Bewegingswetenschapper Paul Van den Bosch: “Renner kan veel baat hebben bij looptraining”

donderdag 16 december 2021 om 11:13
Bewegingswetenschapper Paul Van den Bosch: “Renner kan veel baat hebben bij looptraining”

Paul Van den Bosch - foto: Cor Vos (archief)

Wielrenners die hardlopen, het lijkt een trend te worden in het peloton. Volgens bewegingswetenschapper Paul Van den Bosch, die ook trainer is van meerdere wielrenners en veldrijders, is het een logische ontwikkeling. “Je kan niet ontkennen dat de cross daar ook een rol in speelt”, zegt hij in Het Laatste Nieuws.

“Renners zien hoe Wout van Aert en Mathieu van der Poel vol in het rood gaan in het veld en nadien ook top zijn in het voorjaar. Dus gaan ze eens kijken hoe die mannen trainen. Ik ben zeker dat er een aantal daarom met lopen zijn begonnen”, aldus Van den Bosch. “Crossers zijn sowieso completere atleten dan wegrenners.”

Dat hardlopen voor wielrenners een groot voordeel heeft, stelt hij. “In de wetenschappelijke literatuur is duidelijk beschreven dat er een grote transfer is van looptraining naar fietstraining. Daarmee wordt bedoeld dat een renner veel baat kan hebben bij looptraining. Omgekeerd is dat veel minder het geval.”

Meerdere hardloopprestaties van wielrenners vallen op dit jaar. Zo werd Tom Dumoulin tweede tijdens een 10 kilometer, die hij afrondde in 32 minuten en 38 seconden. Adam Yates liep onlangs de marathon van Barcelona binnen de drie uur, terwijl Wout van Aert meer dan regelmatig zijn hardloopschoenen aantrekt. In zijn off-season deed hij mee aan het hardloopevenement Antwerp 10 Miles, en ook Tom Pidcock verbaast zichzelf als hardloper.

Ontspanning
Van den Bosch geeft aan dat niet alleen fysiek er voordelen zijn. “Veel renners ervaren looptraining als ontspanning. Terwijl het toch heel nuttig is. Ze werken aan hun conditie zonder dat ze aan de fiets moeten denken. Daar zit het grote voordeel”, legt hij uit. Toch wijst hij ook op de gevaren. “Lopen is heel goed voor renners die het gewoon zijn om te lopen. Wie het nooit doet en plots twee of drie keer in de week gaat lopen, riskeert heel snel geblesseerd te raken. De kans op overbelasting van botten, pezen, voeten, enkels en knieën is dan zeer groot.”

In Het Laatste Nieuws komt ook Mathieu Heijboer (performancemanager Jumbo-Visma) aan het woord. Naast Van Aert en Dumoulin is ook Primož Roglič iemand die graag een stuk rent. “Bij hem is het meer joggen”, zegt hij. “Maar wij adviseren het enkel aan renners die ervaring hebben met lopen. Het hele jaar door en in de winter uiteraard meer dan tijdens het seizoen. […] Dat is wat Wout zegt: het is fun. Lopen is uitstekende afwisseling. Zo blijf je fris in het hoofd.”

Dit artikel delen:

23 Reacties

Gr.R. 16 december 2021 om 11:25

Vroeger, toen je poep nog met een lange oe schreef, toen mocht dat absoluut niet. Wielrenners (en schaatsers) mochten absoluut niet hardlopen/duurlopen, want dat waren andere spieren en dat was niet complementair.

Toch grappig hoe inzichten veranderen en zelfs omdraaien.

girardengo 16 december 2021 om 12:00

Inderdaad. Die oude ‘inzichten’ heb ik altijd heel raar gevonden. Een wielrenner die probeert te lopen valt om, dat soort onzin. Hoe completer sportman/vrouw, des te beter, al hoef niet overal top in te zijn.

Cochise 16 december 2021 om 13:04

Ik mis hier inderdaad ook wel wat de wetenschappelijke achtergrond van het verhaal. Misschien staat die in het oorspronkelijke artikel wel (al zou me dat verbazen van hln).
Want op het niveau van spieropbouw zijn lopen en fietsen nog steeds weinig complementair – niet enkel qua spiergroepen maar vooral de manier waarop ze gebruikt worden (samentrekking en spierschade). Vandaar blijft het risico op blessures toch net iets groter dan bij een fietstraining (al wordt dat risico nu meer in perspectief geplaatst als je er de algemene lichaamsontwikkeling tegenover plaatst die dan weer heilzaam kan zijn in het licht van blessurepreventie).
Op fysiologisch niveau is er wel meer overeenkomst en nut, dat lijkt me altijd al zo geweest te zijn
Maar waar de grote verandering zit is dat er tegenwoordig veel meer belang wordt gehecht aan de core-training (stabiliteit, coördinatie) en vooral het mentale vlak. Dan zie je dat een looptraining op die beide vlakken een voordeel oplevert. Dat lees je dan wel weer bij Van den bosch: fun, eens iets anders doen dan op een fiets zitten, overtraining of burn-out vermijden.

ivo001 16 december 2021 om 12:09

Vraag maar aan Froome.

FondriestTF3 16 december 2021 om 13:13

Ik heb Paul van den Bosch best hoog zitten hoor, maar hij verliest me in dit geval toch bij deze opmerking: “Daarmee wordt bedoeld dat een renner veel baat kan hebben bij looptraining. Omgekeerd is dat veel minder het geval.”

Dat staat volledig haaks op wat elke triathlon coach vertelt.

Sterker nog, zij raden aan om de duurlopen in aantal minimaal te houden om blessures te voorkomen. Zeg; één keer in de week een 20+ afstand in plaats van 4 of 5 keer. De duurtrainingen op de fiets werken goed voor je totale duurvermogen en zijn niet (of toch minder) belastend voor spieren en gewrichten. Dus ga je er sneller van lopen? Geen idee. Maar ga je er veel baat bij hebben voor je Ironman? Zeker!

Overigens lees ik veel studies over deze onderwerpen dus ik ben benieuwd welke hij bedoelt. Ik ken deze niet.

Limal 16 december 2021 om 15:39

“Meer fietsen om beter te lopen” is inderdaad iets wat vaak gezegd wordt in triathlonmiddens. Maar daarbij gaat het in de eerste plaats natuurlijk om de afsluitende loopproef nà het fietsonderdeel. M.a.w.: zelfs de beste loper zou geen goede tijd lopen als ‘ie volledig tot het gaatje is moeten gaan vanwege een slechte fietsconditie.

Dat verhaal van Michel Butter is zeker interessant, maar ik kan me niet van de indruk ontdoen dat er toch iets fout moet geweest zijn aan de manier waarop hij in het verleden trainde.

Romāns Vainšteins 16 december 2021 om 13:16

BEWEGINGSWETENSCHAPPER PAUL VAN DEN BOSCH: “RENNER KAN VEEL BAAT HEBBEN BIJ DE BUS PAKKEN”

Gaat even goed ook op voor zij die het lopen niet onder de knie hebben.

Mystery Rider 16 december 2021 om 13:38

Mijn enkels al drie keer gebroken, stappen leuk, lopen lukt niet meer, fietsen helemaal geen probleem … Van den Bosch kan oprotten met zijn theorie!

Dikke Man 16 december 2021 om 14:17

Je moet je fietsschoenen ook eerst omwisselen voor handloopschoenen.

Wheely 16 december 2021 om 14:57

Handloopschoenen, waar koop ik die?

Anton van Valouwe 16 december 2021 om 15:27

In een sprotzaak natuurlijk…

Limal 16 december 2021 om 15:28

Fietsschoenen en handloopschoenen kan je natuurlijk zonder probleem tegelijkertijd aanhebben – omwisselen niet nodig!

Wheely 16 december 2021 om 15:39

Ik zie direct een nieuwe sport ontstaan voor de veelzijdige atleet. Uh sprot…

Romāns Vainšteins 16 december 2021 om 16:39

Misschien iets voor MvdP nu hij een tijdje zijn knie ontlasten moet. Die man kan alles.

Michelangelo 16 december 2021 om 16:51

het schijnt dat ook Alaphillipe laatst nieuwe handloopschoenen heeft gekocht. Hij staat erom bekend dat hij regelmatig op zijn handen lopend door het hotel gaat. Misschien verklaart dat ook wel waarom hij ook zo goed kan fietsen.

Kelder is de Man 16 december 2021 om 18:30

Goede handloopschoenen hoeven ook niet duur te zijn. Heb een setje T-Bwin van Detachlon.

Dikke Man 16 december 2021 om 18:51

Ik voel me gepetst.

Michiel 16 december 2021 om 19:03

Maak je niet dik, joh

Limal 16 december 2021 om 19:32

Waar beschuldig je ons van, Dikke Man? Ik kan alvast op de zieltjes van mijn (onbestaande) kinderen zweren dat ík niet op je achterste gepetst heb!

hardloop 16 december 2021 om 18:09

Er zijn veel renners (oud )die loop oa Boogerd loop goed

SpeedyLegs 16 december 2021 om 21:39

Loop naar de maan lijkt nu ineens een goede suggestie!

Blackcanyon 16 december 2021 om 23:16

Het zijn van een completere atleet maakt je niet perse een betere wielrenner. Bekend voorbeeld is Greg Lemond die een winter veel aan biathlon had gedaan, daardoor een veel zwaarder bovenlichaam had gekregen en veel slechter bergop reed omdat hij die kilo’s extra mee bergop moest trappen.
(Later speelde het jachtongeluk met resten van loodhagel in zijn lichaam met loodvergiftiging een rol in zijn carriere)

Headlines

Materiaalzone

Populair