Tom Dumoulin tweede bij hardloopwedstrijd van 10 kilometer in Maastricht

zondag 14 november 2021 om 16:07
Tom Dumoulin tweede bij hardloopwedstrijd van 10 kilometer in Maastricht

foto: Groene Loper Run Maastricht

Tom Dumoulin heeft zondag meegedaan aan een hardloopwedstrijd in Maastricht. De wielrenner van Jumbo-Visma kwam tijdens de Groene Loper Run in zijn geboorteplaats Maastricht in actie op de 10 kilometer en werd tweede.

Dumoulin liep de 10 kilometer in een tijd van 32 minuten en 38 seconden, goed voor een gemiddelde snelheid van 18,3 km/h. Daarmee was de Limburger zeventien seconden langzamer dan de winnaar op die afstand: Wouter Simons.

Steeds vaker zien we wielrenners tijdens de wintermaanden hardlopen. Zo liep Adam Yates vorige week de marathon van Barcelona binnen de drie uur. Dumoulins ploegmaat Wout van Aert deed vorige maand nog mee aan het hardloopevenement Antwerp 10 Miles, en ook Tom Pidcock trekt geregeld zijn hardloopschoenen aan.

foto: Groene Loper Run Maastricht

Dit artikel delen:

43 Reacties

Borsje 14 november 2021 om 16:13

Petje af voor deze prestatie! Knappe tijd.

Aristos 14 november 2021 om 16:22

Bizar snelle tijd. Benieuwd hoe veel hij hier nu voor heeft getraind.

Wheely 14 november 2021 om 16:28

Misschien ook eens met Van Aert het veld induiken, wie houdt ze bij op de loopstroken?

Davide Lappartiente 14 november 2021 om 16:35

Volgens strava zou het eerder 9.8 km geweest zijn, maar dan blijft het nog een knap gemiddelde van 18 km/h.

Arie den Blanken 14 november 2021 om 17:52

Ik zag op Strava Sven Vanthourenhout ook met zo’n gemiddelde een duurloop te hebben gedaan.

Limal 14 november 2021 om 22:44

De GPS-matige afstanden op Strava zijn altijd +/- enkele honderden meters te nemen. Als het een beetje een deftige organisatie was zal het parcours wel door een landmeter zijn nagemeten.

Barry Batsbak 15 november 2021 om 08:58

Het was zo te zien geen wedstrijd onder auspicien van de KNAU. Dus dan is het parcours in elk geval niet gecertificeerd als zuivere 10km. Dat gezegd hebbende; als het om en nabij de 10km is en je bent onder de 33 minuten aan de finish dan loop je wel écht serieus hard. Dan loop je bij de meeste recreatieve hardloopevenementen in Nederland wel in de prijzen.

joa 15 november 2021 om 11:29

Ik heb gisteren bij dit evenement de 5km gelopen. Dat was eigenlijk een 4.5km. Ik heb een PR gelopen in een gemiddelde tijd per kilometer als dat ik dat tempo daadwerkelijk moest rennen hield ik dat nauwelijks 10 minuten vol ben ik bang. Ik zou eerder op zijn strava resultaat afgaan dan op het officiële resultaat van de organisatie. Ik weet natuurlijk niet of de afwijking op de 10k net zo groot is als op de 5k maar ik zou er niet vanuit gaan dat dit een echte 10k was.

tak 14 november 2021 om 16:50

Knappe tijd! Nog een stukje indrukwekkender dan de marathontijd van yates.

Pietspeed 14 november 2021 om 20:09

Kun je totaal niet met elkaar vergelijken. Als niet lopers bij uitstek zijn beide prestaties wel van erg hoog niveau.
Hebben kennelijk net als Pidcock en Van Aert aanleg voor een ‘goeie loop’. Uiteraard speelt een topconditie een belangrijke rol.

tak 14 november 2021 om 20:28

Waarom kan je hardlooptijden niet met elkaar vergelijken? Daar zijn hele studies naar gedaan. De ene kan toch prima van net iets hoger niveau zijn dan de ander?

ParijsTours2004 14 november 2021 om 22:43

Tuurlijk kun je dat vergelijken, Yates liep 50% langzamer dan het wereldrecord, Dumoulin liep 25% langzamer dan het wereldrecord, daar heb je je vergelijking.

re-cycle 14 november 2021 om 16:50

inderdaad snelle tijd, alleen veel lopers achter hem verkeerd gelopen. (te lang afstand afgelegd of juist te kort) blijft een puike prestatie voor iemand die het in 1e instantie zich niet op hardlopen toelegd

Verweggistan 14 november 2021 om 16:57

Froome heeft wel een trend gezet destijds. ;)

Wheely 14 november 2021 om 17:11

Ja je kunt maar beter goed voorbereid zijn.

Pietspeed 14 november 2021 om 20:10

Froomy huppelde omkijkend bergop:-)

kleomantre 14 november 2021 om 20:11

Nou hij volgt gewoon in de voetsporen van allerlei grootheden en machthebbers die gespaard worden bij dingen die ze fout doen. Was gewoon 100% diskwalificatie en een gestolen overwinning.

Lalsacien 14 november 2021 om 22:59

Liep Dumoulin ook met zijn fiets schoenen aan???

Derierre de la course 14 november 2021 om 23:29

Sowieso een knappe tijd op SPD-SL

Mystieke_Monnik 14 november 2021 om 17:07

Uitstekende voorbereiding voor de Giro!

girardengo 14 november 2021 om 17:08

Talent aanwezig dus.

Olly 14 november 2021 om 17:10

32 minuten en een beetje voor een amateur loper is gewoon heel goed WoW.

popo 14 november 2021 om 17:13

Jezus wat een tijd. Dit is een opmaat voor een mooi wielerseizoen!!

Wheely 14 november 2021 om 17:18

Past goed op zijn palmares, 2e Tour, 2e OS, 2e Groene Loper.

xistnc 14 november 2021 om 18:50

In before nickname ‘geengeelgeengoudgeengroeneloper’…

jooprioolpijp 14 november 2021 om 17:34

en het plezier straalt er van af! Lijkt me een goed teken.

Westfalen 14 november 2021 om 17:45

Tom Dumoulin kan zo als atleet aan de slag. Nog wat meer trainen en hij loopt onder de 30 minuten.

Arie den Blanken 14 november 2021 om 17:54

Misschien ook gewoon doen. Is hij van al dat gedoe als ploegdiscipline verlost.

Mwielerfan 15 november 2021 om 09:23

Hij wil juist niet alleen kopman zijn, bij hardlopen ben je dat altijd

Franco Ballerini 14 november 2021 om 17:54

WF lid Dikke Vrouw staat ook enthousiast te applaudisseren zie ik…

Wheely 14 november 2021 om 18:06

Hihi, nou valt nog best mee.

Carlo12 14 november 2021 om 17:56

Fantastisch, effe tussendoor een 10 km in 32 minuten lopen en morgen weer op de fiets

roeleur 14 november 2021 om 18:43

Zie hier ook nog mogelijkheden voor Froome. Die liep destijds behoorlijk hard de Ventoux op.

peterwinnen 14 november 2021 om 18:51

Dat haal ik op de fiets nog niet.

the student 14 november 2021 om 20:26

Peter winnen moet daar nochtans toch geen problemen mee hebben.

wimvl 14 november 2021 om 20:18

Voor sommige is een tweede plaats in een amateur wedstrijd een mooie prestatie. Diezelfde mensen vinden dan ook weer als als een prof een amateur wedstrijd niet wint ondermaats. Maar die mensen hebben dan ook altijd kritiek op bepaalde renners. Laat het duidelijk zijn dat het voor mij een schitterende prestatie is van Tom.

Derierre de la course 14 november 2021 om 23:32

Laten we wel wezen, Tom is geen hardloopprof.

Blackcanyon 14 november 2021 om 21:50

De wielrenner Dumoulin was zijn wiel even kwijt en daardoor alleen renner.

Nu nog wat oefenen met van de fiets afspringen en in een draf en vervolgens weer erop. En dan … paar wedstrijdjes UCI-punten pakken en op naar t WK-veldrijden.
En dat blijkt dan vervolgens weer de opmaat naar een weergaloos wegseizoen waar hij alles en iedereen op minuten gaat rijden op Wout en Mathieu na die nog net binnen de minuut blijven. Dumoulin die zich geinspireerd door Wout opnieuw uitvindt en een nog betere renner wordt.

JPS 14 november 2021 om 22:49

Knap! Ook goed te zien dat er in Limburg geen publiek aanwezig is…..

Derierre de la course 14 november 2021 om 23:34

Tom wel netjes op anderhalve meter, dat verklaart misschien ook die 17 seconden?

JPS 14 november 2021 om 23:51

Ja, die Tom is goed bezig, alleen op het podium was hij het weer ff vergeten… het is ook lastig allemaal.

FondriestTF3 15 november 2021 om 09:32

Haklanding. Matig. Voor een tijdrijder zou je verwachten dat hij technisch ook beter voorbereid aan de start zou staan.

De tijd is dan wel weer erg goed maar dat is scorebordjournalistiek.

Olly 15 november 2021 om 09:53

Als ik zo de foto bekijk, dan zijn de benen ook niet gesoigneerd :-)

Headlines

Materiaalzone

Populair