Parcoursverkenning WK veldrijden: voor mannen en vrouwen met power!

Door , vrijdag 31 januari 2020 om 09:00

Het aftellen naar zaterdag en zondag is begonnen. WielerFlits is reeds in Dübendorf en verkende vandaag uitgebreid het parcours. Eerste vaststelling: dit wordt niet zomaar een vliegmeeting. De regen zal z’n werk doen. Wel wordt het een omloop op maat voor renners met veel kracht in de benen. Met dank aan veel rechte stukken.

Eerst een woordje uitleg over de locatie. Het vliegveld van Dübendorf dus. Dan organiseert Zwitserland het WK (voor de achtste keer in de geschiedenis trouwens) nog eens, willen ze het parcours uittekenen op een vliegveld. Biljartvlak, weliswaar doorspekt met een heuvelrug die een paar keer op en af gereden wordt, en vijf bruggen.

Bij de UCI begrijpen ze dat er kritisch wordt gereageerd op de locatie, maar evenzeer zijn ze overtuigd dat het moet kunnen. “Dübendorf is een voorstadje van Zürich. Dat is een bewuste keuze”, vertelt CX-coördinator Christelle Reille ons. “We hebben de voorbije jaren ter gelegenheid van de Wereldbeker in Bern gezien dat het veldrijden aan de rand van een grote stad veel volk, zelfs families op de been brengt. Op die manier laten we Zwitserland opnieuw kennis maken met het veldrijden. De voorverkoop loopt trouwens heel vlotjes. En dat is goed voor de cross.”

Volgens Reille is het niet zo eenvoudig om het Zwitserse berglandschap zomaar mee te nemen in een WK-omloop. “Je moet ruimte hebben om alles neer te zetten. In Hittnau bijvoorbeeld, om maar iets te noemen, zou dat al niet lukken wegens te klein. Vandaar de keuze voor Dübendorf. Wij zien het als een unieke setting, want er is nog nooit een WK op een vliegveld verreden. Overigens, de komende jaren staan de wereldkampioenschappen respectievelijk in Oostende (België), Fayetteville (Verenigde Staten) en Hoogerheide (Nederland) op de agenda. Dat worden normaal lastigere omlopen. Vooral Fayetteville wordt zware kost. Dan is het niet erg dat dit jaar het WK op een overwegend vlak parcours gehouden wordt.”

Nog heel wat werk
Het is woensdag in de vroege namiddag als we op het terrein van het vliegveld van Dübendorf aankomen. Het valt meteen op dat er nog veel bedrijvigheid is. De omloop telt in totaal vijf bruggen en daarvan was nog geen enkele helemaal klaar. En dat heeft zijn redenen.

Afgelopen maandag is pas begonnen met de opbouw. Met dank aan het World Economic Forum in Davos. Een aantal hoge gasten (er werd ons niet bevestigd wie) dat daar aanwezig was, zou het voorbije weekend de basis van Dübendorf en het bijhorende museum bezoeken. “Maar sinds maandag wordt dus met man en macht gewerkt aan het parcours”, aldus Reille. “Maar liefst 65 medewerkers in plaats van het gebruikelijke dozijn zullen ervoor zorgen dat tegen donderdag, wanneer de officiële verkenningen beginnen, de omloop helemaal klaar is.”

Vijf bruggen
U las het al: het parcours telt vijf bruggen, waarvan twee met treden. De andere kunnen opgefietst worden. Drie van de vijf bruggen liggen in de eerste vijfhonderd meter van het parcours en zijn niet alleen bedoeld als hindernis, maar ook om het publiek gemakkelijk doorgang te verschaffen.

Ondergrond
Het veld waarin gecrost wordt, bevindt zich naast de landingsbanen van het vliegveld. Het is vooralsnog een hobbelige weide. Met de nadruk op hobbelig, uiteraard omdat er op de weide nog nooit gefietst is. Er is dus voorlopig geen sprake van ‘padvorming’. Maar we kunnen ons voorstellen dat dat na de verkenningen wel het geval zal zijn en dat zeker de renners op zondag nog weinig last zullen ondervinden van de vele kleine bultjes.

Het gras is nu al op sommige stroken kapotgereden door de machines die gebruikt worden om de hele infrastructuur neer te poten. Na een periode van droogte, regende het vandaag voor het eerst in Zürich en omgeving en dat blijft ook de komende vier dagen zo. Concreet betekent dit dat het gras het over het hele parcours zwaar te verduren krijgt. Of dat ook zal leiden tot een ploeterpartij, is vandaag moeilijk in te schatten. Dat het terrein gedraineerd is, doet ons vermoeden dat dat al bij al nog kan meevallen. Anderzijds… een vliegmeeting wordt het sowieso ook niet.

Heuvelruggen
Het parcours telt twee soorten hindernissen. Enerzijds de compleet kunstmatige, namelijk de vijf bruggen en de balkenpassage, anderzijds de twee heuvelruggen waar de parcoursbouwer gretig gebruik van maakt. Die bevinden zich allebei in het middengedeelte. De eerste (foto onder) is een drietal meter hoog, de twee iets meer dan twee meter. Dat zorgt voor een aantal korte maar nijdige hellinkjes die de renners een paar keer moeten overwinnen.

Op de tweede heuvelrug blijven de renners en rensters eerst bovenaan rijden (foto boven), alvorens ze op het tweede gedeelte ook een aantal keer de helling op en af moeten, een keer ook ‘schuin’ om het iets technischer te maken.

Veel lange rechte stukken
Nadat de tweede heuvel achter de rug is, zijn we over halfweg. Wat dan volgt, is wel zeer opmerkelijk: op de balkenpassage en de terugkeer naar de eerste heuvel na, moeten de renners nog amper in de remmen. Met andere woorden, de lange rechte stukken volgen elkaar op (voorbeeld: foto onder) en de bochten die er zijn, zijn zeer ruim en dus in volle snelheid te nemen. Hier zijn de heren en dames met grote motoren toch wel in het voordeel.

Tot slot nog even aandacht voor de laatste driehonderd meter. Die begint na de – tweede – passage door de materiaalpost, waarna de laatste brug wordt op- en afgereden. Wat nog volgt is een bocht van negentig graden naar links en een laatste rechte lijn van honderdvijftig meter. Mocht het in bepaalde categorieën tot een sprintje komen, dan begin je maar beter op kop aan de brug, het laatste obstakel van dit WK.

Dit artikel delen:

34 Reacties

rvb 29 januari 2020 om 20:34

Schitterend parcours.

Rawolf 29 januari 2020 om 20:47

Vind het wel jammer dat ze er niet ergens een zandpassage of schuine kant hebben tussengegooit, vrij eenzijdig parcours.

Groningen 29 januari 2020 om 21:10

Puur en alleen afgaande op de beschrijving hierboven klinkt het als een prima parcours (al ben ik niet echt fan van die bruggetjes). Ik vermoed dat het niet echt makkelijk zal worden om een verschil te maken, en dat kan de spanning alleen maar ten goede komen.

Chippen 29 januari 2020 om 21:11

we zien het als een unieke setting, want er is nog nooit op een vliegveld gereden

er is nog nooit op een vliegveld gereden, want het is een ongeschikte setting

de zin had slechts een kleine aanpassing nodig om plots veel accurater te worden

Borsje 29 januari 2020 om 21:20

Prima interview met Adrie van der Poel op website Sporza.

Jooop 29 januari 2020 om 21:37

Aanrader inderdaad!

Borsje 30 januari 2020 om 19:57

Prima interview met Adrie op Sporza over toedeling van de wereldbekerwedstrijden,

Fred Postma 29 januari 2020 om 22:18

Er is maar één die hier gaat vliegen zondag.

Baik-Baik 29 januari 2020 om 22:22

Parcours voor Brand en Kastelijns zo te zien, maar ook Cant kan dit met haar sprint wel aan.

Bij de mannen moet dit in de kaarten spelen van Sweeck.

Wheely 29 januari 2020 om 23:04

Lijkt zo op het eerste gezicht niet echt het parcours van Alvarado te zijn nee, maar wie weet!

Oblomov 30 januari 2020 om 00:00

Alvarado heeft geen probleem met geploeter in de modder hoor. Het zijn eerder Worst, Van der Heijden en natuurlijk Van der Poel waarvan de kansen slinken op een parcours waar snelheid en stuurvaardigheid geen rol spelen.

steven2743 30 januari 2020 om 07:26

Ik dacht ook aan Brand en Cant. Brand is supersterk op de rechte stukken. Cant zal alleen vanuit het tweede of derde wiel volgen.

tendam 30 januari 2020 om 09:29

Alvarado is de beste in de modder, maar dan moet er wel echt modder zijn natuurlijk. Sowieso is het moeilijk voor te stellen dat zij niet minstens op het podium eindigt.

Thijs E 29 januari 2020 om 22:37

Zielloos parkoers

Barry Batsbak 30 januari 2020 om 10:00

Afgaande op de foto’s ga ik wel met je mee ja. Wat een pollenveld, verschrikkelijk. Het lijkt me hier en daar ook wel behoorlijk smal tussen de dranghekken, zoals bij de balken. 1 stuurcorrectie bij het springen en je zit gelijk in de hekken. Ik word er nog even niet enthousiast van maar goed. De renners maken uiteindelijk de race, het parcours is voor iedereen hetzelfde. Toon Aerts en Lucinda Brand vinden hier wel een power-ronde op hun lijf geschreven. Beiden mogen wat mij betreft de regenboogtrui mee naar huis nemen.

Thijs E 30 januari 2020 om 22:47

Die pollen inderdaad, de betoplaten, het is allemaal zo troosteloos. En dat in een land waar de bergen gratis zijn, er tig plekken zijn met 360graden ansichtkaartenuitzicht en alles tot op de draad georganiseerd is.

madeinstars 31 januari 2020 om 10:15

Dat vooral. In een van de mooiste landen van Europa is het ze precies gelukt de meest troosteloze plek te vinden. Geen enkele uitstraling.

SteelHorseCowboy 29 januari 2020 om 23:06

Heuvelrug? Hoogstens een dijklichaam..

Romāns Vainšteins 29 januari 2020 om 23:13

Wie weet kan dit atypische mormel nog een vreemde koers opleveren. Laten we het hopen.

Jan Blokland 30 januari 2020 om 00:04

Totaal niet spectaculair denk ik. De zwaarte zal deels afhangen van het weer. En een zandbak had er van mij ook wel in gemogen.

toke 30 januari 2020 om 01:53

Prachtig parcours, Ik verwacht dat bij de dames de 3 nederlandse favorieten meer dan een minuut op de rest zal pakken.

Yeez 30 januari 2020 om 07:56

Power = v aert… maar veldrijden = vd poel.

tendam 30 januari 2020 om 09:26

Power is eerder Aerts. Van Aert gaat VDP er echt niet afrijden, no way. Aerts zou het misschien op een heel goede dag kunnen.

Spinergy 30 januari 2020 om 10:57

Hondenshow parcours

DeLuiaardVanLimburg 30 januari 2020 om 13:21

“Wij zien het als een unieke setting, want er is nog nooit een WK op een vliegveld verreden.” Ook nog niet in en om een dofinarium, een peuterspeelzaal of het Vrijthof. Zullen we die dan ook meteen meepakken?

assen 30 januari 2020 om 19:54

Tegelijkertijd?!?

josemanuelfuente 30 januari 2020 om 19:47

Gerben de Knegt vindt parcours zwaarder dan gedacht

Emergo 31 januari 2020 om 10:03

In het filmpje hebben ze van Dübenforf maar Bogense gemaakt, schijnbeweging ??

vanSpringel 31 januari 2020 om 11:15

Nee toch niet. Wanneer je in ’t filmpje de finishboog ziet, dan staat daar ‘dunnetjes’ boven “Dübbendorf”.
Denk dat de stagiar van Wielerflits een verkeerde naam in de gele infobalk heeft aangegeven.

Emergo 31 januari 2020 om 13:24

In de titel van het filmpje staat (nog steeds) Bogense en op de finishboog staat Dübendorf (en geen Dübbendorf).

Jokke 31 januari 2020 om 12:15

Laat ons stoppen met te kakken op het parcours. Uiteindelijk zullen de besten zegevieren. Ook in BE-NL zijn er fraaie en minder fraaie omlopen.
Het lijkt mij ten andere niet eenvoudig om een modern WK te organiseren ergens op een bergflank. Denk maar aan de ruimte die je tegenwoordig nodig hebt voor VIP- en publiekstenten, parkeergelegenheid, rennersdorps, persaccomodatie, enz… Je kan 2020 niet vergelijken met 1995 (laatste WK in Zwitserland – Eschenbach).

rahimns 31 januari 2020 om 12:15

https://www.youtube.com/watch?v=ShAuV58n_is

een rondje op het parcours.

Emergo 31 januari 2020 om 13:36

Mooi fimpje maar dat is meer dan je van het parcours kunt zeggen. Maar: als er net zoveel medailles naar Nederland komen als er Nederlanders in voorbereiding waren kan ik er mee leven.

Pietspeed 2 februari 2020 om 00:39

Kleurloos, saai parcours. Heeft helemaal niets.

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Materiaalzone

Populair