Consternatie in het peloton na zware Parijs-Nice

Consternatie in het peloton na zware Parijs-Nice

foto: ASO

maandag 13 maart 2017 om 09:34

Sergio Luis Henao schreef zondag Parijs-Nice op zijn naam. Na afloop was het hommeles in het peloton. Volgens velen was de koers te zwaar geweest. Dat kwam vooral door het vele klimwerk. “Moeten de renners over tien jaar klimmen tot op 3.000 meter? Achter sneeuwruimers?”, vraagt Philippe Gilbert zich hardop af in Het Nieuwsblad.

Lefevere: ‘Ik snap het niet’
Ook Quick-Step Floors-teammanager Patrick Lefevere ziet het zinvolle er niet van in. “We kwamen aan op 1.600 meter hoogte waar er honderd toeschouwers bij de finish stonden en de renners zich net als op de Mont Brouilly op straat moesten omkleden. Naakt op een koude bergtop. Wielrennen is precies alleen maar klimmen geworden. Kijk naar de uitslag. Het is net de Tour de France. Julian Alaphilippe is als vijfde een uitzondering. De organisatoren blijven vergeten dat de renners de koers maken en niet omgekeerd. De eerste dag lag het toch ook allemaal uiteen in een op papier niet eens zo lastige rit?”

Gallopin: ‘Amstel Gold Race is de uitzondering’
Ook Trek-Segafredo-ploegleider Alain Gallopin uit kritiek op de tendens in het wegwielrennen. “Wat is de bedoeling van koersen als Parijs-Nice? Ik denk dat de organisator zich van rittenkoers heeft vergist. Dit was een etappe van het Critérium du Dauphiné, bedoeld als voorbereiding op de Tour, geen rit van Parijs-Nice. Het is net alsof overal Nairo Quintana, Alberto Contador of Chris Froome moet winnen. Wie geen topklimmer is, heeft nog weinig te zoeken in de WorldTour­-koersen van de voorbije week. Ze willen een cleane sport, maar anderzijds wordt – op de Amstel Gold Race, die de Cauberg wegnam als eindklim, na – elke koers ieder jaar zwaarder.”

[poll id=”452″]

Dit artikel delen:

67 Reacties

SolitaryShell 13 maart 2017 om 18:22
Quote:
barthvos – 13 maart 2017 om 16:27

Ik ben absoluut geen fan van Lefevre maar er is wat te zeggen voor een regel dat renners zich onder acceptabele omstandigheden moeten kunnen verzorgen in de directe nabijheid van de finish. Ook al houdt dat in dat we een aantal finishplaatsen dan voorgoed kunnen schrappen. Denk maar eens aan de Puy de Dome, wanneer is daar voor het laatst een grote koers gefinishd?

Toen in de Tour de finish was gelegd op de Col du Galibier was er geen plaats voor de pers bij de finish en dat is meen ik ook het argument om niet meer op de Puy de Dome te finishen.

Puy de Dôme doen ze niet meer omdat dat een beschermd gebied is. Je mag er zelfs met de fiets niet meer op, behalve twee keer per week in de vroege ochtend.

Quote:
dit heeft volgens mij alles te maken met de angst van organisatoren dat deze klimklassiekers, Vooral LBL, in een massasprint zouden eindigen. Niet geheel toevallig volgens mij begon dit relatief kort na de introductie van EPO in het peloton. Nu het peloton naar verluidt schoner rijdt lijkt het mij niet meer dan normaal dat die koersen dan ook weer minder zwaar worden uitgetekend.

Welnee, het peloton is zo enorm genivelleerd door professionalisering dat die koersen absoluut niet te zwaar zijn.

Quote:
In navolging van de grote ronden lijkt het erop dat de kleinere rittenkoersen meer kijkers proberen te trekken met zwaardere parkoersen. Ik vraag mij af of dit werkt. Zouden er werkelijk meer mensen kijken naar Parijs-Nice als er zware bergen in een etappe zitten op een doordeweekse dag?

Liever dat dan kijken naar een sprintersbal met een groepsprint bergop om het af te maken.

Quote:
Met het zwaarder worden van de koersen heb je volgens mij vaak het verschijnsel dat er enorm nerveus wordt gekoerst naar een zware passage op het parcours(La Redoute) en dat men op die plek angstvallig blijft zitten. Ook in de RVV en zelfs in andere Vlaamse eendagskoersen heb ik vaak deze indruk. Dat is allemaal niet bevorderlijk voor verrassende ontknopingen in die koersen die nu meer en meer afhankelijk lijken te worden van de wind of barre weersomstandigheden.

Dat ze blijven zitten op de Redoute komt niet omdat ze daar bang voor zijn, maar omdat dat ding inmiddels veel te ver van de finish ligt. Je kunt daar wel aanvallen, maar dan zijn er nog tig ploegen die nog meerdere mannen overhebben om alle gaten dicht te rijden. Aanvallen op de Redoute is praktisch zinloos.

Quote:
Dit in tegenstelling met de aanloop naar het bos van Wallers in PR, in het bos wordt altijd gekoerst en pas erna gaan de renners kijken wat de gevolgen zijn.

En dat komt dan omdat het peloton op kasseien veel minder genivelleerd is. In het Bos van Wallers kun je echt schade doen, op de Redoute absoluut niet.

schipperaar 13 maart 2017 om 18:31

@nb
Op die foto is de consternatie op de gezichten goed af te lezen, lijkt wel met de school uit een dagje naar buiten(gelukkig zonder Pa en Ma).

alsjewint 13 maart 2017 om 19:29

Dat het steeds zwaardere parcoursen worden in Parijs-Nice kun je niet eenduidig zeggen vind ik. Volgens mij was de editie die Michael Boogerd won in 1999 ook niet mals met de beklimming van de Georges de Cians (heel dicht bij de Couillole). In 2014 was het de editie waarin Hofland en Slagter ritten wonnen en Betancurt de eindzege op zak stak, en toen leek het een makkelijker parcours. Kortom het wisselt per jaar. De loeizware stormachtige en natte rit 1 en 2 hebben wel een zware wissel getrokken op deze editie. Bovenop een col iets betere voorzieningen voor omkleden zou niet verkeerd zijn, daar hebbenze wel een punt. Verder kun je de vraag stellen wat zwaarder is. Een col van 16 km tegen 7% is misschien makkelijker te verteren dan tig van die steile wand hobbels zoals in de finale van T-A. Dat een bepaalde categorie renners nu hun kansen zagen slinken, ach dat zal zo zijn. Volgend jaar beter voor hen.

Covadonga 13 maart 2017 om 19:38

Was dit dan zo zwaar door het klimwerk? Lijkt me niet. De eerste dagen maakten het zwaar, maar daar zat weinig klimwerk in. Ik vind het maar een paar typische reacties. Komt bij mij in eerste instantie over als niet tegen je verlies kunnen.

En wat vind de rest van het peloton?

nederbelg 13 maart 2017 om 19:39

@schipperaar
Kostelijk! Zoals trouwens al je bijdragen vandaag.

schipperaar 13 maart 2017 om 20:03

@nb
Humor doet presteren trouwens, wat een verschil die twee speelse kleurlingen met dat kleurloze saggerijnige gezwoeg ernaast.

schipperaar 13 maart 2017 om 21:04

Renners kwamen “pas” om half zes het Sophia hotel binnen en Contador ging pas tegen 10 uur aan tafel na de massage, Spanjaarden willen niet anders en na de middag starten houdt in dat je niet voor de middag binnen bent.
Zo’n korte rit als gisteren laat juist zien hoe veel mooier het wielrennen is door een vrij hoog gemiddelde waar de minderen boven hun theewater uit gaan, Henao heeft de ganse dag pijn geleden en alaphilippe heeft misschien teveel getafeld met het opperhoofd ipv keihard te trainen.
In Belgie wordt momenteel een nieuwe Muur aangelegd, de Klaagmuur.

alsjewint 13 maart 2017 om 21:11

@Schipperaar,

volgens mij ben je op dit moment in topvorm. Schitterende bijdragen, met humor die ik wel kan waarderen!,

barthvos 13 maart 2017 om 21:22

@SolitaryShell
Punt 1, oke
Punt 2, de verschillen bergop wijzen op het tegendeel.
Punt 3, je bevestigt hier mijn punt, als de finish weer in het centrum van Luik ligt krijgen we weer de finale die ontbrandt op de Redoute.
Punt 4, is er nu wel of geen nivellering?

Bij een verregaande nivellering zou de invloed van wind veel kleiner zijn. En mijn indruk is dat sinds het bloedpaspoort de koers vaker uiteengeranseld wordt met waaiers.

schipperaar 13 maart 2017 om 21:26

@ajw
Had nooit mogen stoppen met koersen ondanks een pijnlijke rug, het feest begon al bij de fietsen opladen, op de ouwe manier wel te verstaan, koelbox mee en gaan naar Belgie waar we steevast net te laat waren en zonder rugnr de koers insprongen, altijd feest.

schipperaar 13 maart 2017 om 22:05

Eigenlijk liet ik de fiets zitten voor een lady in white in Morzine die fietsen dom vond(hoewel er geen mooiere Gios was dan de mijne), alleen Frans sprak en de enige inhoud was haar parfum flesje, odeur kan veel kapot maken.

JVD 13 maart 2017 om 22:16

Tja, als je tussen Parijs en Nice geen beklimmingen verwacht heb je misschien niet goed op de kaart gekeken :). Deze Parijs-Nice leek me niet per se zwaarder dan andere jaren. Kijkend naar de uitslag van de rit van gisteren waar Gallopin zo over lijkt te vallen: de eerste 20 waren binnen 21 seconden van elkaar binnen. Zegt genoeg, lijkt me.

alsjewint 14 maart 2017 om 07:01

@schipperaar,

Dat was wellicht een gemiste kans om de blauwe Gios in te ruilen voor de Witte dame. Verliefde renners kunnen net wat meer. VDB was ooit verliefd in de periode dat Vuelta werd verreden. Hij zei ‘S morgens tegen zijn Sara : “ik ga vanmiddag een bosje bloemen voor je halen” en zo geschiedde, hij won.

Leek wel een sprookje, maar dat was het niet want ze leefden niet lang en gelukkig

adelaarvanantwerpen 14 maart 2017 om 09:41

Ze moeten niet overdrijven drie jaar geleden won Rojas hier in een sprint op hetzelfde parcours.Deze etappe werd gewoon zwaar omdat Contador nog wilde winnen.En de vrijdag etappe die was ook niet meedogenloos.Zie maar drie jaar geleden toen werd Stybar derde.En de cuillole is lastig maar geen Madeleine zoals in de dauphine met nog twee cols erbij.In Catalonië in etappe 5 en 6 dan gaan ze pas echte bergen zien

schipperaar 14 maart 2017 om 14:00

@ajw
Klopt, de laatste kms naar Besancon gingen in moordend tempo, niks mooier als er iemand op je wacht maar een Gios inruilen voor een dame is heiligschennis natuurlijk, op een fiets zit je de hele dag…

Spinergy 14 maart 2017 om 14:57

zolang een ‘afgeschreven oude man’ op de laatste dag nog de beste is en het een nagloeiende Colombiaan zo moeilijk maakt, zal het wel meevallen…

Guushovd 14 maart 2017 om 20:56

Ik vind parijs nice één van de mooiste koersen in het jaar:
* De historie en de symboliek (van een regenachtig noorden naar de volle lente aan de middellandse zee)
* Het prachtige parcours (dit jaar was echt monumentaal, waaiers, de bourgogne, een echte bergetappe en de klassieke etappe naar Nice)
* Een peloton dat bestaat uit allerlei renners. Renners die al willen pieken, klassieke renners en klassementsrenners in opbouw. Wat zorgt voor een dynamische koers.

Ik word dood moe dat we overal een existentiële discussie over willen voeren. Deze Parijs Nice was prachtig. Ik zit volgend jaar weer voor de buis, en wie aan de start staat die staat er en de wie er niet wil staan die gaat lekker ergens anders koersen.

(Overigens vind ik de tirreno ook een hele mooie koers, maar ik vind PN nog net iets mooier.

Headlines

Materiaalzone

Populair