BORA-hansgrohe ontkent transfer Cian Uijtdebroeks: “Hij zal volgend seizoen nog voor ons rijden”
zaterdag 9 december 2023 om 18:51

BORA-hansgrohe ontkent transfer Cian Uijtdebroeks: “Hij zal volgend seizoen nog voor ons rijden”

BORA-hansgrohe heeft met een statement gereageerd op de transfer van Cian Uijtdebroeks naar Jumbo-Visma. Het Duitse WorldTeam ontkent de transfer en laat weten dat Uijtdebroeks ‘ook volgend seizoen deel van het team zal blijven.’

Zaterdagnamiddag maakte Jumbo-Visma zelf bekend dat Uijtdebroeks vanaf 2024 voor de Nederlandse ploeg in actie zal komen, ondanks dat hij nog een lopend contract heeft bij BORA-hansgrohe. De Belg heeft bij Jumbo-Visma een contract getekend tot het einde van 2027.

“Ik ben zeer verheugd om bij Visma | Lease a Bike te tekenen. Ze hebben de afgelopen jaren bewezen een toonaangevende ploeg te zijn. Het is een eer om te leren van jongens als Jonas, Wout en Sepp. Ik kijk ernaar uit om te beginnen”, liet Uijtdebroeks weten via Jumbo-Visma.

Enkele uren later komt BORA-hansgrohe echter met een verrassend statement naar buiten. “Cian is en zal een lid van BORA-hansgrohe blijven in het volgende seizoen. Hij is contractueel verbonden aan ons tot 31 december 2024”, reageert het team van CEO Ralph Denk fel.

RIDE Magazine
56 Reacties
Sorteer op:
9 december 2023 19:08
Merkwaardig, je zou toch denken dat er gesproken is tussen TJV en Bora gezien het feit dat Uijtdebroeks nog een doorlopend contract had. Hoe kan het dan dat beide claims beweren dat hij volgende jaar voor hen zal rijden?
    9 december 2023 19:19
    Meest voor de hand liggende verklaring is dat het management van Uijtdebroeks heeft beweerd dat hij vrij was om te vertrekken. Jumbo wilde destijds met Van Aert ook geen afkoopsommen betalen, dus van onderhandelen met Bora zou sowieso geen sprake zijn. De renner moet zelf zorgen dat hij vrij is om te tekenen.
    9 december 2023 19:22
    Zelfde verhaal als Bennett dan. Die moest zich ook eerst zelf vrij kopen.
    9 december 2023 19:24
    Alsof Visma en hun legertje aan juristen en advocaten puur af gaan op het woord van een zaakwaarnemer. Dit hebben de contractsituatie van Cian uiteraard gewoon helemaal doorgelicht om te kijken wat er mogelijk was.

    Technisch gezien klopt het statement van Bora ook niet eens met hun 'He is contractually bound with us until 31 December 2024.'. Je kan als werknemer altijd je contract kan opzeggen tegen bepaalde voorwaarden, dus als Cian voor 31 december 2024 weg wil kan dat gewoon (moet hij wel een flinke zak geld hebben, maar dat is een ander verhaal).
    9 december 2023 19:35
    Tja, misschien zou Cian zich kunnen beroepen op dringende redenen op sportieve gronden. Omdat zijn kansen bij BH zijn geslonken, en bij VLB meer kansen zou kunnen krijgen?
    9 december 2023 19:44
    Dat legertje aan juristen bestaat alleen in je eigen fantasie. Auke Broex doet juridische zaken en HR.

    Er zal heus wel een contractuele bepaling zijn op basis waarvan de zaakwaarnemers van deze renner denken dat hij vrij is om elders te tekenen. Zal in de ogen van de Broex een overtuigend verhaal zijn geweest. Alleen blijkt Bora dat toch anders te zien...
9 december 2023 21:25
Ik moet het nog maar zien met Uijtenbroeks: het is zeker een talentvol klimmer maar al even is het al zo dat verse twintigers meteen op topniveau bergop gaan zonder ‘enorme’ stappen te zetten nadien. Dat het een uitstekende treinrijder gaat zijn neem ik grif aan maar een laatste wagon zie ik er niet meteen in, puur gevoelswaardig.
9 december 2023 22:17
Volgens Bruyneel heeft Bora 3 miljoen betaald aan Jumbo-Visma om Roglic's contract af te kopen.

Dan is het toch wel heel merkwaardig, oncollegiaal en lelijk als JV uitgerekend het contract van Bora's toptalent gewoon als niet bestaand beschouwt en hem gratis wegplukt.
    9 december 2023 23:40
    Het zal nooit gratis zijn, want Cian zal een vergoeding moeten betalen voor het verbreken van zijn contract. Het verschil is dat bij Roglic de vergoeding in overleg tussen drie partijen is bepaald en dat Cian zelf zijn contract heeft opgezegd en juridisch gewoon een afkoopsom van een jaarsalaris moet betalen. Juridisch gezien heeft Bora echt geen poot om op te staan, tenzij er andere voorwaarden in het contract staan. Alleen zal in dit geval TJV geen partij zijn omdat het iets is tussen Cian en Bora.
    10 december 2023 00:31
    Het is wachten op de analyse van Kerkhoffs

    'Juridisch zuivere meesterzet redt Plugge's Vlaams-Nederlandse alliantie in existentiële strijd tegen oliedollar geweld'
    10 december 2023 00:45
    @Alucard Je bent vergeten Amazon er in te verwerken.
9 december 2023 19:00
Gaan Quick Step en Bora nu fuseren om volgend seizoen Visma het leven zuur te maken?
    9 december 2023 19:02
    Evenepoel zal dan wel weg willen, aangezien zijn band met Roglic niet best is
9 december 2023 20:04
Heel raar verhaal. Het management van Uijtdebroeks beweert dat het contract met Bora wel degelijk verbroken is, artikel in het nieuwsblad hierover: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20231209_95909700.
Dat wordt nog een soapje, de vraag is natuurlijk wie zit er nu precies te liegen/spelletjes te spelen………
    9 december 2023 20:50
    Dit lijkt erg op de situatie van Van Aert destijds: er is gewoon een geldig doorlopend contract met de renner vindt dat hij het recht heeft dat eenzijdig te beëindigen. Het statement van dat management lijkt mij ook verre van eerlijk: het contract is per 31 december beëindigd staat er om even later te zeggen dat de "legal procedures" in gang gezet zijn en de UCI daarvan op de hoogte is gebracht. Met andere woorden: ze hebben eenzijdig opgezegd en willen nu bij de rechtbank hun gelijk gaan halen. Waarmee het contract dus niet feitelijk beëindigd is.
    Maar ja: van de UCI hoeft Bora geen steun te verwachten, dat hebben we met die soap rond Van Aert wel gezien. Die mocht destijds "voorlopig overstappen" maar er zouden maatregelen volgen als ze door de rechter werden teruggefloten. Van Aert heeft die zaak gewoon verloren, maar de UCI heeft er niets mee gedaan. Als de incompetente organisatie die het is.
    10 december 2023 00:29
    @Jim Beam
    De handelswijze van de UCI is juist, de waarheid is namelijk dat Cian geen koers meer voor Bora gaat rijden. Dat weet hij, Visma Lab, Bora en jij en ik en de rest van de wereld.

    Denk is alleen boos want in tegenstelling tot Plugge die 3 miljoen kreeg voor het laten gaan van Roglic na een herenakkoord krijgt Ralph nu slechts 1 jaarsalaris mee doordat Cian eenzijdig het contract verbreekt. Dat is pijnlijk en nu moet Ralph gaan uitvogelen of een gang naar de rechter wel zo een fijne stap is en deze bekendmaking lijkt meer een laatste poging om er nog extra geld uit te slepen.
    10 december 2023 12:35
    @Jim Beam: een contract kan en mag gewoon eenzijdig opgezegd worden. Daartegenover moet dan wel iets staan dat de andere partij schadeloos stelt: zij het een juridische reden of een geldelijke vergoeding.

    Wout van Aert heeft ook geen enkele zaak over zijn overstap verloren, die was namelijk juridisch correct. Wat hij wel verloren heeft is de zaak over de daarbij horende vergoeding: hij moet gewoon betalen.
9 december 2023 21:08
Vertrek altijd door de grote poort, het is een gezegde dat Cian (nog) niet begrijpt. De tijd zal leren wat dit hem gaat opleveren. Behalve een zak geld dan.
9 december 2023 21:54
Je kunt als Bora nu gewoon beter een flinke afkoopsom vragen.
Zo'n renner gaat nooit meer gemotiveerd rondrijden als hij moet blijven.
Of je laat hem een jaar niet rijden.
    9 december 2023 23:41
    Als Cian gewoon zijn contract heeft opgezegd, wat juridisch gezien gewoon kan, is de afkoopsom gewoon bepaald; het salaris tot einde contract. Tenzij er andere voorwaarden in het contract staan.
    10 december 2023 00:34
    Nog een verschil met Nuyens en Wout destijds, Nick redeneerde dat hij extra schade opliep aangezien Wout de reden was dat Roompot überhaupt met de beoogde fusie door wilde. Bora kan moeilijk pleiten na zo veel aankopen dat dit vertrek hun meer schade oplevert dan het missen van 1 jaarsalaris. Nee, het spel is gespeeld en dan kun je proberen te traineren of juist je verlies te nemen.
9 december 2023 18:55
Oei dat wordt nog wat zo, hebben we een leuke saga voor het off season
9 december 2023 19:05
Ongezien toch wel in de wielerwereld, temeer omdat we inmiddels goed en wel in december zijn aanbeland. Het wielerseizoen staat echt voor de deur.
Als het contract van Cain wordt afgekocht, is er dan goedkeuring van bora nodig?
Toch heel vreemd die officiële mededeling van jumbo terwijl er schijnbaar geen akkoord is met bora.
    9 december 2023 19:13
    Nja idd wel wat vreemd allemaal. Na de soap rond de fusie komt dit toch ook wel wat ongelukkig over voor hun imago :-(
    9 december 2023 19:17
    We weten van de Van Aert saga dat Jumbo geen afkoopsommen wil betalen. Die moeten dus door de zaakwaarnemers van deze renner verzekerd zijn dat hij vrij was om te gaan. Blijkt nu mogelijk niet het geval te zijn.
9 december 2023 19:48
Management van Uijtdebroeks zegt zojuist dat het contract ontbonden is en de UCI hier van op de hoogte is.
Zie : https://twitter.com/NairoInGreen/status/1733557592889184388?t=NTudpRohqk3rRBzbJefxMQ&s=19
    9 december 2023 20:42
    De post op dit parodiekanaal is verwijderd....
9 december 2023 21:18
Er zijn al zoveel renners vroegtijdig bij een ploeg vertrokken. Niet alles komt alleen evenveel in de publiciteit. Er is hier gewoon iets misgegaan in de afhandeling van het ontbinden van het contract. Van Wilder transfer was ook een voorbeeld die in België en Nederland veel besproken was.
9 december 2023 23:34
Of het wenselijk is, is een tweede, maar juridisch gezien kan Cian gewoon zijn contract opzeggen en een vergoeding betalen met de hoogte van zijn nog te ontvangen salaris. Dat is met de aanname dat er geen andere bepalingen in het contract staan. Is dat het geval dan heeft Bora juridisch geen poot om op te staan.
    9 december 2023 23:59
    Het probleem zal dus zijn dat Cian geen afkoopsom wil betalen, hij zal zich beroepen op een ‘onwerkbare situatie’ om zijn contract met BORA eenzijdig op te zeggen. Natuurlijk zal BORA daar niet mee akkoord gaan, zodat het aan de rechter is om te bepalen of er al dan niet een afkoopsom betaald moet worden.
    10 december 2023 00:10
    Dan blijft Cian in dienst van BORA tot die rechter een uitspraak heeft gedaan.

    Ik ben benieuwd welk shirtje Cian de komende tijd draagt bij zijn trainingsritjes #wiespotm #olieoptvuur
    10 december 2023 00:25
    @AdZ Nee, Cian is niet verplicht om voor BORA te blijven rijden. Maar hij kan achteraf wel verplicht worden om de contractueel bepaalde afkoopsom (of een deel daarvan) aan BORA te betalen. Zijn nieuwe ploeg (Visma) is overigens geen partij in dit geschil.
9 december 2023 18:55
Ik kan me opzich moeilijk voorstellen dat zo'n op en top professioneel team als Jumbo-Visma, dat nota bene door de jaren heen al meerdere malen in zo'n situatie heeft gezeten qua lopende contracten(Dumoulin, van Aert, Benoot, Roglic etc) nu iets fout zou hebben gedaan.

Geinig ook dat op de officiële site van Bora ook al gewoon Visma staat als nieuwe team trouwens, al zal dat wel direct vanaf PCS komen: https://www.bora-hansgrohe.com/riders/Cian-Uijtdebroeks
    Nouja, ik geloof dat in de zaak Van Aert er nog steeds geen finale uitspraak is gedaan (al kan ik het mis hebben).
    9 december 2023 19:00
    De zaak van Aert gaat tussen van Aert en Nuyens, daar heeft Jumbo-Visma niet zo veel mee te maken. Gaat er vooral om of van Aert in zijn recht stond om zijn contract eenzijdig te ontbinden. Zo niet, dan wil Nuyens geld zien.

    Jumbo-Visma heeft toen eigenlijk slechts een transfervrije renner vastgelegd. Als ik het me goed herinner kregen ze toen ook gewoon toestemming van de UCI dat van Aert een vrije renner was.
9 december 2023 20:43
Gewoon helemaal door JV georchestreerd. Eender welke ploeg had opgepikt dat Cian niet meer tevreden was bij Bora, JV ondernam actie. Helemaal een Van Aert-Nuyens verhaal toch?
9 december 2023 21:13
Sorry hoor, maar Jumbo die er slecht uit ziet? Ze laten nota bene hun meest succesvolle renner van de afgelopen jaren gaan en dan ziet Jumbo er slecht uit als Bora niet hetzelfde met Uijtdebroeks doet?
    9 december 2023 21:17
    We hebben een soortgelijk geval gezien in de F1 en wie stonden er daar voor lul, was dat Alpine of McLaren? Bora mag zich in de handjes knijpen met Roglic en Lamberts en moet het verlies van Uijtdenbroeks gewoon accepteren.
9 december 2023 22:17
Ze willen boter bij de vis. Logisch ook, het is 1 van hun meest getalenteerde renners
10 december 2023 00:57
Grootste frustratie bij Ralph is dat Cian niet wordt weggekocht, hij rekende zich al rijk met een INEOS dat een miljoen op tafel zou leggen om de renner weg te kopen. Probleem was dat Cian alleen naar Visma Lab wilde en die geen geld wilden stuk slaan als het ook goedkoper kon, namelijk eenzijdig opzeggen van het contract door de coureur. Waarschijnlijk reageerde Bora totaal niet op de opzegging per 1 dec en vond Plugge en het management van Cian het nu genoeg worden en maakten ze het publiekelijk. De bruggen zijn nu verbrand en het enige wat overblijft is een juridische procedure of het uiteindelijk accepteren dat je een renner kwijt bent.
10 december 2023 06:00
Plugge is lekker bezig dit jaar.
9 december 2023 19:30
Na de fusie, nu de ruzie… zou wat zijn als ze weer te vroeg klaargekomen zijn…
Tijd dat er weer gewoon gekoerst gaat worden…
9 december 2023 19:55
Lekker stom allemaal. Zal gewoon betalen worden voor Jumbo lijkt me. Denk dat ook Bora hem liever laat gaan uiteindelijk : hij heeft er duidelijk geen zin meer in daar en met Roglic hebben ze een topproject binnen.
    9 december 2023 23:36
    Ik denk dat ik het afkoopbedrag al weet...
9 december 2023 20:36
Toen CU aangaf weg te willen, had BORA voor de sjieke route moeten kiezen. Net zoals TJV bij Roglic. Een ploeg die het onderste uit de kan wil hebben, maakt zich bij renners niet geliefd.
    9 december 2023 20:50
    niet echt vergelijkbaar.

    als een oudere renner, die zijn grootste prestaties al heeft geleverd, weg wil, dan is het aanzienlijk makkelijker om de "sjieke" route te kiezen dan om dat te doen wanneer een jonge renner net op het punt staat om te gaan presteren
Dit gaat de weinige sympathie die er in het peloton heerst voor Jumbo niet veel goeds doen, vermoed ik.
    9 december 2023 19:08
    Ja, dat is wel een dingetje, ook al zouden ze volledig correct hebben gehandeld in deze transfersaga. Van de beeldvorming komen ze niet meer af.

    Ze waren bij de fans al meest gehate ploeg die van het peloton, dat zal nu vast niet minder worden. Moet je voor de grap eens de reacties op de Cian-transfer lezen. Buiten Nederland en België waren die bijna louter negatief. Daarbij kunnen een heleboel andere teambazen het bloed van Plugge wel drinken en zien ze liever vandaag dan morgen de ploeg failliet gaan. Ik vrees toch een beetje voor de veiligheid van de renners komend jaar, hopelijk blijft het bij scheldpartijen en boegeroep en worden ze niet van hun fietsen geschopt.
9 december 2023 19:28
Ik ben geen fan van renners die onder hun contract uit kruipen. Ploegen baseren hun beleid normaal gesproken op een hele specifieke renner. En ik denk dat wielrennen ervoor moet waken dat het niet het voetbal achterna gaat.

Ik ben in ieder geval wel benieuwd hoe dit af gaat lopen. Ik pak alvast een bakje popcorn.
    9 december 2023 19:33
    Het voetbal achterna gaan zou juist een goede zaak zijn. Dan worden ploegen die veel investeren in het opleiden van renners beloond voor hun inspanningen.
    9 december 2023 19:38
    Dus jij zou ook willen dat je je contract bij je werkgever uitdient? Of misschien een jaar opzegtermijn krijgt? Die werkgever stemt toch ook zijn/haar plannen deels af op de beschikbaarheid van jouw uren?
    9 december 2023 20:24
    Er is een groot verschil of je belangrijkste asset de mens is, of iets anders. Een melkfarbriek gaat niet ineens iets anders maken of doen als ik van baan verander.

    Om te illustreren wat ik bedoel: stel dat Evenepoel nu ineens zou zeggen: "tabee jongens, ik heb het gehad hier". Dan zit je ineens met aankopen als Vervaeke, Hirt of Landa, die gehaald zijn om het team om iemand heen te bouwen.

    Dat is in het voetbal toch een tikje anders. Daar draait het qua spelletje toch wat minder om het individu: het is niet zo dat het hele team wordt ingericht om slechts 1 man te laten scoren.

    Uiteinelijk teken je met je volle verstand een contract. Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het contract te verbreken, dien je gewoon je contract uit. Want aansturen op contractbreuk om er vervolgens een stuk beter van te worden (zie Tadic), daar heb ik weinig bewondering voor.
9 december 2023 19:57
Straalt wat mij betreft slechter af op Cian die al wat immatuur begon te jammeren nadat Vlasov een aanval deed in het laatste deel van de Vuelta. Durft wellicht het gevecht met Vlasov niet aan en is 1 plek in de pikorde verschoven door de komst van Roglic. JV zal vast wel een plekje vrij hebben in de Giro, die roosteren hun toppers toch vast in voor de TdF.
9 december 2023 19:01
Lol, al die Jumbo-fans die het ongehoord vonden hoe Bennett naar Lefevere ging destijds kunnen nu best op zoek naar een andere favoriet team.
    9 december 2023 23:46
    Minnetjeuh
    10 december 2023 00:03
    Ja Steven, dat willen we niet horen, dus krijg je allemaal minnetjes. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat je ongelijk hebt :-)

Reacties zijn gesloten.