Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru
zondag 1 november 2020 om 13:55 Volg in Google

Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru

De etappe van zaterdag naar de Alto de la Farrapona was al loodzwaar, maar de rit van vandaag spreekt misschien nog wel meer tot de verbeelding. De renners finishen na een korte etappe op de top van de Alto de l’Angliru, de meest gevreesde berg in Spanje. De klassementsrenners moeten opnieuw met de billen bloot. Bespreek hier de koers!

Kort, maar bijzonder krachtig. Zo kunnen we de allereerste etappe van een grote ronde in november wel omschrijven. 109 kilometer met twee beklimmingen van derde categorie, twee keer eerste categorie en als toetje een van de zwaarste beklimmingen van Europa, de mythische Alto de l’Angliru.

De overige hellingen mogen we overigens ook niet onbesproken laten. Na zo’n 25 kilometer fietsen doemt de Alto del Padrún op, die na een afdaling vrijwel direct wordt gevolgd door de Alto de San Emiliano. Deze twee klimmetjes van derde categorie vormen de opmaat naar de Alto de la Mozqueta (6,6 km aan 8,4%), de Alto del Cordal (5,4 km aan 9,3%) en de adembenemende slotklim.

Over de slotklim: de renners stijgen over een afstand van 12,5 kilometer van 340 naar 1575 meter. Tijdens het eerste gedeelte gaat het met stijgingspercentages van maximaal 11,2% procent al behoorlijk omhoog. In de laatste zes kilometer wordt het buitengewoon zwaar. Het zwaarste stuk bij Cueña las Cabres loopt op tot liefst 23,5%.

De renners vertrekken pas om 14.08 uur vanuit Pola de Laviana, de finish wordt verwacht tussen 17.05 en 17.26 uur. De twaalfde etappe van de Vuelta is vanaf de start live te volgen via Sporza op EénEurosport 1 en Eurosport.nl. De NOS zendt ’s middags schaatsen uit en schakelt daarna mogelijk naar de Vuelta. De koers in ieder geval te volgen via NOS.nl.

Links
Vuelta 2020: Voorbeschouwing etappe 12

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
274 Reacties
01-11-2020 16:40
Gesink dus eerst. Wat verwachten ze dan van Hofstede?
    01-11-2020 16:40
    En ook Vingegaard krijgt nog een beurt voor Hofstede lijkt het.
01-11-2020 16:40
Een Jumbo weg
01-11-2020 16:40
Ah, hofstede er af
01-11-2020 16:41
Is Hofstede nu gewoon gelost? Hij had even op kop gekund.
01-11-2020 16:41
Gaat Hofstede bidonnen halen? :)
01-11-2020 16:42
Froome gaat drinken halen?!
    01-11-2020 16:43
    En die wagen zat ver achter de groep, terwijl 1km ervoor allerlei verzorgers aan de kant stonden.
01-11-2020 16:42
Hofstede en froom bidonnen?!
01-11-2020 16:42
Hofstede minder sterk dan gisteren.

Gesink rijdt Froome eraf.
    01-11-2020 16:48
    Minder sterk? Je raakt te verwend
01-11-2020 16:43
De vueltaheli :)
    01-11-2020 16:44
    https://mobile.twitter.com/helicopterolv
01-11-2020 16:43
Ik denk dat dat ze geen bidonnen meer mochten halen.

Poels zit al op zijn limiet zo te zien.
    01-11-2020 16:44
    Als het op 12km mocht, dan vast ook op 10,3km.
01-11-2020 16:44
Poels bijt.
01-11-2020 16:44
Vingegaard toch wel aan het ontbolsteren als meesterknecht hier
01-11-2020 16:45
Soler bekoopt die aanval van gisteren. Wat hij gisteren gewonnen heeft, betaald ie vandaag driedubbel terug.
    01-11-2020 16:49
    Jose is het met je eens..
01-11-2020 16:46
Koeien
01-11-2020 16:46
kuss niet voor Roglic
01-11-2020 16:46
Zijn we klaar voor de lancering?
01-11-2020 16:47
De 'Jumbobots' ;)
01-11-2020 16:47
Wordt het nou net zo saai als gisteren?
    01-11-2020 16:50
    Op de Angliru? Lijkt me sterk
01-11-2020 16:48
Gesink legt het hele peloton op de pijnbank.
01-11-2020 16:48
Beetje weinig licht in dat gebouwtje
01-11-2020 16:50
Willem nog steeds
01-11-2020 16:50
Daniel Martin met het kleinste verzetje. Kan handig zijn.
01-11-2020 16:51
Bennett zakt weg
01-11-2020 16:51
Bennett achterin
01-11-2020 16:51
Gesink werk gedaan

Om te reageren moet je ingelogd zijn.