Consternatie in het peloton na zware Parijs-Nice

Consternatie in het peloton na zware Parijs-Nice

foto: ASO

maandag 13 maart 2017 om 09:34

Sergio Luis Henao schreef zondag Parijs-Nice op zijn naam. Na afloop was het hommeles in het peloton. Volgens velen was de koers te zwaar geweest. Dat kwam vooral door het vele klimwerk. “Moeten de renners over tien jaar klimmen tot op 3.000 meter? Achter sneeuwruimers?”, vraagt Philippe Gilbert zich hardop af in Het Nieuwsblad.

Lefevere: ‘Ik snap het niet’
Ook Quick-Step Floors-teammanager Patrick Lefevere ziet het zinvolle er niet van in. “We kwamen aan op 1.600 meter hoogte waar er honderd toeschouwers bij de finish stonden en de renners zich net als op de Mont Brouilly op straat moesten omkleden. Naakt op een koude bergtop. Wielrennen is precies alleen maar klimmen geworden. Kijk naar de uitslag. Het is net de Tour de France. Julian Alaphilippe is als vijfde een uitzondering. De organisatoren blijven vergeten dat de renners de koers maken en niet omgekeerd. De eerste dag lag het toch ook allemaal uiteen in een op papier niet eens zo lastige rit?”

Gallopin: ‘Amstel Gold Race is de uitzondering’
Ook Trek-Segafredo-ploegleider Alain Gallopin uit kritiek op de tendens in het wegwielrennen. “Wat is de bedoeling van koersen als Parijs-Nice? Ik denk dat de organisator zich van rittenkoers heeft vergist. Dit was een etappe van het Critérium du Dauphiné, bedoeld als voorbereiding op de Tour, geen rit van Parijs-Nice. Het is net alsof overal Nairo Quintana, Alberto Contador of Chris Froome moet winnen. Wie geen topklimmer is, heeft nog weinig te zoeken in de WorldTour­-koersen van de voorbije week. Ze willen een cleane sport, maar anderzijds wordt – op de Amstel Gold Race, die de Cauberg wegnam als eindklim, na – elke koers ieder jaar zwaarder.”

[poll id=”452″]

Dit artikel delen:

67 Reacties

Scotty 13 maart 2017 om 09:37

Afwisseling is toch niet zo verkeerd lijkt me? Ok; dit was een zware editie, volgend jaar wellicht weer een minder zware. Zo gaat het vaak met rondjes van een week. De etappe van zaterdag was nu ook weer niet dusdanig heftig, dat het onmenselijk is. Dat Lefevre klaagt komt natuurlijk voornamelijk doordat Alaphilippe er toen doorheen zakte.

Dat de koers zwaar was kwam dan ook vooral door de weersomstandigheden de eerste 3 dagen en het feit dat Contador gisteren op boevenpad ging. Hij maakte de koers extreem hard. Daar heeft het parcours niet zoveel mee van doen.

jvh93 13 maart 2017 om 09:38

Als je het minder zwaar maakt winnen overal dezelfde sprinters. De teams en renners zouden eens in de spiegel moeten kijken, hoe vaak hebben we de afgelopen jaren naar een doodsaaie koers gekeken omdat de renners het een daagje ‘rustig’ aan deden of omdat de koers volledig gecontroleerd werd door bepaalde ploegen. Ik ben bang dat dat alleen maar erger wordt als je ook nog eens de hoogtemeters eruit gaat halen

Netraam 13 maart 2017 om 09:38

Ze worden zwaarder omdat er te weinig strijd geleverd wordt, en er wordt te weinig strijd geleverd omdat het te zwaar is.

(Afgezien dan van de geweldige strijd die we deze Parijs-Nice en Tirreno gezien hebben)

Jeff®ey 13 maart 2017 om 09:39

Natuurlijk is Lefevere het hier niet mee eens. Hij heeft geen echte klimmer in de ploeg. Wat een zeikploeg is en blijf het toch dat Quikstep. Aan de andere kant weet ik niet waar Trek over zeurt zij hebben klimmers genoeg dus zouden ze de westrijden makkelijk aan moeten kunnen

Noud89 13 maart 2017 om 09:42

Volgens mij hebben organisatoren beter door wat er nodig is om kijkcijfers te trekken dan de ploegleiders. De weekendetappes waren prachtig en een overwinning voor het wielrennen.

P-N & T-A hoeven niet per se te dienen als ideale voorbereidingsrondjes voor de rest van het seizoen.

ikbenprocycling 13 maart 2017 om 09:43

Ik kan als kijker een gezonde dosis sadisme wel waarderen, maar wegwielrennen moet niet te bizar worden uit sensatiezucht, en ook niet vooral bestemd zijn voor een select clubje GT kopmannen. Goede balans vinden absoluut niet eenvoudig, gelet op de moeite die door ploegen moet worden gedaan grote sponsors te vinden (die een kijkcijferbazooka wensen).

Olly 13 maart 2017 om 09:48

@Jeff helemaal mee eens.
Maar afwisseling is het antwoord op saaiheid. Volgende keer weer iets vlakker. Dan kunnen we daarna weer uitkijken naar de volgende.
Als je de mogelijkheid binnen je land hebt tot klimmen, dan zou ik er voor de koers ook met mate gebruik van maken. Zeker voor een meerdaagse, maar zorg wel voor faciliteiten voor de renners na afloop.

ditisdavid 13 maart 2017 om 09:49

Dus volgens deze heren mag er alleen tijdens en vlak voor grote rondes een zware bergaankomst zijn? Wat een onzin…

goalgettert 13 maart 2017 om 09:50

DezeParijs Nice kijkend vond ik alleen de klim in de tijdrit overbodig, verder heb ik slechts 2 bergritten geteld, en voor de rest was het voor de sprinters of de heuvel specialisten… mooi afwisselend parcours lijkt me zo.
En tuurlijk moeten de Quintanas, Froomes en Contadors zulke rondjes winnen, daar zijn ze ook klassementsrenners voor!

Wheely 13 maart 2017 om 09:50

Volgens mij is Parijs-Nice juist een koers die zijn parcours wat afwisselt, er zijn edities geweest die meer voor de heuvelsprinters waren of juist meer voor tijdrijders. Volgende keer weer wat anders maar als je van Parijs naar Nice fietst kom je nou eenmaal bergen tegen.

Levevre mag niet klagen trouwens met het resultaat in deze wedstrijd…

Imbatido 13 maart 2017 om 09:52

Ik denk dat Parijs-Nice vooral voor een echte aankomst bergop heeft gekozen door de concurrentie met de Tirreno. De echte klimmers zijn wel op zoek naar een eerdere test vroeg in het seizoen, maar kiezen steeds vaker voor de Tirreno.

VDB44 13 maart 2017 om 09:54

Voor hetzelfde geld was het weer sneeuwpret en konden beide rondes hun koninginnenrit schrappen, renners en Lefevre hebben best een punt dat het niet gekker moet worden in deze fase van het seizoen. Ik persoonlijk zie ook liever een PN waar 25 man kan winnen dan één waar dat er maar 5 zijn. Laat dat maar voor de Dauphiné en de Tour.

De Kromme 13 maart 2017 om 09:54

Het punt wat ze willen maken is duidelijk en misschien ook wel terecht, zeker qua nazorg bij de finish. Het voorbeeld wat minder sterk. Gallopin heeft het over de Contadors van deze wereld terwijl die er toch echt opgelegd is door Henao, die staat nou niet persé hoger in aanzien plus te boek als ronderenner.

Romāns Vainšteins 13 maart 2017 om 09:57

Het grote verschil was dat de aanloopritten moordend waren dit jaar, wanneer je een parcours uittekent heb je geen garantie op het weer natuurlijk.

williams 13 maart 2017 om 10:00

Een zeikploeg Jeffrey ? een paar dagen de gele trui, 3e en 5e in het eindklassement, 2 ritoverwinningen, de witte trui, de groene trui en beste ploeg…we kunnen de kritiek dus gewoon terecht noemen en niet omdat de ploeg wordt benadeeld door het parcours… En wie is dan jouw ploeg en wat hebben die gepresteerd ?

Romāns Vainšteins 13 maart 2017 om 10:09

Op zich is het natuurlijk wel leuk wanneer types als Gallopin zich ook kunnen mengen in de AK strijd ipv dat ze er sowieso genadeloos afgaan bergop.

Scotty 13 maart 2017 om 10:10
Quote:
Moeten de renners over tien jaar klimmen tot op 3.000 meter? Achter sneeuwruimers?”, vraagt Philippe Gilbert zich hardop af

Deze redenatie slaat nergens op. Maar als hij het allemaal te hoog vindt; start lekker in de T-A ofzo.

De Gilbert van 2011 had hier trouwens weinig problemen mee gehad denk ik.

@williams, stil maar.

@RV, ben ik wel met je eens. Er moeten af en toe zeker edities zijn dat renners als Alaphilippe, Sagan wellicht, Gallopin ook mogelijk een AK kunnen winnen. Al zal je zien dat AK-mannen als Contador en Froome, dan toch ook weer de boventoon zullen voeren, en met allerhande trucs toch het parcours zo gebruiken dat de niet gelouterde AK-mannen het toch ergens moeten af leggen.

SteelHorseCowboy 13 maart 2017 om 10:12

Het citaat “De renners maken de koers” is hier dus juist NIET van toepassing..

Wheely 13 maart 2017 om 10:16

@RV
De quote hier in het artikel komt van Alain Gallopin, ploegleider bij Trek.

robotour 13 maart 2017 om 10:18

Je stemt je ploeg toch af op het parkoers. Je stuurt toch geen ploeg met sprinters naar Parijs-Nice als daar heel veel heuvels en bergen bedwongen moeten worden;)
Er zijn genoeg kleine koersen in o.a Frankrijk geschikt voor de niet-klimmers/niet-klassementsmannen. Verder hebben ze ook al drie zandbakkoersen als voorbereiding gehad. Dus dat achteraf gezeur over de zwaarte van Parijs-Nice slaat nergens op.

tight 13 maart 2017 om 10:19

Graag meer etappes zoals gisteren in de tirenno!

Jose Maria 13 maart 2017 om 10:24

Dan stap je toch af? Wat een gemiep zeg, nergens staat beschreven dat het de ideale voorbereiding voor Milaan/San Remo moet zijn.

Boomie1 13 maart 2017 om 10:26

Eerste Parijs- Nice in jaren die zo zwaar was. De edities van Martin en Betancur waren veel te licht…

josi 13 maart 2017 om 10:37

Het grappige is dat bij de voorbeschouwing hier op Wielerflits deze editie door velen als te weinig selectief werd gezien. Uiteindelijk zorgden het weer en het koersgedrag ervoor dat het erg zwaar was, maar met het parkoers had het volgens mij niet zoveel te maken.

denistel 13 maart 2017 om 10:38

etappes waren juist mooi om te zien maar gaat ook vooral er om dat ze 2x op een berg op straat om moeten kleden dat lijkt mij na een toch al vrij koude rit niet echt goed.

Headlines

Populair

Materiaalzone