Cofidis-manager haalt na transfer van Cian Uijtdebroeks uit naar Richard Plugge: “Ga weg!”
Richard Plugge op archiefbeeld - foto: Cor Vos
zondag 10 december 2023 om 08:55

Cofidis-manager haalt na transfer van Cian Uijtdebroeks uit naar Richard Plugge: “Ga weg!”

Er is sinds zaterdag veel te doen over de transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Jumbo-Visma. De Nederlandse formatie presenteerde de Belgische klimmer als nieuwste aanwinst, maar BORA-hansgrohe liet daarop weten dat Uijtdebroeks nog tot 31 december 2024 onder contract ligt bij de Duitse formatie. Nu mengt ook Cédric Vasseur, de teambaas van Cofidis, zich in de debatten.

Vasseur is not amused met de gang van zaken en richt zijn woede op Richard Plugge, de teammanager van Jumbo-Visma, dat vanaf volgend seizoen door het leven gaat als Visma | Lease a Bike. “Wat is dit nu weer als voorzitter van de AIGCP (Plugge is ook voorzitter van de belangenvereniging voor professionele wielerploegen, red.)??? Respecteer de regels en neem onmiddellijk ontslag!!! Ga weg”, trekt de Fransman fel van leer op X.

Hoe zit het nu precies?
Zaterdagmiddag kwam Jumbo-Visma met de verrassende aankondiging dat Cian Uijtdebroeks vanaf 2024 zal uitkomen voor de Nederlandse equipe. De 20-jarige renner had (of heeft) nochtans een doorlopend contract bij zijn huidige werkgever BORA-hansgrohe. Uijtdebroeks zoekt na twee seizoenen echter andere oorden op en heeft bij Jumbo-Visma een contract getekend tot eind 2027.

Of toch niet? BORA-hansgrohe was er als de kippen bij om te reageren. De ploeg ontkent de transfer en laat middels een statement weten dat Uijtdebroeks ook volgend seizoen deel van het team zal blijven. “Cian is en zal een lid van BORA-hansgrohe blijven in het volgende seizoen. Hij is contractueel verbonden aan ons tot 31 december 2024”, houdt BORA-hansgrohe zijn poot stijf.

Het management van Cian Uijtdebroeks geeft dan weer aan dat zijn contract bij BORA-hansgrohe wel degelijk is beëindigd. Daarnaast geven ze aan dat juridische procedures zijn opgestart en dat ook de UCI op hoogte is gebracht van de situatie. Uijtdebroeks heeft de reactie van zijn management ook zelf gedeeld op zijn sociale media. “Natuurlijk is Cian enthousiast en kijkt hij uit naar zijn samenwerking met Visma | Lease a Bike”, klinkt het.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
55 Reacties
Sorteer op:
10 december 2023 09:57
Een fittie op social media is nooit een goede manier om iets aan te kaarten, maar ik kan me wel voorstellen dat andere teammanagers zich ook de vraag stellen of je jezelf als voorzitter van de AIGCP niet beter zo ver mogelijk weghoudt van dit soort transfers. Of Uijtdebroeks ('s management) nu eventueel wel of niet gelijk krijgt van een rechter, er hangt toch een zweem van "wegkopen" rond, wat ingaat tegen de gentleman's agreement in het profwielrennen.
    10 december 2023 10:12
    Roglic is toch ook weggekocht. Of geldt hier het gentleman agrrement niet.
    10 december 2023 10:14
    Als Cian denkt dat hij zich beter kan ontwikkelen bij de ploeg van Plugge dan mag hij, als hij zich aan de opzegvoorwaarden aan zijn contract houdt, toch de overstap maken?

    De gentlemen's agreement om geen renners weg te kopen is vooral leuk voor de ploegen zelf en kan nadelig zijn voor de renners
    10 december 2023 10:33
    @Cycling, bij Roglic is er met open vizier onderhandeld tussen alle partijen en kon iedereen zich vinden in de overstap. Dat is toch nog wat anders dan de situatie met Uijtdebroeks.

    @F4L, het opblazen van die gentleman's agreement kan zeker voordelig zijn voor sommige renners, én voor de rijkere teams (cf. het voetbal). Maar ploegmanagers van kleinere teams zijn daar natuurlijk bang voor en ook die zou Plugge als voorzitter van de AIGCP moeten vertegenwoordigen.
    10 december 2023 10:42
    @limal
    Het enige verschil is daarin toch dat Jumbo-Visma in het belang van de renner heeft gedacht en welwillend is geweest om aan een oplossing te werken. Natuurlijk krijg je dan geen gezeur. Maar die credits liggen dan bij JV en niet bij Bora, die wilden namelijk ook gewoon Roglic onder een lopend contract vandaan overnemen.
    10 december 2023 10:57
    @Reusjen, het geval Roglic was het geval Roglic (onderling akkoord tussen alle partijen) en het geval Uijtdebroeks is het geval Uijtdebroeks (eenzijdig opgezegd arbeidscontract - wat helemaal ok is volgens de Europese wetgeving - en contract met nieuwe ploeg, zonder akkoord tussen de betrokken ploegen). Mijn punt was dat er in deze wel degelijk vragen gesteld kunnen worden bij de dubbele rol van Plugge als ploegmanager vs. als voorzitter van de AIGCP.
    10 december 2023 11:00
    Sinds wanneer is het profwielrennen een sport die bedreven wordt door gentlemen?
    10 december 2023 11:03
    Ja ik begrijp wel wat je zegt, maar je reageert niet op mijn punt. Namelijk dat het verschilmakende punt in deze kwesties is dat JV meegedacht heeft in het belang van de renner ipv ervoor te gaan liggen en het alleen via de juridische weg mogelijk maken. Als je iemand wat wilt verwijten(wat ik persoonlijk ook onzin vind) dan is het Cian die zijn contract niet uit wil dienen. Dat er vervolgens een nieuwe werkgever klaarstaat lijkt me gewoon normaal.
    10 december 2023 11:20
    De 'schuldvraag' is open voor interpretatie - wat was voor Uijtdebroeks de aanleiding, vanaf wanneer was er contact met Jumbo en zou hij ook zijn contract met Bora opgezegd hebben zonder de zekerheid van te tekenen bij Visma? Daarom sprak ik van "een zweem van wegkopen", waarvan Plugge zich als voorzitter van de AIGCP misschien beter ver weg zou houden.
    10 december 2023 11:26
    Ik snap wat je zegt. Persoonlijk zie ik het probleem niet. Maar ik ben ook geen tegenstander van het afkopen van een contract, lijkt me juist wel een goed verdien model.
    10 december 2023 11:51
    Op zich ben ik ook niet tegen het afkopen van contracten, àls dat wil zeggen dat er geld van de rijke teams naar de armere (opleidings)teams vloeit. In de praktijk zie je echter in andere sporten dat zulke transfersommen niet erg veel effect hebben op de ontwikkeling van kleinere teams - de rijke blijven dominant, de arme blijven klein. Stel je voor dat een rijk team - Sky bijvoorbeeld - Roglic en Kruijswijk eind 2016 had weggekocht bij LottoNL-Jumbo. De transfersommen zouden verre van astronomisch geweest zijn en zonder hen in de rangen zou de ontwikkeling tot het huidige TJV misschien nooit gebeurd zijn. Alpecin-Fenix is een ander voorbeeld - die ploeg heeft zich helemaal ontwikkeld door mee te groeien met (de marktwaarde van) Van der Poel.

    Het verdienmodel van het wielrennen mag dan wel archaïsch zijn, volledig afhangende van sponsoring, maar dit heeft naar mijn mening dus ook goede kanten.
10 december 2023 10:45
Terecht of onterecht, één ding is zeker. Plugge heeft een imago probleem.
Zijn gebrekkige communicatie is ook geen bondgenoot.
Nu dit weer. Wat een ramp op PR gebied. Deze overgang gewoon op X posten alsof het de doodnormale gang van zaken is en er geen vuiltje aan de lucht is.
Iedereen in dit dossier moet toch op de hoogte zijn van de complexiteit?

Het is duidelijk dat Plugge een ontzettend bekwame team manager is maar wat meer in de luwte opereren zou mss geen slecht idee zijn.
    10 december 2023 10:54
    Zie je zelf de ironie van je post? Plugge heeft in het statement niet persoonlijk gereageerd, het was Zeeman die een paar woorden over Cian zei. Verder is er over de transfer gecommuniceerd vanuit het algemene account, dus niet door Plugge zelf. Het laatste wat Plugge erover zei was, toen er nog geen overstap was, dat ze geïnteresseerd waren maar dat hij nog een contract heeft.
    10 december 2023 11:04
    Nee, die zie ik niet.

    Deze verbolgen reactie van Vasseur is een uitloper van de onhandige uitspraken van Plugge tijdens het seizoen en de tour. Ik noem ze onhandig maar velen vinden ze arrogant.

    En dan over deze kwestie. Plugge is de baas van deze ploeg.
    Kan jij je voorstellen dat deze transfer werd gepubliceerd zonder toestemming van Plugge? Dat hij hier als eindverantwoordelijke niet van op de hoogte is?
    Ook al heeft hij het niet zelf gepost op instagram, toch is hij verantwoordelijk.
    We zijn nog geen 24u later en we zien toch al de gevolgen op PR gebied?
    Jammer om na zo een top seizoen de winter in te gaan met allemaal negatieve publiciteit.
    10 december 2023 11:15
    Hij heeft in de luwte geopereerd, en volgens je 2e post juist verkeerd gedaan waar hij volgens jou in je 1e post zo goed in is, namelijk het team managen.

    Overigens zie ik de PR-ramp niet. Een paar mensen online die er wat van vinden, nog vrij mild overigens en een Fransoos met oud zeer. Ik denk niet dat er echt veel mensen wakker van liggen.
    10 december 2023 11:24
    Jammer dat je probeert mijn zinnen en woorden zo te draaien terwijl ik zeker ben dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik zal het anders stellen.

    Dus jij vindt Plugge een sterke communicator?
    En is de PR afdeling van JV op hetzelfde niveau als het sportieve luik?
    Heeft Plugge dit jaar zijn imago verbeterd of verslechterd met zijn uitspraken?
    Vind je deze kwestie positief bijdragen aan het imago van het team?
    Zou jij de dingen op dezelfde manier aanpakken?
    10 december 2023 11:38
    Ik vind Plugge persoonlijk niet geweldig voor de camera, de communicatie van het team vind ik altijd erg sterk. Ze zijn duidelijk, zakelijk en correct, en daar is Plugge verantwoordelijk voor. Ik ben persoonlijk helemaal niet bezig met het imago van Plugge en afgelopen seizoen is me niet negatief of positief bijgebleven. Ik vind dat JV niet vooraan staat als het gaat over deze kwestie, het gaat tussen Cian en Bora, dat JV hem oppikt is gewoon normaal. Ik verbaas me erover dat mensen er hier zo over vallen en hun gram lijken te willen halen.
    10 december 2023 18:54
    Ik weet het zelf niet maar ik zag al passeren in een andere thread dat de reacties buiten Nederland/België vrij negatief zouden zijn op deze soap. Logisch dat hier het gematigder is omdat de meeste posters pro-Jumbo-Visma zijn. Maar in andere landen zou het sentiment dus ietwat anders zijn.

    Plugge doet niets wat niet mag, maar het is wel erg ongelukkig gezien zijn dubbele rol als ploegbaas en voorzitter van een belangenvereniging. En wat met de alternatieve competitie waar de topploegen mee bezig zijn, als ze ruzie maken gaat dat ook weer langer duren voor er iets van komt...
10 december 2023 10:17
Franse ploegen vs Team Jumbo-Visma, dit moet niet overslaan op het Franse publiek.
10 december 2023 08:59
Dat is duidelijke taal.
10 december 2023 09:56
Het is altijd dezelfde ploeg die zo’n spelletjes speelt. En dan is het nog de beste en meest geavanceerde ploeg vd world tour. Ik kan deze reactie enigzins begrijpen
    10 december 2023 10:09
    Altijd? Je zou kunnen zeggen dat ze met Van Aert ook een renner hebben opgepikt die zelf zijn contract hoe dan ook niet uit wilde dienen, maar verder niet toch?
    10 december 2023 10:21
    Twee van dat soort zaken zijn er twee te veel.
    10 december 2023 10:26
    En waarom dat? Het is zo conservatief gedacht. Als iemand bij een werkgever weg gaat omdat hij het daar niet goed heeft, waarom is zijn nieuwe werkgever dan de gebeten hond. En waarom is het wel oké als die werkgever ziet dat het inderdaad beter is voor die werknemer en eraan meewerkt(zie Roglic).
    10 december 2023 10:34
    Amen @Reusjen

    Werd ook wel eens tijd dat het oerconservatieve wielrennen in de 21e eeuw aanbelande wat betreft hoe ze naar contracten kijken.

    Contracten zijn niet heilig en kunnen gewoon voortijdig verbroken en opgezegd worden. Normaalste zaak van de wereld bij andere sporten en kantoorbanen. Gelukkig maar ook.
    10 december 2023 10:35
    Sowieso vraag ik me af of het hele verhaal steek houdt. In Europa is er vrij verkeer van diensten en goederen. Ik vermoed dat een rechter een overstap tussen twee werknemers geregistreerd binnen de EU zal blokkeren. Vermoedelijk zal Cian op moeten zeggen (formeel) om dan na een X termijn bij TVL aan te mogen sluit
    10 december 2023 15:04
    Je vergeet dumoulin ook nog. Je kan gewoon ook onderling een bedrag overeenkomen zoals bij de transfer roglic of zoals met boonen in het verleden. Die achterbakse spelletjes worden blijkbaar enkel door jumbo gespeelt
    10 december 2023 19:39
    Enkel door JV? Zijn volgens mij wel meerdere van dit soort verhalen. Bennett had toch ook zoiets?
10 december 2023 10:27
Wat een negativiteit richting Vasseur zeg! Goed, hij brengt het misschien niet op de politiek correcte manier maar hij heeft toch gewoon een goed punt? Ploegen (managers) zouden geen renners moeten presenteren terwijl ze weten dat die elders nog een doorlopend contract hebben. Zeker als voorzitter van de AIGCP zou je je hier helemaal ver weg van moeten houden.

Feit: het is bekend dat de renner in kwestie nog een contract heeft voor 2024. Feit: er zijn procedures opgestart op het contract te verbreken, daarmee is het contract dus nog NIET officieel verbroken. Als je dan als Plugge zijnde toch al vol trots je nieuwe aanwinst gaan presenteren ben je niet ter goeder trouw bezig. Ofwel je bent dom en naïef door het management van de renner op hun blauwe ogen te vertrouwen als ze zeggen dat het contract is beëindigd OF je bent bezig te helpen een breuk te forceren. En dan ben je gewoon vieze spelletjes aan het spelen en zou je inderdaad per direct als voorzitter van de AIGCP moeten vertrekken.
    10 december 2023 10:30
    Alle zogenaamde feiten die je hier noemt zijn helemaal geen feiten.
    10 december 2023 10:32
    En als blijkt dat het contract wel is verbroken maar dat Bora willens en wetens blijft rekken en moeilijk doen, en daarmee de voorbereiding van Cian voor komend seizoen in de soep gooit. En die procedures daar over blijken te gaan, of iets compleet anders, we weten het immers niet. Ga je dan je woorden terug nemen? Ik wil maar zeggen, er zitten zoveel aannames in je stuk over iets waar we niets meer van weten dan een paar lullige artikelen.
    10 december 2023 11:05
    Je hebt de fles al vroeg ontkurkt, he Jim? Allemaal aannames die als feit worden gepresenteerd. Je zou bij de Telegraaf moeten gaan werken.
    10 december 2023 18:35
    Geen feiten wijsneuzen? De renner heeft een contract getekend tot 31 december 2024, dat heeft hij nota bene zelf recent nog bevestigd! Hoezo geen feit?
    Het management van de renner heeft gisteren zelf nog bevestigd dat juridische procedures zijn gestart om het contract te verbreken! Hoezo geen feit?

    Sommige figuren zijn hier alleen om moeilijk te doen om het moeilijk doen zo lijkt het. Als je dit soort feiten al niet eens meer van aannames kunt onderscheiden is het niet best met je gesteld....
10 december 2023 13:38
"Ga weg"

Datzelfde denk ik van teams als Astana, AG2R, Arkea, Cofidis en Israel die met een behoorlijk budget jaar in jaar uit weinig presteren buiten de kermiskoersen in de eigen regio.
    10 december 2023 17:00
    Wat hebben Astana en Israel te maken met een uitspraak van de team manager van Cofidis ?
10 december 2023 09:00
LOL Er moest iemand nog een beetje frustratie kwijt?
10 december 2023 09:11
Ach die Franse teampjes zijn allemaal gefrustreerd dat ze al jarenlang een marginale rol in het wielrennen spelen en grijpen alles aan om hun frustratie daarover te uiten.
    10 december 2023 10:36
    Het is maar wat je marginaal noemt.
    Zowel Cofidis als AG2R als FDJ zijn ploegen die al meer dan 25 jaar bestaan. Nooit geen sponsorperikelen, veel Franse renners en ook veel investeringen in de jeugd. Elk jaar zijn ze competitief maar weliswaar in de subtop.
    Het devo-team van FDJ wordt al jaren geroemd en is ook het devo-team bij uitstek van de Angelsaksische jeugd.
    Het zijn toch niet enkel de topteams die bestaansrecht hebben? Continuiteit, managen als een goede huisvader, werkzekerheid en een clean imago verdient ook respect.
    Zonder Franse teams bestaat het wielrennen niet meer.

    Dan vind ik persoonlijk de rol van Bora met een ruim budget en elk jaar een hele hoop toppers minstens even marginaal.
10 december 2023 11:28
Helemaal los van al dat juridisch geneuzel en deze specifieke casus is het onderhand kraakhelder dat Plugge niet echt gepruimd wordt als uithangbord/woordvoerder vd wielersport. Hij krijgt het steeds voor elkaar om als een sneaky t3r1ngl1j3r over te komen bij jan en alleman.

Bij sommige personen is het gewoon dat ze ongeacht het eigen gelijk dit aan niemand ober kunnen brengen: daar is dit er 1 van.
    10 december 2023 11:37
    Plugge is vooral ook doelwit van een vrij opzichtige haat- en lastercampagne.

    Je hebt steeds meer 2 stromingen binnen het wielrennen. De moderne en progessieve die het wielrennen vooruit wil helpen en daarbij heel veel heilige huisjes omver wil schoppen. Plugge is hier het gezicht van.

    En dan nog het oude, conservatieve wielrennen die daar niet in mee wil of kan gaan en gewoon alles wil laten zoals het was. Aangevoerd door een heel aantal Franse figuren en ploegen. Die zijn doodsbang dat 'hun' macht over het wielrennen van ze wordt afgepakt.
10 december 2023 09:14
Nog los van wie er gelijk heeft, Bora of Jumbo, is het echt volkomen lachwekkend en onprofessioneel om in gebroken Engels en zonder kennis van zaken zo'n tweetje eruit te sturen om je persoonlijk vetes met Plugge publiekelijk uit vechten. Ook wel grappig dat hij Lefevere ooit als zijn grote voorbeeld heeft genoemd. Nou, wat dat betreft is hij lekker op weg.

Weten we ook weer dat we deze gek per definitie nooit meer serieus hoeven te nemen.
    10 december 2023 09:51
    hey, weer eens onnodig lefevere erbij gesleurd, dat was lang geleden.

    oh nee, excuus, dat is een andere user met identieke meningen en identiek taalgebruik die dat altijd doet. my bad!
    10 december 2023 22:50
    Een keer foutloos schrijven zal je goed doen.
10 december 2023 10:39
CV uit de onderhuidse frustraties die er richting Plugge ontstaan zijn omdat ze nooit nalaten om op te scheppen hoeveel slimmer zij het allemaal benaderen maar vooral hoeveel dommer alle anderen het aanpakken…
    10 december 2023 10:44
    Heb je daar voorbeelden van? Ik heb dat beeld vooral door hoe de Franse teams zich in de media uiten.
    10 december 2023 10:52
    In de laatste Tour nog met dat interview waarin Plugge de FDJ ploeg te kakken zette omdat er op de rustdag een pintje gedronken werd… zo iets blijft hangen want die Franse ploegen zijn allemaal wel nog lid van die Propere Koers Club en de perceptie is dat je daar niet uitstapt zonder redenen… zo iets leeft…
    10 december 2023 11:24
    Ja dat was niet perse heel zinvol, ik weet niet precies in welke context het gezegd werd, en of het waar is, maar ik vind het ook niet echt van een dikke huid getuigen als je daar nu nog steeds van over de zeik bent.
10 december 2023 10:43
Heel hip om alles dat riekt naar Franse ploegbaas te bashen maar de stijl van Plugge/JV verdient inderdaad geen schoonheidsprijs. Op z'n zachts gezegd. Na een paar glorierijke jaren stijgt het succes blijkbaar naar hoofden. Jammer.
10 december 2023 08:58
Fittie
10 december 2023 13:12
Het werkt overal hetzelde. In de jungle. In de klaverjasclub. In het Kremlin. Bij bedrijven van miljardairs. Machtige organismen zullen altijd streven naar meer macht. Ze stoppen niet uit zichzelf, maar alleen als ze daartoe gedwongen worden door georganiseerde tegenkrachten. Die zijn er in de wielerwereld duidelijk onvoldoende.
10 december 2023 09:05
Juridisch gelijk of niet, het gaat wellicht vooral ook om het persoonlijk ethisch kompas. Iemand die overweegt Saudisch geld aan te nemen, scoort natuurlijk bijzonder laag op dat punt, en dus is elke kritische stem van buitenaf welkom.
    10 december 2023 09:11
    Waarom heb ik Vasseur dan niet gehoord over UAE, Bahrain, Jayco AlUla, etc? En zijn team startte ook gewoon doodleuk in de Saudi Tour. Als het echt om oliegeld gaat moet de beste man wel een beetje consequent blijven.
    10 december 2023 09:51
    Omdat, magarin, die niet gaat om cu, maar om de stoel van plugge. Hij heeft veel macht en probeert te innoveren in een conservatieve sport. Verschillende ploegen en figuren kunnen dat niet bijbenen
    10 december 2023 10:11
    Dat Neom bleek toch helemaal niet serieus te zijn geweest? Niet alles wat Wielerflits plaatst is waar he. Denk maar aan de hele fusiegate waar ze compleet naast zaten.
    10 december 2023 10:31
    @Reusjen: sterker nog in vermoed dat WF een partij is in deze soap en een verlengstuk van de PR van JV, of zich als zodanig laat gebruiken zoals we dat kennen van de lekken bij Prinsjesdag.