Vanuit het peloton zwelt de kritiek aan op het parcours van de BinckBank Tour. Renners uit alle hoeken van het peloton vinden de route onveilig door de soms smalle wegen en de vele bochten en wenden zich tot rennersvakbond CPA en wielerbond UCI.
“Hypocrisie in de wielerwereld: eerst houden we een werkelijk adembenemende minuut stilte voor Bjorg Lambrecht en vijf minuten later moeten we elkaar weer kapot rijden op een parcours met de breedte van een fietspad met een miljoen bochten”, schrijft Tim Declercq van Deceuninck-Quick Step op zijn social media. Het is slechts een van de reacties, die vanuit het peloton zijn gegeven op de route die de renners de afgelopen dagen voor de wielen kregen geschoven.
“Inderdaad Tim. Elke koers moet gekker en gevaarlijker. Dat is verschrikkelijk en voor mij moet er snel iets veranderen. Graag meer veiligheid voor ons renners”, reageerde Marcel Sieberg op de tweet van Declercq. Declercqs ploegmaat Bob Jungels schreef: “Ik denk dat de meeste renners het met me eens zijn dat de plaatselijke ronden niet echt veilig waren, wat resulteerde in onnodige stress en valpartijen. Moeten we echt wachten tot er iets gebeurt voordat er wat verandert?”
Paul Martens en Jos van Emden, beiden koersend voor Jumbo-Visma, zijn evenmin blij. Martens: “Als renners zouden we ons persoonlijk aangevallen moeten voelen bij drie dagen op rij zulke parcoursen. Elk jaar wordt het slechter.” En wat Van Emden betreft blijft de koers niet langer van WorldTour-niveau: “UCI, voel je vrij om de BinckBank Tour te downgraden tot het niveau van kermiskoersen. We praten over veiligheid en dan maken ze een koers als deze.”
So right Tim. Every race has to get more crazy and more dangerous. That’s just terrible and for me it has to change quickly. Please more safety for us riders. @cpacycling
— Marcel Sieberg (@MarcelSieberg) August 14, 2019
I guess that most of the riders will agree with me that todays laps in stage 3 of @BinckBankTour weren’t exactly in favor of our security, which results in unnecessary stress/crashes. The question is, do we really have to wait until an incident happens before we change something?
— Bob Jungels (@BobJungels) August 14, 2019
As riders we should feel personally offended by these type of parcours for 3days in a row.Every year it‘s getting worse #CPA #BinckBankTour
— Paul Martens (@PMartens83) August 14, 2019
. @UCI_cycling feel free to downgrade @BinckBankTour to the level of kirmes. We speak about safety and than they make a race like this…. @cpacycling
— Jos van Emden (@josvanemden) August 14, 2019
50 Reacties
Ik wilde het niet zeggen maar zelfs met onze fietsgroep rijden we 2x per week niet over zulke boutwegen.
Zo, die reacties zijn niet mals. Ik snap de BinckBank in dat aspect ook niet helemaal. Wordt weer een eentonige verhaal dan dat het was. Volgens mij is met gemak een leuker, veiliger en uitdagender parcours uit te tekenen. Zo nu en dan een wat gevaarlijker etappe moet niet zo’n probleem zijn. De renners bepalen deels ook de veiligheid, maar dagen op een rij is vragen om problemen.
Reactie Jos van Emden op een van de weinige grote Nederlandse wedstrijden, vind ik dan wel weer wat ver gaan.
Sooooow,
Omdat het een deels NL koers is mag van Emden geen veiligheid te discussie stellen?
Bedoel je dan ook dat een renner van een foute ploeg geen nee tegen doping mag zeggen?
Deze kritiek van de renners vind ik een beetje “dubbel”. Ik had gedacht dat ze op de vele verplaatsingen kritiek zouden hebben.
Kritiek op de route mag, maar misschien zouden de renners toch eerst een hand in eigen boezem moeten steken en het voor elkaar veiliger moeten maken en niet als kamikaze elkaar van de weg proberen te rijden.
Misschien dat ze over een aantal jaren alleen op de playstations tegen elkaar kunnen rijden en strijden.
Gebeurd al: Zwift cycling online
Liever geen Benelux WT ronde, dan eentje met flutparcours als dit dat ook nog eens onveilig is volgens de renners.
Wil hiermee NIET de organisatie aanvallen. Maar als er geen interesse is van plaatsen waar een interessant EN veilig parcours kan worden bepaald, dan wellicht beter stoppen of down graden?
Ja jongens, stap dan gewoon af. Of stap morgen niet op. Niet alleen klagen, doe er wat aan! Kom in actie.
Inderdaad enkel klagen maar nooit er wat aan doen. En dan gelijk ook maar het Vlaamse voorjaar en parijs-roubaix afschaffen met die gevaarlijke parcoursen en natuurlijk de grote rondes waarin ook altijd rare capriolen worden uitgehaald voor een spectaculaire wedstrijd.
Ik word een beetje moe van deze reacties.
@Theking En ik word een beetje moe van de mensen die een beetje moe worden van een terechte reactie.
Ik wordt moe van mensen die stoer moe worden van moe worden met zo’n air van netalsof ze zelf nooit moe zijn van iets.
Geen koers meer in Vlaanderen en Nederland is de enige oplossing. Zijn we meteen verlost van die verschrikkelijk saaie kermiskoersen en kermiscoureurs.
Dus de Amstel was volgens U een kermiskoers ?????
Jazeker, en uitgekocht ook (zeer dubieuze afloop).
Uitgekocht zelfs? Toe maar. Even checken 12 man eindigden in dezelfde groep. Dus 11 zijn er omgekocht? Ben je koekenbakker in je werkende leven of nog steeds woonachtig op de zolderkamer?
U moet toch echt even naar een psychiater gaan, en U goed te laten onderzoeken.
Gewoon de ronde van Nederland terug. Helaas in de machtsgreep van Golazo. De Vlaamse wegen zijn goed geschikt voor klassiekers met een gereduceerd peloton maar niet voor sprintersritten. Daarnaast laat de kwaliteit van het asfalt in België te vaak te wensen over.
Drie zinnen van verdraaide feiten.
3 zinnen met leugens..
Die laatste zin iig niet. Zelfs een blinde voelt met zn stok wanneer ie de grens is gepasseerd.
Sterker nog: alle wegen in Belgie laten te wensen over.
Deze renners starten anders wat graag na de tour in allerlei criteriums voor een dikke premie. Die parcoursen zijn net zo gevaarlijk. Beetje hypocriet.
De ronde van Schubbekutteveen is inderdaad wel een stuk gevaarlijker, maarja…. alles voor de envelopjes hé!
Het grote verschil met een criterium is dat je van te voren notie kan nemen van het parkoers en er telkens weer terugkomt.
Net als cyclocross, mtb en… baanwielrennen.
Oke, die laatste was een slecht voorbeeld.
Een criterium heeft doorgaans een kleiner deelnemersaantal, lagere snelheid en minder belang, omdat de winnaar toch al vastligt.
Wel lekker je mening twitteren, maar het wil maar niet lukken om consensus te bereiken in het peloton om de boel te neutraliseren en dan maar gegroepeerd in een toeristentempo naar de finish te rijden als je het dan toch zo gevaarlijk vindt.
de Belgen (lees: Sporza) hebben er altijd een handje van om te klagen over de onveiligheid van het koersen over nederlandse wegen. Met name over de Amstel klagen ze over het vele draaien,keren en verkeersobstakels. Een goed vergelijk is de Eneco (en tegenwoordige Binck Bank Tour) een wedstrijd die door beide landen gaat. daar vonden de zwaardere valpartijen meestal plaats op belgisch grondgebied.
Ik heb dit jaar nog niet heel veel van de Binck Bank tour kunnen zien, maar de lokale lus rondom Hulst leek mij toch over redelijk brede wegen verreden te worden.
Recent het EK was ook koren op de Wuijts molen.
Vandaag was het vooral in de laatste kilometers wel erg smal. Iedereen weet dat een dag als vandaag een massasprint word, dan moet er toch wel een bredere weg te vinden zijn naar de finish. De laatste kilometers was vragen om valpartijen, die er gelukkig niet waren. Daarnaast vandaag ook wel opvallend veel lekke banden. Het koersen over smalle wegen heeft zijn charme, maar tot nu toe is het deze Bick Bank Tour wel erg veel over (onnodige) smalle wegen.
Door elke dag rondjes te rijden rond finish plaatsen word het inderdaad beetje een kermiskoers. Als je dan al rondjes gaat rijden zoek dan een beetje de goede wegen uit, zeker in etappes waar het haast zeker een massasprint word.
De rest van het parcours is al genoeg over gezegd. Valt nog mee dat daar niet meer over geklaagd word, wat daar zitten veel onnodige lange verplaatsingen in, zeker voor de tijdrit die op de meest onlogische plaats ligt qua parcours.
Combineer liever de ZLM met een Ronde van Nederland, Baloise Belgium uitbreiden tot WT. Veel leuker.
Sommige wielrenners weten ook wel weer erg te overdrijven hoor. En dan in enkele gevallen nog even over de rug van een overleden collega die gewoon ongelooflijk veel pech heeft gehad…
Dit is een redelijk dubieuze reactie. War heeft dit te maken met degenen die zijn overleden ??
Als je de etappes bekijkt met de profielen, heeft het qua niveau ook weinig weg van worldtourklasse… vrij saaie editie dit jaar, downgrade maar wat mij betreft
Golazo gaat hier zeker niet vrijuit. “Toevallig” zijn ze ook de organisatie achter de Rv België waar Stig Broeckx bijna het leven liet. Zij moeten eens beseffen dat er een groot verschil is tussen de voorjaarsklassiekers en rondes waar het peloton veel langer in groep blijft. Enige jaren terug hebben ze onder druk van rennersprotest nochtans al een rit mogen neutraliseren. Was geloof ik ergens rond Mechelen.
En ook hun parcours van De Panne heeft al meerdere keren tot protest geleid.
De laatste km’s van het finaleparcours vandaag zouden al bij een nieuwelingenkoers tot valpartijen hebben geleid.
Renners hebben enigszins gelijk maar durven blijkbaar de remmen niet dichtknijpen en protesteren.
Was de Eneco tour geen combinatie van sprinten, een fatsoenlijke tijdrit en mini AGR, RVV en LBL? Prachtige wedstrijd.
Zo zou het ideaal zijn… 3 dagen, die zoutloze etappes waarvan iedereen nu het verloop al kan dromen moeten echt uit het moderne wielrennen…
Idd, en al die ploegen en renners die ook verplicht moeten starten.. terwijl er in utah een prachtronde verreden word waar ze dit jaar amper fatsoenlijke ploegen en renners kunnen krijgen!
Door de saaiheid (voorspelbare sprintritjes) ben ik al afgehaakt. Als dit uit de worldtour wordt gehaald mis ik niks.
Blijkbaar is tevens de veiligheid in het gedrang. Onlangs wad de tour de Wallonië. Dat was op alle fronten aangenamer.
Kirmes? Dat woord heb ik nog nooit iemand horen gebruiken in de US.
Wateen gezeur. Parcours is gewoon saai. Niet gevaarelijk
Fijn dat een echte kenner dat zegt. Mee gereden ???
Het zijn ook vooral die door de sponsoren en geldschieters erdoor gewurmde plaatselijke rondjes binnen bebouwing met veel te veel wegmeubilair voor een wielerpeloton die de boel gevaarlijk maakt. Pak wat meer lange stukken achterland in plaats er van.
Goed punt maar de renners maken zelf de koers, dus ook op smalle wegen en dan komen ze toch in de laatste 3 km toe voor het Buffelfest over hindernissenparcours te Aalter-dorp.
Had iig wel beter voor hun gemoed geweest zonder die rondjes.
Alhoewel, je zou ook kunnen zeggen dat na 3 keer langsrijden iedereen de paaltjes wel weet staan.
De ene helft van het peleton klaagt en de andere helft rijd kris kras over trottoirs, fietspaden en schromen niet om in de bocht onderdoor te komen. Dus wat mij betreft moeten de renners eerst hand in eigen boezem steken.
Zouden zichzelf ook wel van meer daadkracht kunnen voorzien dan er een lui tweetje uit te gooien en morgen gewoon weer aan het vertrek te staan.
Nederland is, omdat het volledig ontworpen is voor dagelijks woon-werk fietsverkeer, totaal ongeschikt voor wielrennen. Nederland is het enige land op aarde waar fietsen pertinent niet op de grote weg mogen. Het feit dat het onpraktisch is in zo'n wedstrijd in Nederland onafgebroken 45 te fietsen met 8 man naast elkaar is bewijs dat de infrastructuur (binnen de bebouwde kom) voor dagelijks gebruik klopt. Buitenlandse wielrenners hebben moeite hiermee omdat het anders is.
In het buitenland heb je van die dorpen die eigenlijk een rij huizen aan de doorgaande 80km-weg zijn. Jaag je er zonder te remmen met 65 in het uur langs en is het geld weer in de pocket. Als je in Nederland sponsorgeld wilt binnenhalen dan moet je er vrede mee hebben dat je om een dorp in te komen je over 8 gedeelde rotondes moet en twaalf snelheidsremmers. Niet ideaal voor wielrennen. Wel lekker als je je naar school fietsende kind niet dood wilt.
Is een beetje alsof Groenewegen en Jakobsen in de Ronde van Zwitserland gaan zitten klagen dat de weg nergens vlak is zoals ze gewend zijn. Als het anders is moet je je manier van rijden aanpassen, als het smal is dan moet het peloton zich maar anders gedragen, een smalle weg is niet gevaarlijk. Met 12 man naast elkaar op een smalle weg is gevaarlijk.
Dit hele parcours is gewoon één grote teleurstelling. De Benelux is een regio met zoveel potentieel. Denk maar aan de heuvels van de AGR, de Nederlandse dijken, de vele historische steden die we rijk zijn, de (Vlaamse) Ardennen (waar er zelf nog over enkele heuvels kan worden gegaan die niet worden aangedaan in het voorjaar), het Heuvelland en dan zwijg ik nog over Luxemburg. Maar neen deze organisatie kiest voor één van de minst interessante parcours die men kan vinden.
Allemaal leuk en aardig om je droomrondje uit te tekenen maar d'r moet natuurlijk wel een sponsor organisatie en gemeentes voor te vinden zijn he.
Zie hier dan mensen het hebben over verre verplaatsingen. Renners zaten afgelopen 3 dagen in Holiday inn Gent en Van Der Valk (Eke). Hulst & Blankenberghe =45min en Aalter nog geen half uur. Nu zijn ze met zn alle in Stayen (Sint-Truiden). Wat dan weer temidden rit 4 en 5 ligt. Prima georganiseerd. Het enige wat eruit ligt is Den Haag. Kleine 3uur. In dwergstaatjes misschien ver maar voor de meeste niet hoor. Als ze wat leuks kunne doen in Brabant of Zeeland gaat dat er zeker van komen.
Proloog; Utrecht, komt mij wel goed uit
1; Noord-Holland +Afsluitdijk Waaierrit
2; Ronde van Drenthe/Norg
“Grote verplaatsing”
3; TTT Zeeland
4; Waaierrit in de Panne/Moeren
5; Mini RvV
“Grote Verplaatsing”
6; Mini LBL
7; Mini Amstel
8; Koninklijke sprint onder het Atomium
Ontevredenheid kijkers over pacours: As if er niks anders te doen is tussen 1 en 5? En dit de 1ste live koers in 2 maanden is. Kom op. 3 vlakke ritjes en morgen 13bergs/96km Hoe dan ook wordt dat verbrokkeling troef.