Philipsen: “Onbegrijpelijk waarom deze aankomst in het parcours ligt”

zaterdag 17 april 2021 om 14:06
Philipsen: “Onbegrijpelijk waarom deze aankomst in het parcours ligt”

foto: Cor Vos

Nadat Jasper Philipsen eerder deze week drie dagen achter elkaar net naast de etappezege greep in de Ronde van Turkije, schoot hij vandaag voor de tweede dag op rij raak. In Turgutreis verwees hij André Greipel en Mark Cavendish naar de overige podiumplaatsen.

“Het was een zware dag”, vertelde Philipsen naderhand. “Op de eerste klim probeerde Astana de wedstrijd hard te maken. Er ontstonden veel breuken, maar uiteindelijk kwam alles weer samen. Toen alles weer samen was, kregen we met de zijwind te maken. Dus het was nooit echt makkelijk vandaag.”

De 23-jarige sprinter verbaasde zich over de dalende slotkilometer naar de streep. “Ik begrijp niet waarom ze deze aankomst in het parcours hebben gelegd. Er was al zoveel te doen over dalende aankomsten. Ik moet mijn snelheid nog nakijken, maar met zulke risico’s kan er werkelijk van alles gebeuren met lelijke valpartijen tot gevolg.”

Ondanks dat Alpecin-Fenix nog met slechts vier man in koers is, werd Philipsen perfect afgezet. “We zaten zoals we wilden. Aan zulke snelheiden moet je hard van achteren komen en op het juiste moment aangaan. Als je eenmaal de kop hebt, wordt het erg moeilijk voor de anderen om er voorbij te komen. Het komt dan niet op de kracht aan, maar op de snelheid van de benen.”

Bonificaties voor Jay Vine
Ook deed de ploeg goede zaken voor het klassement. Door de bonificaties onderweg te pakken, naderde Jay Vine leider José Manuel Díaz tot op een seconde. “We wilden graag die bonificaties pakken. Het kan een mooie dag worden morgen om voor het klassement te strijden. We hebben maar vier jongens, maar we gaan ons best doen”, aldus Philipsen.

Dit artikel delen:

15 Reacties

A.M.M. Jonkers 17 april 2021 om 14:47

Eerlijke en terechte opmerking, Jasper!

pirazzi 17 april 2021 om 15:08

Winnaars hebben altijd gelijk.

Al Phila 17 april 2021 om 15:59

Morgen zo te zien weer een sprint in dalende lijn…

Edwin Jansen 17 april 2021 om 17:00

Tsja, de UCI heeft geen sanctie mogelijkheden afgekondigd tegen organisatoren. Dus waar blijf je dan als renner? Zoals altijd is de UCI weer ondoorgrondelijk en onbegrijpbaar. Helaas is de samenhorigheid in het peloton ver te zoeken, dus je hoeft ook niet te verwachten dat ze massaal een keer weigeren te starten.

Fast Freddy 17 april 2021 om 17:07

75km/u gemiddeld over de laatste km. Geen fuck geleerd van Polen. Well done UCI!

Michelangelo 17 april 2021 om 17:41

Als dat inderdaad zo is, dan zijn we dus een revalidatie later nog geen cm opgeschoten.

Maar eerlijk gezegd was me dat al langer duidelijk. Organisaties blijven buiten schot, (sommige) renners mogen nog vrolijk zwiepen, duwen en kopstoten uitdelen zonder consequenties, etc. Intussen vloog er ook al weer iemand op “z’n Jakobsens” de hekken in in Turkije, zagen we een move “a la Groenewegen” van Bouhanni die twee dagen erop weer gewoon mee mocht sprinten.

Kortom, UCI bakt er nog altijd niet veel van als het gaat om veiligheid.

Fast Freddy 17 april 2021 om 20:46

Precies dat. Data komt uit Strava.

skylimit 17 april 2021 om 18:14

Dat zeuren achteraf mag ook wel eens stoppen. Als renners normaal koersen is er weinig aan de hand. Veiligheid begint bij de renners zelf.
Morgen weer de Amstel Gold Race met zijn allen knallen over smalle weggetjes met de nodige obstakels vermoedelijk. Voor veilig en zonder kans op valpartijen moet je op Zwift gaan fietsen.

Gilberto 17 april 2021 om 18:32

Hear hear..

Groetjesaandevoetjes 17 april 2021 om 20:43

Veiligheid beleid moet vooral inzien en accepteren dat mensen fouten begaan. Zie bijvoorbeeld de Nederlandse infrastructuur waar fietsers apart van auto’s rijden, er drempels zijn bij inritten, vernauwingen in lange rechte wegen waardoor auto’s snelheid minderen, etc. Het is vooral de kunst als organisatie om met zo weinig hinder mogelijk de hoogst mogelijke veiligheid te garanderen, zodat als het toch een keer mis gaat (niemand is namelijk perfect) er door de goede preventieve maatregelen geen grote causaliteiten zijn zoals renners door het hekwerk met hoge snelheid op een dalend parcours.

KnightBiker 18 april 2021 om 10:34

In deze is de veiligheid van de Amstel nicht im frage. Ze rijden tich keer hetzelfde rondje en kennen dus het parcours en de gevaren. Dit is nu door omstandigheden bij uitstek het veilige parcours dat je zou willen omdat er geen verassingen in zitten.

S. Morgenstern 17 april 2021 om 18:37

Top! Goed om als winnaar dit soort dingen te benoemen. Geen idee waarom iemand daar doof voor zou willen zijn..

DuMoullemAert 17 april 2021 om 18:48

Als zo’n aankomst dan zo gevaarlijk is, waarom sprint hij dan mee?
Neem dan ook de beslissing om niet mee te sprinten.
Natuurlijk zijn de organisatie en de UCI daar verantwoordelijk voor maar de renners zelf ook.

Fast Freddy 17 april 2021 om 20:53

Grote kans dat aankomsten in de tour of Turkey niet vooraf verkend worden. Dat het peloton vervolgens besluit om toch maar door te fietsen ontneemt toch zeker niet het recht om er achteraf iets van te zeggen?? Dat renners zich uitspreken is stap één, actie is twee, maar wel van beide zijden en daar schittert de UCI voorlopig in afwezigheid.

JTR 17 april 2021 om 22:36

Grote kans ? Zeker weten dat dat niet gebeurt. AKP van de grote leider daar is de baas en betaald alles. Turkije moet op de kaart en daar wijkt alles voor. Zelfs de Corona regels. In heel Turkije is het lockdown dit weekend. bemoeit de UCI zich niet mee.

Headlines

Materiaalzone

Populair