Consternatie in het peloton na zware Parijs-Nice

Consternatie in het peloton na zware Parijs-Nice

foto: ASO

maandag 13 maart 2017 om 09:34

Sergio Luis Henao schreef zondag Parijs-Nice op zijn naam. Na afloop was het hommeles in het peloton. Volgens velen was de koers te zwaar geweest. Dat kwam vooral door het vele klimwerk. “Moeten de renners over tien jaar klimmen tot op 3.000 meter? Achter sneeuwruimers?”, vraagt Philippe Gilbert zich hardop af in Het Nieuwsblad.

Lefevere: ‘Ik snap het niet’
Ook Quick-Step Floors-teammanager Patrick Lefevere ziet het zinvolle er niet van in. “We kwamen aan op 1.600 meter hoogte waar er honderd toeschouwers bij de finish stonden en de renners zich net als op de Mont Brouilly op straat moesten omkleden. Naakt op een koude bergtop. Wielrennen is precies alleen maar klimmen geworden. Kijk naar de uitslag. Het is net de Tour de France. Julian Alaphilippe is als vijfde een uitzondering. De organisatoren blijven vergeten dat de renners de koers maken en niet omgekeerd. De eerste dag lag het toch ook allemaal uiteen in een op papier niet eens zo lastige rit?”

Gallopin: ‘Amstel Gold Race is de uitzondering’
Ook Trek-Segafredo-ploegleider Alain Gallopin uit kritiek op de tendens in het wegwielrennen. “Wat is de bedoeling van koersen als Parijs-Nice? Ik denk dat de organisator zich van rittenkoers heeft vergist. Dit was een etappe van het Critérium du Dauphiné, bedoeld als voorbereiding op de Tour, geen rit van Parijs-Nice. Het is net alsof overal Nairo Quintana, Alberto Contador of Chris Froome moet winnen. Wie geen topklimmer is, heeft nog weinig te zoeken in de WorldTour­-koersen van de voorbije week. Ze willen een cleane sport, maar anderzijds wordt – op de Amstel Gold Race, die de Cauberg wegnam als eindklim, na – elke koers ieder jaar zwaarder.”

[poll id=”452″]

Dit artikel delen:

67 Reacties

kittelkolb 13 maart 2017 om 10:40

Ik denk dat er genoeg fans zijn die al in deze fase van het seizoen strijd bergop wil zien tussen de echte klassement toppers. Dat zijn toch de identificatiefiguren voor het grote publiek in de wielersport en levert daarmee de meeste exposure op.

tight 13 maart 2017 om 10:45

De komende ronde van Catalonie is ook alweer moordend qua lange beklimmingen. Een beetje minder en meer gevarieerd mag ook wel eens. Met de tijdrit met klim, de etappe die Yates won en de slotrit, had Parijs-Nice ook al een prima parcours. Veel meer renners kunnen zo dromen over een mooie notering.

leegloper 13 maart 2017 om 11:07
Quote:
Yves Lampaert, helper van Martin en Alaphilippe, kwam zaterdagavond met een diepe zucht het lege Mercure-hotel binnen. “Kerels als Contador en Henao rijden bergop twee kilometer per uur rapper. Wat doen we hier eigenlijk? In Valencia was het ook al zo.”

En sommige renners zijn niet goed in waaierrijden. Dan rijdt quick-step toch ook door.

Noud89 13 maart 2017 om 11:08

@tight

Kijk, Catalonie zat ik gisteren te bekijken, en ik ben het met je eens, dat is gewoon teveel van het goede. Zeker met die waanzinnige TTT er ook nog bij van 42 kilometer.

Maar het parcours van deze Parijs-Nice was in mijn ogen prima in balans. Ja oke 1678 is hoger dan ze ooit geweest zijn in deze ronde, maar de etappe an sich was nu niet waanzinnig. En die van gisteren was perfect. Dat moeten ze meer doen in rondes zoals deze maar ook in grote rondes. Veel klimwerk, maar relatief korte afstanden van 125-150 kilometer.

En dan T-A met wat langere etappes zodat je je op MSR kan voorbereiden.

moa 13 maart 2017 om 11:09

En dan zagen dezelfde posters hier dat renners niet op water en brood fietsen…

TrEb 13 maart 2017 om 11:15

Dat dit een zware Parijs-Nice is, komt volgens mij ook door het mindere (slechte) weer in de eerste paar etappe’s. Daar veliezen de renners veel energie waardoor ze moeilijk de bergen op kunnen.

Polleke 13 maart 2017 om 11:18

@denistel…klopt dat de meeste renners meer problemen hebben met de locaties en de logistiek…er zijn tussen Paris en Nice echt wel genoeg bergenwegen te vinden waar de ploegbussen wel kunnen komen en binnen redelijke afstand tot het volgende hotel. De klachten hierover zijn terecht…

Max01 13 maart 2017 om 11:33

Wat een onzin dat alles in het licht gesteld wordt van de Tour de France.
In principe niet elke koers gewoon op zichzelf staan en kiezen ploegleiding en renners hun traject. En dat mede op basis van de invulling die organisatoren aan hun koers geven

Shinzawai 13 maart 2017 om 11:39

Wat een gehuil weer. Parcours was marginaal zwaarder dan gemiddeld, maar uiteindelijk is de eindwinnaar nota bene bepaald door de waaiers. Misschien moeten degenen die zich onder makkelijkere omstandigheden op de klassiekers willen voorbereiden dat maar in Langkawi gaan doen.

Sephiroth 13 maart 2017 om 11:41

P-N had voor ieder wat wils en zo is het wel vaker, want lefevre hoor ik niet over de zandbakkoersen waar ze vaak zat het klassement winnen, of ToC vorig jaar. De ronde van denemarken, eneco tour zijn nog verdere voorbeelden trouwens. Volledige vlakke etappes worden enkel boeiend als het weer meewerkt. Bij een zonnetje is het: kansloze vlucht, sprinttreintjes op3km en de laatste 1-2km kijken. Dus zolang vlakke ritten zo blijven, trekt het weinig kijkers. Desalniettemin waren er dat soort ritten ingebouwd in deze P-N. QS heeft het toen (in hun voordeel) op zn kop gezet.

Enkel klimmen hoeft niet, maar een koers van een week mag prima een mix hebben tussen klimmen, heuvels, ITT, TTT en vlakke etappes. Speel evt wat met bonusseconden in de vlakke etappes waardoor ze meer kans maken. Het ene seizoen wel een finish bergop, het andere niet.

En gisteren in de koninginnen etappe van P-N zaten Colbrelli, matthews, ulissi, edet, alaphillipe, en vrij kort erachter nog een chavanel en sutherland. (mag je petelli ook nog tot uitzondering rekenen?) Dus dat zijn ook niet de beste klimmers.

ti-raleigh 13 maart 2017 om 11:51

De grote rijke ploegen als Sky, BMC en QS verdelen de belangrijkste prijzen, dát is pas saai. En nou hebben ze bij QS nog een grote mond ook. Ik vind die Lefevere echt een eng figuur.

Sephiroth 13 maart 2017 om 11:52

Denistel heeft trouwens wel een valide argument, en dat is ook heel wat anders dan veel of weinig bergen.

sstijnntje 13 maart 2017 om 11:53

is ‘#jankerd’ al voorbij gekomen?

Puffin87 13 maart 2017 om 11:58

@ti-raleigh
Volgens mij zit voor Lefevre het grootste probleem in de omstandigheden. Omkleden bovenop een bergtop in de kou lijkt me ook niet echt ideaal.

En als hij het inderdaad ook minder zwaar wil zou jij dat toch juist moeten toejuichen? Nu verdelen slechts 3 ploegen de prijzen volgens jou. Met een minder zwaar parcours krijgen meer renners kans op winst lijkt me? Toch alleen maar collegiaal dat Lefevre zoiets voorstelt, ook al zou dat dus zijn eigen kansen verkleinen?

drikkes 13 maart 2017 om 11:59

als Kittel de drie massesprinten had gewonnen dan had je Lefevre natuurlijk niet gehoord!

Djoop 13 maart 2017 om 12:22

Ik vind ook wel dat het parcours een beetje op het seizoen aan mag sluiten, er meer wedstrijden zijn dan Parijs-Nice. Je kan je voorts afvragen of het zin heeft, of er meer aangevallen wordt in etappes die moeilijk te controleren zijn.
De opmerking van Gallopin vind ik zorgwekkend. “Ze” willen een cleane sport… serieus?

123poetertjes 13 maart 2017 om 12:56

Van mij had de aankomst bergop er ook best uitgemogen en bate van een heuvelrit. Maakt het net wat diverser ten opzichte van andere rondjes. Maar ik heb het dan ook niet echt op aankomsten bergop, vind het vaak een beetje een excuus om de groteronderenners maar te pleasen. De slotrit was dan wel weer perfect uitgetekend.

Verder heeft de koers de zwaarte vooral te danken aan het feit dat die eerste twee dagen zo bar een boos waren. Had m deze week gereden en het weekje was al een stuk minder boeiend.

Drossard Kudus 13 maart 2017 om 13:33

Het parcours was naar mijn idee dit jaar niet beduidend zwaarder dan de afgelopen twee edities. Het waren vooral de weersomstandigheden in de eerste twee etappes die de renners denk ik in de benen hadden toen de bergen eraan kwamen.

schipperaar 13 maart 2017 om 14:48

Ongelooflijk een klim aan 7% helemaal tot 1600m in redelijk voorjaarsweer.
Elke wielertoerist zou in zijn handen knijpen in het zonnige Provence en die renners vinden het prachtig om hun gestaalde lichaam te tonen, winden er geen doekjes om.
Dat Patrick zijn pupil door het ijs zakt heeft niks met weersomstandigheden te maken maar meer met onvoldoende conditie en/of basis.

Alto de angliru 13 maart 2017 om 14:53

Lefevere-dramaqueen

barthvos 13 maart 2017 om 16:27

Ik ben absoluut geen fan van Lefevre maar er is wat te zeggen voor een regel dat renners zich onder acceptabele omstandigheden moeten kunnen verzorgen in de directe nabijheid van de finish. Ook al houdt dat in dat we een aantal finishplaatsen dan voorgoed kunnen schrappen. Denk maar eens aan de Puy de Dome, wanneer is daar voor het laatst een grote koers gefinishd? Toen in de Tour de finish was gelegd op de Col du Galibier was er geen plaats voor de pers bij de finish en dat is meen ik ook het argument om niet meer op de Puy de Dome te finishen.

Dat er een trend is dat koersen steeds zwaarder worden is volgens mij al sinds de jaren negentig aan de gang en de Amstel gold race is ook een van de wedstrijden die in de afgelopen decennia veel zwaarder is geworden en de Waalse klassiekers LBL en de WP zijn bijvoorbeeld qua aankomst ook veel zwaarder geworden en dit heeft volgens mij alles te maken met de angst van organisatoren dat deze klimklassiekers, Vooral LBL, in een massasprint zouden eindigen. Niet geheel toevallig volgens mij begon dit relatief kort na de introductie van EPO in het peloton. Nu het peloton naar verluidt schoner rijdt lijkt het mij niet meer dan normaal dat die koersen dan ook weer minder zwaar worden uitgetekend.

In navolging van de grote ronden lijkt het erop dat de kleinere rittenkoersen meer kijkers proberen te trekken met zwaardere parkoersen. Ik vraag mij af of dit werkt. Zouden er werkelijk meer mensen kijken naar Parijs-Nice als er zware bergen in een etappe zitten op een doordeweekse dag?

Met het zwaarder worden van de koersen heb je volgens mij vaak het verschijnsel dat er enorm nerveus wordt gekoerst naar een zware passage op het parcours(La Redoute) en dat men op die plek angstvallig blijft zitten. Ook in de RVV en zelfs in andere Vlaamse eendagskoersen heb ik vaak deze indruk. Dat is allemaal niet bevorderlijk voor verrassende ontknopingen in die koersen die nu meer en meer afhankelijk lijken te worden van de wind of barre weersomstandigheden. Dit in tegenstelling met de aanloop naar het bos van Wallers in PR, in het bos wordt altijd gekoerst en pas erna gaan de renners kijken wat de gevolgen zijn. Koersen die op een verrassende manier in de plooi worden gelegd en beslist zijn vaak de wedstrijden die het langst in het geheugen blijven hangen en daarvoor zouden veel organisatoren moeten overwegen hun parcours minder zwaar te maken. Ook al heb je dan weleens een editie die de volgende dag in de pers als saai wordt omschreven.

schipperaar 13 maart 2017 om 16:27

Hinault maakte de weg sneeuwvrij voor het peleton en kon zijn tenen laten amputeren, klagen lag niet in zijn aard.

schipperaar 13 maart 2017 om 16:34

@barth
Elke ploeg moet in staat zijn om een(opblaas) iglo tentje mee te nemen, de wind is verraderlijk zoals Bauke op de Ventoux stond te blaffen als een pekinees in ontbloot bovenlijf en niemand een deken bij zich bleek te hebben, daarna kelderde hij samen met Lau uit de top 5.

PietFriet 13 maart 2017 om 18:10

Ik kan me er wel in vinden dat je in maart niet de aankomst op te grote hoogte moet leggen wegens kans op sneeuw en dergelijke, maar hoe zwaar de etappe is hangt vooral af van hoe snel de renners rijden. Als de organisatie kijkers (en dus sponsors) wil trekken moet het een manier vinden om te zorgen dat aanvallen in het slot van de etappe loont. Vooralsnog lijkt dit alleen in het geval van bergetappes met aankomst bergop het geval te zijn. Misschien is een Milaan-San Remo-achtig profiel (maar dan geen 300+ km) een idee wanneer de finish korter na het laatste klimmetje ligt.

nederbelg 13 maart 2017 om 18:19

Niemand hier die struikelt over het foutief gebruik van de term ‘consternatie’? Dat de zware Parijs-Nice de nodige controverse veroorzaakt, daar kan ik dan wel weer inkomen.

Headlines

Materiaalzone

Populair