Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru
zondag 1 november 2020 om 13:55 Volg in Google

Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru

De etappe van zaterdag naar de Alto de la Farrapona was al loodzwaar, maar de rit van vandaag spreekt misschien nog wel meer tot de verbeelding. De renners finishen na een korte etappe op de top van de Alto de l’Angliru, de meest gevreesde berg in Spanje. De klassementsrenners moeten opnieuw met de billen bloot. Bespreek hier de koers!

Kort, maar bijzonder krachtig. Zo kunnen we de allereerste etappe van een grote ronde in november wel omschrijven. 109 kilometer met twee beklimmingen van derde categorie, twee keer eerste categorie en als toetje een van de zwaarste beklimmingen van Europa, de mythische Alto de l’Angliru.

De overige hellingen mogen we overigens ook niet onbesproken laten. Na zo’n 25 kilometer fietsen doemt de Alto del Padrún op, die na een afdaling vrijwel direct wordt gevolgd door de Alto de San Emiliano. Deze twee klimmetjes van derde categorie vormen de opmaat naar de Alto de la Mozqueta (6,6 km aan 8,4%), de Alto del Cordal (5,4 km aan 9,3%) en de adembenemende slotklim.

Over de slotklim: de renners stijgen over een afstand van 12,5 kilometer van 340 naar 1575 meter. Tijdens het eerste gedeelte gaat het met stijgingspercentages van maximaal 11,2% procent al behoorlijk omhoog. In de laatste zes kilometer wordt het buitengewoon zwaar. Het zwaarste stuk bij Cueña las Cabres loopt op tot liefst 23,5%.

De renners vertrekken pas om 14.08 uur vanuit Pola de Laviana, de finish wordt verwacht tussen 17.05 en 17.26 uur. De twaalfde etappe van de Vuelta is vanaf de start live te volgen via Sporza op EénEurosport 1 en Eurosport.nl. De NOS zendt ’s middags schaatsen uit en schakelt daarna mogelijk naar de Vuelta. De koers in ieder geval te volgen via NOS.nl.

Links
Vuelta 2020: Voorbeschouwing etappe 12

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
274 Reacties
01-11-2020 15:39
Arensman kan net De La Cruz volgen. Hij is pas sinds juli bij Sunweb.

edit: maar nu neemt hij zelfs over.
    01-11-2020 15:42
    Won vandaag twee jaar geleden de koppenbergcross.
01-11-2020 15:41
Amador een mindere dag
    01-11-2020 15:46
    Gisteren was Amador ook niet goed. Carapaz was al vroeg alleen.
01-11-2020 15:45
Heerlijk dat Movistar, zij rijden er tenminste voor.
    01-11-2020 15:47
    Yep. Laten zelfs hun voorgeschoven post afzakken.
    01-11-2020 15:56
    Wat maakt dit precies zo heerlijk? Ik vind het vertrouwen in eigen kunnen mooi, maar op zich kijken we nu toch gewoon naar een ploeg die aanvallend controleert op kop van het peloton. Hetzelfde wordt op heel veel andere momenten verschrikkelijk genoemd.
01-11-2020 15:48
Val. Formolo
    01-11-2020 15:51
    Val verde...
01-11-2020 15:51
Val Amador
    01-11-2020 15:52
    Morgenstern zag het al.
01-11-2020 15:51
Ook een Ineos onderuit
01-11-2020 15:51
Zoveel zin in deze finale.
01-11-2020 15:51
Amador ook gevallen in de afdaling. Waarschijnlijk iets te gretig in zijn poging terug te keren.
01-11-2020 15:52
Movistar wil in de afdaling het verschil maken.
01-11-2020 15:53
Straks heeft Movistar ze al bij de voet van de Cordal te pakken.
01-11-2020 15:53
Kopgroep ook uitelkaar in de afdaling
01-11-2020 15:53
Arensman is het grootste Nederlandse klimtalent toch?
    01-11-2020 15:57
    Yep.
    01-11-2020 16:00
    Klopt!

    Vlak voor de Vuelta stond hier een interview met hem, maar een wat ouder interview vond ik zelf meer inzicht geven: https://www.wielerflits.nl/nieuws/rondetalent-thymen-arensman-maakt-profdebuut-laat-mij-nog-maar-even-in-de-luwte/
01-11-2020 15:53
Koffiedik heeft er ook zin in.
01-11-2020 15:55
3 van UAE worden door de stoomtrein van Movistar ingehaald
    01-11-2020 15:56
    Met Arensman in het spoor.
01-11-2020 15:55
Wat was UAE daar opeens aan het doen vooraan het peloton? Of waren dat allemaal mannen die terugvielen uit de kopgroep?
    01-11-2020 15:56
    De La Cruz, Formolo, nog een UAE en Arensman die terugvielen.
    01-11-2020 15:58
    Au. Het is nog niet hun Vuelta.
01-11-2020 15:57
Wout heeft zich achter TJV genesteld.
    01-11-2020 16:08
    Hij is helemaal alleen
01-11-2020 16:09
Ik zal er wel niet snugger genoeg voor zijn, maar gezien de collectieve kracht van TJV snap ik minder dan niets van de Movistar tactiek tot nu
    01-11-2020 16:14
    Niemand begrijpt echt de Movistar tactieken..
    01-11-2020 16:18
    Net als tegen sky destijds kan het verschil maken of je met hard naar de eindklim toe raggen misschien als wat meer knechten sloopt en er een meer open eindspel van maken kan. Doe je dat niet dan zorgt dat sterkste team er voor dat de hele ploeg er uitgerust aan beginnen kan. Je zou er kortom voor kunnen zorgen dat de kopman eerder zelf aan de bak moet aldaar.
    01-11-2020 16:36
    Haha, whatever gast..
01-11-2020 16:10
Ging Gesink daar?
    01-11-2020 16:11
    Nee.
    01-11-2020 16:13
    Gesink is aan het afzien. Heeft het lastig.
    01-11-2020 16:19
    Veel renners zijn in het peloton aan het afzien. Peloton wordt kleiner en kleiner. Al voor de Angliru
01-11-2020 16:16
Er zijn een paar toppers die nog nooit de Angliru zijn opgereden: Roglic, Vlasov, Kuss? Ben benieuwd hoe ze het gaat bevallen.
Al strijden ze natuurlijk om plek 2 achter Wout
01-11-2020 16:16
Zit poels er nog bij? zag hem net niet
    01-11-2020 16:18
    Waar is Wout? Edit. nog in de groep Roglic gelukkig.
    01-11-2020 16:19
    Zit er nog bij ja
01-11-2020 16:19
Kuss is natuurlijk het prototype renner voor deze klim, zou hij mogen?
    01-11-2020 16:21
    Als Roglic de boel daarachter onder controle heeft, mag hij vast in de laatste kilometers wegspringen
01-11-2020 16:21
INEOS op kop peloton
01-11-2020 16:23
Koers!
01-11-2020 16:23
Poels op een gaatje
01-11-2020 16:23
Koers!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.