Witte trui geen doel voor Thymen Arensman: “Ben hier om Bardet te helpen”

woensdag 4 mei 2022 om 12:04
Witte trui geen doel voor Thymen Arensman: “Ben hier om Bardet te helpen”

foto: Cor Vos

Thymen Arensman debuteert vrijdag in de Giro d’Italia met maar één doel: kopman Romain Bardet ondersteunen in de strijd om de roze leiderstrui. Met het jongerenklassement, waarvoor hij nog in aanmerking komt, is hij niet bezig. “Dat is totaal geen doel. We zijn hier met Romain voor een goed klassement”, blikt Arensman vooruit.

‘Ik ben heel gemotiveerd om hem te helpen. Wij zijn hier om hem zo dicht mogelijk bij de roze trui te krijgen en de witte trui is dus totaal geen doel”, klikt zijn uitleg.

Door Bardet te helpen hoopt hij ook zichzelf verder te ontwikkelen als ronderenner. “Dat is ook waarom ik hier ben. Ik kan veel van hem leren en ervaring opdoen. Voor mij als jonge renner is het heel zinvol om te leren van iemand met zoveel ervaring. Als ik ooit goed genoeg ben, kan ik in de toekomst misschien zelf voor een eindklassement gaan.”

Arensman is voorlopig aan een uitstekend seizoen bezig. In februari begon hij aan zijn wielerjaar met een zestiende plek in de UAE Tour, in Tirreno-Adriatico eindigde hij als zesde en werd hij in het jongerenklassement tweede achter eindwinnaar Tadej Pogacar. Afgelopen maand reed hij zichzelf opnieuw in de kijker in de Tour of the Alps, waar hij Bardet aan de eindzege hielp. Zelf eindigde hij als derde en was hij de beste in het jongerenklassement.

Hoogtestage
Om zich optimaal voor te bereiden op zijn eerste Giro trok Arensman tweemaal op hoogtestage. “Naar Tenerife, op de Teide. Ik was daar nog nooit geweest. Samen met Romain heb ik daar goed kunnen trainen, en op het tweede kamp sloot ook Chris Hamilton aan.”

“We hebben een goede voorbereiding, ook voor de derde week, want die is loodzwaar. Maar we moeten vooral ook de eerste en tweede week niet onderschatten, met een aantal verraderlijke heuvelritten. Die zijn ook behoorlijk lastig. Er kan veel gebeuren, dus we moeten gefocust blijven en dan zien we wel hoe de benen gaan zijn in de derde week.”


Dit artikel delen:

16 Reacties

Shinzawai 4 mei 2022 om 12:09

Bardet’s laatste echt goede seizoen was in 2018, zijn laatste podiumplek in een grote ronde in 2017. Ik zou het zonde vinden als Arensman zich daarvoor moet opofferen, want een podiumplek voor Bardet is onwaarschijnlijk.

0
Zwiebeln 4 mei 2022 om 12:17

Bardet maakt zeker kans op podium dit jaar. Rijdt goed rond momenteel en bijzonder weinig tijdritkilometers. Het is nu of nooit.

0
Groetjesaandevoetjes 4 mei 2022 om 13:28

Wat een onzin dat een podium plek onwaarschijnlijk is.

0
Renaissance 4 mei 2022 om 16:45

Ik vind het ook een beetje van zwakheid getuigen om dit nu te zeggen. Logisch dat Bardet de kopman is, maar met de benen die Arensman heeft is het toch absurd om te zeggen dat je totaal niet aan je eigen kansen denkt? Je kan heel goed zowel knechten als zelf resultaat rijden, zie Dumoulin 2020, Froome voor Wiggens, Froome-Thomas, Thomas-Bernal, WvA enzovoorts enzovoorts. Het is prima om te zeggen als het nodig is rijdt ik voor Bardet en zelf zie ik wel waar het schip strsndt.

0
De Siepel 4 mei 2022 om 12:16

Maandag staat Arensman hoger dan Bardet in het algemeen klassement. Kon zomaar bij de top tien staan.

0
jonkie28 4 mei 2022 om 12:50

Ja en dag 4 staat al de eerste serieuze bergrit op het programma. Als je vol gaat knechten dan haal je niet de top bij de snelste 20 man ben ik bang.

0
Amio1998 5 mei 2022 om 14:21

Jonkie28, op de Etna worden niet zo vaak hele grote verschillen gemaakt tussen de klassementsmannen hoor. Ik verwacht dat de eerste 25 daar binnen een halve minuut van elkaar over de streep zullen komen

0
Kopinkas 4 mei 2022 om 12:45

Waarschijnlijk is Bardet ook niet te beroerd om Arensman een handje te helpen als zijn eigen kansen op een hoge notering in rook opgaan door ongeluk (of omdat er ergens een oud dametje in de gracht gesukkeld is en zijn assistentie nodig heeft, of omdat hij achter de weggewaaide ballon van een huilend kind aan de kant van de weg aanmoet).

Bardet zou ik graag na zijn carrière de Bicycle Repair Man sketch van Monthy Python zien overdoen…
En o ja, ik heb het grootste respect voor Bardets ingrijpen tijdens L-B-L.

On topic: als er ook een Almeida rondrijdt, dan moet het al gek lopen voordat Arensman in aanmerking komt voor wit.

0
Quincy Adams 4 mei 2022 om 12:51

Dat laatste. Je kunt niet om almeida heen.

0
Quincy Adams 4 mei 2022 om 12:57

Podium met Bardet in deze vorm lijkt mij een realistisch doel. TA gaf aan dat het voor het eerst is dat hij een grote ronde ingaat met een dergelijk perspectief (rijden voor podium). Het is een mooie leerschool met een goed rolmodel. Dus als adjudant optreden van Bardet lijkt me in deze een prima insteek. Alles wat daarbij komt is winst.

Het kan overigens een leuke oefening zijn voor TA om eens gericht de strijd aan te gaan voor een prijs over meerdere dagen. Dus als de mogelijkheid daar is en Bardet is out of heeft zijn hulp niet nodig, dan zal hij het zeker niet laten (als het mag van DSM – wat nog maar de vraag is als het niet in een protocol staat geschreven).

0
Silent Hill 4 mei 2022 om 12:59

In de Alps zag ik vooral Bardet puffen in het wiel van Arensman. Laat Hamilton dus maar knechten in het begin en alle kansen open houden.

0
Turtlehead 4 mei 2022 om 15:08

Het laatste stukje van die etappe toch niet volgens mij.

0
Silent Hill 4 mei 2022 om 16:47

Omdat Arensman – hoelang was het, 6km ? – vol op kop reed om Bardet aan de trui te helpen.

0
Murcia 4 mei 2022 om 13:37

Hij is duidelijk vooraf en daar houd ik van, wat er echter in drie weken gebeurt kan niemand voorspellen dus is er hopelijk wel de ruimte om af te wijken mocht hij zijn groei doorzetten. Knechten voor Bardet is geen schande, die wordt wel iets te vaak als een lulletje neergezet maar is een meer dan betrouwbare kopman.

0
thorsen 4 mei 2022 om 14:01

Ik verwacht niet dat DSM nou meteen het inititief gaat nemen, dus heel veel op kop rijden zal echt niet hoeven.

0
bellevue 4 mei 2022 om 16:26

doet Arensman een Froometje?

ik heb het van in den begin zien zitten in die jongen,

vorige Vuelta was schitterend
maar er moeten nog 2 stapjes bij voor een top 10

zet hij er één deze maand?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone