Corendon-Circus loopt in op Wanty-Gobert in de strijd om WorldTour-wildcards

Door , maandag 7 oktober 2019 om 08:25
Corendon-Circus loopt in op Wanty-Gobert in de strijd om WorldTour-wildcards

foto: Cor Vos

Corendon-Circus maakt jacht op Wanty-Gobert in de strijd om de tweede plek van de ProContinental-teams op de UCI World Ranking. Inzet is de beloning van dat eindresultaat: een gegarandeerde wildcard (zónder startplicht) voor de grootste WorldTour-koersen. De ploeg van kopman Mathieu van der Poel deed afgelopen week goede zaken.


Het verschil tussen beide teams was zeven dagen geleden nog 384 punten in het voordeel van Wanty-Gobert. Dat zijn nu nog maar 191 punten. Vooral Tim Merlier was de afgelopen week goud waard, met zijn derde plaats in de Münsterland Giro. Dat was goed voor 125 UCI-punten. Ook Van der Poel (65 punten), Dries De Bondt (50 punten) en Roy Jans (40 punten) deden hun duit in het zakje. De Nederlander werd twaalfde en zesde in respectievelijk de Münsterland Giro en de Famenne Ardenne Classic, terwijl Jans in de eerstgenoemde koers negende werd. De Bondt werd achtste in de Tour de l’Eurométropole.

Wanty voelt hete adem in de nek
Het team van ploegleider Hilaire Van der Schueren scoorde beduidend minder. Wanty-Gobert noteerde deze week 141 UCI-punten en dankt vooral Guillaume Martin en Andrea Pasqualon. Met een zesde en een achtste plek in de GP Bruno Beghelli waren zij goed voor 120 UCI-punten. Wie naar de tussenstand kijkt, zal opmerken dat Wanty-Gobert bovendien vijftien punten minder hebben dan vorige week. Dat klopt. De UCI World Ranking is op basis van de resultaten van één jaar. Vorig seizoen scoorde Wanty-Gobert in de afgelopen week dus meer punten dan nu.

Hilaire Van der Schueren in zwaar weer? – foto: Cor Vos

Dat feit hangt overigens als een strop om hun nek. In 2018 kende Wanty-Gobert in de komende week een aantal mooie resultaten. Boris Vallée won in China het eindklassement van de Tour of Taihu Lake en in de Tacx Pro Classic en Parijs-Tours werden met meerdere renners UCI-punten gehaald. Goed voor een totaal van ruim 275 UCI-punten. Komende week moet Wanty-Gobert dus minimaal hetzelfde aantal punten halen om geen minpunten op de ranking te scoren. Nog een nadeel: Corendon-Circus reed vorig jaar in dezelfde week geen enkele koers. Zij kunnen enkel pluspunten scoren.

Ook Total Direct Energie komt in zicht
Omdat dit laatste het geval is, komt ook de eerste plek plots in zicht. Total Direct Energie moest in vergelijking met vorige week 100 punten inleveren; in dezelfde week van 2018 behaalde de ploeg dus honderd punten meer dan nu het geval was. Desondanks staat de Franse equipe nog altijd ruim 240 punten voor op Corendon-Circus. Een jaar geleden scoorde Total Direct Energie een dikke 60 punten en dus zullen ze dat ook deze week moeten behalen, om geen minpunten te scoren. Daarvoor heeft het team (net als Wanty-Gobert, Corendon rijdt er minder) vijf koersen de tijd.

Ook nog tandenbijten voor Terpstra en co? – foto: Cor Vos

Al bij al een ingewikkeld verhaal, maar voor Corendon-Circus is het vrij simpel: alle punten die zij pakken, zijn bonus. Naar alle waarschijnlijkheid zal Belgisch kampioen Tim Merlier komende dinsdag starten in de Mémorial Frank Vandenbroucke. Hij stelde zijn seizoensdebuut in de cross afgelopen weekend al uit om de Tour de l’Eurométropole te rijden. Zonder het gewenste effect overigens, want hij scoorde er geen UCI-punten. Doordat de eerste plek in zicht komt, zou het ook zo maar kunnen zijn dat we het laatste kunstje van Van der Poel op de weg in 2019 nog niet hebben gezien…

UCI World Ranking – per zondag 6 oktober (WorldTour-teams weggefilterd)
1. flag-fr Total Direct Energie – 4886,67 punten
2. flag-be Wanty-Gobert – 4802 punten
3. flag-fr Cofidis – 4729 punten*
4. flag-il Israel Cycling Academy – 4431,41 punten*
5. flag-be Corendon-Circus – 4033 punten**
6. flag-it Androni Giocattoli-Sidermec – 3695 punten
7. flag-be Wallonie-Bruxelles – 3007 punten
8. flag-fr Arkéa-Samsic – 2791 punten*
Volledige World Ranking zonder WorldTour-teams
*Vallen (waarschijnlijk/mogelijk) weg door een WorldTour-licentie in 2020
**Exclusief de punten van Tim Merlier (op het moment van de ranking 607 punten; in dat geval vallen er 29 weg van Jonas Rickaert, die nu de tiende renner van de ploeg met punten is.)

Resterend programma Corendon-Circus
flag-be Mémorial Frank Vandenbroucke (1.1) – 8 oktober
flag-nl Tacx Pro Classic (1.1) – 12 oktober
flag-be Mémorial Rik van Steenbergen (1.1) – 13 oktober

Resterend programma Wanty-Gobert
flag-be Mémorial Frank Vandenbroucke (1.1) – 8 oktober
flag-cn Tour of Taihu Lake (2.1) – 9 tot en met 16 oktober
flag-fr Parijs-Bourges (1.1) – 10 oktober
flag-nl Tacx Pro Classic (1.1) – 12 oktober
flag-fr Parijs-Tours (1.HC) – 13 oktober
flag-be Mémorial Rik van Steenbergen (1.1) – 13 oktober
flag-cn Gree-Tour of Guangxi (2.UWT) – 17 tot en met 22 oktober

Resterend programma Total Direct Energie
flag-be Mémorial Frank Vandenbroucke (1.1) – 8 oktober
flag-fr Parijs-Bourges (1.1) – 10 oktober
flag-nl Tacx Pro Classic (1.1) – 12 oktober
flag-fr Parijs-Tours (1.HC) – 13 oktober
flag-be Mémorial Rik van Steenbergen (1.1) – 13 oktober
flag-cn Gree-Tour of Guangxi (2.UWT) – 17 tot en met 22 oktober


Meer over dit complexe verhaal:

Dit artikel delen:

74 Reacties

Secondant 7 oktober 2019 om 08:35

Is dit net zo iets als de coefficienten-polonaise bij het voetbal? Na elke wedstrijd een update?

BlancoProCycling 7 oktober 2019 om 08:36

Waarom is de ranking exclusief de punten van Tim Merlier?

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 09:13

Omdat de UCI hem om de een of andere reden niet meerekent. Als individu staat er Corendon-Circus achter zijn naam, maar hij staat niet bij de ploeg tussen de renners die punten haalden. Waarschijnlijk gaat het ergens in het systeem mis.

Oblomov 7 oktober 2019 om 10:02

@ Youri IJnsen

Dat mogen ze dan wel eens uitzoeken. Dat er niet een regel blijkt te zijn dat renners die in de loop van een seizoen bij een ploeg komen niet meetellen.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 10:15

@Oblomov
Zijn punten tellen gewoon mee, maar in de ranking zijn ze niet bij het totaal van Corendon-Circus opgeteld. Kwestie van een rekenfout, niet zo zozeer een foute regel.

Oblomov 7 oktober 2019 om 10:30

Higuita wordt wel meegeteld bij Education First, dus het zal inderdaad geen regel zijn. Merlier staat blijkbaar gewoon niet geregistreerd als Corendon-renner in het programma dat deze ranking berekent. Zou er als ploeg maar eens werk van maken dat te laten corrigeren.

west 7 oktober 2019 om 08:47

Dan blijft dus ook hier de vraag, net als gister; Waarom blijft MvdP zo "onconventioneel" koersen terwijl het momenteel gewoon draait om zoveel mogelijk punten te halen voor je werkgever? Hij kan het hele jaar al zijn eigen ding doen. Moet je hier dan niet gewoon koersen domweg voor de winst? Voor jouw ploeg? De programma's van Merlier en MvdP zijn hier immers voor omgegooid…
Wat valt er te bewijzen in een Belgisch 1.1 koersje? Of is er iemand die serieus denkt dat met aanvallen op 60km de meeste punten gehaald kunnen worden?

Panache 7 oktober 2019 om 13:03

“koersen terwijl het momenteel gewoon draait om zoveel mogelijk punten te halen voor je werkgever?”

Ik lees zoiets van jou al in verschillende topics, maar volgens mij is dit een verzinsel. Het team heeft helemaal geen behoefte aan WT-achtige verplichtingen, maar wil daar waar ze starten mee doen om de knikkers. En juist door de manier van koersen van MvdP (die 30% van zijn wegwedstrijden wint) is hij een garantie om in mooie koersen een wildcard te krijgen (daar waar MvdP wil starten – de rest heeft er niets te zoeken). Strade, Vlaanderen, Roubaix en zelfs San Remo kunnen als MvdP wil.

west 7 oktober 2019 om 13:13

Ze hebben specifiek het programma van hun kopmannen op de schop genomen voor deze wedstrijden. Dat doen ze omdat ze juist geen wildcards willen?
De andere optie is dan dus dat hij zijn ploeggenoten geen mooier programma gunt?

Panache 7 oktober 2019 om 13:51

De ploeg geeft zelf aan dat dit in plaats van Tokio is (jetlag, zware reis) en dat ze MvdP na zijn WK de kans willen geven om het jaar positief af te sluiten.

De rest is toch pure speculatie? En ja ook speculatie kán kloppen. Maar je draaft door in je zelf verzonnen doelstelling. Je verzint een doelstelling en vervolgens breek je MvdP daar op af (omdat hij niet volgens die zelf verzonnen doelstelling gekoerst heeft).

ChefSpijker 7 oktober 2019 om 13:54

Als ze er echt belang bij hebben zouden ze waarschijnlijk ook wel meer koersen rijden toch? Vergelijk de programma’s met Wanty en Total, dan ben je toch überhaupt al kansloos.

Viktrodriguez 7 oktober 2019 om 08:50

Ik vraag me af in hoeverre die superwildcard een doel is van sommige ploegen, buiten diegene met promotie naar de WT als doel. Wanty rijdt ook de nodige van die wedstrijden buiten België en volgens mij zit Total ook al een aantal jaar tegen die WT aan te schurken.

Maar zo’n Corendon, zou die daar ook echt op mikken of staan die daar ”per ongeluk” door de goede prestaties? Die ploeg is toch goeddeels gebouwd rondom VdP met zijn gemengde programma en voor WT-wedstrijden die voor beiden belangrijk zijn krijgen ze toch wel de deelname rond. De ploeg is Belgisch met een in Vlaanderen geboren kopman en voor de PR verwacht ik ook weinig problemen. Immers, diezelfde renner presteert in andere grote wedstrijden en zijn grootvader is daarnaast een Franse wielerlegende.

west 7 oktober 2019 om 09:00

Ze hebben het hele programma van Merlier en MvdP omgegooid. Dus het zal ze ergens wel interesseren denk ik?
Denk echter niet dat dit in Januari al hun doelstelling was, maar volgens mij had tot halverwege het jaar niemand nog enig idee hoe het allemaal zou gaan werken? Corendon is ook wel een bedrijf met belangen in Zuid-Europa, dus kan me voorstellen dat wat starts in Spanje interessant zijn?

Mad 7 oktober 2019 om 09:16

En hoeveel verschil maakt het in de praktijk? Volgens mij is er nu ook al geen enkele organisatie die MvdP geen wildcard zou geven vanwege alle extra publiciteit…

HSV 7 oktober 2019 om 09:22

Ik denk dat het ook komt door de veranderde regels van de uci. Ik heb een van broers Roodhooft wel eens horen zeggen op tv dat hij geen zin heeft in de verplichte koersen die world tour meebrengt. Bv die in de zandbak. Dus als ze nu wel de lusten kunnen binnenhalen van overal mogen starten maar niet de de lasten van overal moeten starten dan begrijp ik hun aanpak wel van nu. Los van de vraag of Mathieu nu wel of niet zuiniger moet koersen.

west 7 oktober 2019 om 09:23

@mad
Hoeveel gaat hij op de weg fietsen in 2020? Als hij na de Amstel oid op de Mountainbike duikt dan is het vanaf dan ook gedaan met de wildcards…

Mad 7 oktober 2019 om 09:54

@west

Dat is zeker waar. Aan de andere kant heeft Corendon zonder MvdP ook eigenlijk maar heel weinig te zoeken in de world tour wedstrijden…

west 7 oktober 2019 om 10:05

@mad
Das het probleem van de organisatie. Ik neem aan dat alle renners het liefst zo prestigieus mogelijke koersen rijden? En dat het team liever een wedstrijd rijdt met meer exposure?

Oblomov 7 oktober 2019 om 10:08

@ Mad

Een hele pluk WT-ploegen heeft weinig te zoeken in (bepaalde) WT-koersen, dus dat is niet echt een argument. Alleen al mensen in de vroege vlucht meesturen in de best bekeken WT-koersen levert een karrenvracht aan sponsorwaarde op.

HoofdIsVrij 7 oktober 2019 om 09:19

Bwoah. Straks gaat zo'n Tour of Guangxi hier over zoiets belangrijks beslissen. Het is toch wat. Stuur daar Dupont of/en Pasqualon naartoe en je harkt zo de punten binnen.

Ooh, dat doen ze niet zie ik. Richten zich op het klassement.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 09:23

Dat is niet zo eenvoudig. Vorig jaar waren er voor de ritten in lijn alleen voor de nummers één (40 punten), twee (15 punten) en drie (6 punten) UCI-punten te verdienen. In het eind klassement loopt dat uiteen van 300 UCI-punten voor de winnaar, tot 1 UCI-punt voor de nummer zestig. Er vanuitgaande dat ze dit jaar hetzelfde puntenaantal hanteren, zouden Wanty en Total er goed aan doen om klassementsrenners naar China te sturen. Vorig jaar haalden ze in die week geen punten, dus alles wat ze pakken komt bij hun totaalscore.

sjabu72 7 oktober 2019 om 09:20

Gelet op de povere startlijst zou Terpstra Parijs-Tours wel eens kunnen winnen. Total zit dus safe in dat geval…

EddyB1958 7 oktober 2019 om 09:29

Edit redactie: Klopt helemaal, aangepast. Dank je wel!
En vorig jaar stonden zowel Wanty als Direct Energie aan de start van de Tacx Pro Classic. Ook hier lijkt me de deelnemerslijst op PCS niet volledig. Maar ik kan geen andere vinden op het net.

Duh 7 oktober 2019 om 09:45

Ik lees hier nergens dat deze ProTeams enkel in aanmerking komen voor een SuperWildCard bij minder dan 20 WT teams. Blijven het er 18 dan zouden er 2 stuks vergeven worden en bij 19 één Superwildcard.
Dus als Cofidis en Arkea beide WT worden, zijn er waarschijnlijk geen Superwildcards…
Regels blijven vaag, dus nergens te veel rijk rekenen en gewoon afwachten wat voor gekke streken de UCI uithaalt om iedereen boos achter te laten.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 09:48

Dat geldt alleen bij de drie grote rondes, zoals in het artikel van afgelopen zaterdag aangegeven. Dit is een follow up van dat verhaal.

Daarnaast heeft David Lappartient in Yorkshire gezegd: 18 ploegen + Cofidis. Al weet je het bij de UCI natuurlijk nooit… Maar nu de kans er ligt om als eerste te eindigen, laat je in ieder geval als PCT niets aan het toeval over.

EddyB1958 7 oktober 2019 om 10:09

Die eerste plaats laat je inderdaad niet liggen, maar je hebt die punten ook te verdedigen in 2020. En hoe zal Mathieu’s programma er uit zien met het oog op de OS? Natuurlijk is alles koffiedik kijken. Maar stel nu dat Correndon in 2020 naast de gewilde wildcard pakt, dan vervalt het startrecht in de Tour 2021. En gaan de Franse protourteams blij zijn als Correndon dan uitgenodigd wordt via een gewone wildcard, omdat Mathieu de kleinzoon is van Poupou? Ik vrees van niet. Zal maar eens koffie laten doorlopen.

Panache 7 oktober 2019 om 13:13

“Maar nu de kans er ligt om als eerste te eindigen, laat je in ieder geval als PCT niet aan het toeval over”

Dat lijkt een feit, maar is slechts een visie (in deze van Youri). Zoals in het voetbal de amateurs konden doorstromen en de nummer laatst van de eerste divisie zou degraderen. Die amateurs (die ook gewoon prof zijn met salaris) hadden daar geen trek in. Zaken die meespeelden waren: lokale wedstrijden, budget, know-how van omkadering en gewoon de visie van de clubs. In het wielrennen spelen dezelfde motieven een rol. Sommige ploegen willen een soort van promoveren, anderen niet.

west 7 oktober 2019 om 13:15

Dus ze hebben het programma van MvdP en Merlier omgegooid omdat ze niet in aanmerking willen komen voor die wildcards?

Panache 7 oktober 2019 om 13:54

Het team heeft gecommuniceerd waarom het programma is omgegooid. Die punten zijn niet benoemd. Feiten en meningen.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 14:30

@Panache,

dat laatste is wel een beetje naïef. Dat betrof alleen de Münsterland Giro en daar kwam ineens Famenne Ardennes bij. Wat als daar plots ook de komende wedstrijden bij komen?

Panache 7 oktober 2019 om 14:58

En stel nou Youri, dat die koersen er niet bij komen, hoe kijk je dan terug op je berichten?

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 18:23

Hetzelfde. Want naast het omgooien van Mathieu’s programma, deden ze dat ook bij Tim Merlier. Toeval? ;-)

Panache 7 oktober 2019 om 18:47

Dat antwoord vind ik te makkelijk. Je eigen stelling als conclusie brengen is een cirkel maken, dat is een retorisch foefje. Als het om de punten gaat dan worden de toppers nu nogmaals (extra) opgesteld in een ultieme poging die punten te behalen. Je noemt mij naïef (mag), je houdt vol dat het echt om de punten gaat (mag ook). Ik hoop voor jouw ‘credibility’ dat de feiten/selecties jouw kant op vallen.

ChefSpijker 7 oktober 2019 om 19:15

Merlier is ook uitstekend bezig op de weg. Mag bovendien in de driekleur rijden daar. In het veld doet ie toch niet mee voor de overwinning. Misschien dat Merlier wel zelf gewoon nog graag wat extra wegkoersen wilde rijden met kans op succes?

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 20:52

@Panache
Ik breng geen stelling. Ik stel vast dat Corendon-Circus inloopt op Wanty-Gobert en dat Tim Merlier en Mathieu van der Poel (op papier de beste renners van de ploeg) hun programma ineens opgooien. Wie tussen de regels doorleest, heeft piekfijn in de gaten wat hier aan de hand is. Neem daarbij dat niemand on the record iets wil vertellen over de UCI-punten. Volgens mij is het dan niet zo moeilijk. Maar goed. Als dit straks blijkt te zijn zoals het hier geschreven staat, dan zal ik wel geluk hebben gehad ;-)

@ChefSpijker
Merlier is bezig aan een voortreffelijk eerste jaar. Hij had aanvankelijk afgelopen weekend normaal gezien gecrosst, maar zijn voorbereiding liep niet zoals hij wilde. Daarom besloot Corendon-Circus hem op te stellen op de weg. Morgen zal hij waarschijnlijk ook starten in Mémorial Frank Vandenbroucke. Wat betreft Mathieu: geen keiharde ‘nee’ op niet starten. Maar dat zullen we moeten afwachten.

Shinzawai 7 oktober 2019 om 09:48

20 World Tour ploegen plus een gegarandeerde wildcard voor Total, Wanty of Corendon. Ik vermoed dat de Giro-organisatie hier niet mee akkoord zal gaan.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 09:50

Ze krijgen met deze wildcard startrecht, maar ze hebben geen startplicht. Wanty heeft al aangegeven een eventuele Giro-wildcard terug te geven. Ik kan me zo voorstellen dat Total Direct Energie er ook niet meteen bij gebaat is en Corendon evenmin. Maar dat is koffiedikkijken.

Oblomov 7 oktober 2019 om 09:53

Hadden veel meer punten kunnen zijn dit weekend, met een sterker optreden van Merlier in de Eurometropole en een wat conservatiever rijden van Van der Poel in de Ardennen.

Als ze slim zijn, halen ze met het oog op het herhalen van dit truukje Youri Havik binnen. Die pakt structureel UCI punten. Rijdt letterlijk in 9 van zijn 10 laatste wedstrijden in de punten.

Arema Pro Cycling Team 7 oktober 2019 om 10:04

Pjotr bedoel je denk ik en niet Youri?

Oblomov 7 oktober 2019 om 10:20

Ja uiteraard…

Polleke 7 oktober 2019 om 09:53

Welzeker gaan voor die plek… dan ben je beter af dan de meeste WT ploegen die overal MOETEN starten terwijl de helft van die koersen hen niet boeit… Nu kom je voor een fractie van de prijs in een luxe situatie te zitten dat je als ploeg aan cherry-picking kan doen, je gaat alleen starten in die koersen die je interessant genoeg acht…met dank aan het ondoorgrondelijke UCI reglement…

Duh 7 oktober 2019 om 09:58

Is document bekend Youri? https://www.uci.org/docs/default-source/rules-and-regulations-right-column/part-ii-road/2-roa-20191023-e-amendments-on-23.10.2019—updated-25.09.19.pdf
Hier lijkt te staan dat de top 3 ProTeams startrecht krijgen bij WT eendagskoersen (2e tabel onder 2.1.007 bis).
En bij meerdaagsen (GT en kleiner, 1e tabel 2.1.007) enkel de top1 (ongeacht het 19 of 20 WT’s zijn in 2020).
(Er vanuit gaande dat er geen ProTeam uitgenodigd hoeft te worden “According to article 2.15.193” (eerste kolom))

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 10:36

Is bekend en het klopt wat je zegt. Het is dus de vraag hoe veel WT-licenties de UCI gaat uitgeven. Nu zijn dat er achttien. Waarschijnlijk gaan het er straks negentien of zelfs twintig zijn, maar dat moeten we dus afwachten. Feit is wel dat die eerste plek dus heel belangrijk is en dat-ie voor Corendon-Circus steeds dichterbij komt.

EddyB1958 7 oktober 2019 om 10:16

Wat ik ook nooit begrepen heb, is dat vroeger in de Tour er 22 teams van 9 renners aan het vertrek stonden. 22×9=198. Nu staan er 22 van 8 (176 renners) aan de start, dus is er plaats voor een 23 ste team. 23×8=184 en dan heeft men nog steeds 14 renners minder dan vroeger.

west 7 oktober 2019 om 11:05

Feit is dat het aantal renners aan de start geen enkele invloed heeft op de veiligheid. Het aantal ploegen, dwz kopmannen, daarentegen…

EddyB1958 7 oktober 2019 om 11:49

Het zal wel zo bepaald zijn door de UCI en ASO maar ik blijf er toch een vraagteken bij plaatsen.

xistnc 7 oktober 2019 om 12:24

Wat een chaos.

Door de onduidelijke regels en door het onjuist toepassen ervan vraag ik me sowieso af of het allemaal juridisch houdbaar is. Een artikel met een onjuiste inleiding en allemaal disclaimers in de vorm van streepjes, sterretjes en cursieve teksten helpt ook niet echt om eea te verduidelijken. Het onderstreept hooguit de omvang van de chaos.

assen 7 oktober 2019 om 12:25

Inderdaad vreemd dat de gegeven puntentelling niet correspondeert met de punten in de tekst. Wel uitgelegd in de posts/het commentaar daaronder.

Wanty lijkt me inderdaad te pakken door Corendon!

Samlambeej 7 oktober 2019 om 13:03

gedoe

Ruben_ 7 oktober 2019 om 13:45

Sinds VDP liet ontvallen volgend jaar graag de Vuelta te willen rijden zijn ze er bij Corendon pas mee bezig. Dus ik denk dat ze die regel laat hebben ontdekt

ChefSpijker 7 oktober 2019 om 13:57

Als Mathieu de Vuelta wil doen, krijgt Corendon vast wel een wildcard met ook start in Nederland.

xistnc 7 oktober 2019 om 14:20

Als dat ten koste gaat van Spaanse ploegen: no way.

Viktrodriguez 8 oktober 2019 om 07:19

Een van die Spaanse ploegen verdwijnt al.

Panache 7 oktober 2019 om 13:56

Vandaag trouwens een interessant artikel in NRC over de instorting van MvdP. Ik zou het plaatsen WF want het levert een hoop discussie op.

jooprioolpijp 7 oktober 2019 om 20:31

Hier de link: https://www.nrc.nl/nieuws/2019/10/04/wat-gebeurde-er-met-mathieu-van-der-poel-a3975670, is van de 4e oktober, niet van vandaag.

Panache 7 oktober 2019 om 19:06

Er zullen zich vast mensen afvragen waarom ik mij hier druk over maak. Het punt is: ik vind MvdP een toffe renner. Mocht ik tot de doelgroep van Corendon behoren (betaalbare strandvakanties in Turkije) dan zou ik misschien wel via hun een reis boeken. Maar mocht het zo zijn dat intern afgesproken is dat punten halen nú het ultieme doel is, dan heeft MvdP zich egoïstisch en niet als teamplayer opgesteld, dan vind ik hem een iets minder toffe peer en boek ik bijvoorbeeld liever bij het hotel zelf zonder tussenpersoon. WF maakt nieuws (strijd/competitie voor de positie in de ploegenranking) en Youri dikt het graag nog wat aan. Ik wil graag weten of er over de rug van MvdP nieuws wordt verzonnen, dat is de kern.

Rawolf 7 oktober 2019 om 19:52

het zal wel bekend worden in een persbericht van Corendon, Wielerflits is maar wat aan het speculeren. Denk persoonlijk niet dat Corendon zichzelf veel kansgeeft, Total en Wanty kunnen met een groter programma en in de breedte een betere ploeg normaal nog aardig wat punten pakken.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 20:57

@Panache
Dat je MvdP een toffe renner vindt, is je goed recht. Wij maken inderdaad nieuws, maar ik dik niets aan. Over de rug van Mathieu nieuws maken, verzin je in deze echt zelf ;-)

@Rawolf
WielerFlits is niet ‘wat aan het speculeren’. Beetje flauw. En ja, Total en Wanty rijden inderdaad een groter programma. Maar ik raad je aan om het artikel nog eventjes (een keer) te lezen. Daarin staat precies beschreven waarom Corendon-Circus allesbehalve kansloos is.

Panache 7 oktober 2019 om 21:26

“Over de rug van Mathieu nieuws maken, verzin je in deze echt zelf”

Volgens mij begrijp je het écht niet. Indien je speculatie (Corendon maakt jacht op tweede plek) juist is, dan heeft MvdP heel egoïstisch gekoerst zondag. Indien Corendon helemaal geen jacht maakt op die tweede plek, dan heeft MvdP gewoon naar zijn hart gekoerst overeenkomstig met het persbericht vooraf. Dus stel nu dat je speculatie onjuist is, dan maak je over de rug van MvdP nieuws.

xistnc 7 oktober 2019 om 21:44

Als ik de post van Duh goed begrijp, is die 2e plek net zoveel waard als de 3e plek. Waarom dan überhaupt jacht maken op die 2e plek?

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 22:36

@Panache
Nee, ik begrijp jou niet zo goed. Of we begrijpen elkaar verkeerd ;-) Het nieuws an sich is dat Corendon-Circus inloopt op Wanty-Gobert. Wat ook het geval is, daarom gebruik ik dat als titel. In de eerste zin staat dat Corendon-Circus jacht maakt op Wanty-Gobert, dat geldt als synoniem voor inlopen. Twee keer hetzelfde gebruiken, vind ik tekstueel niet zo fraai. Het persbericht wat jij overigens aanhaalt, was voor de Münsterland Giro van afgelopen donderdag.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 22:37

@Xistnc
Heb je eventjes? :-P Het is nu nog niet duidelijk hoe dat eruit gaat zien. Het hangt er vanaf hoe veel WT-licenties de UCI uitdeelt. De regels (in dit geval voor de grote rondes) op voorhand zijn wel duidelijk:

Bij 18 WorldTour-teams, zijn er 4 wildcards: 2 voor de beste twee PCT van het jaar ervoor en 2 naar eigen invulling*

Bij 19 WorldTour-teams, zijn er 3 wildcards: 1 voor de beste PCT van het jaar ervoor en 2 naar eigen invulling*

Bij 20 WorldTour-Teams, zijn er 2 wildcards: 1 voor de beste PCT van het jaar ervoor en 1 naar eigen invulling*

Mocht het zo zijn dat in de tussenliggende jaren een ploeg haar WorldTour-licentie moet inleveren op basis van sportieve gronden, dan krijgt die ploeg het jaar erop automatisch een wildcard voor een grote ronde. Dus stel Jumbo-Visma verliest aan het eind van 2020 haar WT-licentie, dan mag ze op basis van een wildcard in 2021 meedoen aan alle grote rondes. Dat heeft wel consequenties voor gegarandeerde wildcards van de PCTs. Dan ziet het er namelijk zo uit:

Bij 18 WorldTour-teams, zijn er 4 wildcards: 1 voor de beste twee PCT van het jaar ervoor, 1 voor een ploeg die de WT-licentie verloor en 2 naar eigen invulling*

Bij 19 WorldTour-teams, zijn er 3 wildcards: 1 voor de beste PCT van het jaar ervoor, 1 voor een ploeg die de WT-licentie verloor en 1 naar eigen invulling*

Bij 20 WorldTour-Teams, zijn er 2 wildcards: 1 voor een ploeg die de WT-licentie verloor en 1 naar eigen invulling*

*Dan nog over de eigen invulling: iedere organisator móet een WorldTour-team of ProTeam uitnodigen uit het eigen land. Wat dat betreft is de Giro een mooi voorbeeld: stel er zijn volgend jaar 20 WT-teams. Dan móet de organisatie (met de huidige tussenstand waarin Total Direct Energie bovenaan staat) de wildcard met vrije invulling vergeven aan een Italiaanse PCT.

Bij de overige rittenkoersen in de WorldTour werkt het hetzelfde als tijdens de grote rondes. Het enige verschil is dat die wedstrijden bij 18 WT-teams, 7 wildcards (dus vijf naar vrije invulling) mogen uitdelen. Bij 20 WT-teams zijn dat 5 wildcards. Overigens geldt hier ook dat de organisatie minstens één WorldTour of ProTeam uit het eigen land moet uitnodigen. In sommige koersen (Canada, Guangxi en Turkije) ben ik benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.

Hopelijk is het nu wat inzichtelijker, al zou ik goed begrijpen wanneer dit niet zo is ;-)

xistnc 7 oktober 2019 om 23:09

Heel verhaal, vooral opnieuw door alle disclaimers. Als je nu alle als-en eens weglaat die onwaarschijnlijk en/of hypothetisch zijn, dan wordt het wat overzichtelijker. Met andere woorden, we hebben volgend jaar 19 of 20 WT-ploegen, zonder ploeg die een WT-licentie verliest. Sowieso hebben we het over volgend jaar en niet over 2021. En het voorbeeld dat Jumbo op sportieve gronden de licentie verliest is natuurlijk helemaal vergezocht.

Laat dan weg wat in de context van dit artikel niet relevant is: het uitnodigen van teams uit eigen land. Ook dat scheelt weer een aantal alinea’s uit je verhaal, dat op mij over komt als ‘kijk eens hoe goed ik het bestudeerd heb’. Niet doen. Laat de kleine lettertjes lekker de kleine lettertjes.

Wat blijft dan over: bij 19 of 20 WT-teams heeft alleen de beste PCT-ploeg van het jaar ervoor startrecht in meerdaagse WT-koersen. En, als ik Duh goed begrijp, hebben de beste 3 PCT-ploegen startrecht in de eendaagse WT-koersen. Dus nogmaals: waarom is die 2e plek een doel?

Wat veel belangrijker is in deze context:
– Hoe zit het nou precies met de punten van Merlier? Je kunt zelf eea beredeneren, maar laat het liever bevestigen door de verantwoordelijken. Liever een klein deel bevestigd, dan een groot deel verzonnen.
– Wat als Cofidis per ongeluk als eerste eindigt: dat is dan wel degelijk het beste PCT-team van dit jaar, ook al zijn ze volgend jaar WT. Vervalt dan de ‘SuperWildCard’? Soortgelijke vraag natuurlijk als zo’n ploeg in de top-3 eindigt, voor de eendagskoersen. Ook iets om na te vragen en bevestigd te krijgen, niet om zelf te verzinnen.
– En, zoals Panache zich terecht afvraagt: in hoeverre hebben de betrokken ploegen inderdaad het doel dat jij ze toedicht? Ook daar ligt een journalistieke uitdaging.

Het is al zo onduidelijk, jij maakt met jouw insteek de chaos alleen maar groter in plaats van kleiner.

Youri IJnsen 7 oktober 2019 om 23:17

Bedankt, Xistnc! :-)

Panache 8 oktober 2019 om 07:47

Ik waardeer het dat je de tijd neemt om inhoudelijk te reageren Youri.

“In de eerste zin staat dat Corendon-Circus jacht maakt op Wanty-Gobert, dat geldt als synoniem voor inlopen.”

Nu begrijp ik jou al beter. Hopelijk begrijp jij ook dat voor de lezer de neutrale/feitelijke uitdrukking ‘inlopen’ een andere lading heeft dan ‘jacht maken op’. Inlopen kan je zonder intentie. Jacht maken is echt een doel/bewuste handeling vanuit de ploeg. Ik geloof trouwens dat je nog steeds gelooft dat er ook daadwerkelijk jacht gemaakt wordt, immers is dit niet het eerste artikel waarin deze suggestie gewekt wordt. In de toekomst zal duidelijk worden of de jacht inmiddels beëindigd is, of dat Corendon bloed ruikt en vol voor P2 gaat.

Cyclinglife 8 oktober 2019 om 15:38

dan wordt er in dit verhaal nog vanuit gegaan dat er zeker 19 of 20 ploegen een licentie krijgen. terwijl er 20 ploegen er 1 hebben aangevraagd, en het nog niet officieel is dat het bij deze 20 aanvragen zal blijven, want er kan door bureaucratische redenen altijd later nog de juiste informatie worden aangeleverd en zo toch nog meedingen om een WT-Licentie. En de UCI is niet alle aanvragers die voldoen aan de voorwaarden een WT-Licentie te geven. Iets wat logisch is anders zou iedereen nu al praten over 20 WT-ploegen in 2019. Het kunnen er dus nog altijd bij 18 blijven.
Dan hebben die strepen door ploegen zetten om een hypothetische situatie te creëren helemaal geen zin. Feit blijft de huidige ranking, zonder strepen door ploegen. en dat de UCI pas in december vlak voor het nieuwe wielerjaar duidelijkheid zal verschaffen over het gehele verhaal, inclusief de nieuwe series e.d.
Stel je wilt nu met de huidige informatie zeker zijn voor volgend jaar als PCT-team telt enkel de 1ste plaats, tenminste als dat je doel is. COC moet dus 4 plaatsen inlopen op enige zekerheid. En nu de ploeg niet gecommuniceerd heeft dit te bereiken is het een speculatief geheel geworden. die gestoeld is op een sterk onderbuik gevoel.

@Youri ik begrijp nu wel wat je bedoelt met jacht maken op. Maar om dan vervolgens het woord “inzet” te gebruiken in de volgende zin, maak je er wel weer een doel van. En dus een “Jacht”/doelbewust handelen.

Gebruikersnaam 7 oktober 2019 om 21:51

Die pro-continentale teams zitten dan in een heel comfortabele positie. Ze mogen starten in alle grote koersen waarvan ze dromen, maar mogen wedstrijden die hen niet uitkomen netjes negeren, een luxe die de grotere ploegen niet hebben.

Maar aangezien ze wel startrecht hebben in de grootste koersen, gaan ze in verhouding sowieso veel meer koersen met "grote" punten rijden dan de andere pro-continentale teams, waardoor het ook (relatief) eenvoudig zou moeten zijn om op die 2 eerste plekken te blijven.

Alle voordelen van de WT én de PCT, geen bijhorende nadelen van de WT, noch van de PCT.

Maenhout 8 oktober 2019 om 01:45

Zo is het maar net! Hoog op dat lijstje staan heeft veel voordelen.

Romāns Vainšteins 7 oktober 2019 om 23:09

Hier wordt je toch helemaal simpel van joh, straks is het weer allemaal net anders ook nog.

HSV 7 oktober 2019 om 23:41

Ik sluit niet uit dat Youris theorie klopt. Merlier gaf aan dat de ploeg hem gevraagd had nog een aantal koersen te rijden. Dat zou heel goed om uci punten kunnen gaan. Sowieso vind ik coc niet super snel met hun communicatie. Want wat gaat er gebeuren met de contracten van Devolder, van Trijp, Stallaert en Walsleben. Het is al oktober en nog niks bekend gemaakt. Ook de komst van Vervaecke is niet bevestigd.

simplex 8 oktober 2019 om 00:10

Wordt dit somtijds extra gecompliceerde gemaakte en gebrachte onderwerp niet door sommigen benut om hun “kennis” ook “incl. disclaimers”en aannames niet te belangrijk gemaakt. De regels veranderen vaak per week en een enkeling hier denkt het allemaal te begrijpen.
Gaat het hier op Wielerflits nu om wielrennen of om te denken regeltjes beter te kennen.
Zoals RV verwoord: “Hier wordt je toch helemaal simpel van joh, straks is het weer allemaal net anders ook nog”.

Bassie55k 8 oktober 2019 om 00:51

Zo wat gebeurd er met al die punten aan het eind van het jaar? Blijven die bij de ploeg, of gaan die met de rijders mee die naar een andere ploeg gaan? Wat bijvoorbeeld als er een ploeg heel veel punten heeft en een totale leegloop aan renners. Kan die ploeg dan nog steeds overal starten? Of als een ploeg totaal niet presteert in de eerste 6 maanden en gepasseerd is op de lijst bij 20 ploegen, mogen ze dan nog steeds in de Vuelta starten?

Panache 8 oktober 2019 om 11:56

Youri, wat is je reactie op onderstaande?

“Er werd gesproken over een start van Van der Poel in Binche-Chimay-Binche, omdat Corendon-Circus met een tweede plaats een sprong zou maken op de ranglijst en zich zo verzekeren van alle eendagskoersen volgend jaar. Winst zou ze zelfs grote rondes en rittenkoersen opleveren. ‘Die punten interesseren ons niet’, zegt Philip Roodhooft echter bij Het Nieuwsblad. ‘De kloof is te groot en we hebben ook nooit aan een klassement gedacht. Volgend seizoen doen we het op dezelfde manier als dit jaar.”

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair