Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe
zaterdag 27 mei 2017 om 11:50 Volg in Google

Giro 2017: Volg hier de twintigste etappe

Het is vandaag een belangrijke dag in de geschiedenis van het Nederlandse wielrennen. Nog nooit won een landgenoot de Giro d’Italia. Tom Dumoulin is er dicht bij, maar dan mag hij vandaag niet te veel tijd verliezen. De grote vraag luidt: was zijn mindere dag gisteren slechts een incident of moet hij vandaag opnieuw vroeg passen?

Veel gaat duidelijk worden op de Monte Grappa, een klim van eerste categorie die na een kleine honderd kilometer opdoemt. De top ligt op 1620 meter boven zeeniveau. Na een lange en technische afdaling met meerdere haarspeldbochten keren de renners weer terug naar honderd meter boven zeeniveau.

In de slotfase is de beklimming naar Foza de laatste hindernis van de dag. In veertien kilometer leggen de renners 937 hoogtemeters af, wat neerkomt op een gemiddeld stijgingspercentage van 6,7%. Na de top op vijftien kilometer van het einde volgt een finale over een golvend parcours.

Kan Dumoulin hier standhouden? De etappe gaat om 12:05 van start en eindigt vermoedelijk tussen vijf uur en half zes. Eurosport begint om 13:30 met de live-uitzending. Het commentaar is van Jeroen Vanbelleghem en Bobbie Traksel. Bespreek hier het verloop van de etappe.

Links:
Voorbeschouwing etappe 20

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)
Informatie etappe 19

Liveticker (Twitter organisatie)
Liveticker (Sporza)
Liveticker (Website Giro d’Italia)

Livestream L’Equipe (Frans)

Bestel de Tourgids
Tour de France-poster
496 Reacties
27-05-2017 12:52
[i]edit redactie: geen onzin svp[/i]
27-05-2017 12:57
Ik geloof er niet meer in. Tom zal volgende keer met een echt sterke klimploeg zeker kans maken. Nu had hij de pech dat Kelderman is weggevallen en dat gaat hem nu opbreken.
27-05-2017 12:58
Froome heeft de laatste dagen ook vaak door de steun van de ploeg het gehaald.
27-05-2017 13:00
Tjonge, Slagter!? Die is er toch wel heel erg goed in geslaagd om zich te verstoppen. In het begin van de Giro stond hij nog wel eens in de voorbeschouwingen, maar het verslag heeft hij geloof ik nooit gehaald. Nu maar hopen dat hij het beste voor het laatst heeft bewaard.
27-05-2017 13:01
13 renners zijn weggesprongen uit het peloton op die muur, nu begint het interessant te worden. Het zou wel eens zeer belangrijk kunnen zijn als er ploegmaats via de kopgroep de Grappa overleven.
27-05-2017 13:01
Iemand al livestream?
27-05-2017 13:03
Voel me ook beetje uitgevoerd, giraal virusje vrees ik, ga wel gewoon van start, maar mijn verwachtingen management houdt rekening met tegenvallende resultaten, mijn stiekeme hoopvakje is echter ook nog niet leeggetrokken...
27-05-2017 13:05
wie zijn buiten devenijns teuns en slagter de 3 andere vluchters?
27-05-2017 13:06
Pozzato als eerste de Poggio over. De gouden tijden zijn terug, mijn gemoed stroomt vol...Wacht... dit is al te onzinnig ;-)
27-05-2017 13:07
De wind is zuid op laatste stuk richting Feltre (wind mee), de voet van de Monte Grappa. In Asiago is de wind ZZO (zijwind).
27-05-2017 13:08
https://www.firstonetv.eu/Live/Italy/Rai-Sport-+-HD-27
27-05-2017 13:09
[i]edit redactie: ontopic svp[/i]
27-05-2017 13:10
[i]edit redactie: ontopic svp[/i]
27-05-2017 13:11
@Denistel,
1 - D. TEUNS (48)
2 - D. DEVENYNS (134)
3 - M. LADAGNOUS (83)
4 - F. POZZATO (211)
5 - T. SLAGTER (67)
6 - M. BELKOV (152)

Ik ben benieuwd wie die 13 zijn. Of zijn ze al gegrepen?
27-05-2017 13:11
zit Dumoulin wel bij die 13? volgens de sporza ticker zit quintana daar wel bij.
27-05-2017 13:12
Peloton in tweeën. Kleppers zitten voorin
27-05-2017 13:12
[i]edit redactie: ontopic svp[/i]
27-05-2017 13:12
Ik maak me ook op voor een teleurstelling. Denk dat vooral Pinot vandaag weer tijd gaat pakken en dat Dumoulin weer tegen een minuut verliest. Dat zullen sommigen niet leuk vinden om te horen, dat snap ik. Ik hoop het natuurlijk niet. Ook denk ik dat Tom minder tijd morgen gaat pakken dan wij hopen. Toch verwacht ik Tom morgen zeker op het podium.
27-05-2017 13:13
Heeft xistnc het parcours al verkend?
27-05-2017 13:14
@ nederlbelg. Eerder deze week stond opeens Pozatto in de top 10 in de krant. Dit was natuurlijk een foutje. Moest Pozzovivo zijn. En de ene Poggio is de andere niet
27-05-2017 13:14
@leegloper
En Zakarin, maar kan Belkov ook een berg op?
27-05-2017 13:15
[i]edit redactie: ontopic svp[/i]
27-05-2017 13:15
Vevie, deels natuurlijk ook indekken op eventuele teleurstelling. Quintana in een groep van 13? dat heeft toch 0 zin met zo grote afstand
27-05-2017 13:16
Inderdaad, ook al wint Tom deze keer niet, een grote ronde winst zit er de komende jaren gewoon aan te komen voor NL. Deze ronde maakt hij twee stomme fouten die hem 2 tot 3 minuten kost. Een solide ronde voor Tom of een beetje geluk voor Steven en het is binnen. Ik zie Tom op termijn de Tour wel winnen overigens.
27-05-2017 13:19
BoomH: ja, natuurlijk, dat is het ook. Een teleurstelling zal het hoe dan ook worden voor mij als Tom de Giro niet wint. Als ik eerlijk tegen mij zelf ben, kan ik er wel mee leven als Pinot wint want die valt wel aan en maakt de koers de paar laatste dagen. En het bermincident en het niet attente rijden van Tom gisteren, heeft hij natuurlijk aan zich zelf te wijten. Dus daar mogen we best kritisch op zijn. Ik zou zelf wel toch al blij zijn als weer een NL'er tenminste podium haalt en dat mag Tom eigenlijk niet meer laten glippen. Dat zou dan nog een grotere teleurstelling zijn.

Reacties zijn gesloten.