Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru
zondag 1 november 2020 om 13:55 Volg in Google

Vuelta 2020: Volg hier de bergetappe naar de Alto de l’Angliru

De etappe van zaterdag naar de Alto de la Farrapona was al loodzwaar, maar de rit van vandaag spreekt misschien nog wel meer tot de verbeelding. De renners finishen na een korte etappe op de top van de Alto de l’Angliru, de meest gevreesde berg in Spanje. De klassementsrenners moeten opnieuw met de billen bloot. Bespreek hier de koers!

Kort, maar bijzonder krachtig. Zo kunnen we de allereerste etappe van een grote ronde in november wel omschrijven. 109 kilometer met twee beklimmingen van derde categorie, twee keer eerste categorie en als toetje een van de zwaarste beklimmingen van Europa, de mythische Alto de l’Angliru.

De overige hellingen mogen we overigens ook niet onbesproken laten. Na zo’n 25 kilometer fietsen doemt de Alto del Padrún op, die na een afdaling vrijwel direct wordt gevolgd door de Alto de San Emiliano. Deze twee klimmetjes van derde categorie vormen de opmaat naar de Alto de la Mozqueta (6,6 km aan 8,4%), de Alto del Cordal (5,4 km aan 9,3%) en de adembenemende slotklim.

Over de slotklim: de renners stijgen over een afstand van 12,5 kilometer van 340 naar 1575 meter. Tijdens het eerste gedeelte gaat het met stijgingspercentages van maximaal 11,2% procent al behoorlijk omhoog. In de laatste zes kilometer wordt het buitengewoon zwaar. Het zwaarste stuk bij Cueña las Cabres loopt op tot liefst 23,5%.

De renners vertrekken pas om 14.08 uur vanuit Pola de Laviana, de finish wordt verwacht tussen 17.05 en 17.26 uur. De twaalfde etappe van de Vuelta is vanaf de start live te volgen via Sporza op EénEurosport 1 en Eurosport.nl. De NOS zendt ’s middags schaatsen uit en schakelt daarna mogelijk naar de Vuelta. De koers in ieder geval te volgen via NOS.nl.

Links
Vuelta 2020: Voorbeschouwing etappe 12

Website organisatie
Deelnemerslijst
Parcours

Liveticker (organisatie)
Liveticker (Twitter organisatie)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
274 Reacties
01-11-2020 16:58
Die Vingegaard is gewoon een potentiele groterondewinnaar lol
01-11-2020 16:58
Ja, eerlijk is eerlijk: het is weer het treintjes gedoe waar andere ploegen voor werden gehaat. Ze doen nu precies hetzelfde. Al valt het in deze GT nog mee, natuurlijk. Het blijft alleen jammer dat man tegen man gevechten uitblijven door dit soort rijden.
    01-11-2020 16:59
    Het is nog meer dan 4 km dat is ver op de angliru
    01-11-2020 17:00
    Ja, dat is zeker zo. Toch zou je verwachten dat iemand iets probeert. Het is echter ook tegen beter weten in. De meeste mannen kunnen niks doen met dit tempo.
01-11-2020 16:59
Kom op Poels!
01-11-2020 16:59
Vingegaard en Kuss strijden om titel "makkelijkste gezicht".
01-11-2020 16:59
Toch een goed wondermiddel dat ze bij Jumbo hebben gevonden. Absoluut ongeloofwaardig!
    01-11-2020 17:01
    Mwa, Dennis in de Giro was opmerkelijker na die waardeloze eerste twee weken
    01-11-2020 17:02
    Jumbo-Gewiss-ma
    01-11-2020 17:03
    Dennis is een steengoed renner. Wie is vindegard? Rijdt iedereen naar huis.
01-11-2020 16:59
Poels jojo
01-11-2020 17:00
Boring-Visma is weer op dreef...
01-11-2020 17:01
Wat Vingegaard hier laat zien is veel indrukwekkende dan Rohan Dennis op de Stelvio lol.
01-11-2020 17:01
Als kuss versnelt gaan Carapaz eraf!
01-11-2020 17:01
Als je dit boring vindt, schakel dan lekker weg toch.
01-11-2020 17:02
Beetje druk, en poels bezwijkt
01-11-2020 17:02
Hopelijk verliest Roglic weer in het laatste weekend.
    01-11-2020 17:03
    Waarom hoop je erop?
    01-11-2020 17:04
    Omdat Jumbo de koers kapot controleert. Als blijkt dat die tactiek niet werkt dan hoop ik dat ze komend jaar uit een ander vaatje gaan tappen.
01-11-2020 17:02
Mas gaat er af zo
01-11-2020 17:02
Mas heeft het lastig...
    01-11-2020 17:05
    We zien het, hihi.
01-11-2020 17:04
Toch Mas met de aanval!
01-11-2020 17:04
Hahaha Mas wat een baas
01-11-2020 17:04
Aii mas
01-11-2020 17:04
Mas heeft mas in de benen. Heerlijk, Enric. Heerink
01-11-2020 17:04
Was dit het bochtje van Poels?
01-11-2020 17:04
iemand noemde dit saai....hoe kan je het daar nou niet mee eens zijn?
er gebeurt werkelijk waar niets..weer gezellig samen naar boven
01-11-2020 17:04
Als Kuss erheen springt, testen ze Carapaz even.
01-11-2020 17:05
Laat Kuss voor etappe gaan.
01-11-2020 17:05
Carapaz in de problemos!
01-11-2020 17:06
Kuss lijkt beter dan Roglic.
01-11-2020 17:06
Kuss ook veel te goed eigenlijk weer...
    01-11-2020 17:07
    Heerlijk he?!

Om te reageren moet je ingelogd zijn.