Chris Anker Sørensen (37) komt om het leven bij verkeersongeval in België

zaterdag 18 september 2021 om 22:32
Chris Anker Sørensen (37) komt om het leven bij verkeersongeval in België

foto: Cor Vos

Chris Anker Sørensen is overleden. De 37-jarige ex-prof werkte als commentator voor de Deense televisie en was zodoende in België om het WK te verslaan. Bij een rit met zijn racefiets werd hij zaterdag in Zeebrugge van zijn fiets gereden door een bestelbusje. Dat meldt zijn Deense werkgever TV2 Sport.

Sørensen kwam in 2005 als belofte terecht bij Designa Køkken, het team dat we nu kennen als ColoQuick. Na onder andere een vierde plek op het EK voor beloften 2006 in Limburg, kreeg hij een stagecontract bij Team CSC. Een jaar later maakte hij bij diezelfde ploeg zijn profdebuut. De klimmer zou vervolgens tot en met het seizoen 2015 bij de Deense ploeg blijven, dat in zijn laatste seizoen Tinkoff-Saxo heette.

De Deen was een gerenommeerde renner in het peloton. Hij boekte in totaal vijf profzeges, waarvan de achtste etappe in de Giro d’Italia van 2010 ongetwijfeld zijn mooiste was. In 2015 werd Sørensen ook Deens kampioen op de weg. Na zijn laatste jaar bij Tinkoff-Saxo vond hij in het Franse Fortuneo-Vital Concept een nieuwe werkgever. Dat verblijf bleef slechts bij één jaar. Na nog twee seizoen op Continental-niveau bij Riwal, zwaaide Sørensen eind 2018 af als wielrenner.

In zijn carrière reed Sørensen vijf keer de Tour de France. Zijn beste resultaat was een veertiende plek in de editie van 2012. Memorabel ook: in de achttiende rit – een dag nadat hij tweede werd in Bagneres-de-Luchon – probeerde hij in de vroege vlucht een krant uit zijn voorwiel te halen. Hij kreeg echter zijn vingers ertussen, waarbij hij veel bloed verloor. Later werden de twee vingers genaaid en zodoende gerede van amputatie. Drie dagen later werd hij uitgeroepen tot meest strijdlustige renner.

Sørensens aanvalslust in de Tour 2012 werd beloond in Parijs – foto: Cor Vos

Zaterdag kwam Sørensen om het leven. Volgens Het Laatste Nieuws gebeurde het noodlottige ongeval op de Havenrandweg-Zuid in Zeebrugge, waar hij het parcours verkende. De Deense commentator zou op de fiets zijn aangereden door een bestelwagen, mogelijk aan een fietsoversteekplaats. Later op zaterdag overleed hij aan zijn verwondingen. “Met grote droefheid hebben we het nieuws vernomen dat onze collega Chris is overleden”, reageert de directeur van TV2 Sport, de zender waarvoor Sørensen werkte.


Reacties uit de wielerwereld

Dit artikel delen:

49 Reacties

Casar 18 september 2021 om 22:34

Schrik hier van. Wat tragisch :(

klassementsrenner 18 september 2021 om 22:35

Pffff wat erg dit, heel triest!

Arry1337 18 september 2021 om 22:35

Ah nee joh.. Een van mijn favoriete strijders in zijn tijd. Ik ken hem niet buiten zijn figuur in races, maar was voor mij altijd een verrijking op elke deelnemerslijst… Wat een verschrikkelijk nieuws dit! :/

Murcia 18 september 2021 om 22:41

RIP
Afschuwelijk gewoon, eerder een markante coureur en nu terwijl hij een trainingstochtje maakt voordat zijn commentaarwerk weer zou beginnen het dodelijk slachtoffer van een ongeval. Niet te bevatten.

AustrianOak 18 september 2021 om 22:50

Wat triest.

Polleke 18 september 2021 om 22:51

Oh man… af en toe vergaat de zin om een fietstochtje te maken, 37… geen woorden voor… RIP

notriple 19 september 2021 om 10:16

Dat heb ik ook. Af en toe ook bang om weg te gaan.

Sjoerd102 19 september 2021 om 12:54

Heeft zelf geen voorrang verleend begrijp ik uit artikel op het laatste nieuws. Maakt het niet minder triest.

De Cabybara van de Conradkade 18 september 2021 om 22:53

Jeetje… hier word ik wel even stil van.

Wheely 18 september 2021 om 22:55

Wat een ellende, dit werpt wel even een donkere schaduw over dit WK voor met name de Denen maar ook voor de collega commentatoren. Nog in de ploeg met Karsten Kroon gezeten… Poeh.

Krakowic 18 september 2021 om 23:21

Ik gun het de Denen nu helemaal om wereldkampioen te worden als eerbetoon aan deze mooie coureur. Ze hebben er de ploeg voor, hopelijk ook nog de geest..

xistnc 18 september 2021 om 22:55

Triest bericht :(

Edit redactie: Bedankt.

Graag gedaan. Goed om bij zo'n bericht een foto te kiezen die recht doet aan hoe we deze renner herinneren. "Foto is aangepast" dekt dan hieronder overigens de lading beter, lijkt me.

Daniel Lassche 19 september 2021 om 00:33

Edit redactie: De reactie is aangepast.

Marik 19 september 2021 om 08:30

Edit redactie: De reactie is aangepast.

Romāns Vainšteins 18 september 2021 om 23:01

Zowat de definitie van onverzettelijkheid was deze man als coureur, verschrikkelijk dit..

Ivanoviclover 18 september 2021 om 23:04

Wauw ik dacht: even het wielernieuws checken….wat een tragedie.

Luna 18 september 2021 om 23:17

Verschrikkelijk nieuws, je hoort een gerucht en hoop dat het niet waar is. Ik wens zijn familie, vrienden en de coureurs heel veel sterkte toe.

Krakowic 18 september 2021 om 23:19

Wat een droevig stemmend nieuws.. het noodlot slaat weer eens ongenadig hard toe. Heb het gevoel dat ik dit soort berichten helaas steeds vaker lees.. ben er naar van!

Westfalen 19 september 2021 om 00:00

Wat een treurig nieuws. Hij was herkenbaar aan zijn typische stijl en ging vaak in de aanval.

Covadonga 19 september 2021 om 00:48

Heftig, ik schrok me kapot.

ZwartebroekengeIetrui 19 september 2021 om 01:23

Dit komt echt binnen. Een renner die reedt toen ik het wielrennen begon te volgen. Schrik hier van.

Kopinkas 19 september 2021 om 01:45

Koude rilling. Even oud als Scarponi, toen die ook al door een bestelbusje werd doodgereden…
Havengebieden zijn hoe dan ook een linke boel voor fietsers in België.

Cochise 19 september 2021 om 08:36

Niet enkel de havengebieden… Schandalige toestand hier van de fietsinfrastructuur en mentaliteit van de automobilisten.

klootje kriekeljon 19 september 2021 om 09:54

Cochise +1

Romerike 19 september 2021 om 07:24

Bah, triest. Sympathieke renner. Rest in peace.

VerstandOpNul 19 september 2021 om 07:27

Heel tragisch

A.M.M. Jonkers 19 september 2021 om 08:06

Kippenvelmomentje.

Hopelijk gaat de organisatie van het WK een eerbetoon regelen!

orlando dani 19 september 2021 om 08:13

Wat een mooi wieler feest had moeten worden begint dan zo, echt verschrikkelijk.

Chippen 19 september 2021 om 08:20

verrast me dat hij nog zo jong was. heeft naar mijn gevoel lang in het peloton gezeten en was toch ook al een hele tijd geleden verdwenen van het eerste plan.

the_tank 19 september 2021 om 09:07

Tragisch. Fietsen is sowieso gevaarlijk. Het valt mij ook in Nederland op hoe vaak het (bijna) mis gaat. Er zijn veel automobilisten die onvoorzichtig zijn, terwijl ze in een potentiële moordmachine rijden.

klootje kriekeljon 19 september 2021 om 09:57

Er is amper plaats voor de racefiets in het huidige verkeer. Of je moet niet over de 25p uur komen.

Viktrodriguez 19 september 2021 om 10:02

Vooral ’s avonds na de avondspits en in het donker denken ze dat er geen ander verkeer is en er geen verkeersregels zijn. Oversteken, juist door groen, is levensgevaarlijk als je fietser of voetganger bent en het is laat op de avond.

notriple 19 september 2021 om 10:22

Of je 25 km/u of 40 km/u maakt niet uit, als je van achteren aangereden wordt. Vooral die koerierbusje zijn linke soep. Bestuurders zitten vaan op hun mobieltje te kijken.

Romāns Vainšteins 19 september 2021 om 10:28

Er is wel degelijk plaats voor de racefiets maar je moet echt een route freak zijn om het gevaar te minimaliseren. Serieus kaarten bestuderen, niet als een Oscar Freire/Damiano Cunego/Caleb Ewan zeg maar. Zelf vermijd ik resoluut de bebouwde kommen en logistieke wespennesten alsmede dat ik op mooie drukke geijkte routes links of rechts laat liggen. Nou heb ik wel de geprezen mazzel om in een stad te wonen zonder noemenswaardige voorsteden die eenvoudig en naar alle kanten uit te rijden is. Mijn medelijden met randstedelingen die zich 45 min uit de agglomeratie knokken moeten alvorens echt te kunnen beginnen is dan ook niet gering.

klootje kriekeljon 19 september 2021 om 10:42

Ik denk dat de meeste automobilisten sowieso al niet 100% met verkeer en rijden bezig waren vroeger. Lekker muziek luisteren, ouwehoeren met passagiers, enz. Daar kon je al wat van vinden. Maar sinds dat auto’s een soort multimediaplatforms zijn geworden + de komst van de mobiele telefoon is het hek van de dam.

Als motorrijder ben je ook superkwetsbaar, op 2 wielen. De hele rijopleiding word je ingehamerd te anticiperen, defensief te rijden en voortdurend plek op de rijweg op te zoeken waar je door het overige verkeer gezien kan worden. Als racefietser zou je vergelijkbaar door het verkeer moeten gaan.
RV, jij bent er dan bewust mee bezig. En het gaat ook helemaal niet over gelijk hebben of niet, maar over gewoon weer veilig thuiskomen bij je gezinnetje.

Brommers zijn om vergelijkbare veiligheidsredenen in het verkeer al op de rijbaan terechtgekomen in NL. Denk niet dat de gemiddelde automobilist rekening houdt met een racefiets van 30+ p uur die de rotonde nog even overkomt. En dat al in NL, waar je per definitie fout bent voor de wet als automobilist tov fietser. Daar waar de infrastructuur al ingericht is met de fietser als zwakke deelnemer in het achterhoofd.

Nogmaals, er is eigenlijk amper plek voor de racefietser in het huidige verkeer. In Belgie zijn er nog regels voor groepen fietsers. Maar vertel mij eens, waar in de verkeersregels is er oog voor de veel snellere (race)fietser? En wanneer gaan die komen, nu racefietsen in populariteit gegroeid is?

VerstandOpNul 19 september 2021 om 10:47

In Nederland is het al gevaarlijk, maar in andere landen (België misschien ook al) valt me op hoe weinig geaccepteerd fietsers in het verkeer zijn. Nauwelijks fietspaden, toeterende en scheldende automobilisten, allemaal even onprettig.

Wheely 19 september 2021 om 10:58

@RV 45 minuten is in mijn geval wel heel erg overdreven. Ik woon in Amsterdam binnen de ring, meer randstad kan het bijna niet en ben binnen kwartier in hartje centrum en met 10 minuutjes in een prachtig open gebied zonder autoverkeer. Prima te bereiken via een fietspad met slechts twee stoplichten. Je moet er niet met grote groepen willen rijden maar als eenzame renner prima recreatief fietsen hier. Juist de meer "afgelegen" gebieden zijn qua autoverkeer gevaarlijker naar mijn mening, vooral Belgie en Spanje.

We hebben als wielrenners zelf ook een verantwoordelijkheid als je je op wegen begeeft met ander verkeer. Zeker als dat wegen zijn die je niet kent moet je echt oppassen.

Mwielerfan 19 september 2021 om 11:12

Ik zie echter nog steeds heel veel motorrijders buiten files om, dus onverwacht en gevaarlijk, stiekem tussen twee rijbanen inhalen

klootje kriekeljon 19 september 2021 om 11:20

Mwielerfan, in Nederland mag dat als het verschil in snelheid met het overige verkeer niet te groot is (zoals met rechts inhalen op de snelweg). Vroeger was het zo dat je het op eigen risico deed, want het werd gedoogd maar de verzekering wees dan wel vaak claim af als het fout ging. Maar dat is tegenwoordig niet meer zo.

Edit: ow buiten file om. Nu snap ik je. De macho's krijgen vaak de hardste lessen. Ook op de racefiets.

SprintMaster 19 september 2021 om 11:26

De mentaliteit van een deel van de automobilisten is gewoon onacceptabel. Expres een fietspad grotendeels blokkeren als ze een voorrangsweg wil oprijden, je expres klem rijden door de auto helemaal naar rechts te sturen om je er maar niet langs te laten, de bestelauto midden op een fietspad parkeren… En als je er al iets van durft te zeggen krijg je een grote bek terug. Echt diep triest!

Verweggistan 19 september 2021 om 12:02

Is een boek over verschenen van Thalita Verkade: dat ons leven compleet is aangepast op de auto en dat dat niet zo hoeft te zijn: Het recht van de snelste.

Je ziet het al met die aanpassingen in veel binnensteden, waar niet of nauwelijks auto's meer mogen komen. Eigenlijk is (bijna) iedereen daar blij mee en de leefbaarheid gaat er op vooruit.
En je ziet het ook aan de reacties op dit bericht: het is ook gevaarlijk op de weg als fietser. Waarom eigenlijk: door de auto. Moeten we daar dan niet iets aan doen?

Ik zou het bijvoorbeeld geen gek idee vinden dat in woonwijken ook geen auto's mogen komen. (alleen voor laden en lossen oid maar dan ben je te gast als auto). Gewoon grote parkeerplaats (met fietsenstalling) buiten de wijk.

Romāns Vainšteins 19 september 2021 om 12:25

Ook ik heb ooit in Amsterdam gewoond en vraag me dan een beetje af wat de definitie van open is en welk achterland je benut. Daarnaast heeft een stad van pakweg 1 miljoen mensen + omliggende bebouwde kommen nogal wat wat meer uitzwerming van rollende objecten in dat achterland.

Overigens moet ik zeggen dat enige tijd terug een rit Schagen – Hilversum me goed beviel in het midden van de week. Je kan er via Diemen net langskruipen zonder in een stroom van hipsterknotten op bakfietsen verstrikt te raken. Omgeving Schermerhorn was het hoogtepunt en ook de Purmer lag er mooi bij.

the_tank 19 september 2021 om 12:37

Wat ik overigens het allerheftigst vind, is wanneer ik de kinderen met de fiets naar school breng. Niet normaal hoe sommige automobilisten in de ochtendspits rijden. Afgelopen vrijdag zag ik nog iemand in een 30km zone inhalen om maar iets te noemen. En in 30km zones wordt snelheid niet gehandhaafd door de politie, is mij verteld. Maar dit is wellicht heel erg off topic.

klootje kriekeljon 19 september 2021 om 12:43

Het Twiske?

Aart van Woud 19 september 2021 om 10:09

Schokkend nieuws… Sterkte aan zijn nabestaanden..

notriple 19 september 2021 om 10:14

Wat een verschrikkelijk drama. Je gaat het steeds meer lezen.

Headlines

Materiaalzone

Populair