WK 2022: Mathieu van der Poel speerpunt bij de eliteheren

maandag 5 september 2022 om 16:16
WK 2022: Mathieu van der Poel speerpunt bij de eliteheren

Mathieu van der Poel - foto: Cor Vos

De Nederlandse mannenselectie voor het wereldkampioenschap wielrennen op de weg in Wollongong is bekend. Bondscoach Koos Moerenhout verwacht sterke troeven in huis te hebben voor de wegwedstrijd, met Mathieu van der Poel als een belangrijk speerpunt, en kijkt ook met veel interesse naar de tijdrit.

De nieuwe RIDE is nu verkrijgbaar!
Gravel, kasseien, modder, zand, met tassen, zonder tassen: dat zijn de thema's van de nieuwe RIDE die eind september verschijnt. Bestel nu ons najaarsnummer online en krijg hem binnen enkele dagen thuisbezorgd. Bestel hem hier

Moerenhout is blij dat Van der Poel heeft aangegeven met ambitie af te reizen naar Wollongong en beschikt met Dylan van Baarle ook over de nummer twee van het vorige wereldkampioenschap in Leuven. Moerenhout: “Mathieu is een speerpunt, maar we willen zeker de kracht van het gehele team benutten. Voor zover je een WK-parcours al kunt vergelijken met een klassieker, is het een mix van de Ronde van Vlaanderen, Amstel Gold Race en Luik-Bastenaken-Luik.”

“We hebben een uitgebalanceerde ploeg waarop we op alle delen van het parcours competitief kunnen zijn. De afgelopen jaren lag het tempo op het WK vaak hoog en in combinatie met circa vierduizend hoogtemeters gaat dit kampioenschap wederom een slijtageslag worden, zeker wanneer we eenmaal de grens van de tweehonderd kilometer zijn gepasseerd”, verwacht Moerenhout.

Moerenhout: “We reizen met zelfvertrouwen en ambitie af”
“De laatste klim kort voor de finish nodigt uit tot aanvallen. Ik ben blij een ploeg te hebben kunnen samenstellen waarmee we op dit lastige parcours mee moeten kunnen strijden voor de winst. We reizen met zelfvertrouwen en ambitie af’.” In de tijdrit mist Moerenhout op voorhand een medaillekandidaat van het kaliber Tom Dumoulin. “Maar Daan Hoole heeft bij de jongeren categorieën al getoond een zeer hoog niveau te kunnen halen en mag zich nu ook bij de profs direct met de besten van de wereld meten.”

“Bauke Mollema was altijd al een goede tijdrijder, maar laat dit jaar veel progressie zien, wat al tot enkele zeer knappe prestaties leidde. Ik ben benieuwd naar zijn prestatie op dit wereldkampioenschap. Ambitie is er dus ook op dit onderdeel.’’

Van der Poel ook in actie in Mixed Relay
Mathieu van der Poel gaat overigens ook de Mixed Relay rijden. “Dat kan voor Mathieu nog een mooie laatste wedstrijdprikkel zijn richting de wegwedstrijd”, geeft Moerenhout nog mee. Eerder presenteerde Moerenhout al de selecties bij de vrouwen, beloften en junioren.


Individuele tijdrit mannen (zondag 18 september)
Bauke Mollema
Daan Hoole

Mixed Relay (woensdag 21 september)
Daan Hoole
Bauke Mollema
Mathieu van der Poel
Ellen van Dijk
Annemiek van Vleuten
Riejanne Markus

Wegwedstrijd mannen (zondag 25 september)
Dylan van Baarle
Pascal Eenkhoorn
Daan Hoole
Taco van der Hoorn
Jan Maas
Bauke Mollema
Mathieu van der Poel
Wout Poels

Dit artikel delen:

47 Reacties

Stabanger 5 september 2022 om 16:20

Het officiële statement maak ik me niet zo druk om.

In de praktijk hebben ze met DvB, Mollema en MVDP genoeg inzicht om tijdens de koers te bepalen wat een goed moment is voor wie.

Daarin mag alleen Matje's eerzucht en de Mol einzelgangerheid niet de bovenhand nemen.

-1
mackie 5 september 2022 om 17:12

Mollema (en veel andere ned toppers als bv Terpstra 3 jaar geleden) lijken zich makkelijk weg te cijferen voor MvdP. Misschien omdat ze weten dat dit een echte kanshebber is

0
EricV 5 september 2022 om 17:35

Matje is idd de enige echte kanshebber

1
BoemBoemWvA 5 september 2022 om 16:23

Laatste 80km dus nog 3 man over. Waar zijn Gesink Arensman en Kelderman?

1
Maillot à Pois 5 september 2022 om 16:27

In de Vuelta ;-)
Die zullen het waarschijnlijk wel welletjes gevonden hebben.

6
Geerkos 5 september 2022 om 19:53

Jij kijkt wel heel erg denigrerend naar jongens als Taco, Wout en Pascal, die kunnen er dan echt nog wel bij zijn. Maas en Hoole zullen voor het eerdere werk aanwezig zijn

1
platteprijs 5 september 2022 om 16:26

Met alle respect voor Jan Maas, maar betekent zijn selectie dat er niemand anders mee wil? Of schat ik zijn capaciteiten te laag in?

3
Fast Freddy 5 september 2022 om 16:53

Dat geldt ook voor Poels…

1
Jean Dumas 5 september 2022 om 17:21

Hij kent het parcours misschien goed ivm zijn BEX-contract.

0
Ronellenfitsch 5 september 2022 om 18:10

Haha, ik denk dat Maas nooit in Australië is geweest, er is daar al twee jaar geen koers verreden, en die ploeg houdt z’n trainingsstages echt niet Down Under hoor …

0
Boomie1 6 september 2022 om 06:30

Kijk even het EK terug en z’n uitslagen. Die jongen verdient z’n selectie. Keiharde werker en zeer gewaardeerd binnen z’n ploeg

0
Titaantje 5 september 2022 om 16:32

Poels? De man die in een oranje shirt nooit at laat zien, maar ook niet voor anderen werkt? De man die buiten 1 superzondag in Luik nooit iets liet zien in een 1dagswedstrijd?

Er zullen toch wel aardg wat renners niet beschikbaar zijn geweest om tot deze selectie te komen (Gesink, vd Berg, Riesebeek, Roosen bv)

Wat is er overigens met Schelling aan de hand? Die rijdt geen pepernoot dit jaar.

1
ChefSpijker 5 september 2022 om 16:33

Schelling liet zich in Hamburg toch weer goed zien als beste vluchter die de finale haalde. Die is wel op de weg terug na hoop ziekteleed.

3
Davide_Formolo 5 september 2022 om 16:38

De selectie van Poels en Maas doet me inderdaad vermoeden dat er een flink aantal heren bedankt heeft voor dit tripje naar Australië.

2
Ronellenfitsch 5 september 2022 om 17:00

Bij Poels zijn verwachtingen en prestaties meestal omgekeerd evenredig (hopeloze wedstrijden in Rio, OS en Bergen, WK bijvoorbeeld) dus wie weet rijdt hij nu goed bij gebrek aan enige verwachting …

0
platteprijs 5 september 2022 om 16:35

Na enkele jaren afwezigheid kans op revanche voor Poels. Zijn laatste twee deelnames waren niet veel soeps. Vraag me wel waarom Moerenhout hem meeneemt.

0
Romāns Vainšteins 5 september 2022 om 16:35

Collectief verheugen we ons op de battle van Aert – Evenepoel binnen camp Belge maar in hoeverre zijn de rijen gesloten binnen deze equipe?

-4
Marik 5 september 2022 om 16:41

Evenepoel komt uitgepierd aan de start op het WK. Het kopmanschap zal geen issue zijn vermoed ik.

4
Romāns Vainšteins 5 september 2022 om 16:43

Volop strijden voor de rode trui zal wellicht zijn tol eisen ja.

Maar toch dien je hem dan als joker in te zetten en niet in het keurslijf te manoeuvreren. Daar is het geen renner voor.

Wat NL betreft zou ik van Baarle op gelijke voet zetten met MvdP, en Mollema vrij spel.

-2
Shinzawai 5 september 2022 om 16:49

Het is voor de Belgen heel eenvoudig: Evenepoel valt relatief vroeg aan en dan zien ze wel of er iemand meegaat. Als dat zo is, niet rijden. Als dat niet zo is, doorrijden. Mocht er dan een ploeg zijn die hem terughaalt, volle bak voor Van Aert rijden.

1
ChefSpijker 5 september 2022 om 16:52

Pogacar en Carapaz hadden vorig jaar ook weinig last van drie weken vol gaan in de Tour een week voor Tokio. Evenepoel zal er vast wel staan. Misschien nog wat supercompensatie.

2
Melkzuur 6 september 2022 om 09:04

@ChefSpijker: Evenepoel was echter al in topconditie op 30 juli (San Sebastian). Meer dan 8 weken later nog goed genoeg zijn om een WK te winnen, dat lijkt me onmogelijk. Zeker als je tussendoor ook nog even de ballen uit je broek hebt gereden om een grote ronde te (proberen) winnen.

0
Shinzawai 5 september 2022 om 16:48

Weet iemand waarom Teunissen niet meedoet? Die leek me uitermate geschikt voor dit parcours. Niet als kopman, maar wel als iemand die vrij lang mee kan, zodat de kopmannen niet te snel geisoleerd zullen zijn.

0
Cycling 5 september 2022 om 16:58

@Shinzawai Wat denk je van “Teunissen is niet fit genoeg om naar Australië te gaan”. Hard gevallen in de Vuelta en daarnaastvziek geweest in de Vuelta

1
Boasson en Hagen 5 september 2022 om 16:57

Ik vind het een prima selectie, denk dat niet veel landen met hun sterkste team aan de start staan. Namen als Kelderman en Arensman die hier worden geroepen snap ik ook niet, dat ze goed kunnen klimmen wil helemaal niet zeggen dat ze in een eendagswedstrijd een kopman kunnen bijstaan. We hebben 3 goede kanshebbers met Van der Poel, Van Baarle en Mollema, de rest is ook duidelijk knecht.

Daarnaast een mooi team voor de Mixed Relay, afhankelijk van de tegenstand ook kanshebbers.

1
Ronellenfitsch 5 september 2022 om 17:01

Namen die niemand roept, die hier worden geroepen??

-1
Poeksel 5 september 2022 om 17:31

Het mixed team lijkt me sowieso een kanshebber, waarschijnlijk favoriet voor goud zelfs. Italië, Zwitserland en België zouden op papier sterke teams kunnen hebben, maar of die beter zijn dan Nederland? Laat staan in de praktijk. En titelverdediger Duitsland mist Martin, terwijl Nederland beter dan vorig jaar zou moeten zijn: Van der Poel en Hoole voor Van Emden en Bouwman.

1
Cornelius 5 september 2022 om 17:53

Zwitserland denk ik niet: Reusser is fantastisch, maar Chabbey en Rüegg zullen haar tempo niet kunnen volgen. Italië krijgt het zwaar zonder Cavalli (geblesseerd). Duitsland is ook Brennauer (pensioen) kwijt.

0
aedk 5 september 2022 om 17:42

Wie is Jan Maas?

-1
Posterix 5 september 2022 om 21:32

Ik kende hem eerlijk gezegd ook niet, maar procyclingstats helpt je altijd uit de brand.

1
AWestie 5 september 2022 om 17:58

Het ‘vreemdelingenlegioen’ van allemaal verschillende teams bevalt de bondsKoos blijkbaar

0
Baukema Tomoulin 5 september 2022 om 18:24

Hoole en Mollema?

0
Reutemeteut 5 september 2022 om 19:19

Net als bij de voetbal!

1
Geerkos 5 september 2022 om 19:55

Hoole en Mollema en Mathieu en Pascal kun je onderhand ook wel zo zien. Zelfde team zegt trouwen niks. Hoole en Mollema rijden bijvoorbeeld andere schema s. Hebben die al eens samen gestart?

0
fransestinkkaas 5 september 2022 om 18:23

Met Van Baarle, Eenkhoorn, Mollema en Van der Poel kan je met vier man best diep in de finale komen. Poels en Hoole lekker laten controleren, Van der Hoorn mag als springplank wegspringen in de vroege vlucht. Maas krijg dan een vrije rol en kan bijspringen waar nodig. Ik zie mogelijkheden!

0
Baukema Tomoulin 5 september 2022 om 18:23

Ik mis de buffel voor de eerste 100 a 150km, maar misschien gaat Hoole dit doen. Het zou leuk zijn om al deze mannen in hun eigen favoriete koerswijze in te zetten. Want ze willen en kunnen allemaal best een houtje aanvallen en soleren. Hopelijk gaat NL rijden zoals in het WK Richmind 2015. Toen hebben ze echt een aanvallende koersstijl gehanteerd met oa aanvallen van Mollema op 100km van het eind. T zal wel niet, maar men mag hopen.

0
Alfred Issendorf 5 september 2022 om 19:12

De mixed relay lijkt me wel een zekerheidje.

2
Wheely 5 september 2022 om 20:54

Mooi dat Matje meedoet aan de Mixed Relay, heeft ie in iedergeval 1 plak te pakken.

0
Posterix 5 september 2022 om 21:34

En net als vorig jaar bliksem afleiden voor Van Baarle die nu geen Alaphilipe voor zich gaat dulden!

0
Wheely 5 september 2022 om 21:37

Zou ik een prima scenario vinden.

0
Mooie Sjors 5 september 2022 om 22:51

Zou wel wat zijn… Laatste helling. Elitegroepje. Poga, Van Aert, Alaphilippe, Bini, VDP, Lil REV…

Van Baarle schuift op, kijkt rond zich, monstert. Kijkt Matje recht in de ogen, Matje knikt.

RATATATATA en de aanval van Dylan Van Baarle, ow ow ow hij heeft een gat. Pogacar probeert… nee, nee! Hij past! Nu Van Aert met de overname, Wout Van Aert, de man die op de Cap nog God en klein Pierke achterliet… Ow wat gebeurt hier? Hij… past?! Hij past! BAM nu gaat Alaphilippe, Julian Alaphilippe dames en heren. Ohlala die coup de pédale, oh mon Dieu! De rest op een gat. Maar wacht eens… Néén Van Baarle duldt de Fransman niet voor zich, nee de Nederlander is WEG. O M G jezusmina we hebben een Nederlandse wereldkampioen mensen, we hebben hem!

Ik weet het niet. Nee, ik weet het niet.

0
mackie 6 september 2022 om 09:20

@mooie Sjors, leuke gedachten alleen het zie je de aanval van v Baarle nooit in beeld.

Het zou eerder zijn, Wie fietst er nu op eens 100m voor de groep uit????? Heli zoemt in en jawel het is van Baarle. En iedereen gaat naar elkaar kijken want niemand wil het dicht rijden.

0
Wieler-Joke 5 september 2022 om 21:01

Mathieu gaat vliegen alles op hem zou ik zeggen. Binnen het belgen kamp gaan ze een tactiek rond Wout uitdokteren zonder Remco er in te betrekken die zal mogen doen wat hij wil lijkt mij dat doet hij toch sowieso. Ik ben wel benieuwd in welke staat Julian gaat starten die zo zomaar weer kunnen vliegen die dag.

0
D.Koch heeft een fiets gemaakt in Treviso. 5 september 2022 om 23:38

Die Jan maas. Staat die er weer mooi tussen!

0
de adelaar 6 september 2022 om 00:22

Ik ben blij voor Taco naar de deceptie van zijn niet verkiezing vorig WK. Meer dan verdiend!!!!!!

0
Huubi 6 september 2022 om 01:09

Jan Maas wordt hier wel onderschat: hele voorjaar uitstekend gewerkt voor oa Matthews. En daarvoor wordt ie meegenomen: eerste 150 KM werken. Gewoon simpel bidonnen halen etc. Met 1 superkopman en 2 halve heb je die mensen gewoon nodig. Hoole idem, ja die ligt er na 150k vanaf maar dat is prima.

0
Zwarte panter 6 september 2022 om 09:22

Ach het hangt of staat met de vorm van een van onze kopmannen maar heb niks tegen op deze ploeg. Zou je denken dat Geesink in de achtervolging zou gaan met op van aert haha mocht hij er dan nog uberhaupt bij zitten

0

Headlines

Populair

Materiaalzone