Eerste transfernieuws tijdens ‘zomerstop’

vrijdag 12 juli 2019 om 06:00
Eerste transfernieuws tijdens ‘zomerstop’

foto: Topcompetitie/Léon van Bon

In de rubriek Nationaal schenkt WielerFlits aandacht aan het Nederlandse Continental-circuit, maar ook diverse buitenlandse renners in Nederlandse dienst en onze landgenoten in buitenlandse teams komen aan bod. In deze aflevering groot nieuws over VolkerWessels-Merckx.


Continentale VolkerWessels-Merckx heeft eerste tien namen rond

VolkerWessels-Merckx is volgend jaar nieuw in het continentale circuit. De ploeg van Allard Engels heeft nu alleen nog een clubploeg, maar zal volgend jaar ook met een continentaal team uitkomen in het peloton. “Hoe het continentale team gaat heten, dat is nog niet bekend. Daar gaat het clubbestuur over”, vertelt Engels tegen WielerFlits. “Er zullen zestien coureurs voor die ploeg komen te rijden.”

De eerste tien coureurs heeft de ploegleider al rond. Talenten als Timo de Jong, Robin Blummel, Niels van Ekeren, Nick Brabander, Max Kroonen, Jord Baak maken de overstap naar het continentale team, evenals de ervaren Tijmen Eising, Nick van der Meer, Nils Wolfenbuttel en Gert-Jan Bosman. “Hier kunnen later nog andere coureurs van het huidige VolkerWessels-Merckx bij komen”, laat hij weten. “Verder zijn we nog in gesprek met een aantal andere renners.”

Eerste namen continentale flag-nl VolkerWessels-Merckx:
flag-nl Timo de Jong
flag-nl Robin Blummel
flag-nl Niels van Ekeren
flag-nl Nick Brabander
flag-nl Max Kroonen
flag-nl Jord Baak
flag-nl Tijmen Eising
flag-nl Nick van der Meer
flag-nl Nils Wolfenbuttel
flag-nl Gert-Jan Bosman


Allard Engels geniet van VolkerWessels-Merckx: “Dit is de kracht van het collectief”

Nick Brabander maakte indruk in de Profronde van Noord-Holland – foto: Leon van Bon/Topcompetitie

VolkerWessels-Merckx maakt aankomend seizoen de overstap naar het continentale circuit, maar kan dit seizoen in sommige wedstrijden al goed concurreren met andere continentale teams. Ploegleider Allard Engels geniet dan ook van zijn team, waarin vooral de talenten zich dit seizoen laten gelden: “Wij draaien tot dusver een heel goed seizoen. Ik denk dat dit de kracht van het collectief is.”

De ploegleider van de clubploeg bedoelt daarmee niet alleen dat zijn coureurs voor elkaar door het vuur gaan, maar ook dat zij hun verantwoordelijkheid nemen als dat moet. “Tijmen Eising en Peter Schulting zijn bijvoorbeeld langdurig uitgeschakeld geweest,  maar dan zie je dat de jonge jongens de handschoen durven op te pakken”, legt hij uit. “Het is mooi dat het nu zo gaat, maar als Eising en Schulting er vanaf het begin bij waren geweest, dan had het nog mooier kunnen zijn.”

“De hoogtepunten van dit jaar gaan niet alleen maar over de overwinningen”, gaat Engels verder. “De overwinning van Timo de Jong in de Arden Challenge, Nick Brabander in de Ronde van Noord-Holland en de zilveren medaille van Nick van der Meer op het NK voor elite-renners zonder contract. Dat zijn allemaal hoogtepunten. En oh ja, de zevende en achtste plaats van Timo de Jong en Lorenzo Harbers op het NK tijdrijden ook nog. Het is mooi om dit zo te benoemen.”

Opleidingsploeg met continentale licentie
VolkerWessels-Merckx wil zich volgend jaar verder profileren als opleidingsploeg. “Het opleidingstraject wordt nu goed uitgevoerd, je ziet dat we een mooie mix hebben van ervaren coureurs en jonge coureurs. De ervaren coureurs kunnen hun ervaring delen met de jonge coureurs en werken als verlengstuk in koers van de ploegleider. Ik vind het fantastisch om mijn steentje bij te mogen dragen aan dit proces”, aldus Engels.

De clubploeg van VolkerWessels-Merckx zal volgend jaar blijven bestaan naast het continentale team en zal bestaan uit twaalf coureurs. “Bij de clubploeg kunnen coureurs nog even rijpen voordat zij de overstap maken naar het continentale team”, eindigt hij. “De clubploeg gaat bijvoorbeeld de Arden Challenge rijden, en waarschijnlijk ook de Topcompetitie. We moeten nog even kijken of dat ook iets toe gaat voegen voor de renners. Het continentale team gaat dan wedstrijden als de Ronde van Drenthe rijden, maar ook nog enkele meerdaagses in het buitenland. Dat is toch mooi.”


Veenendaal-Veenendaal Classic financieel gered

Veenendaal-Veenendaal Classic is gered van de ondergang. Door het faillisement van mede-hoofdsponsor Robin Energie kwam er een gat in de begroting, maar dat is gedicht door huidige en nieuwe sponsoren. De wedstrijd kan in afgeslankte vorm doorgaan op 21 augustus, laat organisator Job van Schuppen weten aan RTV Utrecht. De situatie was erg penibel.

Het is nog maar de vraag of de UCI 1.1-wedstrijd op tv kan komen. Ondanks dat de begroting nu sluitend is, is er voorlopig weinig speelruimte om extra’s te doen rondom de koers. Van Schuppen zoekt nog wel naar meer sponsoren om dat wél mogelijk te maken. Eerder dit jaar zette de organisatie een streep door de vrouwenwedstrijd van Veenendaal-Veenendaal. Een ongelukkige plek op de vrouwenkalender en te weinig beschikbaarheid van de politie waren daarvoor de reden.


Nieuwstips of opmerkingen?

nationaal@wielerflits.nl


BEAT vindt in BinckBank grote partner

BEAT Cycling Club sloeg afgelopen dinsdag een grote klap. De ploeg vond in BinckBank per direct een nieuwe partner, die op financieel en op werkgebied een aanzienlijke bijdrage gaat leveren. Dit stelt BEAT in staat om door te groeien met de ploegen die actief zijn. Dat geldt voor de baanploeg en de continentale formatie.

Het management van BEAT Cycling Club heeft in een eerder stadium al aangegeven open te staan voor de stap naar ProContinentaal niveau. “We zijn daartoe bereid, maar je moet ook de middelen hebben. Het ziet er goed uit en ik hoop dat het lukt, maar eerst dit seizoen”, hoorden we in februari.

Met de komst van BinckBank als hoofdpartner nemen de middelen in ieder geval toe. De ploegleiding zal na de zomerbreak verder kijken wat de mogelijkheden zijn. Overigens blijft de ploeg gewoon BEAT Cycling Club heten. Het idee achter de club is dat bedrijven als partner of sponsor instappen, maar niet de naam verbinden aan de ploeg zoals bij veel andere teams wel het geval is.


Ward Vanhoof triomfeert in Omloop het Nieuwsblad U23

De Omloop het Nieuwsblad voor beloften maakt onderdeel uit van de nieuw opgerichte U23 Road Series. Ward Vanhoof was zondag de coureur die triomfeerde in de Belgische semi-klassieker. De Belg van Lotto Soudal viel aan op drie kilometer van de finish, waarna hij solo aankwam in Grotenberge.

Twintig coureurs mochten één seconde na Vanhoof sprinten voor de overige twee podiumplaatsen. Arne Marit wist in de sprint het feestje van Lotto Soudal compleet te maken door naar de tweede plaats te sprinten, voor Dennis van der Horst.

David Dekker was voor de Omloop de leider in het algemeen klassement van de U23 Road Series. De Brabander stond echter niet aan de start en verloor zijn leiderstrui aan Jordi Meeus, die vijfde werd.

Uitslag flag-be Omloop het Nieuwsblad U23
flag-nr1 flag-be Ward Vanhoof (Lotto Soudal)
flag-nr2 flag-be Arne Marit (Lotto Soudal)
flag-nr3 flag-nl Dennis van der Horst (Metec-TKH)


Metec-TKH kent succesvolle week in Polen

Arvid de Kleijn in gesprek met Jason van Dalen – foto: Cor Vos

Arvid de Kleijn schoot vorige week raak in de eerste etappe in de Course Cycliste de Solidarnosc et des Champions Olympiques, waarna de Nederlander in de tweede etappe zijn leiderstrui verloor. In de dagen die volgden waren de ogen bij Metec-TKH gericht op Jason van Dalen, die uiteindelijk op de derde plek in het algemeen klassement eindigde.

Van Dalen eindigde in de tweede etappe als tweede, net als in de vijfde etappe. “Er was best wel veel controle tot de laatste dag. In de tweede etappe wist ik wat tijd te pakken door mee te zitten in de vlucht, terwijl ik op de slotdag nog mijn plekje kon verdedigen door nog extra bonificatieseconden te pakken en tweede te worden”, aldus Van Dalen.

Beide keren was de Est Norman Vahtra de Nederlander te slim af. Vahtra zou uiteindelijk ook het eindklassement op zijn naam schrijven. “In de laatste etappe was Norman gelost. Toen hadden we met de ploeg meer initiatief moeten nemen met de ploeg, maar hij is wel echt een sterke renner en heeft er zelf hard voor gewerkt om dit rondje te winnen”, eindigt de Westlander.


Ivar Slik op stoom in Roemenië

foto: Cor Vos

Ivar Slik kende een prima koersweek/weekend in Roemenië. De wegkapitein van Monkey Town-à Bloc boekte in de proloog van de Sibiu Cycling Tour (2.1) namelijk zijn tweede profzege. “Ik wist dat ik een goede kans ging maken in de proloog omdat ik vorig jaar derde werd, en dit jaar had ik een betere voorbereiding”, legt hij uit aan WielerFlits. “Op de kasseitjes door het centrum ging alles perfect en ik voelde veel power in de 2,5 kilometer. Het was genoeg om te winnen. En omdat het een 2.1 koers is, is het mijn tweede pro-win, dus dat is mooi!”

Hij wilde de leiderstrui in de daarop volgende etappes verdedigen, maar Riccardo Stachiotti pakte bij een tussensprint meteen bonificatieseconden. Slik was zijn trui dus virtueel al snel kwijt. “Later reden er twee man weg in de vroege vlucht, waarvan we er eentje vijftig kilometer voor het einde al terugpakte. De voorsprong met de eenzame vluchter was toen nog twee minuten, maar op veertig kilometer van de streep gingen de spoorbomen voor het peloton. Het duurde lang voordat de trein kwam en hij stopte ook nog op de overgang om mensen te laten instappen, dat gaat daar dus blijkbaar anders dan in Nederland”, lacht hij. “Toen liep die voorsprong op van twee naar zes minuten en was de organisatie in het peloton eruit, waardoor hij weg kon blijven.”

“Ik zakte die dag naar plek drie in het klassement, maar ik had nog wel de groene trui. En ik wist toch dat ik niet voor het klassement mee zou doen, omdat de finish vrijdag (2040 meter hoogte) en zaterdag (1470 m) op een slotklim lag. Deze etappes heb ik relatief rustig aan gedaan om zondag weer voor de winst mee te doen. Deze etappe lag me perfect met de laatste achthonderd meter licht omhoog en op kasseien. Ik moest alleen van veel te ver komen waardoor ik nooit de ruimte had om vol te sprinten en niet verder kwam dan plek vijf. Hier baal ik nog steeds wel van, omdat ik super benen had en nog de groene trui kon pakken. Helaas werd ik in het puntenklassement tweede. Al met al toch een erg mooie week, Sibiu was mooi!”


SEG Racing Academy maakt zich op voor klimwerk

Jordi Meeus – foto: © Petros Gkotsis Photography

Bij SEG Racing Academy genieten ze na van de Nederlandse titel tijdrijden van Daan Hoole. Afgelopen weekend reed de ploeg alleen Omloop Het Nieuwsblad voor beloften in de U23 Road Series. Dankzij een vijfde plek van Jordi Meeus, neemt de jonge Belg de leiderstrui in dit regelmatigheidsklassement over. De opleidingsploeg focust zich vanaf nu op de zware Italiaanse klimkoers Giro Ciclistico valle d’Aosta-Mont Blanc en de Tour Alsace.


Winnaar Gijs Leemreize: “De Klimtijdrit was een van mijn seizoensdoelen”

foto: Cor Vos

Gijs Leemreize won vorige week de Tacx Klimtijdrit Vaals. Voor sommigen kwam de overwinning van de Nederlander als een verrassing, maar voor Leemreize zelf niet. “De Klimtijdrit was in het begin van het jaar een van mijn doelen, omdat ik er vorig jaar negende ben geworden. Het doel was om dit jaar top-5 te rijden, maar het seizoen liep zo goed dat ik een paar dagen voor de Klimtijdrit toch stiekem dacht dat ik met een superdag ook wel kon winnen”, legt de clubrenner uit.

“Omdat ik het gevoel had dat er iets moois kon gebeuren, was ik erg gespannen voor de tijdrit. Ik moest als laatste van de ploeg starten, dus ik had alle tijd om het parcours te verkennen en kon nog even mee in de auto bij de tijdrit van Joren (Bloem, red.)”, vertelt Leemreize over de uren voor zijn overwinning.  “Ik had daardoor de bochten erg goed in mijn hoofd zitten en dat bleek achteraf erg belangrijk te zijn omdat de verschillen erg klein waren.”

“Eenmaal gestart aan de tijdrit ben ik het eerste deel van de Camerig een klein beetje op reserve naar boven gereden, zodat ik het tweede deel van de Camerig door kon trekken. Bovenop het plateau had ik de renner voor me in het zicht, die ik op de tweede klim in kon halen. Ik hoorde vanuit de auto dat ik sneller was dan vorig jaar maar dat zei me niet zoveel. Ik bleef dus gemotiveerd en op de laatste klim heb ik alles gegeven. Toen zag ik aan de wattages dat er nog wat op zat”, aldus Leemreize.

“Ik had de finish in gedachten bij het bord van de laatste kilometer gelegd, omdat het daarna alleen nog een afdaling is. Eenmaal over de finish zag ik dat mijn tijd 24:15 was: de snelste tijd op dat moment. Het was een paar minuten afwachten tot de laatste renner was gefinisht en toen wist ik dat ik had gewonnen. Dat voelde geweldig”, eindigt de coureur van Sensa-Kanjers voor Kanjers, die volgend seizoen de overstap maakt naar de Jumbo-Visma Academy.


Ploegwatchers

Alecto – Maxim Horssels

BEAT – Nick Doup

Metec-TKH – Julian Dubbeld

Monkey Town-à Bloc – Youri IJnsen

SEG Racing Academy – Youri IJnsen

Vlasman CT – Maxim Horssels

Nieuwstips: nationaal@wielerflits.nl

Dit artikel delen:

1 Reactie

Witte Trui 12 juli 2019 om 09:16

Leuk om deze berichten zo bij elkaar gebundeld te kunnen lezen iedere keer. Meerwaarde op het forum wat mij betreft.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Tour de France 2019

Materiaalzone

Populair