Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru
zondag 1 november 2020 om 13:55 Volg in Google

Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru

De etappe van zaterdag naar de Alto de la Farrapona was al loodzwaar, maar de rit van vandaag spreekt misschien nog wel meer tot de verbeelding. De renners finishen na een korte etappe op de top van de Alto de l’Angliru, de meest gevreesde berg in Spanje. De klassementsrenners moeten opnieuw met de billen bloot. Bespreek hier de koers!

Kort, maar bijzonder krachtig. Zo kunnen we de allereerste etappe van een grote ronde in november wel omschrijven. 109 kilometer met twee beklimmingen van derde categorie, twee keer eerste categorie en als toetje een van de zwaarste beklimmingen van Europa, de mythische Alto de l’Angliru.

De overige hellingen mogen we overigens ook niet onbesproken laten. Na zo’n 25 kilometer fietsen doemt de Alto del Padrún op, die na een afdaling vrijwel direct wordt gevolgd door de Alto de San Emiliano. Deze twee klimmetjes van derde categorie vormen de opmaat naar de Alto de la Mozqueta (6,6 km aan 8,4%), de Alto del Cordal (5,4 km aan 9,3%) en de adembenemende slotklim.

Over de slotklim: de renners stijgen over een afstand van 12,5 kilometer van 340 naar 1575 meter. Tijdens het eerste gedeelte gaat het met stijgingspercentages van maximaal 11,2% procent al behoorlijk omhoog. In de laatste zes kilometer wordt het buitengewoon zwaar. Het zwaarste stuk bij Cueña las Cabres loopt op tot liefst 23,5%.

De renners vertrekken pas om 14.08 uur vanuit Pola de Laviana, de finish wordt verwacht tussen 17.05 en 17.26 uur. De twaalfde etappe van de Vuelta is vanaf de start live te volgen via Sporza op EénEurosport 1 en Eurosport.nl. De NOS zendt ’s middags schaatsen uit en schakelt daarna mogelijk naar de Vuelta. De koers in ieder geval te volgen via NOS.nl.

Links
Vuelta 2020: Voorbeschouwing etappe 12

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
274 Reacties
1 2 3 9
01-11-2020 14:00
Veel plezier liefhebbers!
01-11-2020 14:00
ES al live.
01-11-2020 14:00
Astana, Ineos, Movistar en EF zullen belang hebben bij een harde koers! Dit gaat wat worden!
    01-11-2020 14:06
    Ik denk juist dat Ineos geen harde wedstrijd wil als gisteren een indicatie was.
01-11-2020 14:00
Veel plezier iedereen!
    01-11-2020 14:03
    Jij ook, joviale en jolijke wielerfan
    01-11-2020 14:58
    Jolijke of olijke?
01-11-2020 14:01
Benieuwd of we vandaag koers voor de slotklim gaan krijgen. Als mijn nachtlange gebeden zijn verhoord wel!
    01-11-2020 14:32
    Uiteraard. Gister ging ik bewust niet kijken, wetende dat vandaag de Angliru is en morgen een rustdag. Er gaat dus oorlog komen.
01-11-2020 14:12
Jammer dat het goed weer is daar
01-11-2020 14:13
Hup Froome !
01-11-2020 14:14
Gelukkig geen regen, anders veelste gevaarlijk die afdalingen
    01-11-2020 14:55
    Vooral de laatste klim is lastig met regen #voetjes aan de grond...
01-11-2020 14:25
Mooie naam voor een goeie daler: Van den Berg.
01-11-2020 14:26
Groepje met Ineos en Movistar-renners weg.
    01-11-2020 14:42
    Fake news.
01-11-2020 14:27
Heerlijk middagje luisteren naar Karsten Kroon, die kerel kan echt op relaxte en leuke manier vertellen en uitleggen.
    01-11-2020 14:38
    Maar wel liever met Vanbelleghem .
    01-11-2020 15:12
    Nee, liever zonder. Gewoon lekker Kroon met die Kleikers.
01-11-2020 14:42
Gesink mindere klimmersbenen en daarom al achter martens? Dan hofstede en vingegaard pas later?
    01-11-2020 14:45
    Mogelijk. Zat al wel te puffen. Of koerskapitein.
01-11-2020 14:47
De rit van 10k vandaag... nog meer mensen met een ticket? ;-)
01-11-2020 14:59
Volgens mij kun je als renner beter negatief blijven #dekrachtvanpositiefdenken
01-11-2020 14:59
Opvallend dat vandaag Sunweb niet mee is.

G. Martin wel heel sterk deze Vuelta, mooi om te zien.
    01-11-2020 15:03
    Die heeft dit jaar een grote stap gezet
01-11-2020 15:14
Jose is een beetje hyper.
01-11-2020 15:14
Als je Wurf en Erviti meestuurt in de kopgroep dan ga je toch voor de Angliru aanvallen?

Op de Alto de la Mozqueta al? Dan kunnen Wurf en Erviti over de top in het dal nog een stukje op kop.
    01-11-2020 15:21
    Om dan na dat dal als kopman bijna dertig kilometer solo te moeten? Volgens mij is de aanwezigheid van Wurf en Erviti in de kopgroep minder spannend dan je denkt.
    01-11-2020 15:25
    Neem aan dat de kpmannen dan nog omringt zijn door hun beste helpers - Movistar sowieso met meerdere renners - maar dan heb je iig nog wat aan Wurf en Erviti.
01-11-2020 15:18
Hebben de Sporza commentatoren andere beelden of zitten ze gewoon niet op te letten?
    01-11-2020 15:25
    Die zitten driftig naar Remco Evenepoel te zoeken!
01-11-2020 15:31
De Movies weer voor plaats 5 van Mas.
01-11-2020 15:31
Achtervolgende groep nu met De La Cruz en Chaves, Movistar rijdt in peloton. Dit wordt weer een bikkelharde koers.

Edit: Chaves weer een slechte dag, Arensman wel mee!
01-11-2020 15:31
Daar gaan we @s.morgenstern
    01-11-2020 15:38
    Ah, je bedoelde zoiets als dit met aanvallen. Ik dacht dat je een spannend scenario in je hoofd had.
    01-11-2020 15:43
    Ok, fair enough - de druk opvoeren. Maar eerlijk, deze versnelling hadden Erviti en Wulf moeilijk overleefd
    01-11-2020 15:44
    en Erviti wacht meteen boven op de top.
01-11-2020 15:31
Mooi overal koers. Movies maken er weer spectacollo van.
01-11-2020 15:34
Mooi bergje
01-11-2020 15:34
Sowieso Asturias mooi
01-11-2020 15:38
Lijkt net of Kelderman weer gelost wordt....maar Arendsman blijft er mooi bij.
1 2 3 9

Om te reageren moet je ingelogd zijn.