Volg hier de MTB cross-country-wedstrijden in Albstadt 2021
zondag 9 mei 2021 om 14:25

Volg hier de MTB cross-country-wedstrijden in Albstadt 2021

Dit weekend staat de eerste grote afspraak van het jaar op de mountainbike op het programma: de Wereldbeker van Albstadt. De eerste van de twee wedstrijden van het seizoen waar Mathieu van der Poel zich kan meten met de wereldtop. Vandaag is het tijd voor de cross-country-wedstrijden. Volg het hier op WielerFlits!

Afgelopen vrijdag streden de beste mountainbikers al tegen elkaar in de Shorttrack-wedstrijden. De zeges gingen naar wereldkampioene Pauline Ferrand-Prévot en Mathieu van der Poel. Vandaag gaat het helemaal om de knikkers (en punten) in de cross-country-wedstrijden in Albstadt, In het uiterste zuiden van het Zwarte Woud.

Van der Poel kijkt ook uit naar de eerste grote krachtmeting op de MTB. “Ik kan nog niet zeggen of ik op hetzelfde niveau als mijn tegenstanders zit. Echte vorm komt toch altijd pas door wedstrijden te rijden. Ik hoop gewoon veel punten te pakken voor de Olympische Spelen, zodat ik een goede startpositie daar verwerf.”

Wat kan Milan Vader in Albstadt? – foto: Orange Pictures

En over het parcours: “Het is een mooie wedstrijd. Misschien niet mijn favoriete, wat dat betreft past Nové Mesto mij iets beter.” Heel technisch is het onderweg niet. Albstadt staat bekend als een klimparcours met twee lange beklimmingen. Van der Poel moet het onder meer opnemen tegen Tom Pidcock en mountainbikelegende Nino Schurter.

Bij de vrouwen is het uitkijken naar de eerder genoemde Ferrand-Prévot, Jolanda Neff, Kate Courtney, de Nederlandse kandidates Anne Tauber en Anne Terpstra en de Belgische Githa Michiels. De vrouwen beginnen er aan om 11.00 uur, de mannen zijn om 14.35 aan de beurt. De wedstrijden zijn te volgen via RedBull TV en Ziggo Sport Docu.

Links
Website UCI
Deelnemerslijsten

Interview met Gerben de Knegt in aanloop naar Albstadt
Interview met Milan Vader in aanloop naar Albstadt

Livestream (RedBull TV)
Live timing

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
84 Reacties
09-05-2021 15:01
Of MvdP is heel slim aan het indelen, of hij zit er doorheen.
    09-05-2021 15:02
    Het lijkt het laatste te zijn. De hitte en de steile klimmen...
    09-05-2021 15:03
    In één rondje van de leiding met een kloofje terugvallen naar plaats 14 met 20 seconden achterstand is alleszins niet het meest tactische manoeuvre.
    09-05-2021 15:14
    heel vreemd.. eerst vol op vooraan gaan rijden om vervolgens er volledig afgereden te zijn.
09-05-2021 15:02
Haha Pidcock tuurlijk...
09-05-2021 15:02
heeft ie zijn e-bike meegenomen ofzo?
09-05-2021 15:03
Wordt het weer zo'n dag voor Van Der Poel? En wat betekent dat voor de puntjes voor de Spelen?
    09-05-2021 15:05
    Nederland heeft nu nog één plekje en in principe hebben zowel MvdPel en Vader zich geplaatst. Dus dan is het aan de aanwijscommissie.

    Dat Vader en MvdP vandaag minder gunstig presteren is in ieder geval niet gunstig voor de twee plekjes.
    09-05-2021 15:06
    Als ze vandaag weinig scoren, kunnen ze dan in de volgende race nog het 2de plekje scoren?
09-05-2021 15:06
zo vdp wel heel veel slechter na die 1e 2 rondes zeg
hoe kan dat toch
    09-05-2021 15:09
    Warmte? Ik meen dat ze zeiden dat het 28 graden was.
09-05-2021 15:06
Pittige kost hoor dit.
09-05-2021 15:10
De dominantie Van Aert/MvdP wordt straks de dominantie van Pidcock.
09-05-2021 15:10
als je dit toch ziet en dat pidcock volle focus op de os spelen legt terwijl vdp de hele tour gaat rijden voor zijn sponsor? Dan maakt ie toch geen enkele kans op de os
    09-05-2021 15:11
    Hij zal qua gewicht toch 6 a 7 kilo moeten verliezen wil die tegen pidcock kans gaan maken met 75 kilo gaat het hem niet worden
    09-05-2021 15:13
    Het OS parcours ligt MvdP meer (minder steile klimmen). MvdP legt het in welke discipline dan ook af tegen Pidcock in het klimmen. Albstadt is nooit het favoriete parcours geweest van MvdP.
    09-05-2021 15:16
    Ik denk dat Nove Mesto een betere waardemeter is dan Albstadt. Maar Pidcock is echt wel een fenomeen.
09-05-2021 15:17
MvdP had beter hardtail kunnen mee nemen
09-05-2021 15:19
Poeltje komt er weer wat door
    09-05-2021 15:21
    hopen dat ie nog aardig wat punten kan scoren
    09-05-2021 15:24
    Jup plek 6 a 7 moet nog wel kunnen
09-05-2021 15:25
Pidcock valt nu ook wel terug.
09-05-2021 15:25
van der Poel, Pidcock en enkele anderen hebben mogen ondervinden dat dit een klim-uithoudingsparcours is, geen CX intervalparcours. Eens terug op adem, zoals vdP nu, loopt het weer beter, maar om helemaal terug te komen vooraan zou Mathieu wéér te veel in het rood moeten gaan. Ergens tussen plaats 5 en 10 is sowieso uitstekend natuurlijk.
    09-05-2021 15:26
    Precies. Had gewoon Schurter moeten volgen.
    09-05-2021 15:35
    ja niet een parcour waar je meteen in de 1e ronde denkt dat je iedereen er af kan rijden en meteen volle bak weg knalt
09-05-2021 15:31
Pidcock bijtertje hoor.
    09-05-2021 15:33
    Ja, knap, je ziet dat hij afziet tot achter zijn oren.
09-05-2021 15:33
Bij VDP verwacht ik meedoen om de prijzen of spectaculair ineenstorten. Hij blijft zich terugknokken.
09-05-2021 15:35
Heeft Pidcock een fout gemaakt?
    09-05-2021 15:35
    Waarschijnlijk. Je zag hem net vlak voor VDP nadat VDP de bidon aanpakte. Nu heeft hij ietsjes meer afstand genomen, maar verschil is nog steeds klein.
    09-05-2021 15:36
    Ergens een boom opgezocht om een plasje te doen?
09-05-2021 15:45
Van Der Poel richting Pidcock!
09-05-2021 15:45
Gogogogo Poeltje
09-05-2021 15:45
Flinke ronde van MvdP daarnet. Pfoe.
09-05-2021 15:46
Van der Poel heeft 13 seconden op Schurter gepakt vorige ronde.
09-05-2021 15:47
Er straalde echt wat van af in dat stuk bij de doorkomst.
09-05-2021 15:47
Wordt nu wel weer gelost op de klim door Pidcock.
09-05-2021 15:49
Vader uit de top 20.
09-05-2021 15:50
Fluckinger zadel te laag.
09-05-2021 15:51
MvdP heeft zich opgeblazen. Pidcock rijdt podium.
09-05-2021 15:52
Beseffen jullie je allemaal wel dat er 3 tot op het bot gemotiveerde Italiaantjes nog 2:00 hebben om het peloton?

Om te reageren moet je ingelogd zijn.