Wout van Aert krijgt met Christophe Laporte Franse meesterknecht bij Jumbo-Visma
Jumbo-Visma beschikt vanaf 2022 over de diensten van Christophe Laporte, die overkomt van Cofidis. De 28-jarige Fransman geldt als snelle man, maar hij is vooral gehaald om de klassieke kern rondom Wout van Aert te versterken. Laporte staat op het punt om een contract te tekenen bij de Nederlandse formatie, weet WielerFlits.
Sportief directeur Merijn Zeeman maakt er geen geheim van dat Jumbo-Visma dit jaar tijdens de transferperiode inzet op het versterken van de klassiekerkern. De Nederlandse ploeg wil twee renners aantrekken die van het niveau van Mike Teunissen zijn, in ondersteuning van kopman Wout van Aert. De eerste is dus inmiddels vastgelegd in de persoon van Christophe Laporte. Met de snelle Fransman weet Jumbo-Visma een van de grotere vissen te strikken die beschikbaar zijn op de markt voor de kasseienklassiekers.
Laporte liet zich het afgelopen voorjaar veelvuldig zien in (voor)finales van de Vlaamse klassiekers. Zo werd hij onder meer tweede in Dwars Door Vlaanderen achter Dylan van Baarle, elfde in de Ronde van Vlaanderen en dertiende in Omloop Het Nieuwsblad. De Fransman was daarmee een van de revelaties van dit voorjaar. Daarnaast is hij ook inzetbaar als sprinter. Onlangs won Laporte nog het Circuit de Wallonie en werd hij negende in de deels onverharde Tro-Bro Léon, de koers die hij in 2018 al eens won. Hij rijdt deze zomer ook de Tour de France.
De Fransman viert in december zijn 29ste verjaardag. Sinds 2014 is hij prof. Tijdens alle acht seizoen kwam-ie uit voor Cofidis. In het rode shirt boekte hij tot op heden negentien profzeges.
Goede zet voor TJV en Laporte. Sterke vent hoor.
Wat mij betreft is dit een typische 1+1=3. en een logische keuze voor zowel ploeg als renner.
Qua persoon/taal e.d. weet ik niet hoe het zal klikken, maar daar is wel over nagedacht neem ik aan.
Is niet de renner die gaat aanvallen, meewerken of met 'overschot' rijdt.
Is iemand die het moet hebben van aanklampen en zijn sprint.
Is zeker wel een goeie renner om in de klassiekers waar Van Aert niet start te hebben (want eerlijk, daar hadden ze toch niemand dit jaar) en als kompaan die wat langer meekan in de finale.
Maar niet de renner die ze zogezegd ook als kopman kunnen uitspelen en tactisch mee kunnen koersen.
Dan lag een talent van Uno-X meer voor de hand.
Omdat Senechal beter boert in een overtalsituatie zoals ze bij DQS vaak hebben.
Omdat Stybar en in mindere mate Lampaert ouder worden en opvolging nodig hebben, waar Asgreen en Senechal dat gat kunnen opvullen.
En was 4 jaar geleden al de beste kasseirenner bij Cofidis, zou me verbazen moesten ze hem dan geen kopmanschap willen geven hebben. En denk nu niet dat hij als 'knecht' bij Quickstep een beter contract gekregen heeft.
Zou het gewoon zeer dom vinden om dat bij Cofidis te doen waar de ondersteuning minimaal is en waar hij de ploegstructuur al kent.
Zie hem dan eerder een tandem vormen met Kung bij FDJ,
Of bv met Vanmarcke bij Israel of Bettiol bij EF.
https://www.retaildetail.be/nl/news/food/jumbo-wil-naar-walloni%C3%AB-en-frankrijk
Thnx voor deze link. Nu kan ik deze move plaatsen. Anders zou ik deze move hebben veroordeeld.
Van Aert en Laporte zijn onmogelijk op gelijke hoogte te plaatsen.
Dezelfde manager als Wout, dus de contacten zullen snel gelegd zijn. Dit is het niveau wat bij een ploeg als TJV hoort. Knap gedaan en wachten wat er nog meer komt.
De enige andere topper in de stal van Jef Van den Bosch die ik ken naast deze twee is Naessen maar die ligt tot 2023 vast. Veel Belgische renners van de tweede en derde lijn zitten verder bij hem zoals Campenaerts, topveldrijders als Aerts en Sweeck en jongens als Debusschere. Lijkt mij echt stug dat daar de tweede man voor het kasseienwerk bijzit.
Met het vertrek van Laporte (en Viviani vermoedelijk) krijgt Cofidis plots wel een stevig bakje kapitaal om toe te slaan op de transfermarkt. Sénéchal zal vermoedelijk wel terugkeren, maar ik zie nu ook wel mogelijkheden voor het kliekje van Sagan. Cofidis is World Tour en met De Rosa/Damiani is er toch een soort Italiaanse connectie voor Sagan. Het is alleszins niet te hopen dat ze met Nibali afkomen als grootverdiener van de ploeg.
Verder ook geen concurrentie voor Groenewegen, want die ligt er toch af op een hoge verkeersdrempel en van die sprints moet Laporte het dan weer hebben.