BinckBank Tour laat (ex-)renners mening geven over veiligheid parcoursen

zondag 18 augustus 2019 om 18:21
BinckBank Tour laat (ex-)renners mening geven over veiligheid parcoursen

foto: Cor Vos

De BinckBank Tour gaat een klankbord opstarten die zijn mening laat horen over de veiligheid van de parcoursen. In die groep verzamelen zich renners en ploegleiders. Greg Van Avermaet en Tom Steels hebben hun ja-woord al gegeven. De organisatie neemt deze maatregel na recente kritiek op het parcours.


“We gaan mensen uit het peloton benaderen met wie we de veiligheid van het parcours onder de loep nemen”, vertelt organisator Rob Discart tegen De Telegraaf. Met Van Avermaet en Steels is al een begin gemaakt. “We gaan hier nog een drietal renners of oud-renner aan toevoegen. We vragen om hun input op de schema’s van de ritten die wij voor ogen hebben. Zodoende kunnen we vooraf ingrijpen en kunnen we een parcours voorschotelen die de verwachtingen van de renners inlost.”

Inschattingsfout in Aalter
Discart erkent dat de BinckBank Tour in de derde rit naar Aalter een ‘inschattingsfout’ heeft gemaakt in het parcours. Na afloop reageerden veel renners via sociale media. “Dit gaan we in de toekomst zeker niet meer zo doen”, aldus Discart, die het jammer vindt dat CPA-voorzitter Gianni Bugno de BinckBank Tour niet WorldTour-waardig vindt.

In de Nederlands-Belgische ronde is Maxim Belkov de afgevaardigde van de CPA, en Discart zegt dat hij de Rus dagelijks gesproken heeft. “Hij zei mij dat die etappe woensdag niet goed was, maar al de rest was prima. Het is doodjammer dat één dag het imago van deze ronde veel schade heeft berokkend”, vertelt de koersdirecteur.

Dit artikel delen:

25 Reacties

Dr. Corné 't Glansarm 18 augustus 2019 om 18:38

Een goede reactie van de organisatie. Maak ze “medeplichtig”…

Retro Lex 18 augustus 2019 om 18:43

1 Ik hoop dt ze ook werkelijk iets doen met de input van de renners.
2 Dranghekken met uitstaande pootjes terwijl het ook anders kan. Daar heb je toch geen renners voor nodig om dit te bedenken ?

Groningen 18 augustus 2019 om 21:26

Die dranghekken zullen de coureurs niet zien als ze het parcours bespreken, maar daar heb je ze inderdaad ook niet voor nodig.
Verder een prima initiatief lijkt me, al lijkt het me ook onrealistisch voor iedere koers een aantal renners naar hun mening te kunnen vragen.

Franco Ballerini 18 augustus 2019 om 18:49

Er valt wel iets op aan te merken op deze BB tour, maar zware valpartijen heb ik niet gezien. Sterker nog, in vrijwel elke andere ronde heb ik zwaardere valpartijen gezien.

SnellePelle 18 augustus 2019 om 21:13

nee, inderdaad. In de tijdrit waren weinig grote valpartijen.

koos verrek 18 augustus 2019 om 19:57

Tom steels tja was, zelf een enorm gevaar

Panache 18 augustus 2019 om 20:08

Hekken met pootjes daar verkijken renners zich op, waarna renners vallen. Hekken afgedicht waaien om, waarna renners vallen. Hekken met publiek er achter, blijven renners aan spullen haken en vallen. Geen hekken dan, komt het publiek op de straat of komt de renner op het trottoir, waarna renners vallen.
Op een brede weg vallen renners omdat ze elkaar inhalen en allemaal van voren willen zitten. Op smalle wegen vallen renners omdat er geen ruimte is om te passeren. In een bocht vallen renners omdat er iemand wegglijdt. In aanloop naar een sprint vallen renners door het gedrang. Aan het begin van de sprint vallen renners door lead-outs die rijdende chicanes worden. En in volle sprint vallen renners door Tom Steels die een bidon gooit.

Kosmonaut 18 augustus 2019 om 20:51

Helemaal mee eensch. Het is inderdaad nooit goed. Gevaar moet je zoveel en waar mogelijk beperken maar valpartijen en de daarop volgende blessures zijn gewoon inherent aan de sport en niet te voorkomen. Als je dit als renner niet kunt accepteren kun je beter gaan golfen, of nouja daar heb je natuurlijk de gevaarlijke golfkarren…. Schaken dan. Bovendien blijft het mij verbazen dat ze wel zeuren over teveel verkeersobstakels, bochten en dranghekken met uitstaande poortjes etc. Maar zelden of nooit hoor ik ze over de afdalingen van cols waarbij ze met 90km/u naar beneden razen op wegen zonder vangrails en afgronden van honderden meters ernaast.

Kosmonaut 18 augustus 2019 om 20:52

Edit dubbel.

SnellePelle 18 augustus 2019 om 21:22

Aan jullie opmerkingen te lezen hebben jullie nog nooit gekoerst..

In de Binck Bank tour vielen renners veelal door onvoorspelbare zaken. Zaken die rijdend in een peloton op drift slecht in te schatten zijn.

Een zebrapad waar iemand oversteekt, uitstekende hekken, bloembakken, paaltjes, stoepranden, putten en deksel, vervuiling op de weg, vluchtheuvels.

Om de veiligheid te vergroten zal de organisatie zich sterker moeten inzetten om deze zaken te voorkomen, of anders markeren op 1 of andere wijze.

In de Artic race zag ik vandaag een paar mooie voorbeelden:
Een digitaal signaleringsbord met geluid. Maar ook het simpel weg afzetten van een zebrapad. Door het zebrapad buiten werking te zetten, verplicht je overstekende voetgangers beide zijden op te kijken ipv de voorrangregel toe te eigenen en zonder kijken over te steken.

Niet iedereen is er namelijk van op de hoogte hoe koers werkt.

In een afdaling ligt de snelheid hoog maar zijn veel minder onvoorspelbare zaken zoals paaltjes, parkeervakken, drempels, as-verpringing, vluchtheuvels en putdeksel

Panache 18 augustus 2019 om 21:55

Pelle: kijk nog eens de Tirreno terug, gekkenwerk was het.
Op zich ben ik het niet oneens met de kritiek. Echter is de keus deze dagen om 1) een koers te hebben die niet tiptop geregeld is, of 2) er is geen koers. De maatschappij heeft ‘last’ van koersen doordat het zich afspeelt in de openbare ruimte. In principe moet je dan iedere meter beveiligen (omdat nietsvermoedende burgers oversteken als het groen is – logisch). In grote lijnen beveiligen kan nog nét. Wil je alle details op orde hebben dan moet je TDF heten of een criterium er van maken (zoals Canada).

Jacco van Stierop 18 augustus 2019 om 22:11

@SnellePelle
Je hebt wel gekoerst maar blijkbaar nooit de afdaling van de Civiglio gedaan? Daar liggen toch enkele fraai uitgeragde putdeksels. Of de afdaling van de Somagne na de Stockeu: asfalt vol scheuren en gaten. Hoor je nooit iemand over.
Tuurlijk, maak het parcours zo veilig mogelijk maar het principe is dat het peloton zich moet aanpassen aan de omstandigheden, niet andersom. En de grote stelregel blijft: niets gevaarlijker dan het gevoel van veiligheid.

Romāns Vainšteins 18 augustus 2019 om 20:20

De veiligheid lijkt me hier eerder de stok om de hond mee te slaan. Het werkelijke issue is dat deze koers overbodig is. In het beste geval staat er straks een pak meer ambitieuze wielrenners aan de start in Noorwegen en heeft met aan de andere kant tijd obver voor wat nieuwe leuke eendaagse koersen.

Kosmonaut 18 augustus 2019 om 21:02

Tsja overbodig, het is in ieder geval niet de leukste koers die je hebt kunnen volgen de afgelopen week. Zowel Burgos, Norway als Utah zijn imo interessanter. Maak De Noorse koers maar World Tour en eventueel ook Utah mits je die verplaatst en, zoals ze gisteren bij Eurisport ook opperden, zodat het goed gecombineerd kan worden met de Canadese koersen.
Laat ik het dus maar houden op overbodig als World Tour koers.

Random wielerliefhebber. 18 augustus 2019 om 21:08

Hebben jullie vandaag niet gekeken? Hele leuke etappe naar mijn mening.

Kan naar mijn idee wel een sprintetappe minder in en een extra etappe zoals vandaag maar prima rondje verder.

Burgos, Norway en Utah word nu heel attractief gekoerst door het deelnemersveld, als je daar een deelnemersveld van het kaliber BinckBanck tour aan de start zet worden de sprint etappes ook echt massasprints. Het is altijd koffiedik kijken

Groningen 18 augustus 2019 om 21:17

@Romans: wat een onzin
Eens met random wielerliefhebber

SnellePelle 18 augustus 2019 om 21:32

Binck Bank was vandaag en leuke koers, misschien volgend jaar een dagje korter en iets minder massasprint.

Maar Artic race of Norway zou meer aandacht en een volwaardig peloton mogen hebben. Dit was een klein peloton en zou in mijn ogen WT mogen worden. Dan krijg je gewoon een mooi wedstrijd verloop en prachtige plaatjes.

SnellePelle 18 augustus 2019 om 21:28

Mocht de organisatie daadwerkelijk naar de renners luisteren en verbeteringen doorvoeren hebben ze gelijk de primeur!

Dat heeft nog geen ene organisatie gedaan.

(Licht overdreven, maar aso heeft er een broertje dood aan om naar renners te luisteren)

Kudos, als ze het waarmaken.

Viktrodriguez 18 augustus 2019 om 22:50

Nou ja, meer dan genoeg hebben oud-renners in de organisatie, waaronder als parcoursbouwer (zoals Thierry Gouvenou bij de Tour). Dan luisteren ze dus in principe wel naar ”de renners”.

Damien Heuvel 18 augustus 2019 om 23:00

Misschien wel even belachelijk als het parkoers van deze ronde was absoluut ook het aantal kilometers dat de renners aan verplaatsing moesten afleggen. +/- 800 km aan verplaatsing op een rondje van nog geen duizend kilometer. Totaal te belachelijk voor woorden.

Ook diep triest is het feit dat er van de 976 kilometer slechts 175 op NL grondgebied zijn afgelegd. Blijkbaar is er in NL geen geld om een start of finish te organiseren ? Of gewoon totale desinteresse ?

Viktrodriguez 19 augustus 2019 om 00:32

Gewoon pure desinteresse, want voor grote rondes, EK (Alkmaar), WK en zo is er ineens wel geld beschikbaar. Daarnaast heeft mijn eigen gemeente ook alleen maar etappes georganiseerd in deze wedstrijd in dienst van de grote rondes.

simplex 18 augustus 2019 om 23:17

Inderdaad belachelijk om bij deze BE/NE ronde (“rondje” van 1000 km) 800 km verplaatsingen te hebben. Dat Nederland minder km’s krijgt heeft zeker ook te maken met de Belgische positieve wielercultuur en organisatorische mogelijkheden.
Commercieel en vrijwilligers lukt het hier ook steeds moeilijker om aankomstplaats te zijn. Dat c-koersjes als Veenendaal nog wel bestaan is een wonder?
Eens kijken hoe het volgend jaar met de Vuelta in Nederland verloopt.

Bazzz 18 augustus 2019 om 23:37

Tja, als ze zelf de renners gaan kiezen is dit niet echt betrouwbaar.

Een onafhankelijk iemand moet dan de renners kiezen die hun mening geven

Polleke 19 augustus 2019 om 11:49

Maak er een lang week-end van… tijdrit, Ardennenritje en iets zoals Geraardsbergen… die ‘sprintersetappes’ zijn echt niet om aan te gluren… geeft lucht aan de kalender, en dan hebben ze meteen ook meer budget om een vrachtwagen strobalen te kopen…en ja Bugno heeft gelijk…

Wbv14 19 augustus 2019 om 17:33

He die jankballen die denken dat ze verstand hebben van koers organiseren jullie zien alleen maar wat een ander zie maar een organisatie afbranden dat is in 2 sec. Gebeurt. Maar mee denken hoe het wel kan hoor ik jullie nie over er komen 1001 dingen bij kijken er wordt heus wel naar elke meter gekeken hoor maar er sluipen wel is iets door de mazen .
Maar die gasten die een week lang de best doen en dat zijn vrijwilligers die al jaren mee reizen met de binck bank de grond in trappen ziellig hoor het is ook hun kindje waar ze voor gaan .

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.