Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer

maandag 8 februari 2021 om 14:23
Tijdrithouding tijdens wegkoers mag ook niet meer

Deze houding mag vanaf 1 april 2021 niet meer - foto: Cor Vos

De UCI heeft de nieuwe regels die gelden vanaf 1 april 2021 doorgevoerd op haar website. Het innemen van ‘gevaarlijke’ posities in wedstrijden wordt onder een extra vergrootglas gelegd. Het dalen op de bovenbuis (de zogeheten super tuck) wordt verboden, maar nu blijkt dat ook de tijdrithouding tijdens een rit-in-lijn niet meer mag.

“Renners moeten de standaardpositie op de fiets in acht nemen. Het zitten op de bovenbuis van de fiets is verboden. Daarnaast is het verboden om de onderarmen te gebruiken als steunpunt op het stuur, met uitzondering van tijdritten”, zo luidt de nieuwe regel in de boeken van de UCI.

In WorldTour-wedstrijden kan dit bestraft worden met een boete van 1.000 Zwitserse Frank, 25 strafpunten op de UCI-ranking en een diskwalificatie of deklassering. In wedstrijden van lager niveau zijn de geldboete en de strafpunten wat lager.

Zwaardere straf op foutief weggooien van afval
Ook op het weggooien van afval buiten de daarvoor bestemde zones wordt strenger gehandhaafd. Hier staat vanaf 1 april een geldboete tussen de 200 of 1.000 CHF en vijftien strafpunten op de UCI-ranking op. In eendagskoersen kan een renner gediskwalificeerd worden voor dit vergrijp. In rittenkoersen krijgt een renner bij een eerste overtreding 30 seconden tijdstraf in het klassement, bij een tweede overtreding twee minuten tijdstraf en bij een derde overtreding een diskwalificatie of deklassering.

De UCI richt zich op dit onderwerp ook tot de organisatoren. Die moeten in elke wedstrijd elke 30 of 40 kilometer een zone aanwijzen waar renners hun afval weg moeten gooien. Daarna moet de organisatie ervoor zorgen dat deze afvalzones opgeruimd worden.

Dranghekken
Daarnaast heeft de internationale wielerunie de regels omtrent dranghekken langs de kant van de weg, zeker in de finishzone, beter controleren en de aanduiding van obstakels op en langs het parcours verbeteren. Die maatregelen had de UCI voor het weekend al aangekondigd.


De super tuck – foto: Cor Vos

Vorige week gaf 66% van de WielerFlits-lezers aan het eens te zijn met het verbod op de ‘super tuck’ in wedstrijden. Wat denk jij van het verbod op de tijdrithouding? Laat je stem horen in de poll hieronder.

Dit artikel delen:

137 Reacties

wielersukkel 8 februari 2021 om 14:26

Hahahaha UCI sukkels

hartstikkebedankt 8 februari 2021 om 14:28

Wat een geklooi in de marge, die tijdrithouding in ritten in lijn mag niet meer? Ik zie veel renners dat doen, bijvoorbeeld als ze solo of in kleine groep op pad zijn en dan op het vlakke. De Gendt doet dit volgens mij de hele dag als hij vooraan rijdt. Of sommige stoempers op kop van het peloton. Heeft dit gevaarlijke situaties opgeleverd? In volle finale omkijken, daar zouden ze eens mee aan de slag moeten. Of stoppen met trappen bij het uitzakken in de laatste kilometer.

Jean Dumas 8 februari 2021 om 14:29

Supertuck begrijp ik, maar dit is een stap te ver.

Craig Vanderswag 8 februari 2021 om 14:40

Voor mij is het net andersom.
Noch op training, noch in wedstrijden heb ik ooit onveilig situaties gezien als gevolg van de supertuck. Maar wanneer ik een paar posities achter iemand zit die zijn armpjes op het stuur legt, dan ben ik er nooit gerust in.

platteprijs 8 februari 2021 om 16:16

@Craig rijd in die houding bergaf maar eens over een steentje of door een gat, je kunt dan niet meer corrigeren. Zit je in het zadel dan heb je meer kans.

S'mon 8 februari 2021 om 16:23

@Craig, moeten we anders wachten tot er ongelukken gebeuren? Neen, dat denk ik ook niet eh.

Merlinappa 8 februari 2021 om 17:04

Juist dit is veel logischer dan een supertuck verbieden. Bij een supertuck heb je je stuur fatsoenlijk vast en kan je remmen. Hierbij niet.

Gitan 8 februari 2021 om 14:32

Checkt kalender, ziet het dat het toch geen 1 april is.

ditisdavid 8 februari 2021 om 14:33

Wat wordt de eerste klassieker waar de winnaar een uur na afloop wordt gediskwalificeerd wegens het 10 seconden in tijdrithouding fietsen of een uit de achterzak gewaaide bananenschil? Volkomen losgeslagen dit. Peloton zou collectief stelling moeten innemen.

hartstikkebedankt 8 februari 2021 om 14:36

Etappe van 200 km in lijn vanaf de start op een lint rijden en iedereen in de tijdrithouding

VespavanBern 8 februari 2021 om 14:39

Helemaal eens, het wielrennen moet in opstand komen. Niet alleen de profs, maar echt het complete wedstrijd wielrennen, dus ook de beloftes, junioren en amateurs. Voor iedereen is de veiligheid belangrijk, maar dit is gewoon belachelijk.

VespavanBern 8 februari 2021 om 14:37

Ik geloof gewoon echt niet wat ik lees. Dit kunnen ze echt niet menen. Ik vind ook niet dat het wielrennen dit moet accepteren. Een wielerbond die zo faalt en zulke onbegrijpelijke beslissingen neemt moet echt per direct hervormen. In de jaren van Armstrong was het wielrennen ziek wat doping betreft, maar nu is het wielrennen nog steeds ziek (gemaakt door de UCI). De veiligheid staat altijd op 1; maar dit is slaat nergens op. Hier is het coronabeleid helemaal niks bij, dit is alsof er een avondklok zou worden ingesteld terwijl Pinkpop door zou gaan. -100 naar de uci

MollemaFan 8 februari 2021 om 16:35

En + 1 voor jou

Sagan=hulk 8 februari 2021 om 14:40

Wanneer gaat de UCI verplichten om met driewielers rond te rijden? Wanneer gaat het voetbal verplichten om met een mousse bal te spelen? Wanneer gaat de F1 verplichten om met maximaal 30pk motors te rijden? Wanneer gaat het skiën verplichten om enkel van een blauwe piste te rijden? Wanneer gaat het biathlon verplichten om met rubberen kogels te schieten?

De sportbonden zijn de perfecte weerspiegeling van de huidige maatschappij, helemaal van het padje. Die continue neiging om alles in regels te bepalen en alles en iedereen te betuttelen is doorgeslagen. En de mensen lijken het maar te accepteren om als kleuters behandeld te worden.

De renners en ploegleiders zouden in actie moeten schieten en eisen dat David Lappartient en zijn bizarre medestanders met pek en veren bij het huisvuil worden gezet!

Brecht 8 februari 2021 om 15:27

Sagan=hulk groot gelijk, het wordt tijd dat de renners eens op tafel kloppen, wat de UCI ook beslist, zonder renners is er ook geen koers

Grote Man 9 februari 2021 om 06:05

helemaal juist, echt compleet gefaald, nog even en alles is dood verklaard door die regelgeving, wat een treurnis

Kelder is de Man 8 februari 2021 om 14:40

Hier zou ik nou wel voor in de sneeuw op het museumplein gaan staan.

FW07 8 februari 2021 om 14:41

Maar waarom mag het dan niet? Waar zit het gevaar?

SolitaryShell 8 februari 2021 om 15:02

Moet je bijvoorbeeld eens zo op je stuur gaan liggen en dan met 40+ over een onverwachte steen rijden. Dan heb je echt geen controle meer.

Het kan wel degelijk gevaarlijker zijn om zo te fietsen. Of dat genoeg is om een verbod te rechtvaardigen is een ander punt.

Panache 8 februari 2021 om 15:59

Je kan niet goed sturen en niet remmen lijkt mij de uitleg van de UCI.

Sjon 8 februari 2021 om 17:34

Zou dat nieuwe stuurtje van JW van Schip nog wel mogen? Leek eerst een gimmick, maar zou nu een oplossing kunnen zijn om net binnen de regels te blijven.

Dekker 8 februari 2021 om 14:49

Pff…

Kan iemand mij helpen herinneren wanneer er voor het laatst iemand gevallen is door deze positie?

Cyclinglover 8 februari 2021 om 14:51

What’s next?

Sprinten in het zadel?
Demarreren in het zadel?
Te aerodynamische posities verbieden?

Panache 8 februari 2021 om 16:00

Geen losse handjes, dus: niet eten, geen jack aan voor het dalen, geen bidons uitdelen en als extra maatregel ook geen mannen die uit een auto hangen om een schroef aan te draaien.

Barry Batsbak 8 februari 2021 om 14:52

Jemig, wat een rubber stoeptegel gejengel. Mogen ze nog wel met losse handen fietsen om een jasje aan of uit te trekken? Of moeten ze nu eerst op een daarvoor door de UCI aangewezen plaats stilstaan náást de fiets om met kledij te prutsen? Kunnen we stayeren trouwens ook direct verbieden? Vanaf nu alleen nog maar tijdrijden. En alleen maar bergje op en gelijk finishen. Afdalen moet je niet willen. Gevaarlijk. Verder zou ik voor een integraalhelm willen pleiten. Bij kasseikoersen verplicht gebruik maken van zijwieltjes.

vanSpringel 8 februari 2021 om 19:19

En natuurlijk elleboog-, en kniebeschermers. Vooruit nu we toch bezig zijn een bmx corset.

Barry Batsbak 8 februari 2021 om 19:41

Goed punt VanSpringel. Hoe meer kevlar, hoe beter.

Verder lijkt me dit ook een goed moment om te praten over Camelbaks. Zijn we gelijk van de bidons af.

Jan Blokland 8 februari 2021 om 19:59

UCI SLAAT WEER EENS DOOR.

ProfrondeZevenbergen 8 februari 2021 om 20:39

Vooral eerst zaken aanpakken die individuele renners aangaat en waarvoor hij of zij zelf kiest zonder dat dat anderen in gevaar brengt. UCI

thorsen 8 februari 2021 om 14:53

Iedereen in de commissie die dit heeft bedacht meteen een levenslange ban geven om ooit nog in een sportcommissie te zitten.

limburgia 8 februari 2021 om 14:53

Prima regel van de UCI want het is wielrennen met /in een peloton
en geen tijdrit.
De hoogte van de boetes vind ik overdreven.

Voorgeborchte 8 februari 2021 om 22:05

Ik betwijfel dat dit in de buik van het peloton gedaan wordt…

Imbatido 8 februari 2021 om 14:53

Prima dat de UCI dit ook meteen aanpakt in de regels. Renners die met 60 km/u op kop van het peloton rijden in tijdritpositie is vragen om problemen. Er hoeft maar een kuiltje in de weg te zitten en het hele peloton ligt op de grond. Alleen maar onnodig gevaarlijk. Gewoon handjes aan het stuur houden.

De helmplicht kon ook op veel kritiek rekenen in het begin. Hoor je niemand meer over.

roeleur 8 februari 2021 om 15:33

Wanneer is dat voor het laatst dan mis gegaan?

Imbatido 8 februari 2021 om 15:46

Waarom moet iets eerst misgaan?

Dekker 8 februari 2021 om 16:55

Tot nu toe zijn er meer renners gevallen door de “normale” positie dan de tijdritpositie zoals nu verbannen.

Dus ja, wielrennen in zijn geheel maar verbieden?

Vergelijken met helmplicht is natuurlijk onzin, er zijn voldoende voorbeelden van hoofdletsel vóór de helmplicht.

roeleur 8 februari 2021 om 17:05

'Waarom moet iets eerst misgaan?' Omdat het anders een overbodige regel betreft. Je kunt evengoed beweren dat het afwisselen van houding en het even kunnen ontspannen van de bovenarmen en polsen bijdraagt aan de veiligheid over de gehele duur van de wedstrijd. Wel alleen als het veilig kan natuurlijk.

limburgia 8 februari 2021 om 18:13

Altijd de handen in de buurt van de remgrepen houdenis veel veiliger als met de onderarmen op de stuurbocht.

Sammysosa 8 februari 2021 om 14:53

UCI: ‘veiliger kunnen we het niet maken, wel willekeuriger’

KnightBiker 8 februari 2021 om 15:15

Wat is hier willekeurig aan? Alle niet reguliere posities worden verboden.
(de tijdrit houding is simpelweg gevaarlijk in groepen, maar je kan het ook aan de renners overlaten. Ik heb het nog niet fout zien gaan.)
Dat dit symbool staat voor de verantwoordelijkheid terug leggen bij de renners is duidelijk maar volgens mij is er ook verplicht een veiligheids manager aangesteld etc…

VerstandOpNul 8 februari 2021 om 16:02

In de handhaving van de UCI zit altijd een grote mate van willekeur en die is al jarenlang erg problematisch.
Voorbeeld: fietsen over stoepjes ed. in de Vlaamse voorjaarskoersen. Terecht dat dit verboden is, maar er zijn koersdagen dat tientallen renners dit onbestraft doen. En met alle gevolgen van dien voor de veiligheid van niet alleen de renners, maar ook van de toeschouwers.
Dus voordat ze dit soort ineffectieve regels inzetten zou het goed zijn om eerst naar hun eigen handhavingsbeleid te kijken..

Frank V 8 februari 2021 om 15:02

Ok dit is terug naar de stone age.

Arie den Blanken 8 februari 2021 om 15:14

Dat willen we toch. Zoals koersen van 200 km en meer omdat vanuit het stenentijdperk dat zo gegroeid is. Moet minimaal de helft korter als men met de tijd mee wil. En terug naar halfverharde wegen zoals in de eerste helft van de vorige eeuw.

Panache 8 februari 2021 om 16:03

Ook Arie heeft lang gewaarschuwd voor de glijdende schaal. Het begint met het weghalen van de ronde-missen en het eindigt op een criterium.

Frank V 8 februari 2021 om 16:16

@Arie
Inderdaad, verkeerde woordkeuze. Ik ben pro het 'supertuck'-verbod maar dit slaat door.
Dat is wat ik wil zeggen.

Frank V 8 februari 2021 om 16:30

De afschaffing van de rondemissen komt door de dictatuur van een bepaalde groep van gedachtenpolitie.

Niet de dames zelf, niet de renners, niet de organisaties hadden er iets tegen.

Nee het waren mensen die weinig met het circus te maken hebben die dicteren dat wij kijkers niet voor onszelf kunnen denken. Zij menen te weten wat wij allemaal denken en hoe de rondemissen ons wereldbeeld niet zomaar ‘beïnvloedt’ maar zelfs ‘bepaalt’. Weerzinwekkend…

Derierre de la course 8 februari 2021 om 20:28

Die rondemissen was wel een beetje achterhaald aan het worden hoor en er waren mensen (zeker geen meerderheid) die er aanstoot aan namen. Prima toch om er dan mee te stoppen.

YogiBear 8 februari 2021 om 15:06

Perfecte nieuwe regel. Gewoon handen aan het stuur houden, is een stuk veiliger.

KnightBiker 8 februari 2021 om 15:18

+1 Dat is idd misschien wel de beste definitie die gegeven kan worden, inplaats van al die moeilijke omschrijvingen.. handen aan je stuur!

xistnc 8 februari 2021 om 15:20

Volledig eens. Het is niet alleen de houding an sich, maar ook de mindere eenheid die je daardoor bent met je fiets. Met de handen aan het stuur kun je natuurlijk ook helemaal in je zone op de automatische piloot koersen, maar dan heb je toch een groter reactievermogen.

Los daarvan is het een goed signaal naar de renners: denk bij veiligheid niet alleen aan de omstandigheden, maar ook en vooral aan eigen houding en gedrag.

platteprijs 8 februari 2021 om 16:18

+1

jooprioolpijp 8 februari 2021 om 16:27

ja leuk, en hoe dan je jasje aan- of dichtdoen, eten/drinken openmaken of aanpakken? De supertuck verbieden snap ik, dit gaat m.i. een stap te ver want de logische consequentie is dat je voor van alles en nog wat van je fiets moet (met een armbeweging aangeven dat je gaat remmen, netjes aan de kant van de weg op de standaard zetten, jasje aan, etc.)

xistnc 8 februari 2021 om 16:30

Deze regel gaat toch helemaal niet over jasjes en bidons?

Ze mogen na de finish gewoon afstappen en ook bij het douchen mogen ze het stuur loslaten.

Polleke 8 februari 2021 om 15:07

De kolderbrigade gaat helemaal loos, wie kan dit clubje nog ooit serieus nemen ?

Grote Man 9 februari 2021 om 06:07

kon al niet maar nu heb ze zich onsterfelijk belachelijk gemaakt

UrbanSteel 8 februari 2021 om 15:07

Dus heeft Tim Wellens een pak geluk gehad in de Ster van Besseges.

UrbanSteel 8 februari 2021 om 15:11

Ze moeten ook eens kijken naar die afzakkende motards in het peloton of bij de kopgroep zie Julian Alaphilippe in de Ronde van Vlaanderen 2020 of Wilco Kelderman Giro 2017.

josi 8 februari 2021 om 15:18

Veel protesten hier, maar wat is er nou eigenlijk precies mis met die regel? Is het veiliger om met je handen op het stuur te rijden? Tuurlijk. Maakt het wielrennen minder interessant om naar te kijken? Nee. Toegegeven, de impact op de veiligheid zal niet gigantisch zijn, maar waarom zou je als wielrenner of wielerliefhebber tegen deze maatregel moeten protesteren?

roeleur 8 februari 2021 om 15:40

Omdat het onnodige betutteling is van professionals. Ik lees geen nieuwe maatregelen tegen de chaotische motor en auto kolonnes en verkleining van het peleton naar zeg max. 150. Integendeel er mogen er dit jaar weer meer van start in de Tour. Vast ook extra persmotards en vip-auto’s (remember Johnny Hoogerland).

Derierre de la course 8 februari 2021 om 20:30

Precies, dat ze dat nu eens aan gaan pakken. Maar nee hoor want dan raken de hoge heren de snoepreisjes kwijt.

KnightBiker 8 februari 2021 om 15:22

Er zijn ook andere maatregelen genomen.
@redactie – alleen deze eene maatregel highlighten is wel een beetje tendentieus… volgens mij zijn er meer maatregelen genomen voor 2021, kunnen die allemaal geanalyseerd worden?
https://www.uci.org/inside-uci/press-releases/road-cycling-the-uci-announces-the-introduction-of-numerous-measures-to-improve-rider-safety-as-of-2021

zacht 8 februari 2021 om 15:23

Handjes aan het stuur, prima idee.

r525 8 februari 2021 om 15:33

Krijgen de fietsen binnenkort ook een gordelplicht?

roeleur 8 februari 2021 om 15:44

Daar wordt nog over vergaderd. Wel mogen de banden nog maar halfzacht. Net als de UCI is. Wat ik wel mis is een verbod op bidons met een schroefdop ipv een drukdop. Die laatste ploffen open als je er overheen rijdt, zoals Weening zei toen hem zo'n bidon, net als Thomas, fataal werd in de Giro. Er wordt alleen over de bidonhouders gesproken.

Derierre de la course 8 februari 2021 om 20:31

Nee maar ik heb gelezen dat alle renners een airbag moeten gaan dragen. Oh en zwembandjes.

Volg hier

Headlines

Materiaalzone

Populair