Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru
zondag 1 november 2020 om 13:55 Volg in Google

Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru

De etappe van zaterdag naar de Alto de la Farrapona was al loodzwaar, maar de rit van vandaag spreekt misschien nog wel meer tot de verbeelding. De renners finishen na een korte etappe op de top van de Alto de l’Angliru, de meest gevreesde berg in Spanje. De klassementsrenners moeten opnieuw met de billen bloot. Bespreek hier de koers!

Kort, maar bijzonder krachtig. Zo kunnen we de allereerste etappe van een grote ronde in november wel omschrijven. 109 kilometer met twee beklimmingen van derde categorie, twee keer eerste categorie en als toetje een van de zwaarste beklimmingen van Europa, de mythische Alto de l’Angliru.

De overige hellingen mogen we overigens ook niet onbesproken laten. Na zo’n 25 kilometer fietsen doemt de Alto del Padrún op, die na een afdaling vrijwel direct wordt gevolgd door de Alto de San Emiliano. Deze twee klimmetjes van derde categorie vormen de opmaat naar de Alto de la Mozqueta (6,6 km aan 8,4%), de Alto del Cordal (5,4 km aan 9,3%) en de adembenemende slotklim.

Over de slotklim: de renners stijgen over een afstand van 12,5 kilometer van 340 naar 1575 meter. Tijdens het eerste gedeelte gaat het met stijgingspercentages van maximaal 11,2% procent al behoorlijk omhoog. In de laatste zes kilometer wordt het buitengewoon zwaar. Het zwaarste stuk bij Cueña las Cabres loopt op tot liefst 23,5%.

De renners vertrekken pas om 14.08 uur vanuit Pola de Laviana, de finish wordt verwacht tussen 17.05 en 17.26 uur. De twaalfde etappe van de Vuelta is vanaf de start live te volgen via Sporza op EénEurosport 1 en Eurosport.nl. De NOS zendt ’s middags schaatsen uit en schakelt daarna mogelijk naar de Vuelta. De koers in ieder geval te volgen via NOS.nl.

Links
Vuelta 2020: Voorbeschouwing etappe 12

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
274 Reacties
01-11-2020 16:23
Ik ben benieuwd of Froome vandaag goed is op de Angliru.
01-11-2020 16:23
Poels zit al ver.
01-11-2020 16:23
Froome, rijdt al twee week als een dweil. De Dennis van de Vuelta.
    01-11-2020 16:26
    Froome reed op de Zoncolan ook een keer goed na een magere giro tot dan toe.
01-11-2020 16:24
Sterk van Froome, lijkt er eindelijk doorheen te komen.
01-11-2020 16:24
nou Froome toch..rijdt ze allemaal uit het wiel
01-11-2020 16:24
Gesink is nog niet kapot hoor
    01-11-2020 16:25
    Valt me nog mee. Dacht eerder te zien dat hij het lastig had. Gisteren was hij er ook vroeg af.
    01-11-2020 16:26
    Gisteren neutraliseerde Gesink vanuit een groep van een man of twintig een aanval van de nummer 8 en 10 uit het klassement.
01-11-2020 16:25
Respect voor Froome!
01-11-2020 16:25
Hofstede nog voor Poels..
01-11-2020 16:25
Mooi om Froome weer zo vooraan te zien koersen!
01-11-2020 16:26
Gesink en Froome. Vergane glorie neemt peloton op sleeptouw haha
01-11-2020 16:26
Gesink gaat!
01-11-2020 16:26
Gesink klimt beter dan in de tour.
    01-11-2020 16:27
    Heeft een andere rol (vierde in plaats van tweede man om te werken), in een minder peloton.
01-11-2020 16:27
Gesink valt aan voor de positionering
01-11-2020 16:27
ja dat was Gesink, niet Kuss
01-11-2020 16:27
Mooie tactiek van de Movies inderdaad weer. Toch happy met hun initiatief.
01-11-2020 16:29
En toch vind ik het prima die etappes van 100 km...zou er toch graag meer van zien in een grote ronde.
Een goede mix uiteraard
01-11-2020 16:34
Jumbo-Visma weer sterk vandaag. Met 5 of 6 man in de 1e groep.
01-11-2020 16:34
Haardje aan. Wijntje erbij. Vrouw maakt lekker hapje. Hondje erbij en mooie plaatjes en koers. Wat wil een mens nog meer...
01-11-2020 16:35
Daar gaan we!
01-11-2020 16:35
Zat Poels net echt op een gaatje of gewoon achterin de groep. Poels zit soms liever wat verder achterin lijkt het.
    01-11-2020 16:38
    Denk dat er renners voor hem moesten lossen. Hij zat wel even op een gaatje, maar niet omdat ie niet meekon leek me.
01-11-2020 16:35
Jumbo naar de kop!
01-11-2020 16:37
Jumbos versnellen
01-11-2020 16:37
Jongens, kap er gewoon mee (voor het kopgroepje)..
01-11-2020 16:38
Net als gisteren die drie CCC's achterin.
01-11-2020 16:38
Gesink schakelprobleem?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.