Wielerploegen 2019: Alecto

woensdag 20 februari 2019 om 08:00
Wielerploegen 2019: Alecto

foto: Alecto Cycling Team

In januari stelde WielerFlits de WorldTour-ploegen en enkele ProContinentale teams aan je voor. Met de Ster van Zwolle als opener van het Nederlandse wielerjaar kijken we ook vooruit naar de Nederlandse continentale formaties. In deze aflevering kijken we naar Alecto, dat twee jaar geleden nog bekend stond als Baby Dump.

ALECTO 2019
Land: flag-nl Nederland
Sponsors: Alecto (verkoper van elektronica)
Sinds: 2013 (ook als Baby Dump)
UCI-code: ALE
Fietsensponsor: Simplon
Tenue 2019:

Dit bericht bekijken op Instagram

A new partner in clothing dor this season: @kalas_sportswear @kalas_sportswear_ned #happy

Een bericht gedeeld door Alecto Cyclingteam (@alectocycling) op


Alecto in 2018

“We hebben een goede start van het seizoen gemaakt, maar zijn halverwege het seizoen teruggevallen”, is de algemene conclusie van ploegmanager Piet Rooijakkers. Alecto was in de eerste helft goed voor vijf zeges op nationaal niveau. De Ronde van Groningen was het sportieve hoogtepunt voor Rooijakkers, met vier renners bij de eerste vijf. Ook de Ronde van Limburg was een uitschieter. Beide koersen werden door Rick Ottema gewonnen. De grootste zege op papier was de ritzege van Sjors Dekker in de Tour of Iran.

Ottema klopt Van den Dool en Havik in de Ronde van Limburg – foto: Marcel Koch

De Topcompetitie werd na de zomer een van de grote doelen van Alecto. Ottema was na de klimtijdrit in Vaals zelfs al verzekerd van de eindzege in het klassement. Na een felle strijd met Bas Tietema wist Folkert Oostra nog het bergklassement te winnen en ook Alecto als ploeg viel in de prijzen in het ploegenklassement. “Daar lieten we als ploeg zien dat we heel breed waren”, zegt Rooijakkers.

“Tegenvallers waren het NK, waar we hoopten iets meer te kunnen verrassen met Bas van der Kooij, en koersen als de Ronde van Drenthe en de Volta Limburg Classic. Dat waren iets te vlakke wedstrijden en het bracht niet echt wat het moest brengen. Het plan klopte wel, maar het moest inhoudelijk nog beter. Dan gaat het om een kijk op de zaak hebben, trainingsarbeid en talent. Daar zitten verbeterpunten”, oordeelt Rooijakkers. “Het is niet ons doel om daar te laten zien dat we als ploeg die koersen kunnen beheersen. Die wedstrijden zijn voor de jongens zelf om aan te tonen dat ze prof kunnen worden, maar niet voor ons om te bewijzen dat we ProContinentaal willen of kunnen worden.”

Rick Ottema is de eindwinnaar van de Topcompetitie 2018 – foto: León van Bon

Aantal UCI-overwinningen: 1

Belangrijkste resultaten:
flag-ir Tour of Iran (2.1) – Winst in etappe vier, vijfde in eindklassement
flag-nl Topcompetitie – Winst in individueel-, berg en ploegklassement
flag-nl Ronde van Limburg (Topcompetitie) – Winst
flag-nl Ronde van Groningen (Nationaal) – Winst
flag-nl Veenendaal-Veenendaal Classic (1.1) – Vierde
flag-nl Ronde van Drenthe (1.HC) – Zesde


Transfers

De selectie van Alecto is gekrompen. “We hebben dit jaar negen renners en één hoofdploegleider, dat waren er twee. We zijn iets kleiner geworden wat dat betreft. Dat is niet puur een budgettaire reden, maar het geeft wel een voordeel. We denken dat we met negen renners alles kunnen verdelen onder alle vrijwillige begeleiders. Daardoor kunnen we per persoon meer aandacht besteden”, zegt Rooijakkers.

Bas van der Kooij vertrekt naar Monkey Town – foto: Cor Vos

Met Folkert Oostra, Bas van der Kooij en Rick Ottema vertrekken drie renners die vorig jaar de dienst uitmaakten binnen Alecto. “Folkert had vooraf nog niet zoveel kaas gegeten van een teamsport. Hij vond fietsen leuk, maar wist nog niets van wielrennen. Bas van der Kooij hebben we opgeraapt en teruggebracht waar hij hoort. Ze waren blijkbaar niet te behouden voor onze ploeg”, laat de ploegmanager weten. “En Rick Ottema… Iedereen weet waar hij vandaan kwam. Daar hebben we wel iets heel moois mee gedaan.”

Tegenover dat vertrek staat de komst van twee renners van Roompot-Nederlandse Loterij: Coen Vermeltfoort en Robbert de Greef zorgen voor profervaring. “Dat is zeker een kwalitatieve impuls. Ik verwacht van hen veel kijk op de koers en inzet. Ik hoop dat ze aan de rest laten zien hoe het moet. Zij zullen de koers wel eens een keer af moeten maken, maar daar hebben we niet speciale aantallen op gezet.”

Een andere nieuwkomer is Adne Koster, die een sterke Omloop van Valkenswaard reed en daardoor in beeld raakte bij de ploeg met de basis in die gemeente. “Hij staat bekend als kilometervreter en we willen daar meer rek uit halen. Als we hem goed en professioneel begeleiden, gaat hij vanzelf beter rijden”, zegt Rooijakkers, die jongeling Mitch Groot oppikte bij de belofteploeg van Lotto Soudal. “Hem ken ik al ruim tien jaar via TWC De Kempen en wij zijn een satellietploeg van TWC. Vandaar dat wij met hem wilden werken.”

Robbert de Greef moet voor de nodige ervaring zorgen – foto: Topcompetitie/Léon van Bon

Begin 2018 werd al bekend dat Jaap de Jong, oud-renner van de opleidingsploeg van AG2R La Mondiale, stopte met wielrennen na enkele weken bij Alecto. “De samenwerking ging niet zoals wij wilden”, geeft Rooijakkers aan. “Hij werkte niet op de manier zoals we hadden afgesproken en uit gesprekken bleek het aan de intrinsieke motivatie te schorten, dan moet je ermee stoppen.” Zijn vervanger Matthew Overste kende pech en aanpassingsproblemen, waarmee hij bleef stoeien.

IN
flag-nl Robbert de Greef (Roompot-Nederlandse Loterij)
flag-nl Mitch Groot (Lotto Soudal U23)
flag-nl Gijs Meijer (Delta Cycling Rotterdam)
flag-nl Adne Koster (Soenens-Booom)
flag-nl Coen Vermeltfoort (Roompot-Nederlandse Loterij)

UIT
flag-nl Sjors Dekker (NWVG)
flag-nl Patrick van der Duin (NWVG)
flag-nl Jaap de Jong (gestopt)
flag-nl Bas van der Kooij (Monkey Town-à Bloc)
flag-nl Folkert Oostra (Monkey Town-à Bloc)
flag-nl Rick Ottema (Metec-TKH)
flag-nl Matthew Overste (West Frisia)
flag-nl Jasper Schouten (WV De IJsselstreek)


Ambitie voor 2019

“We blijven in 2019 één, soms anderhalf, programma rijden”, kijkt Rooijakkers vooruit. “Dat is niet gericht rond de Topcompetitie. De andere koersen zijn nu net zo belangrijk. Aangezien er geen eindprijs te winnen is, is het belang van de Topcompetitie natuurlijk nihil geworden. Het blijft wel een heel leuke competitie. Vanuit het verleden hebben wij als basis de nationale koersen gehad, ook voor onze sponsors. En ik denk dat onze renners via die wedstrijden het makkelijkst bij een Nederlandse ploeg uitkomen als ze prof willen worden. Daarom houden wij Nederland als belangrijkste koersland. In het buitenland pakken we erbij wat er nog bij past.”

Veel ogen zullen gericht zijn op oud-profwielrenners Vermeltfoort (30) en De Greef (27). Allebei hadden het genoegen prof te worden na het winnen van de Topcompetitie, maar nu hebben ze beiden een stap teruggezet. En dus staan ze in de spotlights. “We verwachten zeker wel iets van Coen. Hij heeft in het verleden de Ronde van Drenthe gewonnen en dat mag hij best herhalen van mij hoor!”, lacht de manager van Alecto over zijn snelle man. “We gaan niet voor aantallen. Winnen is wel belangrijk, dat is ook het spel, maar het hoeft niet per sé allemaal in maart en april te gebeuren.”

Coen Vermeltfoort is de bekendste naam – foto: Marcel Koch

“We verwachten van iedereen iets. Per persoon is er een verwachting en als je die optelt, dan heb je een goed jaar. We gaan niet op één verwachting koersen. Als iedereen aan zijn verwachting voldoet, dan hebben we een topjaar. Anders hebben we een goed jaar, en als niemand het haalt hebben we een slecht jaar”, is Rooijakkers van mening. Marco Doets (23) en René Hooghiemster (32) hebben een eigen rol. “Van die twee jongens verwachten wij dat ze de groep bij elkaar houden. Marco zal zelf een koers willen winnen en dan gaan we hem niet tegenhouden, maar René wil nog liever dat iemand anders wint.”

Overigens is Alecto een heel jonge ploeg. Zes van de negen renners zijn 23 jaar of jonger. Naast Doets komt de jeugdigheid in de ploeg van Abe Celi (22), Mitch Groot (21), Adne Koster (18), Gijs Meijer (20) en Daan van Sintmaartensdijk (20).


Selectie Alecto voor 2019
flag-nl Abe Celi
flag-nl Marco Doets
flag-nl Robbert de Greef
flag-nl Mitch Groot
flag-nl René Hooghiemster
flag-nl Adne Koster
flag-nl Gijs Meijer
flag-nl Daan van Sintmaartensdijk
flag-nl Coen Vermeltfoort
Totaal: 9 renners

Dit artikel delen:

6 Reacties

Fassa Bortolo 20 februari 2019 om 09:04

Goed bezig WF, erg goed dat er in deze serie aandacht wordt besteed aan de Nederlandse CT’s! Vind het erg interessant om te weten waar die ploegen mee bezig zijn en wat de opkomende renners zijn. Toch blijven deze continentals voor mij soms wel een beetje ongrijpbaar. Hoe faciliteren deze ploegen alle buitenlandse trips? Wat voor vergoedingen krijgen deze renners? (als die er überhaupt is). Met alle beperkte sponsorbudgetten lijkt me dat ze hier toch bijna bij in schieten als je hoort dat al die CT’s zo graag een internationaal programma willen rijden.

r525 20 februari 2019 om 09:37

Ik denk er juist totaal andersom over. Deze tijd had betere invulling gehad met stukken over de andere PCT’s. Vind het toch een stuk interessanter om over een team met 30 renners die op alle vlakken mee wilt doen te lezen, dan over een team waar bij de belangrijkste resultaten gemeld wordt dat ze vorig jaar de Ronde van Groningen hebben gewonnen….

Ik wil dus niet zeggen dat dit soort stukjes niet geschreven moeten worden, lees ze verder graag. Alleen erg vreemd dat dit gedaan wordt terwijl er 0 aandacht gaat naar echte profs.

storm-biker 20 februari 2019 om 10:22

In Nederland moeten Continental renners een bepaald minimum salaris/vergoeding ontvangen. Stel je daar niet teveel bij voor, ik meen dat dat rond de €400-€500 per maand is. Beloftes mogen zelfs nog iets minder ontvangen.
Uiteraard zijn er ook renners die meer krijgen, terwijl er sinds jaar en dag ook schimmige constructies zijn waardoor een renner z’n salaris weer terug moet betalen.

Buitenlandse etappekoersen gaan gewoon van het budget, organisaties van koersen moeten in UCI koersen zorgen voor onderdak/eten tijdens de koers. Dus het zal vooral neerkomen op het betalen van dagvergoedingen van het personeel, brandstof, voeding en eventueel inschrijfgeld. Iets wat ploegen ook kwijt zijn als ze een wedstrijd in Nederland rijden, al tikken meerdere dagen natuurlijk hard aan.

Fassa Bortolo 20 februari 2019 om 10:57

Bedankt Storm, verhelderend!

Dolledriesoldebroek 20 februari 2019 om 09:57

Vooral benieuwd of daan van sintmaartensdijk beter mee kan nationaal in zijn tweede jaar als zoon van kees pudding

Chekie 20 februari 2019 om 15:23

Ga er maar van uit dat renners het meeste van de verplichte vergoeding gewoon weer terug betalen. Borg fiets, extra kleding, bijdrage buitenlandse trips enz.
Dat kan ook niet anders want zo groot zijn de budgetten van de overgebleven CT niet. De kleine selecties, hoe ze het ook verkopen is niet uit luxe.
Er zijn zat clubs waar het een stuk beter geregeld is en waar ze zeker een vergelijkbaar programma rijden.

Headlines

Materiaalzone

Populair