Rennersvakbond CPA: “BinckBank Tour hoort niet thuis in WorldTour”

zaterdag 17 augustus 2019 om 16:38
Rennersvakbond CPA: “BinckBank Tour hoort niet thuis in WorldTour”

foto: Cor Vos

De afgelopen dagen regende het klachten over de parcoursen van de BinckBank Tour. Ook rennersvakbond CPA is de vele op- en aanmerkingen ter ore gekomen. Voorzitter Gianni Bugno is furieus en hij roept de UCI op tot actie: “Renners mogen hun leven niet riskeren omdat de organisatie niet aan veiligheidsregels kan voldoen.”


“Onze afgevaardigde heeft de vele problemen gerapporteerd aan de organisatie en de UCI. Vandaag komt de veiligheidsverantwoordelijke van de UCI ook eindelijk naar de wedstrijd. Morgen is de laatste dag al, maar onder deze omstandigheden is het onaanvaardbaar om te racen” opent de Italiaan het statement.

“Er zijn regels en die moeten worden gerespecteerd. We zijn niet enkel geïnteresseerd in het luisteren naar straffen voor de organisatie, ongelukken moeten voorkomen worden en zo kunnen we niet verder gaan. Renners mogen hun leven niet riskeren omdat de organisatie niet aan veiligheidsregels kan voldoen. Dit is ontoelaatbaar, een wedstrijd die op deze manier wordt georganiseerd hoort niet thuis in de WorldTour.”

“We zijn het zat”, sluit hij af. “De UCI bedankt ons steeds voor onze rapportages, maar ze doen er weinig aan om het te veranderen. Wij kunnen dit niet langer accepteren. Als de UCI het wielrennen op deze manier aantrekkelijker probeert te maken gaat het echt de verkeerde kant op.”

Dit artikel delen:

35 Reacties

de nieuweMerckx 17 augustus 2019 om 16:43

Great. Nu ook nog al die Vlaamse kermiskoersen in het voorjaar eruit. En vergeet Parijs-Roubaix niet!

mackie 17 augustus 2019 om 17:19

Heb jij ooit een hek in PR zien staan die een valpartij veroorzaakte? Of renners horen klagen over het parcour van PR op gebied van onveiligheid? Als de renners klagen over een onveilig parcours dan zal dit ook wel zo zijn.

Franco Ballerini 17 augustus 2019 om 16:45

Lijkt me wat overdreven. Perfect is het zeker niet, maar ik heb wel gevaarlijkere koersen gezien dit jaar.

nickdt 17 augustus 2019 om 16:46

Nou, dan ook alle bergetappes eruit halen, afdalen is ook gevaarlijk. Alle sprintetappes eruit halen, sprinten blijft gevaarlijk. Blijft er niks meer over. Wat een dommies zijn het toch, denken niet verder dan hun neus lang is.

Viktrodriguez 17 augustus 2019 om 17:53

Sprintritten zijn sowieso dodelijk voor het wielrennen qua spanning en interesse, dus die mogen sowieso afgeschaft worden.

Brabander 17 augustus 2019 om 18:21

Af en toe een sprint hoort er toch gewoon bij? Wat moeten Groenewegen en consorten anders gaan doen dan?
En het zijn de renners/ploegen zelf die er een massasprint van maken hè?

Gebruikersnaam 17 augustus 2019 om 18:27

Misschien moet je lezen waarover het gaat vooraleer je hier even komt verkondigen hoeveel beter je 't weet dan de dommies. Het gaat over niet gemarkeerde hindernissen, over overstekende toeschouwers, gevaarlijk geplaatste afsluitingen, putten in de grond,….

Deze kortzichtige "Boehoehoe, dan moet je nergens meer rijden" vergelijkingen slaan dus helemaal nergens op. Dit gaat over zaken waar een organisatie overduidelijk invloed op heeft.

katerkop 17 augustus 2019 om 16:47

Komt over als loos dreigement. Onderneem dan ook actie

attickfan 17 augustus 2019 om 16:48

Strade Bianchi dan ook maar schrappen.

Jandepandaman 17 augustus 2019 om 16:50

Blablablaaaa wat een gezwans. Zoals hierboven, ken wel aanzienlijk gevaarlijkere worldtour koersen..

attickfan 17 augustus 2019 om 16:55

Zoals Milaan – San Remo met die levensgevaarlijke afdaling.

Matxin 17 augustus 2019 om 16:52

Dit is al jaren de slechtst georganiseerde en meest gevaarlijke koers op de WT kalender. Daarnaast is het parcours ook altijd ontzettend saai en ongeïnspireerd.

Hup Bugno! Weg met deze koers.

Turtlehead 17 augustus 2019 om 17:08

Vooral dat niveau-loze parcours (donderdag en morgen uitgezonderd) is een schandaal. Driedaagse van De Panne Koksijde (oude stijl) en de Ronde van België waren/zijn wat dat betreft tenminste zo goed of zelfs beter.
Organisatie kan ik niet beoordelen, maar als renners protesteren, is het meestal echt heel erg bont.

Viktrodriguez 17 augustus 2019 om 17:58

Ik vraag me af in hoeverre dat duffe parcours de schuld van de organisatie is. Sommige gemeentes zijn al jaren etappeplaatsen in deze wedstrijd of keren er regelmatig terug, dat ik vermoed dat er weinig andere opties zijn vanuit financieel oogpunt. De Nederlandse VNG en haar Belgische zusje mogen dus ook een schop onder hun reet krijgen. Voor hun leden kan iedere koers buiten de echt grote wedstrijden de klere krijgen

john 17 augustus 2019 om 17:02

Dus dit was de laatste Ronde van Polen geweest dit jaar

krypton 17 augustus 2019 om 17:26

Ja, want veiligheid is een WorldTour-dingetje en pro-continentale renners kunnen blijkbaar de rambam krijgen… Slaat natuurlijk nergens op om veiligheid te koppelen aan “WorldTour-waardigheid”.

aardappeljager 17 augustus 2019 om 17:31

Dit is een heel serieus argument. Of schrappen van de UCI kalender of niet. Koppelen aan een bepaald niveau koers is je reinste onzin.

Zo wil ik wel beargumenteren dat ze op het hoogste niveau beter zijn en weliswaar harder rijden, maar ook beter moeten kunnen sturen. Dus als het dan gevaarlijk is dan liever met de beste renners die hier het beste mee om zouden moeten kunnen gaan

Panache 17 augustus 2019 om 19:47

WT = startplicht voor WT ploegen.

Jan Blokland 17 augustus 2019 om 17:35

Of het gevaarlijk is weet ik niet. Er zijn wel meer wedstrijden waarvan ik denk dat ze niet ongevaarlijk zijn. Wel vind ik de BinckBank tour worldtour onwaardig zoals het nu is uitgeschreven. Erg saai de eerste 3 etappes en uiteindelijk is er maar één etappe die beslissend is. De laatste morgen in de Ardennen. Dat hadden wat mij betreft wel wat meer mogen zijn ipv vier sprint etappes.

EddyB1958 18 augustus 2019 om 08:13

Geraardsbergen ligt wel niet in de Ardennen.

Jungle Man 17 augustus 2019 om 18:15

Ik zal dit rondje niet missen . Als zo’n sprintersrondje model zou staan voor het hedendaagse wielrennen, zou ik meteen afhaken.

Silverlake 17 augustus 2019 om 18:22

Heb deze week vooral gekeken naar Burgos , Utah en Noorwegen !!
Veel interessanter en spannender.

Brabander 17 augustus 2019 om 18:23

De BinckBank Tour komt er zo wel goed op te staan zeg.

Kosmonaut 17 augustus 2019 om 18:27

Och buiten de veiligheidsargumenten om mag deze koers van mij ook best geschrapt, maak de Artic Race of Norway maar World Tour ipv dit rondje. Het was al vaak niet om aan te gluren maar het parcours van dit jaar slaat echt alles, World Tour onwaardig.

theking 17 augustus 2019 om 18:38

Ik hoor nu allerlei argumenten door elkaar heen waarom wel niet worldtour waardig. Het feit dat er meerdere sprintetappes zijn vind ik een slecht argument. De tour bestaat vaak in de eerste week ook uit sprintetappes (dit jaar voor het eerst in jaren een x niet), de giro was in de eerste week niet aan te gluren met al die saaie sprintetappes. Zijn doe rondes dan ook niet worldtourwaardig?
Nu de veiligheid. Bugno is furieus??? Heeft zelf bijna zijn hele carrière zonder helm gefietst en komt nu aan het einde van de ronde zeuren. Als hij er wat aan moet doen moet hij zijn leden opdragen niet te starten. Dit heeft geen zin. Je kunt de organisatie niets verwijten in mijn ogen. Als de uci het parcours goedkeurt.

VerstandOpNul 17 augustus 2019 om 20:37

Haha, idd.. Had wel een mooie, volle haarbos..

peervaneynthoven 17 augustus 2019 om 20:33

@theking +1 en in tegenstelling tot anderen nog een genuanceerde reactie ook.

Lennimator 17 augustus 2019 om 21:40

The man in the helicopter spreekt…

Matig parcours, volgend jaar dus beter.

Luca Quasi 17 augustus 2019 om 22:10

Weer een paar bakkies koffie te veel op zeker?

Maenhout 17 augustus 2019 om 22:35

Zelfs de ASO, de grootste organisator, maakte een gevaarlijke fout in het parcours van de Tour. In een tijdrit… Lijkt mij minder een probleem van het Hollandse rondje dan van de Europese wegen en straten in het algemeen: vol drempels, rotondes, wegversmallingen en tramrails.

Jacco van Stierop 17 augustus 2019 om 23:08

Weinig overtuigend verhaal van Bugno. De argumenten vele bochten, slecht asfalt en smalle wegen zijn ronduit zwak. De enige valide punten zijn de plaatsing en vorm van de dranghekken en een tekort aan seingevers bij wegobstakels.
Het wordt tijd dat het peloton de hand in eigen boezem gaat steken. Positionering is zo belangrijk geworden dat de vreemdste capriolen worden uitgevoerd door de renners. Bugno zou zo’n discussie kunnen aanzwengelen.
Maar afgezien daarvan is dat Binckbank-rondje natuurlijk een draak van een wedstrijd. De Arctic Race of Norway is al vele malen interessanter.

krypton 18 augustus 2019 om 01:37

Het is zeker een dramatisch saai parcours. Ik snap ook niet hoe ze dat voor elkaar krijgen. In Nederland en België kun je prima rondjes organiseren met selectieve parcoursen met Nederlands Limburg, de Ardennen, de Vlaamse kasseien, de wind in Zeeland etc…

nobrakes 18 augustus 2019 om 07:20

Krijg met dit soort dingen altijd het idee dat als het tragische incident met Lambrecht zich niet had voorgedaan dat niemand hier een probleem van gemaakt had

EddyB1958 18 augustus 2019 om 08:21

In Tireno stak ook iemand de straat over en die werd aangereden door twee Bohra renners. Dus Tireno ook maar schrappen. En deze nacht in Utah stond een seingever te slapen, waardoor de koplopers bijna verkeerd reden. Dus Utah ook maar schrappen. En de donderdag rit rond Houffalize was wel één van de beste koersen dit jaar op TV.

Ligthning 18 augustus 2019 om 09:37

Het gaat niet over “een weinig overtuigend verhaal” van Bugno. Veel wielrenners, volgers, journalisten stellen hetzelfde nu al dagen lang. En als tv-toeschouwer kan je dit enkel maar beamen. Wielrennen is soms gevaarlijk, al gaat het vooral door natuurlijke aspecten van parcours. Maar als je als organisator volledig tekort schiet in veiligheid, moet dit aangeklaagd worden.
Ik vrees alleen dat dit hierbij zal blijven. De UCI zal zeker niets ondernemen, want die spelen onder hetzelfde hoedje als organisatoren. Renners zouden moeten weigeren te starten, maar dat zal niet gebeuren.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.