Giro 2022: Voorbeschouwing op het parcours

vrijdag 6 mei 2022 om 10:00
Giro 2022: Voorbeschouwing op het parcours

foto: Cor Vos

Het is na de voorjaarsklassiekers tijd voor de eerste grote ronde van 2022! De Giro d’Italia begint voor het eerst in haar lange geschiedenis in Hongarije. Vrijdag 6 mei gaat de ronde van start in de hoofdstad Boedapest. Drie weken later wordt de winnaar gehuldigd in het amfitheater van Verona! Wat je in de tussentijd kunt verwachten, lees je in deze voorbeschouwing!

RIDE: Een must-have voor iedere wielerliefhebber
Met het Zomernummer van RIDE ben je optimaal voorbereid op de komende wielerzomer. Met dit magazine doe je iedere wielerliefhebber een plezier!
Bestel nu jouw exemplaar

Voor het eerst sinds de Grande Partenza van 2018 in Jeruzalem, Israël, wordt de Giro buiten de Italiaanse landsgrenzen op gang gebracht. Waar Hongarije de start van de ronde pas voor het eerst ontvangt, had Nederland al driemaal die eer. In 2002 begon de wedstrijd in Groningen, in 2010 in Amsterdam en in 2016 in Apeldoorn. Ook België kreeg de start al meermaals toegewezen. In 1973 was Verviers daarvoor het decor en in 2006 Seraing. Verder werd de wedstrijd al afgetrapt in Denemarken, Frankrijk, Griekenland, Israël dus, Monaco, San Marino, Vaticaanstad en Groot-Brittannië.

De organisatie heeft in Hongarije drie verschillende etappes uitgetekend. Op de eerste dag ligt de aankomst op een heuvel en zijn de puncheurs in het voordeel, daarna wordt een individuele tijdrit afgewerkt en de driedaagse wordt afgesloten met een rit voor sprinters. Vervolgens blijft de ronde twee dagen op Sicilië, voor onder meer een aankomst bergop op de Etna. Eenmaal op het vaste land gaat de koers door de Italiaanse laars noordwaarts, onder meer via een aankomst bergop op Blockhaus en een ‘Tappa dei Muri’. Via de Alpen komt de wedstrijd uiteindelijk bij de Dolomieten en de afsluitende tijdrit in Verona.

De 105e Giro d’Italia kort samengevat

  • 21 etappes
  • 3.445,6 kilometer
  • 50.580 hoogtemeters
  • Start in Boedapest
  • Finish in Verona
  • Rustdagen op maandag 9 mei, maandag 16 mei en maandag 23 mei
  • 2 tijdritten
  • 26,6 tijdritkilometers
  • 7 aankomsten bergop
  • 4 etappes langer dan 200 kilometer
  • 14 etappes tussen de 150 en 200 kilometer lang
  • 11 beklimmingen van de vierde categorie
  • 10 beklimmingen van de derde categorie
  • 11 beklimmingen van de tweede categorie
  • 14 beklimmingen van de eerste categorie
  • 1 Cima Coppi (Passo Pordoi)

Beginnen in Boedapest

Alle drie de Grote Rondes beginnen dit jaar in het buitenland: de Tour de France gaat van start in Kopenhagen, de Vuelta a España in Utrecht en de Giro d’Italia in Boedapest. Eigenlijk zou de Corsa Rosa de Hongaarse hoofdstad in 2020 al aandoen, maar vanwege de coronapandemie werden die plannen met twee jaar uitgesteld. Zoals wel vaker gebeurt bij tripjes van de Grote Rondes buiten de eigen landsgrenzen, begint de drieweekse etappekoers op vrijdag en wordt de eerste maandag gebruikt als een extra rust- en reisdag.

In de eerste van de trits etappes door Hongarije volgt de route, die begint in hartje Boedapest, de lichte glooiingen ten noordwesten van de hoofdstad helemaal tot aan de grens met Slowakije, waar de koers aankomt bij de rivier de Donau. Op weg daarnaartoe worden enkele grote steden bezocht, zoals Székesfehérvár en Esztergom, met zijn imposante basiliek. Uiteindelijk verlaat de route de rivieroevers voor een uitdagend einde van deze openingsrit. Vanuit het centrum van Visegrád stijgt de weg over ongeveer vijf kilometer aan een constante 5% tot aan de blootgelegde resten van een koninklijk paleis uit de middeleeuwen. Puncheurs wrijven zich zonder twijfel in hun handen bij het zien van deze finale én de kans op de eerste Maglia Rosa.

Het peloton wordt langs enkele plaatsen uit de Ronde van Hongarije gevoerd – foto: Cor Vos

Op de tweede dag blijven de racefietsen achter in de materiaalwagen en mogen de tijdritfietsen van stal worden gehaald voor de eerste rit tegen de klok van de ronde. Het parcours loopt dwars door Boedapest, van Pest op de oostelijke oever van de Donau naar het historische centrum van Boeda, op de westelijke oever. De rit begint op het Heldenplein en gaat dan westwaarts richting het neogotische parlementsgebouw en de Donau. De rivier wordt overgestoken en de rit wordt aan de andere oever verdergezet. De route draait uiteindelijk van het water af richting de slotklim naar de finish in het Castle District. Deze klim is een echte scherprechter met een piek van 14% in het eerste deel en stukken over straatklinkers.

Voor de laatste en derde etappe in Hongarije verplaatst de karavaan zich naar het zuidwesten van het land. Gestart wordt in universiteitsstad Kaposvár en van daaruit gaat het parcours over licht glooiende wegen naar Nagykanizsa en het kuuroord Hévíz. Dan doorkruist de route de Balaton, die ook wel de Provence van Hongarije wordt genoemd en wordt gekenmerkt door de vulkanische heuvels. De laatste vijftig kilometer gaat langs de oevers van het Balatonmeer, al spreken ze in Hongarije ook wel over de Hongaarse Zee. Op ruim tien kilometer van de meet ligt nog een laatste korte klim bij de abdij van Tihany, voordat de laatste rechte lijn leidt naar de – normaal gesproken – eerste massasprint van de ronde.

Vrijdag 6 mei, etappe 1: flag-hu Boedapest – flag-hu Visegrád (195 km)

Zaterdag 7 mei, etappe 2: flag-hu Boedapest – flag-hu Boedapest (ITT, 9,2 km)

Zondag 8 mei, etappe 3: flag-hu Kaposvár – flag-hu Balatonfüred (201 km)


Van Sicilië naar Blockhaus

Na de Grande Partenza in Hongarije en de eerste reis- en rustdag, gaat de Giro d’Italia verder op Italiaans grondgebied voor twee etappes op het eiland Sicilië. De vierde etappe heeft een aankomst bergop op de vulkaan Etna. Vanuit startplaats Avola passeert de route Noto, een van de belangrijkste baroksteden van het land. Daarna gaat het parcours verder langs de rotsgraven van Pantalica en het historische stadje Vizzini, terwijl de renners steeds dichter bij de Etna komen.

De slotklim, die eindigt bij het Rifugio Sapienza, wordt aangevangen vanuit Ragalna (zoals in de zesde Giro-etappe in 2018), maar gaat vervolgens naar de kant van Nicolosi (zoals in 2011) voor de laatste veertien kilometer. De Etna wordt de laatste jaren vaker aangedaan door de Giro. Twee jaar geleden kwam Jonathan Caicedo als eerste over de finish, nadat hij op de slotklim de beste was uit de vlucht van de dag.

Jonathan Caicedo won twee jaar geleden de etappe naar de Etna – foto: Cor Vos

De vijfde etappe doet veel bekende locaties van de Giro di Sicilia aan. De route voert het peloton van Catania naar Messina, beginnend aan de oostkust en daarna over de berg Portella Mandrazzi en de glooiingen daar in de buurt. Als de renners de noordkust bereiken, komen ze door plaatsen als Villafranca Tirrena en Ganzirri, waar de Pilone dello Stretto, de wit-rode stalen torens van de oude hoogspanningskabel, hoog boven het landschap uittorenen.

Het is een rit voor snelle mannen. Na twee dagen op Sicilië gaat de ronde verder in Calabrië, in het zuiden van de Italiaanse laars. Ook de zesde etappe eindigt waarschijnlijk in een sprint. Na een heuvelig eerste deel vanuit Palmi volgt de route de Tyrreense kust naar Scalea. Verwacht wordt dat de finale daar zeer snel zal zijn.

De zevende etappe heeft een zeer uitdagend profiel en gaat dwars door de bergen van Calabrië en Basilicata – de hoeveelheid klimwerk doet niet onder voor een rit door de Dolomieten. De start langs de zee vanuit Diamante is het enige relatief vlakke stuk. Zodra de renners voorbij het plaatsje Maratea zijn, volgt een aaneenschakeling van veeleisende beklimmingen – de een zwaarder dan de ander.

De renners beklimmen de Passo Colla, die naar Lauria leidt. Daar rijden ze de Monte Sirino omhoog, die na 23 jaar weer is opgenomen in het parcours. Na de doortocht door Viggiano beklimt het peloton de veeleisende Montagna Grande di Viggiano. De beklimming van Sellata is de laatste alvorens aankomstplaats Potenza wordt bereikt.

Voor de achtste etappe strijkt de karavaan neer in Napels, Campanië. De etappe staat deels in het teken van Procida, het eiland dat bij de stad Napels hoort en dit jaar tot de culturele hoofdstad van Italië is uitgeroepen. Het parcours tussen Napels en het Flegreïsch schiereiland is kort maar veeleisend. Vanuit de hoofdstad van Campanië gaat de koers naar Bacoli, waar een uitdagend circuit van zo’n negentien kilometer over de Monte di Procida begint en dat meermaals moet worden afgelegd.

Aan het eind van de laatste ronde keert de koers terug naar de stad Napels, waar aan de kust op de boulevard Via Francesco Caracciolo de finish wordt neergelegd. Verwacht daar een eindsprint van een uitgedund peloton.

Nairo Quintana maakte in 2017 het zegegebaar op de Blockhaus-klim – foto: Cor Vos

De eerste volle week wordt afgesloten met een bergetappe over de Apennijnen, op de grens van Molise met de Abruzzen – halverwege de Italiaanse laars. Het is de eerste rit die van de organisatie de maximale vijf sterren heeft gekregen. Al meteen in de eerste kilometers vanuit startplaats Isernia richting Rionero Sannitico loopt de route bergop. Na de Macerone en de Rionero Sannitico begint de beklimming van Roccaraso. Tot aan Guardiagrele loopt het enige redelijk rustige stuk van de etappe grotendeels bergafwaarts.

Dan begint de dubbele klim naar Blockhaus. Vanuit Pretoro bereiken de renners de Passo Lanciano om vervolgens af te dalen naar Lettomanoppello. Na een rondje om de voet van de Majella, wordt vanuit Roccamorice naar de finish geklommen, net als in 2017 toen Nairo Quintana de overwinning pakte. De finale van de etappe wordt gekenmerkt door stroken met stijgingspercentages van twee cijfers en een reeks haarspeldbochten op weg naar de streep.

Maandag 9 mei, rustdag

Dinsdag 10 mei, etappe 4: Avola – Etna-Nicolosi (172 km)

Woensdag 11 mei, etappe 5: Catánia – Messina (174 km)

Donderdag 12 mei, etappe 6: Palmi – Scalea (192 km)

Vrijdag 13 mei, etappe 7: Diamante – Potenza (196 km)

Zaterdag 14 mei, etappe 8: Napels – Napels (153 km)

Zondag 15 mei, etappe 9: Isernia – Blockhaus (191 km)


Via San Remo naar de Alpen

Na de tweede rustdag gaat de wedstrijd verder aan de Adriatische kust van de Abruzzen en de Marche. De tiende etappe begint vanuit Pescara vlak en volgt lange tijd de kustlijn, maar in de tweede helft trekt het parcours het binnenland in en krijgen we een ander gezicht van deze rit te zien. Het gaat namelijk voortdurend op en af over de Muri rond aankomstplaats Jesi.

Vanaf Civitanova Marche hebben de renners geen tijd meer voor adempauzes. Ze moeten achtereenvolgens de beklimmingen naar Crocette di Montecosaro, Recanati, Filottrano, Santa Maria Nova en Monsano bedwingen – stuk voor stuk veeleisende hellingen, met enkele zeer steile stroken die zeker voor een selecte groep gaan zorgen die in Jesi gaat strijden om de etappezege.

Na enkele lastige etappes krijgen de sprinters in de elfde rit, dwars door de regio Emilia-Romagna, weer een kans om voor de zege te gaan strijden. Het profiel is zo vlak als een pannenkoek en, samen met de derde rit, het langste van de Giro. Vanaf de start in Santarcangelo di Romagna tot aan Bologna volgt de route de Via Consolare Emilia, een weg waar je makkelijk een lineaal langs kunt leggen. Na Bologna doet het peloton enkele plaatsen aan die door de zware aardbeving van 2012 waren getroffen, zoals San Giovanni in Persiceto, Crevalcore, Camposanto, Carpi en Corregio. De route gaat dan verder over vlakke en rechte wegen tot in Reggio Emilia, voor een verwachte massasprint.

De twaalfde etappe is een middelzware bergrit door het westen van Emilia-Romagna naar Ligurië, waarin de ontsnapping het tot het einde kan halen. De route stijgt vanuit Parma eerst gestaag, bij het binnenrijden van Ligurië via de Passo del Bocco, en daalt dan snel af naar Carasco, in de Val Fontanabuona. De route loopt oostwaarts door de vallei en bereikt dan Ferriere en La Colletta.

Na een afdaling via Bargagli en Cavassolo komt de etappe op het grondgebied van Genua en begint de korte, maar moeilijke Valico di Trensasco. In Bolzaneto loopt de route een klein stukje langs de autoweg en steekt vervolgens de Polcevera over via de nieuwe San Giorgio-brug, alvorens in het centrum van Genua langs de Via 20 Settembre naar de finish te koersen.

Het parcours trekt in etappe 14 langs de indrukwekkende basiliek van Superga – foto: Cor Vos

De dertiende etappe door Ligurië en Piemonte is relatief kort en redelijk zwaar. Het parcours is dat van de zomerse Milaan-San Remo van 2020, maar dan in omgekeerde richting. Beginnend in San Remo doet de etappe eerst Imperia aan, loopt dan over de Colle di Nava om vervolgens Ceva te bereiken, op weg naar de finish in Cuneo. Enkele van de meest iconische locaties van de Giro in het gebied, zoals het heiligdom van Vicoforte en Mondovì, liggen na vele jaren weer op de route. Een snelle finale over de vlaktes rond Cuneo leidt normaal gesproken naar de massasprint.

In de veertiende etappe krijgen de renners een korte en uitdagende rit voor de wielen geschoven, waar nauwelijks ruimte is voor adempauzes. Het totale hoogteverschil, in verhouding tot de lengte van deze rit door Piemonte, is een Alpenetappe waardig. De eerste tien kilometer van Santena naar Chieri zijn de enige kilometers zonder beklimmingen of afdalingen.

Daarna volgt een circuit dat omhoog loopt naar achtereenvolgens de Superga, de iconische aankomstlocatie van Milaan-Turijn, en de Colle della Maddalena. Na de finishpassage op de Corso Moncalieri in Turijn begint de ronde nog een keer van voren af aan. Na de tweede keer de Maddalena volgt een technische afdaling naar de finish.

Vlak voor de laatste rustdag, wacht een kolossale etappe dwars door Piemonte en de westelijke Alpen, met lange beklimmingen. Beginnend in Rivarolo Canavese, loopt de route langs de rivier de Dora Baltea helemaal tot aan de Valle d’Aosta en de regionale hoofdstad Aosta. Het parcours van de etappe omvat vervolgens opeenvolgende beklimmingen van Pila-Les Fleurs, een klim die de Giro na een afwezigheid van dertig jaar weer verwelkomt, Verrogne (voor het laatst beklommen in 2019) en Cogne, om te eindigen in het Nationaal Park Gran Paradiso, dat nu 100 jaar bestaat. Opgelet: meer dan 46 kilometer van de laatste 80 kilometer is bergop!

Maandag 16 mei, rustdag

Dinsdag 17 mei, etappe 10: Pescara – Jesi (196 km)

Woensdag 18 mei, etappe 11: Santarcangelo di Romagna – Reggio Emilia (203 km)

Donderdag 19 mei, etappe 12: Parma – Genua (204 km)

Vrijdag 20 mei, etappe 13: San Remo – Cuneo (150 km)

Zaterdag 21 mei, etappe 14: Santena – Turijn (147 km)

Zondag 22 mei, etappe 15: Rivarolo Canavese – Cogne (178 km)


Duelleren in de Dolomieten

De laatste week begint met een traditionele bergetappe door Lombardije, met een serie bergen waarvan sommige na vele jaren opnieuw zijn ontdekt. Deze vijfsterrenrit begint in Salò en gaat vervolgens naar de beklimmingen van Bagolino en de Goletto di Cadino, die in 1998 voor het laatst omhoog werd gereden toen Marco Pantani naar de overwinning reed in Montecampione.

De route voert vervolgens naar de Mortirolo, die net als in 2017 vanuit Monno moet worden bedwongen. Daarna wordt afgedaald naar Grosio en loopt de route over de wegen van de Sforzato, de wijn waarnaar deze Sforzato Wine Stage is vernoemd. Na de klim naar Teglio en de Valico di Santa Cristina, in 1999 voor het laatst aangedaan, wordt uiteindelijk Aprica bereikt.

De zeventiende etappe door de regio’s Lombardije en Trentino-Zuid-Tirol bestaat uit twee delen. Het begin gaat meteen bergop naar de Passo del Tonale, gevolgd door een stuk van meer dan zeventig kilometer dat grotendeels bergaf loopt. Na het oversteken van de rivier de Adige, klimt de route naar Giovo en loopt het parcours door de Valle di Mocheni om Pergine Valsugana te bereiken.

Het laatste stuk van de etappe zou op zichzelf al een lastige rit zijn: na Pergine Valsugana beklimmen de renners namelijk de Passo del Vetriolo van een nieuwe kant en rijden zij over de Strada del Menador (ook wel de Kaiserjägerstraße), met zijn krappe haarspeldbochten en tunnels. Na de Monterovere brengen de laatste paar glooiende kilometers waarschijnlijk een kleine groep naar de finish.

Voor de sprinters is de achttiende etappe van Borgo Valsugana naar Treviso, door Trentino-Zuid-Tirol naar Veneto, de laatste kans om te strijden voor de overwinning. In het begin volgt de route de milde glooiingen van de iconische Scale di Primolano, helemaal tot aan de vallei van de rivier de Piave, en doorkruist dan de streek van de Prosecco tussen Valdobbiadene en Refrontolo. De laatste klim is de korte Muro di Ca’ del Poggio, waarna de route de laagvlakte rond Treviso bereikt. Op het lokale circuit rond de aankomstplaats beslist normaal gesproken een massasprint over wie de zege pakt.

Drie dagen voor het einde wacht de renners een uitdagende etappe in het middengebergte door Friuli-Venezia Giulia en deels door Slovenië, die begint in Marano Lagunare. Daarna loopt het parcours over het laagland omhoog naar de Morenische heuvels van het Gardameer rond Fagagna en Majano. Na de doortocht van Buja bereikt de koers de Julische Alpen, genoemd naar Julius Caesar, en de klim naar Villanova Grotte, gevolgd door de Passo di Tanamea.

Net als in 2019 is Verona het sluitstuk van de drieweekse ronde – foto: Cor Vos

De renners komen vervolgens Slovenië binnen en rijden dan naar Kobarid. Hier begint een van de nieuwe beklimmingen van deze Giro, de Monte Kolovrat, tien kilometer aan bijna 10% – het stijgingspercentage valt iets lager uit door een klein plateau halverwege de klim. Een lang stuk vals plat naar beneden leidt dan terug naar Italië. Vanuit Cividale del Friuli begint de klim die leidt naar het heiligdom van Castelmonte, dat al bijna 1.000 jaar de omgeving van deze streek domineert.

Op de voorlaatste dag staat een kolossale etappe door de Dolomieten van Veneto en Trentino-Zuid-Tirol, en de laatste aankomst bergop van deze Giro, op het programma. Deze laatste vijfsterrenrit begint in Belluno en met een korte omweg door de vallei van de rivier de Piave passeert de route Agordo en Cencenighe.

Dit is het begin van de finale met drie grote beklimmingen: de Passo San Pellegrino (met eenmaal voorbij Falcade stijgingspercentages van meer dan 15%), de Passo Pordoi (de Cima Coppi, het ‘dak van de ronde’, van 2022) en de Passo Fedaia via Malga Ciapela, waar de stijgingspercentages gestaag boven de 10% blijven zweven, met pieken van 18%. Een passage door de kloof de Serrai di Sottoguda laat de koers links liggen, aangezien de weg door de storm Vaia onbegaanbaar is gemaakt. Na veertien jaar is Marmolada weer een keer aankomstplaats in de Giro.

Maandag 23 mei, rustdag

Dinsdag 24 mei, etappe 16: Salò – Aprica (202 km)

Woensdag 25 mei, etappe 17: Ponte di Legno – Lavarone (168 km)

Donderdag 26 mei, etappe 18: Borgo Valsugana – Treviso (152 km)

Vrijdag 27 mei, etappe 19: Marano Lagunare – Santuario di Castelmonte (177 km)

Zaterdag 28 mei, etappe 20: Belluno – Marmolada (168 km)


Gran finale in Verona

De 105e Giro d’Italia eindigt met een individuele tijdrit in en rond Verona (Veneto) op het circuit van Torricelle, bekend van het WK. Het eerste deel loopt over rechte en zeer brede wegen. Dan volgt een onregelmatige klim van ongeveer 5% over een iets smallere weg.

Na de klim en de opname van de tussentijden op de top, krijgen de renners een snelle afdaling van vier kilometer voor de wielen. De laatste drie kilometer door de straten van Verona heeft enkele technische bochten voor de aankomst op de Piazza Bra en uiteindelijk in de Arena van Verona.

Zondag 29 mei, etappe 21: Verona – Verona (ITT, 17,4 km)


WielerFlits komt tijdens de Giro d’Italia dagelijks met een voorbeschouwing op de 21 etappes. In die vooruitblik wordt het parcours extra geduid en wijzen we, zoals jullie van ons gewend zijn, tien favorieten voor de dagzege aan.


Dit artikel delen:

48 Reacties

ThorHushovd 30 april 2022 om 07:31

Wat een extreem gaaf parcours! Op papier misschien wel de mooiste ooit, meen ik echt. Voor elk wat wils. Hopen dat ook in de praktijk het extreem mooi uitpakt. En daar heb ik ook veel vertrouwen in, want het is de Giro: die stelt zelden teleur… Zin in!!

SoloSlim 30 april 2022 om 16:56

Voor elk wat wils? Zal toch niet voor tijdrijders zijn.. Dit is een ronde voor pure klimmers.
Spijtig voor renners zoals Dumoulin.

Koers 30 april 2022 om 19:52

Waar de tijdrijders hier normaal nog wel eens 3 tt’s kunnen verwachten zijn het er nu idd maar 2 kleinen. Een ttt is er al zeker 10 jaar niet meer geweest. Ben geen fan van de tt, maar mijn inziens had er best wat meer tt-kms in gemogen.

ThorHushovd 3 mei 2022 om 09:37

Eens hoor dat het een klimmers parcours is, maar ik vind dat ook aan de (sterkere) tijdrijders wordt gedacht. Die hebben kans op rose na dag 2. De vraag is met hoeveel voorsprong Van der Poel wint op dag 1 en daarna kan een Dumoulin-achtig type het rose overnemen. Ik geloof dat.

rosencrantz 30 april 2022 om 07:38

De rit naar Potenza en het rondje Turijn lijken mij interessant om volledig te bekijken. Veel kans dat het nooit stilvalt in die ritten.

Romāns Vainšteins 30 april 2022 om 07:53

Mooi parcours. Het zo bekijkende gaat het lastig worden omCarapaz in vorm tegen te houden.

Marco Willems 30 april 2022 om 08:01

Ik vind dit niet echt lekker lezen met eerst de tekst van meerdere etappes en dan daaronder pas het profiel ervan. Wel mooi parcours en rondje in ieder geval.

Merlinappa 30 april 2022 om 20:55

Dit heb ik ook wel eens eerder gezegd, vind het heel irritant lezen. Voor de opmaak wellicht mooier maar als ik continu moet scrollen om het kaartje bij de tekst te zoeken ben ik er al snel klaar mee.

Turtlehead 30 april 2022 om 08:40

Dank voor de uitgebreide voorbeschouwing!

Rit 1, 2 en 3 zijn dus ‘op zeker’ voor Matje. Daarna ben ik vooral benieuwd wie het drie weken volhoudt (het lijkt mij een slopend parcours) en hoe mooi/slecht het weer in de bergen zal zijn.

Wheely 30 april 2022 om 09:09

Rit 1 VdP, Rit 2 Dumoulin, Rit 3 Ewan is mijn rooskleurige voorspelling. Het roze moet Matje de eerste drie ritten wel kunnen houden denk ik.

Marik 30 april 2022 om 09:26

Met een beetje geluk staat Dumoulin na rit 2 in het roze. Die gaat in rit 1 proberen aan te haken bij de eerste 10 en rijdt in de tijdrit zeker 15 seconden sneller dan Matje.

Alucard 30 april 2022 om 09:47

15 seconden? Dan onderschat je dat klimmetje op het eind. Dat gaat MvdP beter verteren.

Zie eerder MvdP of Almeida in het roze na etappe 2.

Romāns Vainšteins 1 mei 2022 om 07:15

O ja, MvdP, die doet mee hier.

Pietspeed 2 mei 2022 om 12:01

De eerste 3 ritten zullen Matje idd wel aanspreken voor- minimaal – een etappewinst en een roze trui. Maar zekerheidjes zijn het niet. Meer kapers op de kust. Denk dat Valverde bijvoorbeeld ook erg gemotiveerd zal zijn op dag één, om maar iemand te noemen. 5 km a 5% is niet perse een punch finish. Dat leent zich ook voor aanvallen. Of AFC het dan lukt om alles bij elkaar te houden is geen zekerheidje. Matje kan mi bij geen winst wel in de ITT in het roze komen. Zo’n korte explosieve tijdrit moet hem wel liggen, itt Dumoulin die het meer van het langere werk moet hebben. Niettemin, alles moet Van der Poel wel meezitten. Kan zomaar zijn dat hij na dag 3 met lege handen staat en tot za. 14 mei moet wachten op een nieuwe kans.

Marik 30 april 2022 om 09:23

Schitterend parcours, waarbij de eerste tijdrit meteen kansen biedt voor Dumoulin. Ben heel benieuwd.

Pietspeed 2 mei 2022 om 12:13

Aansprekend parcours op het oog, maar de renners bepalen de schoonheid van de koers.

Kopinkas 30 april 2022 om 10:04

Met Barnabas Péak – zou die hiernaar gepiekt hebben? ;-) – en Attila Valter toch twee Hongaren aan de start. Word sowieso al niet warm van een GT-start ver buiten de eigen landgrenzen (vanuit een buurland zoals bij de Tour-start in Brussel kan voor mij nog net), maar wat is de meerwaarde van een start in een nauwelijks-wielerland als Hongarije, zeker met die verplaatsing naar Sicilië (Nibali uitzwaaien?) er nog eens achteraan.
Hopelijk slaagt de Giro er één van de komende jaren in om Slovenië warm te maken voor de Grande Partenza, én om Pogacar en Roglic zover te krijgen om het dan te komen uitvechten op Italiaanse wegen.
Buiten de absurde verplaatsingen wel een erg mooi parcours, dat eigenlijk verdient om meer absolute toppers aan de start te krijgen.
Kijk vooral uit naar Landa (hij zal moeten bewijzen of het een goede zaak was Caruso hier niet aan de start te laten komen en krijgt met zo weinig tijdritkilometers een unieke kans), Lopez en een hopelijk helemaal bevrijde Almeida. Ook kijken hoe de bromance-tandem Bardet-Arensman verder ontwikkelt, en of een Foss kan opstaan wanneer Dumoulin erdoorheen zakt.
En veel lekker all-in vertoon op jacht naar episch ritsucces door MVDP, Girmay, Mauro Schmidt en andere Magnus Corts.
Voor de Belgen wordt deze Giro een mager beestje vrees ik.

Cochise 30 april 2022 om 10:08

3 Hongaren zelfs! (Erik Fetter)

Baukema Tomoulin 30 april 2022 om 10:16

Attilla Valter zie ik zelfs nog een top 15 in het klassement eruit slepen. Peak is toch meer een baroudeur en op zijn best misschien lead-out voor de sprint? Wellicht dan in de dag ontsnappingen op dag 1 en 3

Kopinkas 30 april 2022 om 10:24

@Cochise
Oeps, dus toch nog een volbloed wielerland ;-)

Limal 30 april 2022 om 11:48

Doorheen de jaren heb ik het genoegen gehad verschillende Hongaarse collega’s te leren kennen (egészségedre!) en dat waren zonder uitzondering hele fijne mensen. Uit die eerder beperkte steekproef bleek wel dat er geen enkele Hongaar geïnteresseerd is in wielrennen :-) Benieuwd of er veel volk langs de kant van de weg gaat staan, en dan niet enkel in Budapest (waar er allicht vele toeristen de Giro combineren met een city-trip).

DrJ 30 april 2022 om 19:39

Mijn gevoel zegt dat Landa na 1,5 week er zo voor staat dat hij moet gaan knechten voor Bilbao.

Pietspeed 2 mei 2022 om 12:23

Kopinkas dat weet jij ook wel: keiharde pecunia, penunzen, pegels.

Kartouche 30 april 2022 om 10:25

Aan de parcours zal het niet liggen! Hopen dat de renners een episch Giro van maken. Mooie kans voor VdP om roze te pakken en een aantal ritten, waar hij mogelijk met de armen omhoog over de finish kan komen. Ben vooral benieuwd hoe hij de bergen verteerd. Hopelijk gaat hij een keer mee in de vlucht in een bergetappe.

FDJ 30 april 2022 om 10:43

Gaat gewoon een hele interessante wedstrijd worden. Er is geen topfavoriet vooraf omdat niemand dit seizoen echt heeft laten zien ergens bovenuit te steken.

Enige wat dan nadelig kan werken is dat de koers heel lang gesloten zal blijven doordat iedereen gaat aftasten.

Heel stiekem hoop ik eindelijk een keer op Mikel Landa. Slechts 26 tijdritkilometers en veel klimmen laatste dagen. Het zou Landa zo gegund zijn.

Kopinkas 30 april 2022 om 11:06

Het leuke is dat Landa niet als uitgesproken kopman wordt uitgespeeld. Vanuit de relatieve luwte zou het inderdaad wel eens kunnen lukken.
Zo heb je ook een ploeg waar de nummer 1 op de startlijst meer een erkenning van eerder bewezen prestaties is dan een afschaduwing van de reële winstkansen, Astasna met Nibali en Lopez.
Meest verbazingwekkend vind ik trouwens Magnus Cort als ‘kopman’ van EF.

Romāns Vainšteins 30 april 2022 om 15:33

Ik vind dat die goudgeornamente man met al een giro op zak en podium in tour en vuelta echt de favoriet is hoor. Daar gaat vast ook een prima ploeg omheen gekaderd worden.

FDJ 30 april 2022 om 19:12

Resultaten uit het verleden… dit seizoen vind ik hem allesbehalve overtuigend dus vandaar dat ik geen echte topfavoriet zie. Hij is tevens sinds 21 maart niet meer in koers geweest dus het is sowieso gissen naar zijn vorm.

Klein Verzet 30 april 2022 om 11:08

Krijgt Sporza nog de kans om dit uit te zenden?

Koers 30 april 2022 om 19:54

Dat lijkt me niet, de laatste jaren niet in elk geval, en volgens mij was san remo op die andere commerciele Belgische zender. Wellicht dat die nog iets hebben kunnen regelen, maar ik vermoed dat Eurosport deze niet weggeeft.

Gibo 1 mei 2022 om 10:51

Is niet op sporza, maar ook niet op vtm (die andere commerciële zender). Op ‘sporza’ is er wel elke avond een samenvatting.

fietsvriend 30 april 2022 om 11:54

Prachtig gevarieerd parcours heel mooi uitgesmeerd over de drie weken. Wel te weinig tijdrit km’s naar mijn smaak.

Hier gaat een aanvallende klimmer winnen.

Mijn top 3:
1. Carapaz 2. Bardet 3. Yates

Wel echt diep treurig dat de Giro organisatie geld aangenomen heeft om te starten in Hongarije. Brrrr

tvm 30 april 2022 om 15:13

Van dat geld betalen ze o.a. Alpecin om een bepaalde renner hier te laten starten.

boehoe 30 april 2022 om 12:59

Die mevrouw lijkt met de arm verbonden aan de beker. Dat wordt nog een hele klus om de boel boven het hoofd te houden op het podium. Het staat dan wel weer leuk op de schoorsteenmantel. Of elders in huis.

xistnc 30 april 2022 om 19:44

De beker, bedoel je?

Koers 30 april 2022 om 19:59

Giro heeft de mooiste beker, net voor de drietand van de Tirreno

Michelangelo 1 mei 2022 om 10:14

Sluit me helemaal aan bij Koers.

Prijzen van Giro en T-A de mooiste in de wielersport. Met daar vlak achter de kassei van Roubaix en de muts van San Sebastian. Maar als iemand daar anders over denkt of betere suggesties heeft hoor ik dat graag.

forza 30 april 2022 om 14:42

Mooi parcours. Voor elk wat wils. Maar zeker niet zwaar met slechts net iets meer dan 26 tijdritkilometers en alleen in de voorlaatste etappe klimmen boven de 2000 meter. En van de bergrit naar de Etna is bekend dat de grote jongens de kat uit de boom kijken en de klim naar Cogne is wel lang maar zeker niet stijl. De twee eerste weken zullen de klassementsmannen alleen op de Blockhaus er tegen aan moeten gaan en tijdsverschillen maken. Dus het zwaartepunt in de derde week met de ritten naar Aprica, Lavarone en zeker die naar Marmolade. De beker gaat dus naar een klimmer. Waarschijnlijk Carapaz of Simon Yates. Maar ik gun Almeida ook een mooie notering. Jammer voor Dumoulin en Kelderman: de tijdritten zullen voor onvoldoende verschil zorgen.

Koers 30 april 2022 om 19:58

Goed dat ze een beetje van die Etna tijdrit naar de echte top met laatste 8km onverhard zijn afgestapt. Al lijkt me dat in een normale rit best interessant.

Drossard Kudus 30 april 2022 om 21:29

Voor wie het zelf nog nooit heeft mogen bewonderen: neem op de zaterdag lekker de tijd om de tijdrit te bekijken. Zeker het traject dat is uitgetekend laat een groot deel van het wonderschone Boedapest zien.

Verder worden de ritten naar Potenza, Blockhaus, Turijn, Aprica en de Passo Fedaia hopelijk smullen

Covadonga 30 april 2022 om 23:34

Pff, wat irritant weer deze voorbeschouwing. Plaats gewoon bij iedere etappe het plaatje. En ook een routekaartje mag niet ontbreken. Hoe vaak moet dat gezegd worden??
Gelukkig zijn er andere sites die het wel doen. Ik zal ze uit fatsoen maar niet noemen.

Wim Kruithof 1 mei 2022 om 03:44

Wat een onomwonden sneer, azijn druipt er vanaf. Als andere sites wel naar uw believen zijn, besteed dan daar de energie.

Redactie, veel dank voor deze uitgebreide voorbeschouwing… prima voorspel wat mij betreft.

Romāns Vainšteins 1 mei 2022 om 07:13

Op deze site grijpen de redactiecomplimenteerders nogal vlug naar het azijnargument.

Ik ben het best eens met dat zo’n voorbeschouwing een stuk beter kan op een site als deze. Namelijk door het los te zetten in tabbladen en dan heel graag inderdaad met routekaarten die om raadselachtige reden vaak niet geplaatst worden.

Wim Kruithof 1 mei 2022 om 07:24

Romans, er is een verschil tussen inhoudelijk iets aankaarten en bovenstaande post toch? Het is al vaker aangeduid, dus blijkbaar is de ideale versie niet één, twee-drie te implementeren. Dan kan ik er wel suiker of vanille van maken, maar het heeft meer weg van azijn. Inhoudelijk ben ik het met Covadonga eens, maar de toon is nogal stevig. Then again, jij gaat daar lekker op, dus jouw bijval was te voorspellen.

gelerasmussen 1 mei 2022 om 00:03

Schitterend parcours weer!

De Siepel 1 mei 2022 om 22:35

Heel benieuwd naar Arensman. Kon zomaar eens na twee ritten bij de eerste tien staan.

TheBFG 2 mei 2022 om 10:08

“Verder werd de wedstrijd al afgetrapt in (…) en Groot-Brittannië”

Let op, Noord Ierland is een land in het noordelijke deel van het eiland Ierland.
Groot-Brittannië is dat andere grotere eiland tussen Nederland en Ierland.

Noord Ierland is wel onderdeel van het Verenigd Koninkrijk, maar niet van Groot-Brittannië.

(een beetje zoals veel Engelstaligen het hebben over Holland als ze The Netherlands bedoelen)

Kopinkas 2 mei 2022 om 21:10

Klopt! Ik had erover gelezen. ‘The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland’ is natuurlijk een hele mondvol.
Blijft een vreemde keuze als startplek natuurlijk, maar lang niet zo controversieel als Israel.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair