WK veldrijden 2020: Voorbeschouwing vrouwen

Door , zaterdag 1 februari 2020 om 08:00
WK veldrijden 2020: Voorbeschouwing vrouwen

foto: Cor Vos (archief)

Komend weekend vormt het militaire vliegveld in het Zwitserse Dübendorf, een voorstadje van Zürich, het decor voor de wereldkampioenschappen veldrijden. WielerFlits blikt vooruit. Na de Dames Junioren en de Heren Beloften is het zaterdagnamiddag de beurt aan de Dames Elite.

Historie

Vijftig jaar na het allereerste WK bij de mannen, in Parijs, kregen in het jaar 2000 eindelijk ook de dames hun wereldkampioenschap. In Sint-Michielsgestel pakte Hanka Kupfernagel haar eerste van in totaal vier wereldtitels. Daarnaast pakte de Duitse ook nog vijf keer zilver en één keer brons. Goed voor in totaal tien medailles op elf jaar tijd.

Het straffe is dat Kupfernagel met dit palmares niet eens recordhoudster is. Met dank aan Marianne Vos uiteraard. De Nederlandse veelvraat stond in totaal reeds elf keer op het podium van een WK veldrijden, waarvan maar liefst zeven keer op het hoogste trapje. Een record dat Vos in de toekomst zelfs nog kan aanscherpen, al is ze er dit jaar niet bij.

Cant, Kupfernagel en Vos: 14 WK-titels, verzameld op één podium – © Cor Vos

De laatste drie edities was Sanne Cant de beste. Nadat ze eerder al drie keer het podium haalde, mocht ze in het Luxemburgse Bieles een eerste keer met de regenboogtrui naar huis. Mocht Cant zaterdag een vierde keer winnen, evenaart ze Kupfernagel. Het is overigens de eerste keer dat het WK dames in Zwitserland wordt georganiseerd. De zeven andere WK’s op Zwitserse bodem waren alleen voor de mannen bedoeld.

Laatste tien winnaars WK veldrijden Dames Elite
2019: flag-be Sanne Cant
2018: flag-be Sanne Cant
2017: flag-be Sanne Cant
2016: flag-nl Thalita de Jong
2015: flag-fr Pauline Ferrand-Prévot
2014: flag-nl Marianne Vos
2013: flag-nl Marianne Vos
2012: flag-nl Marianne Vos
2011: flag-nl Marianne Vos
2010: flag-nl Marianne Vos


Parcours

Woensdag verkende WielerFlits de omloop in Dübendorf. Lees er alles over via onderstaande link:

Parcoursverkenning WK veldrijden: voor mannen en vrouwen met power!


Programma

Zaterdag 1 februari 2020
11u: Dames Junioren (geboortejaar 2002 en 2003)
13u: Heren U23 (geboortejaar 1998 t/m 2001)
15u: Dames Elite

Zondag 2 februari 2020
11u: Heren Junioren (geboortejaar 2002 en 2003)
13u: Dames U23 (geboortejaar 1998 t/m 2001)
15u: Heren Elite

Locatie
Airfield Flieger Flab Museum, Hall 2, Überlandstrasse 271, Dübendorf, Switzerland

Entree
Aan de kassa betaalt u 30 CHF (zaterdag), 40 CHF (zondag) of 60 CHF (combi). Online aankopen bespaart u 2 euro. Kinderen -12 jaar zijn gratis.


Favorieten

Het voorbije veldritseizoen werd gekleurd door vier dames: Ceylin del Carmen Alvarado, Annemarie Worst, Yara Kastelijn en Lucinda Brand. Van dit viertal is de jongste weken alleen Yara Kastelijn in iets mindere doen. De 22-jarige Noord-Brabantse won de klassiekers in Gavere en op de Koppenberg en zette de kroon op het werk met de Europese titel in Silvelle. Een topvijfplaats in Dübendorf lijkt nog steeds de logica zelve, maar meedoen voor de wereldtitel wordt moeilijk.

Ceylin del Carmen Alvarado – foto: Cor Vos

Dus komen we uit bij Brand, Worst en Alvarado. Ceylin del Carmen Alvarado ontpopte zich deze winter tot veelwinnaar met maar liefst twaalf zeges. De Rotterdamse met Dominicaanse roots is op papier nog steeds belofte, maar is haar categorie volledig ontgroeid, waardoor ze begin januari besliste om het WK bij de elite af te werken. Bij de bookmakers staat ze als topfavoriete genoteerd, maar ons lijkt dat het parcours in Dübendorf eerder op het lijf van Brand is geschreven

Lucinda Brand groeide ook een jaar geleden in de periode van het WK naar haar beste vorm toe. Alleen botste ze in Bogense op een superieure Sanne Cant. Maar de vormcurve van Brand van dit jaar vertoont veel gelijkenissen met die van 2019. Ook toen was ze trouwens de beste in Hoogerheide. Bovendien beschikt Brand over de grootste motor van het drietal. Op een omloop waarop je al je kracht kwijt kan, moet de wegrenster in Brand naar boven komen om een gooi te doen naar een eerste WK-titel in het veld.

En hoe moeten we Annemarie Worst inschatten? De 777-renster is de regelmaat zelve. 22 keer eindigde Worst dit seizoen op het podium. Daarbij een aantal mooie overwinningen zoals twee weken geleden nog in Nommay. Na een auto-ongeval in de week voor het Europees kampioenschap, had ze een tijd last van de rug. Dat probleem lijkt ondertussen van de baan. Als haar rug ook op het – voorlopig – hobbelige parcours in Dübendorf standhoudt, moet ze in staat zijn om lang met Brand mee te gaan.

Lucinda Brand – foto: Cor Vos

Tot slot is er nog Sanne Cant. Een maand geleden had niemand er een eurocent op durven wedden dat de drievoudige wereldkampioene nog een keer haar titel verlengt. Maar ondertussen is die perceptie toch deels veranderd. Tijdens de kerstperiode krikte ze haar vormpeil op en de voorbije 14 dagen stage in Spanje hebben haar opnieuw vertrouwen gegeven. In Hoogerheide eindigde ze – met dank aan de val van Alvarado in volle finale – eindelijk nog eens in de top drie. Haar eerste WB-podium van het seizoen. In haar entourage groeit de hoop op een stunt…

Tot slot droppen we nog twee namen die alleen in een superdag in aanmerking komen voor het podium: tweevoudig U23-wereldkampioene Evie Richards, die in Hoogerheide lange tijd haar wagonnetje vooraan aanhaakte, en de 41-jarige Katie Compton, die in Nommay plots vanuit het niets op het podium belandde.  Maar dat beide dames zaterdag het Nederlandse kwartet én Sanne Cant kunnen bedreigen, dat gelooft geen mens.

Favorieten volgens WielerFlits
*** Lucinda Brand
** Ceylin del Carmen Alvarado, Annemarie Worst
* Sanne Cant, Yara Kastelijn, Evie Richards

Website organisatie
Deelnemerslijsten


Weer en TV

In Dübendorf wordt zaterdagmiddag regen verwacht. Of dat voldoende zal zijn voor modder, is maar de vraag. De meeste neerslag zou immers pas zaterdagnacht en zondagochtend vallen.

Sporza zendt alle WK-wedstrijden in Dübendorf live uit. Ook de dames elitewedstrijd, uiteraard. De uitzending begint om 14.40 uur.


Lees ook:
WK veldrijden 2020: Voorbeschouwing mannen
WK veldrijden 2020: Voorbeschouwing mannen beloften
WK Veldrijden 2020: Voorbeschouwing junioren vrouwen

Dit artikel delen:

38 Reacties

sooike 30 januari 2020 om 17:56

Brand boven Alvarado ? Speelt het parkoers Brand in de kaart? Of juist niet ?

Chippen 30 januari 2020 om 18:34

weinig mogelijkheden voor Alvarado om het verschil te maken en ze is trager dan de meeste anderen, dus dan wordt het moeilijk

steven2743 30 januari 2020 om 18:59

Brand rijdt op de rechte stukken Alvarado uit het wiel en in de sprint is ze ook sterker. Cant krijgt van mij twee sterren. In Hoogerheide kwam zij alleen in de oplopende stukken in de problemen (die zijn hier niet) en ze heeft een hele goede sprint. Haar voordeel is dat zij enkel hoeft te volgen.

Brabander 30 januari 2020 om 18:20

Toch wel?
Lucinda heeft Alvarado ook al meerdere malen verslagen. Voor mij is ze ook de favoriet. Ik zou er alleen zeker niet al mijn geld op zetten ;)

Michelangelo 30 januari 2020 om 18:34

Op basis van dit seizoen zijn er volgens mij 3/4 rensters die “recht hebben” op de wereldtitel: Worst, Brand, Alvarado en Kastelijn. Ik hoop dan ook dat het één van deze rensters gaat lukken om de wereldtitel te pakken. Dat zou dan een “verdiende wereldkampioene” zijn.

Maar bij het WK gaan alle tellers gewoon “op nul”. Eerdere resultaten tellen niet, het gaat om de vorm van de dag. Dit maakt in mijn ogen het kampioenschap altijd extra mooi. Maar ik hoop dat de logica gevolgd wordt…

En mocht er toch iemand anders winnen… dan mag dat van mij “good old” Ellen van Loy zijn!

FW07 30 januari 2020 om 18:51

Het zal ons toch niet weer gebeuren dat Sanne Cant de wereldkampioen gaat worden. Ik zet alles op Brand, zeker met dit parcours.

girardengo 30 januari 2020 om 19:06

Op dit parcours is Cant helemaal niet kansloos.

jan jansen 31 januari 2020 om 09:00

Als Nederland de tactiek goed uitspeelt heeft Cant geen schijn van kans. Maar met deze slappe bondscoach weet je het niet wat er gaat gebeuren.

Baik-Baik 30 januari 2020 om 19:12

Zou het ergens wel mooi vinden als Cant weer wereldkampioene wordt. De enige Nederlandse die ik haar ooit in de sprint heb zien verslaan was Kaptheijns.

Franco Ballerini 30 januari 2020 om 19:25

Waarom mooi? Omdat ze dan in jouw ogen een waardige wereldkampioene is, nadat ze dit seizoen totaal niets heeft laten zien? Of is het een kwestie van de welbekende zelfhaat (die resulteert in anti-nationalisme) die veel Nederlanders met zich meedragen?

Chippen 30 januari 2020 om 19:42

er zijn er die aanzienlijk meer recht hebben op de titel, maar 3e in de uci ranking, 11 keer op het podium en 23 keer in de top 10 en blijkbaar toch niets laten zien, zelfs mathieu kan niet zo kort door een bocht gaan

tendam 30 januari 2020 om 20:42

Worst is ook rapper dan Cant.

Michelangelo 30 januari 2020 om 20:51

Klinkt als Wuyts… die denkt ook dat niemand Cant kan kloppen in een sprint. Of dat er niemand beter door het zand rijdt. Of dat ze de beste techniek heeft van allemaal.

Cant heeft sprints gewonnen, en sprints verloren. Net als Worst. Of Brand. Of Alvarado. En zelfs Vos in haar beste dagen verloor wel eens een sprint.

En qua techniek heb ik Cant wel eens zien sukkelen waar anderen reden. En andersom. En er zijn tegenwoordig dames die over balkjes springen. En ik denk dat Alvarado en Worst minstens zo vaardig zijn op de fiets.

Maar ik ben het met Ballerini eens: Cant heeft dit seizoen niks “wereldkampioen-waardigs” laten zien. Geen enkele overwinning in een grote cross, slechts af en toe een podium, en heel vaak zoek gereden door de winnares. Kun je toch niet helemaal vergelijken met MVDP, Chippen.

Van mij mag dus de regenboogtrui bij de dames naar een ander…

Peter Lippens 30 januari 2020 om 22:22

als Belg zou ik dat een ‘Worst’ case scenario vinden al vrees ik dat Cant op deze omloop helemaal niet cantsloos is, ze hoeft maar te volgen en ze kan finishen als geen andere. Liefst dus Bran, Worst of andere Avogadra’s al denk ik dat deze laatste nu al ergens spijt heeft van haar keuze om niet bij de U23 te starten.

jan jansen 31 januari 2020 om 09:03

Peter
Alleen maar volgen?
Het is aan de nederlandse dames om keer op keer te demarreren en Cant zo te slopen.
Het zou een regelrechte afgang zijn voor de nederlandse dames als Cant zou winnen.

Peter Lippens 31 januari 2020 om 11:41

normaal wel maar het zou me niet verbazen dat die Nederlandse dames achter elkaar rijden en Cant slimmekes achteraan blijft volgen op enkele meters …..

Groningen 30 januari 2020 om 19:17

Cant ontwikkelt zich zo langzaam aan tot een echte kampioenschapsrijdster, het zou me niet verbazen als ze er straks gewoon weer staat.

Michelangelo 30 januari 2020 om 20:55

Mij ook niet. Maar of je daar trots op moet zijn als Cant zijnde…?

Het hele jaar in de regenboogtrui gefietst. 2 B crossjes gewonnen. De wereldbekers in de VS overgeslagen “om er dan meteen in het Vlaamse seizoen te staan”.

Ja, Belgisch kampioene geworden. Maar dat is bijna net zo’n prestatie als de titel van Majerus in Luxemburg. Want dat moet ik haar nageven, ze is in eigen land echt wel de sterkste: by far!

Ik hoop dat ze haar niveau haalt van de rest van het seizoen. En van mij mag ze ook gerust mee naar het podium, maar asjeblieft niet in het midden.

boenk 31 januari 2020 om 05:20

Denk jij dan dat er iemand is die wereldkampioen zou worden en daar beschaamd over zou zijn, Michelangelo? Laat me je dan snel van die illusie afhelpen. En zéker als de rest van het seizoen ondermaats is geweest.

Michelangelo 31 januari 2020 om 09:46

@Boenk,
Ze zal zich zeker niet schamen voor haar overwinning, en daar mega blij mee zijn (mocht ze winnen natuurlijk).
Maar blijkbaar kan ze zich wel de blubber trainen voor het WK (en haar optimaal voorbereiden, wat dat dan ook moge zijn), maar niet voor de seizoensstart, een wereldbeker, superprestige of welke andere cross.

Benieuwd wat er mis is gegaan in haar voorbereiding. En of ze nu qua meetgegevens slechter is geworden, of dat de rest gewoon wel een stap gezet heeft en zij niet.

Overigens ben ik van mening dat haar 3 wereldtitels een beetje geflatteerd zijn als je haar talent er tegenover zet. Ze is een goede veldrijdster, maar in mijn ogen niet exceptioneel. Veel van haar overwinningen in klassementen komen voort uit het feit dat veel echte toppers er een wegseizoen naast doen, en vaak meerdere crossen skippen. Terwijl zij als voltijds crosser wel alles reed… En blijkbaar als geen ander weet te pieken.

salem 30 januari 2020 om 20:29

Als de Nederlandse dames iedere keer het gat op elkaar dichtrijden, dan wint Cant.

Zullen ze het gat laten vallen en Cant dwingen te dichten…???

Peter Lippens 30 januari 2020 om 22:24

dat vraag ik mij ook af en cant maar volgen en op het laatste erop en erover, is helemaal niet ondenkbaar op deze omloop al hoop ik het dus van niet

tendam 30 januari 2020 om 20:45

Als het nog wat gaat regenen is het gewoon een goed parcours voor de Nederlandse vrouwen. Ook een technische passage (op-neer, veel bochten) waar Alvarado blij mee zal zijn. Ik zou m’n geld toch op haar zetten.

Verweggistan 30 januari 2020 om 21:16

Hopelijk kan de Knegt er een team van maken.

Deel Koeper 31 januari 2020 om 08:45

Zou me verbazen. Bij Worst en mogelijk Kastelijn kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar Brand en zeker Alvarado gaan gewoon gaten dichtrijden op landgenotes, desnoods met een heel peloton in hun wiel.

Gilberto 31 januari 2020 om 20:28

Hier is genoeg over gezegt. Volgens mij ken ik het ze niet eens kwalijk nemen eerlijk gezegt

Barry Batsbak 30 januari 2020 om 22:28

Ik hoop Lucinda Brand. Maar dan moet ze dit jaar de fiets wel wat behendiger aanpakken in de wissel. Op die zware lange stroken zonder al te veel techniek kan ze haar krachten goed kwijt.

vanSpringel 31 januari 2020 om 00:35

Ik zag vanavond op de Belze zender tijdens een interview dat Cant naar de kapperis geweest. D’r haar is geverfd. Die is wat van plan komend weekend.

Wheely 31 januari 2020 om 00:49

Gilbert blond?

Merlinappa 31 januari 2020 om 09:14

Als je een vd verkenningsfilmpjes bekijkt zie je dat het echt een knollenveld is, het bolt precies nergens. Het is gedraineerd dus écht blubber wordt het niet, hooguit wat glad. Voornamelijk een powerparcours dus op het lijf van Brand geschreven. Al kunnen de dijkjes en schuine kantjes daar het verschil maken in het voordeel van Alvarado.

Gezien het absoluut geen vlieg parcours wordt denk ik niet dat Cant kan blijven plakken. Is het sowieso te zwaar voor.

jibi verboort 31 januari 2020 om 09:25

Yara Kastelijn wordt wereldkampioen. Geen podiumplaats voor Sanne Cant.

Thijs E 31 januari 2020 om 09:34

Als NL als team opereert kan er bijna niks misgaan. Maar een herrijzende Cant die ineens 5% beter is valt niet uit te sluiten.

john 31 januari 2020 om 09:39

Cant heeft een voor en nadeel het nadeel is Superknecht Vos is er niet bij,en het voordeel is ze hoeft maar alleen te volgen en geen kopwerk te doen (want de Ollanders rijden eerder tegen dan voor elkaar dank zij deze slappe coach die geen beslissingen durft te nemen (zie Betsema)

Merlinappa 31 januari 2020 om 10:52

Betsema niet meenemen vind ik anders een behoorlijke straffe (en volledig de juiste) beslissing.

Volgen is op dit parcours niet evident, het is een knollenwei a la koppenberg dus het komt aan op power.

Brabander 31 januari 2020 om 11:02

Nederlanders gaarne

Peter Lippens 31 januari 2020 om 11:42

zolang het maar een Brabantse is …

toke 1 februari 2020 om 02:42

Iedereen was dit jaar lovend over de spanning in de dames crossen van dit seizoen…..En nu willen de meesten hier een saaie cross waarin een Nederlands team met zijn allen tegen Cant rijd.

jan jansen 1 februari 2020 om 08:20

Omdat het hier over een landteam gaat