Eli Iserbyt analyseert het EK-parcours: “VAM-berg mag van mij uitgroeien tot vast nummer”

Eli Iserbyt analyseert het EK-parcours: “VAM-berg mag van mij uitgroeien tot vast nummer”

foto: Cor Vos

zondag 7 november 2021 om 10:30
Interview

Het is altijd afwachten hoe een gloednieuw parcours er daadwerkelijk bij ligt. Hoewel de VAM-berg de laatste twee jaar aan het uitgroeien is tot het nieuwe wielermekka van Nederland, was de voormalig vuilnisbelt als locatie voor een cross onontgonnen terrein. Maar dit weekend vindt er wel het EK veldrijden plaats. Samen met topfavoriet bij de mannen Eli Iserbyt analyseren we het parcours.

De Belg van Pauwels Sauzen-Bingoal had de ronde net vier keer verkend, toen we hem zaterdag aan het begin van de middag spraken. “Het is lastig, maar mooi”, was zijn eerste conclusie. “Je zou het niet zeggen vanwege de lange en rechte stukken, maar ik vind toch dat er best veel interval in zit. Dat komt omdat alles elkaar snel opvolgt. De grond absorbeert regen ook heel goed (zondagmiddag is er veel regen en wind voorspeld, red.), dat is ook fijn. Het gaat wel een echte cross zijn, dat zie ik wel graag”, aldus de huidige Europees kampioen.

De ronde bovenop de VAM-berg is niet heel technisch, met – voor crossnormen – veel asfalt erin. Door de vele hoogtemeters is het daardoor een omloop die je op vermogen moet rijden. “Het is de opeenstapeling van het vele omhoog rijden en dalen, dat het lastig maakt”, vindt Iserbyt. “Voornamelijk aan de finish is dat het geval. Het duurt even voordat je een rustmoment kan inbouwen. De vele klimmetjes zullen doorwegen, waarbij het zwaartepunt beneden aan de laatste strook omhoog ligt”, wijst hij naar het slotstuk van de omloop.

Voordat de crossers het asfalt op rijden, volgt nog een grasklim omhoog. “Die is heel steil. Als je op het stuk daarna op de weg kunt doortrekken, dan kun je daar het verschil maken”, stelt de crosser van Pauwels Sauzen-Bingoal. Het stuk waar Iserbyt op doelt blijft omhooglopen over asfalt, slechts kort onderbroken door een grasstrook. Uiteindelijk eindigt de klim op de kasseien aan de finishlijn. Nieuwbakken Europees kampioen Ryan Kamp gaf na afloop aan dat de gehele klim een inspanning van anderhalve minuut is en vol gaan lastig is.

VAM-berg mag blijven
Iserbyt is alvast te spreken over het parcours. Sterker nog: hij zou de cross graag jaarlijks zien terugkomen. “Van mij mag die zeker op de kalender blijven staan”, zegt de Belg uit zichzelf. “Het is een heel mooie locatie. Vooraf zeiden veel mensen dat dit een echte klimcross ging zijn. Maar er is toch veel interval en dan komt het puur op conditie aan. Alleen de lange afdaling hadden ze denk ik nog iets mooier kunnen maken, door wat lussen erin te leggen zoals op de Koppenberg vroeger. Maar dat is het enige dat mist, een supermooie afdaling.”

“Dat zou het wel echt afmaken, dus wellicht kunnen ze dat voor volgend jaar nog eens herbekijken”, knipoogt Iserbyt alvast naar de organisatie. Hijzelf is alvast de topfavoriet. “Daar ga ik wel in mee, zeker op dit parcours. We zullen toch snel negen of tien rondes rijden, dan gaan de hoogtemeters doorwegen. Natuurlijk rijdt de concurrentie ook niet slecht, maar dit is wel een parcours waarop ik mij goed voel. Ik heb een reeks sterke crossen achter de rug, dus ik mag zeggen dat ik favoriet ben en dat ga ik ook niet uit de weg.”

Iserbyt legt zijn bevindingen aan ons uit – foto: Nico Dick/WielerFlits

Dit artikel delen:

12 Reacties

Franco Ballerini 6 november 2021 om 17:56

Hij zegt geen woord verkeerd. Ook zijn kritische opmerkingen snijden hout. Het moet wel heel raar lopen als hij morgen niet wint.

Davide Lappartiente 6 november 2021 om 18:13

Hij zegt nochtans dat de grond de regen goed absorbeert en dat het echte cross gaat zijn.

klootje kriekeljon 6 november 2021 om 18:02

Ook een parcours dat hem wel ligt lijkt me.

Koers 6 november 2021 om 18:14

Zou me niets verbazen dat de gemeente/provincie vaker probeert om daar koersen/crossen heen te halen om er een echt ‘legendarische’ ‘col’ van te maken. Probleem is wel een beetje dat het met 33k inwoners een tamelijk kleine gemeente is. Maar inmiddels is het binnen nl in elk geval een aardig bekende naam.

Wheely 6 november 2021 om 18:55

Kan zeker een jaarlijks terugkerend dingetje worden, is geen 13 in een dozijn cross. Goede tips ook van Eli, scoort ie puntjes mee.

Theo Bovengemiddelkamp 6 november 2021 om 19:16

Als het zwaar is, dan hoeft een cross niet technisch te zijn. Tussen heel veel 13 in een dozijn parkoersen, is dit zeker een aangename cross met een afwijkend parkoers.

Limal 6 november 2021 om 20:23

Ik vind het een spuuglelijk ding die VAM-puist, maar qua afwisseling past het zeker in één van de klassementen. Een ideetje: zaai hem vol met wildbloemen en organiseer er in de lente een veldrit wanneer het op een alpenweide lijkt – goed om toeristen te lokken én een ietsiepietsie meer de naam "Col du VAM" waardig.

MrBerend 7 november 2021 om 10:46

Verstandige vent, die IJzerbijt. Iemand die weet waarom belgen altijd rare achternamen hebben? Voorbeelden: Vandenbroucke (Van den Broek), Vankeirsbulk (Ten Napel) of Evenepoel (Van der Poel).

S'mon 7 november 2021 om 11:40

Zou dat niet iets te maken hebben met het feit dat velen hun achternaam niet kenden. En toen Napoleon het voor het zeggen had moest men opeens een achternaam registreren/verzinnen, dus gaven sommigen gewoon iets onnozels/raars op.
Dat lijkt mij het meest logisch.

legrandbornand 7 november 2021 om 15:01

Ik ken Nederlanders die, Schaap, Citroen, Zwaan en Appel heten. En jij vindt Vandenbroucke raar? Serieus..?

RiGHT 8 november 2021 om 12:05

In Nederland zijn heel veel achternamen sinds de tijd van de Romeinen flink verbasterd, of eigenlijk, ver-Nederlandst naar modernere schrijfwijze. Veel Belgische namen zijn ouderwets gebleven. Of naar hun lokale dialect opgeschoven.
Kortom, weinig raars aan

RiGHT 8 november 2021 om 12:03

Gezien zijn uitslag, vraag me af of hij nog steeds dezelfde mening heeft nu.

Headlines

Materiaalzone

Populair