Christoph Roodhooft haalt uit naar Richard Plugge: “Specialist in het uitkramen van onzin”
Roodhooft - foto: Cor Vos
maandag 18 april 2022 om 14:01

Christoph Roodhooft haalt uit naar Richard Plugge: “Specialist in het uitkramen van onzin”

Christoph Roodhooft, ploegmanager van Alpecin-Fenix, heeft in gesprek met Het Nieuwsblad fel uitgehaald naar Jumbo-Visma-baas Richard Plugge. Volgens de voormalig beroepsrenner kraamt Plugge onzin uit en speelden hij en zijn WorldTeam verstoppertje over de rol van Wout van Aert in Parijs-Roubaix.

De nieuwe edtie van RIDE Magazine is nu verkrijgbaar! Onze nieuwe 188 pagina’s dikke voorjaars-editie staat vol met schitterende wielerverhalen over o.a. Mathieu van der Poel, Lotte Kopecky, Demi Vollering, Sepp Kuss en Matej Mohoric. Verzeker je van jouw exemplaar en bestel hem nu online voor slechts € 9,95. Wil je RIDE extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang 20% korting!

Roodhooft werd gevraagd naar de status waarmee Van Aert aan de start verscheen van Parijs-Roubaix. Na een coronabesmetting, opgelopen in de aanloop naar de Ronde van Vlaanderen, keerde het kopstuk van de Nederlandse ploeg terug in wedstrijdverband. In een dienende rol, zo werd gezegd. Uiteindelijk reed de drievoudige wereldkampioen veldrijden naar de tweede plaats op de beroemde velodroom van Roubaix.

Onzin
“Dat kun je beter aan Plugge vragen”, antwoordde Roodhooft desgevraagd. “Hij is een specialist in het uitkramen van onzin en zich daar dan achteraf op Twitter of via via voor te excuseren. Wij spelen geen verstoppertje. Als Mathieu (Van der Poel, red.) in laatste instantie aan de selectie voor Milaan-San Remo wordt toegevoegd, dan is dat ook zo. Waarom zou Van Aert naar Roubaix komen om een bijrol te vertolken? Dat is toch te gek voor woorden.”

Ook ergerde Roodhooft zich aan het gedrag van Jumbo-Visma vorige week zondag in de Amstel Gold Race. “In de Amstel worden zij derde met Benoot, maar hebben wij wel als ploeg gereden terwijl zij achterover kwamen leunen. Zij hadden daar net zo goed een kopman als wij. Dat is toch een zielige denkwijze. Waarom verstoppertje spelen met Van Aert terwijl iedereen weet dat die voor een resultaat komt. Dat is toch logisch.”

“Zomaar half-half naar een koers komen, dat kan je met zo’n coureur toch niet maken”, gaat de ploegmanager verder. “Ik verwijt Jumbo niks en heb geen problemen met hen, maar ik snap niet dat je zo’n denkwijze hanteert.”

Niet voor het eerst
Het is niet voor het eerst dat Roodhooft en Plugge botsen. Dat gebeurde ook al na de afgelopen editie van Milaan-San Remo. Na La Classicissima deelde Plugge een sneer uit aan Alpecin-Fenix, nadat hij de koerstactiek van de Belgische ploeg niet begreep. Volgens de Nederlander had het team geen verantwoordelijkheid genomen. Roodhooft reageerde verbaasd. “Waarom noemt hij ons?”, vroeg hij zich af.

“Bovendien hebben wij niet gevraagd dat Jos van Emden het werk alleen voor zijn rekening zou nemen. En er is tijdens de koers geen enkele vraag gekomen om een mannetje bij te zetten. Trouwens… Zagen jullie Parijs-Nice? Het was toch Jumbo-Visma dat daar de lakens uitdeelde. Dan moeten wij ons nu toch niet schuldig voelen? En dat gevoel heb ik ook niet”, vertelde de ploegmanager van Alpecin-Fenix toen.

RIDE Magazine
143 Reacties
Sorteer op:
18 april 2022 14:05
Heren, heren!
    18 april 2022 14:19
    Ja, en dan flink erop los timmeren en met een pistool dreigen. Heerlijk toch, lekker laten gaan!
    Pot verwijt ketel, ketel spuit stoom, pot mept ketel... zoiets?
    18 april 2022 20:15
    Gewoon de beuk erin, de koe bij de horens vatten, en zeggen waar het op staat. Roodhooft heeft overigens gelijk ook. Alles, maar dan ook alles zou voor monumentale winst opzij gezet worden. Paar crossjes en geen WK. Ondanks de Omloop en GW, hetgeen overigens mooie zeges waren, resteert alleen nog PR of Luik. PR lijkt meer geschikt voor Wout dan Luik. Dus ga dan niet verkondigen dienende en of vrije rol, maar geen kopman.
18 april 2022 14:07
Wat een onzin zeg, als er 1 ploeg is die het hele voorjaar z'n verantwoordelijkheid heeft genomen dan is het jumbo wel. Bovendien was het niet raar dat jumbo weinig verwachtte van Van Aert, een week van de fiets kan nooit bevorderlijk zijn natuurlijk.
    18 april 2022 20:20
    Heeft naar verluidt 3 dagen niet gekoerst, ergo uitgerust. Bij de onderwerpelijke vermeende ziekte ga je niet het risico nemen om daarna weer volle bak in Spanje te trainen.
    TJV is een WT, één van de rijksten. AFC een proteam. Logisch dat er veel meer verantwoordelijkheid ligt bij Jumbo.
    18 april 2022 22:43
    ... en Matje is zeker zo duur in de kost als Wout. Zoiets?
18 april 2022 14:09
Dat is het spel tussen de ploegen. Plugge deelt na Sanremo, niet geheel onterecht maar hij weet prima hoe het werkt, een sneer uit dat Alpecin niet mee heeft gewerkt. Nu krijgt hij die terug van Roodhooft. En die laatste weet zelf ook goed dat zij precies hetzelfde doen en zouden doen. Het hoort erbij.
    18 april 2022 20:22
    Plugge kraamt vwb MSR onzin uit. Van der Poel was toch geen (top) favoriet daar? Dat was hoofdzakelijk km's pakken en kijken waar het schip strand.
18 april 2022 14:10
Wind je niet op kerel, je krijgt er een heel rood hoofd van zie ik.
    18 april 2022 20:54
    Ok Geert Hoste, we hebben je ontmaskerd, nu vlug verder met je pensioen...!
18 april 2022 14:10
Heeft Christoph vaker dit soort Calimero aanvallen? Grappig dat hij Mathieu met Benoot vergelijkt. Je krijgt ze niet altijd op een presenteerblaadje, zoals in DDV. En nu zijn ploeg een keertje twee koersen achter elkaar verantwoordelijkheid heeft genomen, waarvan gisteren gewoon niet anders kon, heeft hij opeens recht van spreken?

De insinuaties mbt Van Aert na diens corona zijn te laag om er woorden aan vuil te maken. Maar verder is zo'n veldrit-fittie natuurlijk best vermakelijk.
    18 april 2022 14:49
    Het is anders precies goed dat Jumbo weinig hoofddoelen verwezenlijkt.
    18 april 2022 20:27
    Lol, de beweerdelijk gestelde ziekte, en dan na 3 dagen alweer op de fiets. Geloof je het zelf die nonsens?
    Marianne, top voorbereid, laat de Amstel schieten, doet een positief iq test en mag niet starten, terwijl kiplekker en geen klachten.
    18 april 2022 22:42
    Na drie dagen Omikron-hoest weer op de fiets: ja, absoluut. Geldt niet alleen voor profs, maar ook voor dikkebuikmooiweerfietsers. De mate waarin je conditie foetsie is en het tempo waarin die weer terugkomt, alsmede de risico's op restklachten zal van persoon tot persoon verschillen.
    18 april 2022 22:53
    @Pietspeed
    Dit zie je toch gewoon overal om je heen. Een vriend van mij kreeg corona, was 1 dag wat ziekjes en stond 5 dagen later weer op het voetbalveld, nergens last van. Ik kreeg het een paar dagen later en ik was er behoorlijk ziek van en mijn conditie heeft een flinke deuk opgelopen. Zo gaat het gewoon.
18 april 2022 14:15
Het blijven natuurlijk elkaar concurrenten en de ploegbazen gaan elkaar zitten uitdagen en nu is het wachten op de reactie van Plugge. Al begon Plugge met deze onzin en ik denk dat dit nog wel een tijdje heen en weer zal blijven gaan helaas.
18 april 2022 14:15
Waarom is dit? Plugge een sneer naar Roodhooft, Roodhooft naar Plugge. Dacht dat dit alleen bij voetbal voorkomt.
18 april 2022 14:16
Van dit soort teksten moet een ploegleider wegblijven. Je wint er niets mee en het is oncollegiaal.
    18 april 2022 17:12
    Klopt, het is zelfs amatueristisch. Je wint er niets mee, maar verliest mogelijk wel iets. In de toekomst kun je zomaar elkaar nodig hebben...
De broertjes Roodhooft staan al jaren bekend als enorme engnekken en hele nare figuren. Wat dat betreft hoeven we niet lang de zoeken naar de opvolging van Patlef als die met pensioen gaat.

Nog los van het feit dat Plugge natuurlijk gewoon gelijk heeft over het koersgedrag en (gebrek aan) initiatief nemen van Alpecin.
    18 april 2022 14:57
    Waar verwacht heeft Alpecin toch gewoon initiatief genomen? Gisteren zat Mathieu achter, zijn ze met de ploeg gaan rijden. Wout zat ook achter, niet gereden. Amstel hebben ze gereden, Vlaanderen hebben ze gereden.
    Voor Jumbo geldt overigens precies hetzelfde, waar ze de favoriet waren hebben ze gereden. Wat mij betreft van zowel Plugge als de gebroeders Roodhooft een Patlefje, namelijk via de media proberen anderen in het vervolg iets te laten doen.
    Verder natuurlijk vooral Calimerogedrag van Jumbo-Visma. Als je bij de top 5 ploegen qua budget hoort, moet je even wat minder zeuren.
    18 april 2022 15:49
    Het valt mij op dacht jij altijd provocerende, maar bovenal nutteloze termen gebruikt om mensen hier op te winden. Waar je wel constant in blijft slagen dus wat dat betreft doe je wel iets goed. Maar kom op...
    18 april 2022 15:49
    Dat is geen 'initiatief' nemen. Dat is reageren omdat het niet anders kan.
    18 april 2022 19:42
    Waarop baseer je deze grote woorden?
    18 april 2022 20:33
    Alpecin bepaalt zelf hoe zij koersen. Daar hoeven ze aan Richard geen verantwoording over af te leggen, en zeker niet als Proteam. Plugge probeert af te leiden van het 'niet presteren' tov Ineos en UAE. Logisch dat de Roodhooftjes nog ff de bal inkoppen.
18 april 2022 14:17
Dit is toch pure hypocrisie? Het is bijna exact herzelfde als wat er met Van der Poel was in Milaan-San Remo! Laten we niet vergeten dat iedereen zijn favoriete ploegleider in Lefevre ook al kloeg over Alpecin vorig jaar in de scheldeprijs. Ooit komt dat gedrag terug. Jumbo heeft nu gelijk, net als Alpecin toen gelijk had.

Even off-topic: Ik had toch verwacht iets te zien van Laporte wiens wiel in 2 boog op een kasseistrook en dan vervolgens toch niet op zijn petoeter ging. Zeker omdat hij bij Jumbo rijdt
    18 april 2022 14:24
    Woord van de dag; kloeg
    18 april 2022 14:24
    Even off-topic: kloeg?
    18 april 2022 14:27
    @Marik kloeg. Dat is west-oosts vlamings.
    18 april 2022 14:51
    Vragen - vroeg....Klagen-kloeg...:)
    18 april 2022 16:37
    Kroeg ken ik wel
    West-oosts vlamings, is dat in het midden?
    18 april 2022 17:38
    @freddy; dat laat ik graag in het midden
18 april 2022 14:18
Roodhooft verwijt TJV blijkbaar een rookgordijn over WvA....deden zij niet hetzelfde met MvdP in MSR? Met wat kwade wil kan je ook daarvan zeggen dat ze echt wel wisten hoe goed MvdP was, net zoals TJV nu volgens hem geweten zou hebben dat WvA goed zou gaan rijden.

Wat wél zo is dat TJV gisteren behoorlijk gepokerd heeft. Hun twee meest verwachte namen zaten achteraan, maar ze konden het spel wel spelen dat vooraan ook enkele renners aanwezig waren die een rol zouden kunnen spelen.

Ach, een storm in een glas water.
    18 april 2022 14:28
    @Japio JV was met 4 renners mee. Wie had JV dan op kop moeten laten rijden? De kopmannen? Renners terug laten zakken was in deze situatie mi geen optie. JV had het prima voo
18 april 2022 14:19
Hij spreekt zich wel wat tegen.
Na MSR: Jumbo domineerde PN, had een van de topfavorieten en dus moeten zij al het werk doen. Uiteindelijk wordt MVDP derde
Na AGR: Waarin Alpecin met MVDP juist de ronde had gewonnen en ook nog eens de topfavoriet in hun rangen had terwijl Benoot juist top 15 kon rijden in de RVV en niet eens bij de vijf grootste favorieten behoorden. Uiteindelijk wordt Benoot derde net zoals MVDP in MSR.

Maar Jumbo vond hij in de AGR zielig rijden terwijl hij hun eigen koerstactiek in MSR logisch vond.

Over WVA: Zoveel specialisten zeggen na de RVV dat WVA onmogelijk in topvorm komt in PR of zelfs niet aan de start komt. Dus het is toch niet raar dat Jumbo niet al teveel druk op hem gaat leggen.
    18 april 2022 17:19
    Van Aert heeft een perfecte voorbereiding gehad tot corona en is 4(!) daagjes van de fiets geweest... Nauwelijks klachten gehad

    Maar die 'specialisten' hebben het wel bij het rechte eind gehad hahahahahaha. Die hebben geen idee van de situatie en gaan dan maar speculeren

    Jumbo wist heus wel die ie goed was. Niet voor niets schermden ze zijn trainingsdata af. En anders hadden ze hun focus wel naar LBL verlegd
    18 april 2022 18:12
    Geldt voor Matthieu toch ook, op hun twitter liet AF weten voor MSR dat ze geen verwachtingen hadden voor van der Poel in deze klassieker terwijl ze donders goed wisten dat hij mee zou doen voor de knikkers. De lat laag leggen voor jezelf is prima maar bij een ander niet? Kom op zeg!
    18 april 2022 18:20
    Heb je daar bewijzen van Bigshow?
    18 april 2022 18:42
    Hey, ik ben Roodhooft niet he

    Mathieu heeft zelf aangegeven dat ie niet kwam om zomaar mee te doen. Bij hem was het overigens wel een iets ander verhaal. Had sinds oktober geen wegkoers meer gereden door een rugblessure en dan opeens de langste koers van allemaal rijden.

    Ze zeiden ook niet dat Mathieu voor Jappie ging rijden...
    18 april 2022 18:51
    Is gewoon in het nieuws geweest Beer. 4 dagen niet getraind... Ook dat hij zijn trainingsdata niet mocht uploaden. Bij Jumbo doen ze daar blijkbaar heel geheimzinnig over...
    Dat ze wisten dat ie goed heb ik geen bewijs voor natuurlijk, maar 1 plus 1 is niet zo hard uit te rekenen... Voor mensen dan

    En overigens komen deze reacties vooral op al die bijtjes en van Aert fans die van der Poel en Alpecin van alles beschuldigden waaronder het faken van de rugblessure....
    18 april 2022 19:27
    Sinds oktober geen wegkoers gereden, anderhalve maand niet getraind in volle voorbereiding, begin februari op de fiets kruipen voor een uurtje om te zien hoe het gaat, half maart met Pogacar en van Aert in topvorm de Poggio opknallen. Straf.
    18 april 2022 20:05
    Hij is 30 januari weer begonnen met lichtjes trainen (ja ja, zo mochten we het niet noemen van zijn vader) dus hij heeft een maand niks gedaan. Daarvoor heeft hij natuurlijk wel getraind.

    Van Aert was ook heel snel weer in vorm na zijn blindedarmoperatie

    Het zijn 2 speciale gasten

    Maar wat wil je nou zeggen? Dat hij zijn rugblessure heeft gefaket en het veldritseizoen en mooie klassiekers als de Strade heeft gemist om wat .... een rookgordijn op te hangen. Dat sowieso al weg was voor zijn grote doel...
    18 april 2022 20:23
    Ik zeg dat ik het straf vind. Begin december ging het trainen trouwens ook niet goed (de knie in Lichtaart).
    18 april 2022 20:35
    Zonder bijbedoeling uiteraard...
18 april 2022 14:19
Begrijpelijk en menselijk dat ie een sneer terug wil geven. Niet per se wijsheid, maar wel begrijpelijk. Van plugge wel raar dat ie de beste Nederlandse renner van z'n team vervreemd. Met het oog op de toekomst tamelijk onverstandig
18 april 2022 14:22
Quote:
“Ik verwijt Jumbo niks en heb geen problemen met hen


Oh ja? Weet je het zeker?
18 april 2022 14:27
Pakt de popcorn.
18 april 2022 14:28
Pfff...ik ben te lui om hier woorden aan vuil te maken ! :)

Soit ... als het toch moet ...Roodhoofdt is right, Plugge is wrong.

Zo heb ik toch maar mijn voorkeur voor een ploeg uitgesproken :)
18 april 2022 14:33
Gênant verbaal haantjesgevecht. Beide heren vallen uit hun rol en laten de renners en publiek zien dat kinderachtigheid en gekrenkte egootjes de boventoon voeren.
18 april 2022 14:40
Roodhooft heeft wel een punt. Jumbo heeft ontzettend poppenkast zitten spelen wat betreft Van Aert. Kan niet anders of ze wisten dat hij gewoon voor de overwinning zou gaan. Om dan eerst dagenlang een zielig verhaal op te hangen dat Van Aert onmogelijk mee zou kunnen strijden vanwege zijn oud-besmetting is jezelf indekken op een manier die niet bepaald de schoonheidsprijs verdient. Een top-ploeg onwaardig.
    18 april 2022 15:33
    @Dikke leuter,

    Hier heb je zeker een punt, maar dat gebeurd toch continue.
    Je hent het trouwens ook andersom waar een Tom Dumoulin telkens aangeeft goed te zijn en vervolgens na 3 dagen uitstapt in een ronde met als reden bami te moeten eten terwijl hij mihoen had besteld
    18 april 2022 15:50
    Ik moest wel heel hard lachen met die ontbrekende K
18 april 2022 14:40
Ojee, dat wordt knokken achter het fietsenhok.
18 april 2022 14:44
Hahaha. Koekje van eigen deeg mijnheer roodhooft!
18 april 2022 14:45
Wat een ongelofelijke plaat voor de kop heeft deze man dan zeg, roepen dat je iemand niks verwijt maar ondertussen verwijten maken. Nota bene om zaken waar ze bij Alpecin zelf ook een handje van hebben. Het is lachwekkend dit soort moddergooien.
18 april 2022 14:53
Plugge is qua pr-uitspraken een drama, echter de quote “maar hebben wij wel als ploeg gereden terwijl zij achterover kwamen leunen” is van hetzelfde laken een pak. Die oproepen aan andere ploegen om de koers te controleren is een gotspe. Iedere coureur en ieder team heeft het recht op zijn eigen tactiek. Er is nooit een verplichting om ‘verantwoordelijkheid’ te nemen.
    18 april 2022 14:59
    Ik heb bij Plugge en in grotere mate Zeeman het idee dat ze graag onderdeel van het succes willen zijn en erkenning willen krijgen van het publiek. Dat levert profileringsdrang op.
    18 april 2022 15:51
    Grote verschil is wel dat Plugge het succes van een ploeg vertegenwoordigt, terwijl 2x Roodhooft alles te danken hebben aan precies één renner.
    18 april 2022 17:09
    @xistnc, want een Merlier die wedstrijden op World Tour niveau, kan je niet op hun conto schrijven? Of is Roglic een plan, en Merlier een toevalstreffer?
    18 april 2022 19:01
    Beste actie van Plugge vond ik wel het binnenhalen van Belkin

    Hier wordt een beetje heel makkelijk gedaan over de prestaties van de gebroeders Roodhooft door alles maar op van der Poel te gooien
18 april 2022 14:58
Roodhooft moet even een pas op de plaats maken. Vraag dan ook een world tour status. Maar dat kost hem meer geld.
    18 april 2022 15:06
    Of andersom: Geef de broers Roodhooft het budget van Plugge. Misschien winnen ze dan nog veel meer.
    18 april 2022 17:31
    Er is maar één persoon verantwoordelijk voor de groei van Alpecin-Fenix, zowel op als naast de fiets, op elk facet. En dat is Mathieu van der Poel, en niemand anders. Alle sponsoren die gekomen zijn, alle renners die gekomen zijn, alle successen die gekomen zijn, allemaal dankzij Mathieu. Heeft een obscuur cyclocross ploegje omhooggetrokken tot Worldtour status, ondanks het feit dat het een Pro status heeft.
    18 april 2022 18:22
    VDP regelt zelfs de betalingen en doet het papierwerk voor de UCI. ;-)
    18 april 2022 19:49
    Dan kan hij zijn renners niet zoveel betalen en winnen ze niks meer alleen MVD en due wordt doir zijn fietsmerk betaald.
18 april 2022 15:00
edit wf: niet doen
    18 april 2022 15:52
    Die houdt zijn kaarten tegen de borst. Als voorzitter van de Lefevere-fanclub moet hij niet zoveel hebben van Alpecin, maar tegelijkertijd liep hij gisteren vanaf het begin te jengelen dat Jumbo in het tweede peloton op kop moest gaan rijden voor Van Aert.
    18 april 2022 16:28
    Jengelen is wel het juiste woord in dezen.
    18 april 2022 16:57
    Xitnxcx; kan je hier wat minder leugens neerschrijven aub?

    Ik heb gisteren geen enkele keer geschreven dat Jumbo in het tweede peloton moest gaan rijden voor van Aert. Ik vond de situatie juist prima; Jumbo moest nergens rijden, niet vooraan en niet achteraan & kon als één van de weinige grotere teams krachten sparen. Ik heb wel eens gejengeld dat Alpecin moest rijden voor hun grote kopman en dat ze blij mochten zijn met de steun van FDJ en Trek. Misschien bracht dat je in de war?

    Ik ben niet de voorzitter van de Lefevere-fanclub, wel secretaris van de anti-we-hakken-blind-&-ongenuanceerd-in-op-elke-scheet-die-Patje-laat-fanclub. Een wezenlijk verschil, maar blijkbaar niet helemaal duidelijk. Noteer het even voor wanneer je mij als een grote jongen nog eens wil tackelen.
    18 april 2022 17:08
    Dat heeft Beer inderdaad niet gezegd. Hij was alleen bezig met benadrukken hoeveel pech van Aert had gehad en hoe Mathieu zogenaamd niet op kop reed
    18 april 2022 17:19
    Bigshow zoiets kan ik me ook nog herinneren. Het was me een jengelzondagje wel.
    18 april 2022 17:43
    En ook hoe weinig pech Matje had. Is hij één keer lek gereden? Goed materiaal wel bij Roodhoofd ;-)
    18 april 2022 17:59
    Heb sws Merlier en Van Keirsbulck met pech gezien overigens, maar Matje heeft geloof ik niet lek gereden. Maar die had vorig jaar minstens 2x lek plus een fietswissel

    Edit:

    En Vermeersch had 2x lek plus ketting eraf
    18 april 2022 18:23
    Ging het hier niet over van Aert en VDP? Wat doet die ketting van Vermeersch er plots toe?
    18 april 2022 18:53
    "Goed materiaal wel bij Roodhoofd ;-)"

    Daar reageer ik op slimme
    18 april 2022 19:28
    Zijspoor Bigge.
    18 april 2022 19:55
    Tunnelvisie heb je
    18 april 2022 22:46
    Niet meer als jou vrees ik.
    19 april 2022 00:08
    Groter dan, even groot als...
    19 april 2022 13:03
    Beer is weer helemaal terug! Met z'n anti-VDP gedrag. Jammer dat dit soort personen zich hier zo uiten en vooral focussen op het anti zijn, ipv de mooie dingen in de koers.
18 april 2022 15:29
Het is toch 'Rood Hoofd' of heb ik dat nu mis?
@wielerflits even aanpassen, zo'n typefout staat nogal dom.
    18 april 2022 23:09
    Je hebt het inderdaad mis...

Reacties zijn gesloten.