesten hier. Ik denk dat Tinkoff zich hier niet van bewust is. Want ga je aan de ene kant iets 'geks' doen om meer publiek te trekken, verlies je mensen aan de andere kant, denk ik. Tinkoff -1.

Hij heeft wel gelijk voor wat betreft de afhankelijkheid van de sponsors voor renners. Dat zou wel anders mogen/moeten. Deze afhankelijkheid is vooral de laatste jaren pijnlijk duidelijk geworden. Denken we alleen maar aan Belkin en Europcar. Nieuwe sponsors zijn lastig te vinden vanwege alle dopingperikelen zoals Rabo/Rasmussen en Armstrong. Misschien willen bepaalde bedrijven wél instappen als sponsor van tv-uitzendingen. Hoe dan ook, hier heeft hij een punt. Tinkoff +1

0
Coldeportes 1 april 2015 om 00:27

Ach Tinkov…..
Laten we het zo stellen: 'ook een kapotte klok heeft 2x per dag gelijk' ;)

0
Brummel 1 april 2015 om 09:25

Het verhaal van Tinkov zegt denk ik wel wat over zijn persoonlijkheid. Hij heeft een paar goede punten (die niet zo origineel zijn), maar hij haalt er teveel verschillende onderwerpen bij waardoor zijn relaas enigszins onsamenhangend overkomt. Het maakt hem niet zoveel uit of degene die het leest het ook echt begrijpt.

Of zijn communicatieadviseurs hebben dit expres zo geschreven dat het lijkt alsof hij er niet echt hard over heeft nagedacht. :)

0
TalatTunçalp 1 april 2015 om 09:26

Tinkov beweert helemaal niet dat hij Riis ontslagen heeft wegens zijn EPO-verleden. Hij heeft Riis ontslagen, omdat hij een ander type manager zoekt, dat vooral achter de computer analysewerk verricht en op basis daarvan sturing geeft aan het team.

0
mark78 1 april 2015 om 10:12

Ook leuk dat Stefano Feltrin meteen een veeg uit de pan krijgt en een ‘boring manager’ genoemd wordt. Tinkoff wil gewoon een ploegleider die braaf doet wat hem verteld wordt en geen Riis die tegengas biedt.

0
Matisz 1 april 2015 om 10:12

We gaan er heen binnen x-aantal jaar gaan we betalen om wielrennen te bekijken zoals vandaag reeds gebeurd bij de meeste voetbalwedstrijden.

0
krypton 1 april 2015 om 10:26

@matisz
Nou dan is het wielrennen dus dood. In het wielrennen zijn er echt veel te weinig koersen die de gemiddelde kijker interessant vindt.

0
west 1 april 2015 om 10:52

Wat een onzin. Riis had in het verleden te maken met doping, dus nemen we de oud-ploegleider van Hamilton, Hondo, Jaksche, Comesso, Galimzianov, Pfannberger en Serrano…. Zeg dan gewoon dat je een jaknikker wilt omdat je een megalomane dictator bent.
OFF: Ik weet niet of iemand wel eens het rondje van circuit van Monaco heeft gereden op de fiets, maar als er ergens bochten zijn die niet geschikt zijn om met de fiets doorheen te gaan, helemaal met 80 man, laat staan 180, dan is het Monaco wel. En als je wel eens bij een grand prix bent geweest, zo'n weekend wordt helemaal volgeplempt met races waar de raceauto-bond geld aan verdient. Of de wielrenners er voor gratis tussendoor mogen? Moet je aan Bernie vragen…

0
Matisz 1 april 2015 om 11:00

@krypton

Ik denk dat de echte volkswedstrijden zoals RvV,Amstel, PrB, Tdf gratis zullen blijven maar WT-rondes en de Giro en Vuelta zien sommigen wel op lange termijn betaald worden.

0
Fritsie 1 april 2015 om 11:21
Quote:
Wel wat anders dan geldtoeschuivende gemeentes uit angst dat een kudde halfapen hun identiteit dreigt te verliezen en stukken stad slopen gaat.

hier heb ik kostelijk om gelachen haha

0
Omhoog73 1 april 2015 om 11:31

Een italiaan, klinkt weer lekker gezond ;)

0
Wheely 1 april 2015 om 12:12

Ze zijn het team bij Tinkoff goed aan het uitbreiden.
https://twitter.com/olegtinkov/status/583152826743975936

0

Headlines

Populair

Materiaalzone