Daniel Martin is not amused na de openingsetappe van de Tour of the Alps. De Ierse klimmer verbaasde zich over de vele geparkeerde auto’s langs het parcours in de finale door het stadscentrum van Innsbruck. Martin wijst met een beschuldigende vinger naar de UCI.
De renner van Israel Start-Up Nation stuurde na de openingsrit een boze tweet de wereld in met een screenshot van ritwinnaar Gianni Moscon, die in volle finale langs geparkeerde auto’s moest razen. “Met alle nieuwe regels van de UCI, onder het mom van het veiliger maken van de koers, vergeten ze daar de basis”, is Martin scherp.
“In de finale van een ‘sprintetappe’ stonden overal geparkeerde auto’s. Het was een van de engste finishes van de laatste tijd. De UCI zal wel aangeven dat het niet hun verantwoordelijkheid is.” De renners slaagden er gelukkig wel in om zonder kleerscheuren de finish te bereiken. Eerder was er ook al kritiek vanuit het peloton op enkele finales in de Ronde van Turkije.
De internationale wielerunie besloot eerder dit jaar nieuwe veiligheidsregels door te voeren. Onder meer het dalen op de bovenbuis en de ‘tijdrithouding’ in wegwedstrijden is vanaf april niet meer toegestaan. Verder moeten alle wedstrijdorganisaties een veiligheidsmanager aanstellen en komen er strengere regels voor o.a. dranghekken in de laatste drie kilometer.
All the new rules @UCI_cycling is creating with the excuse of making racing safer and they forget the basics. Parked cars all over the place in the final of a ‘sprint’ stage. They will claim they don’t have responsibility. One of scariest finishes I’ve done for a while. pic.twitter.com/AbaR7JfL38
— Dan Martin (@DanMartin86) April 19, 2021
19 Reacties
groot gelijk, viel me ook op
Vooral toen ze door die bocht op 4,1 km kwamen en meteen weer naar binnen moesten om die auto te ontwijken. Schandalig georganiseerd dit.
Hij heeft natuurlijk groot gelijk. Net als in Turkije vraag ik me dan af: waarom is er niemand van de organisatie, de UCI of de ploegen die dit vooraf als een gevaar heeft gezien? Er wordt steeds achteraf over gepraat.
De ploegen kun je niks kwalijk nemen. Die mogen er vanuit gaan dat het veilig is. Die gaan niet eerst een route van 200km afrijden om op veiligheid te controleren om daarna weer terug naar de start te rijden (en in de tussentijd kan er dan weer van alles op die straat worden geplaatst. En in het routeboek staan dit soort auto’s niet aangegeven. Organisatie is hier verantwoordelijk voor en UCI moet er op toezien en strengere richtlijnen (en desnoods straffen) geven.
@groetjes, Gedeeltelijk mee eens. In het geval van de geparkeerde auto’s mag je dat idd niet van de ploegen verwachten, maar die aflopende aankomst in Turkije stond zelfs in de Wielerflits-voorbeschouwing genoemd. Iedereen die het routeboek had bestudeerd, wist er dus van. Waarom dan niet vooraf geprotesteerd tegen zo’n aankomst i.p.v. achteraf zeggen dat hij gevaarlijk was?
Klopt. Die aflopende aankomsten mag de ploegleiding tegen protesteren. Ik weet ook niet of dat achter de schermen is gebeurd. Lastige is om alle ploegen achter hetzelfde standpunt te scharen als ze eenmaal aan de koers zijn begonnen. Het is vorig jaar gelukkig wel 2x gebeurd (Froome die iedereen bij de start stil liet staan toen Carapaz de rode trui zou moeten krijgen en T. Martin in die spiegelgladde etappe in de Tour). Hopelijk gaat het peleton vaker ingrijpen, want dat levert de koers organisatoren ook het meeste gezichtsverlies op.
Echt ongelooflijk dat dit parcours is goedgekeurd. Op deze manier wordt het wel heel erg moeilijk het veiligheidsbeleid van de UCI nog langer serieus te nemen.
Ronduit:
ONVERANTWOORD SCHANDALIG!!!!!!!!!
Een waar wonder (en geluk voor de organisatie en UCI) dat dit is afgelopen zonder zeer zware ongelukken.
Niets aan toe te voegen, dit ging inderdaad nergens over.
Danny vergeet dat het om de o zo belangrijke voorbeeldfunctie van wielrenners gaat. Als een wielerfan zelf een rondje gaat fietsen, gaan die auto’s ook niet de straat uit.
Bijzondere vergelijking. Bij wielertoeristen zijn de snelheden anders en rijden ze meestal ook niet met honderd man samen. Renners zijn in zo’n situatie verkeersdeelnemers en dienen zich dus ook aan te passen aan het verkeer.
/sarcasme Aart, voorbeeldfunctie is een dooddoener van wielerfans die pro al die maatregelen zijn.
Er was idd overduidelijk een verschil tussen de aankomst 3j geleden op het WK en nu. In sommige landen blijkt het moeilijk om parkeerverbod af te dwingen. Is dit bij jullie in NL ook niet het geval ?
In Nederland lukt het vaak nog wel goed, omdat we anders auto’s gewoon wegslepen en dat wil niemand hier. Zelfs als amateur-renner kom ik het echt nauwelijks tegen in de criteriums en omlopen eigenlijk.
Ik hoop echt dat de renners een keer massaal gaan staken of actievoeren tegen dit soort ongein. Gewoon vandaag op de eerste col bovenaan massaal koffie gaan drinken en weer terug naar de start rijden ofzo. Dit is spelen met levens, kan echt niet.
Inderdaad. Als UCI en/of organisatie niet met reactie komt is dit de enige oplossing. Koersen is zowiezo al niet de meest veilige bezigheid. Reden temeer dat je dan het parcours zo veilig en vrij mogelijk moet maken. Het ging ook niet enkel om auto’s, maar ook brommertjes, fietsen en stallingen. En dit allemaal op zo’n smalle baan… Komaan heren renners, toon dat je wat kl**** aan je lijf hebt.
Juist! Gewoon doen, en uit protest na de neutralisatie en bij het vallen van de vlag allemaal een bidon uit de houder en in een streep naar links of rechts smijten om vervolgens met zijn allen een supertuck aan te nemen met de polsen op het stuur! Allemaal gediskwalificeerd en nou jullie weer UCI.
Was eigenlijk al verbaasd toen aan het begin van de uitzending gisteren er nog druk verkeer was op de finishstraat.
Ja schandalig dat die auto’s er mochten staan!Gelukkig is het goed gegaan!