Wegcommissie UCI doet onderzoek naar acties Yves Lampaert in Belgium Tour

dinsdag 21 juni 2022 om 09:09
Wegcommissie UCI doet onderzoek naar acties Yves Lampaert in Belgium Tour

Yves Lampaert - foto: Cor Vos

De aanvaring tussen Yves Lampaert en Tim Wellens van afgelopen zondag in de Baloise Belgium Tour krijgt mogelijk nog een staartje. De wegcommissie van de UCI gaat namelijk onderzoek doen naar het incident, zo meldt Het Laatste Nieuws.

Castelli

Er was zondag veel te doen over de slotfase van de Baloise Belgium Tour. De Gouden Kilometer besliste over eindwinst in de meerdaagse ronde, maar dit gebeurde wel na een aanvaring tussen Lampaert en Wellens. Die eerste werd na afloop gediskwalificeerd vanwege het opzichtig hinderen van zijn landgenoot en kreeg ook een boete van 200 Zwitserse Frank. Lampaert raakte door zijn diskwalificatie zijn top 10-notering in het algemeen klassement nog kwijt.

Na afloop besloot de wedstrijdjury van de Baloise Belgium Tour een verslag door te sturen naar de Internationale Wielerunie. De UCI heeft daarop besloten om een bijkomend onderzoek in te stellen. De wegcommissie van de UCI heeft het dossier in handen genomen en zal zich buigen over de zaak. De disciplinaire afdeling zal afwegen of er verdere stappen moeten worden ondernomen wegens onsportief gedrag.

Extra straf? 
Omdat Lampaert al gediskwalificeerd en beboet werd door de wedstrijdjury, kan hij niet om dezelfde reden (“afwijken van de gekozen baan en hierdoor een andere renner hinderen of in gevaar brengen en een onregelmatige sprint”) gestraft worden. Er kan echter nog wel een bijkomende straf worden uitgesproken. Volgens Het Laatste Nieuws riskeert de renner van Quick-Step Alpha Vinyl een extra straf wegens ‘het schaden van het imago van de wielersport’.

Lampaert zelf vond in een eerste reactie niet meteen dat hij zwaar in de fout was gegaan. “Ik kreeg vóór die eerste sprint zelf enkele kwakken van renners van Lotto Soudal. Er werd langs beide kanten behoorlijk wat geduwd en getrokken. Ik denk dat alles vrij fair is verlopen. Op tv zag het er misschien wat spectaculair uit, maar dat is koers. Echt gevaarlijk vond ik het niet.”

Dit artikel delen:

40 Reacties

paul s 21 juni 2022 om 09:13

Mooie gelegenheid om eens een voorbeeld te stellen

elrio 21 juni 2022 om 09:17

Inderdaad want als dit niet meer gestraft gaat worden, dan kan zo maar op de Champs Elysees ene Pogacar van de weg worden gefietst door een knecht van een van zijn concurrenten.

Marik 21 juni 2022 om 09:19

Ik denk inderdaad dat Lampaert andere renners heeft geïnspireerd en als je dit niet meteen een halt toeroept dan is het hek van de dam.

Al Phila 21 juni 2022 om 11:33

Maar dan wel voor het ingaan van de laatste 3 kilometer !

Marik 21 juni 2022 om 09:18

En terecht, wat een schandalige sabotageactie was dat zeg.
Inderdaad een prima gelegenheid om een voorbeeld te stellen. Gelijke monniken, gelijke kappen, ongeacht in welke situatie van de koers het gebeurt.

mackie 21 juni 2022 om 09:21

Klopt.
Ik hoop ook dat de UCI eens met een strafpuntensysteem gaat werken. Per incident 1,2 of3, strafpunten opleggen die naar een jaar vervallen en bij 3 strafpunten een maand schorsen.

B.V> een sprinter dan van zijn lijn afwijkt krijgt 1 strafpunt , Als hij dit 3x in een een jaar doet krijgt hij een maand schorsing.
Iemand slaan is altijd minimaal 3 strafpunten. Gooien met een bidon zoals afgelopen Giro 2 punten b.v.

nasibal 21 juni 2022 om 09:31

Hoewel dit misschien helemaal geen slecht idee zou zijn ligt daar het probleem niet in mijn ogen. Het probleem begint denk ik bij de enorme inconsistentie bij het bestraffen van renners.

Zolang die inconsistentie blijft zal ook het door jou voorgestelde puntensysteem als een tang op een varken gaan slaan. Op het moment dat die inconsistentie getackled wordt denk ik dat er niet eens zoveel mis is met de strafmaatregelen die nu al bestaan. Een langere schorsing voor herhaalde vergrijpen kan daar uiteraard wel prima alsnog aan toegevoegd worden.

Kopinkas 21 juni 2022 om 09:45

An sich een super idee, maar de afdwingbaarheid ervan is een ander paar mouwen.
De regie is ook nooit neutraal of objectief. Tijdens een wedstrijd komen sommige incidenten in beeld, en andere niet. Dan zou zo’n commissie alle mogelijke footage van een wedstrijd uit alle mogelijke camerahoeken moeten opvragen en doorploegen.
En dan zijn er nog wedstrijden die maar beperkt in beeld gebracht worden.
Wat ga je doen met een incident in een kleinere wedstrijd, dat plaatsvindt nog voor de camera’s in wedstrijd komen?
Een erg lastig verhaal dus, maar dat Lampaert de wielersport in een negatief daglicht plaatst, daar kan geen twijfel over bestaan. Zou een goede zaak zijn als hij niet naar de Tour gaat. Door dit incident zal de spanning tussen de sprintploegen van Ewan en Jakobsen sowieso nog meer te snijden zijn…

Maillot à Pois 21 juni 2022 om 09:47

Er is zeker een probleem van inconsistentie, maar dat is ook niet zo eenvoudig op te lossen.

Bij zowat elk koersincident heb je onder volgers, zowel professionals, journalisten en reageerders hiero, een scala aan reacties, van ‘niks aan’ tot ‘zwaar over de schreef’, van ‘precies zoals situatie X’ tot ‘helemaal anders dan situatie X, want dit en dat’.
Dus gelijke monniken, gelijke kappen is een mooi uitgangspunt, maar er zal steeds onenigheid zijn over welke situaties ‘gelijk’ zijn.

Zoals de VAR in het voetbal eigenlijk ook eerder voor méér dan voor minder discussie zorgt.

(sommige situaties zijn natuurlijk flagrant en duidelijk. Een extra sanctie voor Lampaert is zeker aan de orde. Maar dat soort situaties is eerder uitzondering dan regel).

mackie 21 juni 2022 om 10:08

Tuurlijk begint alles bij consequent naleven van regels.
Maar het idee van strafpunten is voornamelijk bedoelt voor de ene sprinter die vaak van zijn lijn afwijkt ( bouhanni). Die ene renner die vaak bij een incident betrokken is ( Gianni Vermeers). Zijn vaak kleine incidenten die opzich zelf net wel net niet zijn, maar wel een patroon laten zien. Genoemde renners zijn volledig op eigen conto.

thorsen 21 juni 2022 om 10:26

Nog een probleempje met dit voorstel is dat een maand schorsing geen ‘effect’ hoeft te hebben. In het voetbal is het wat makkelijker omdat je er van uitgaat dat iemand altijd in actie wilt komen.

Wielrenners doen regelmatig een maand (of meer) geen races. Je kunt ze ook niet echt voor een aantal races schorsen want dan kan ze ook perfect uitkomen omdat ze toch niet van plan waren daar te starten. Lastig.

Maillot à Pois 21 juni 2022 om 11:03

In het voetbal is dat net zo goed een probleem.
Hoe vaak gebeurt het niet dat een speler opzettelijk een gele kaart pakt omdat er op dat moment een periode met minder belangrijke matchen zit aan te komen en een schorsing dus goed uitkomt? Om dan vervolgens met een schone lei aan een belangrijke periode met topmatchen te beginnen.

Skywalker 21 juni 2022 om 12:36

Inderdaad, in je laatste koers voor je op hoogtestage vertrekt, nog eens enkele drinkbussen verkeerd weggooien en vervolgens een maand later terug in competitie komen zonder strafpunten.

NiM 21 juni 2022 om 09:37

Geoffrey Soupe mogen ze ook eens bestraffen. Die baard past helemaal niet bij het imago van het wielrennen

TheTimmy 21 juni 2022 om 10:10

Enige juiste beslissing zou zijn om Wellens achteraf toch tot winnaar uit te roepen.
Alternatief: schors Lampaert voor een maand

toiletduck 21 juni 2022 om 10:11

Ik denk dat de jury van de wedstrijd niet anders kon doen dan Lampaert op deze manier (maximaal) bestraffen. Er bestaat geen regel op basis waarvan je een team voor zoiets kunt bestraffen of sprints kunt wegstrepen oid. Het zou mooi zijn als de jury (evt. in consult met UCI) hier extra opties in krijgt. Het blijft echter een lastige kwestie, hoewel dit een duidelijke is. Maar wat doe je als een concurrent van de sokken wordt gereden door een ploeggenoot (bv. Pogacar door Kruijswijk) of als een lead-out zich ogenschijnlijk opzettelijk zo uit laat zakken dat hij een concurrent klemrijdt (hebben Morkov en Rickaert een handje van)? Er zit altijd een flinke dosis subjectiviteit in. Desalniettemin is het goed dat er in elk geval wat meer opties komen voor de jury.

ProScoritoManager 21 juni 2022 om 10:50

Wat is er zo discutabel aan de voorbeelden die jij daar stelt? Kruijswijk rijdt Pogacar van de sokken -> Straf voor Kruis EN Jumbo. Morkov laat zich gevaarlijk uitzakken -> Straf voor Morkov EN QS. De hoogte van de straf is een andere discussie. Maar het is natuurlijk een aanfluiting dat QS hier gewoon wegloopt met de eindoverwinning. Die DSQ voor lampie zal ze echt aan hun reet roesten, sterker nog: dit gedrag loont dus gewoon en zal een volgende keer zeker niet geschuwd worden.
En dan maakt het wat mij betreft niet eens uit of opzet bewezen kan worden. Wellicht kan je dat meenemen in de strafmaat, maar in het echte leven ben je zelf ook gewoon verantwoordelijk voor de consequenties van je acties. En dan maakt het verder niet uit of de consequenties nou je beoogde doel waren of niet.

Poeksel 21 juni 2022 om 10:29

“Wegens het schaden van het imago…” is een mooie maar ook subjectieve catch-all regel. In de schaaksport is om dezelfde reden een Rus een half jaar geschorst omdat hij op Twitter constant de invasie in Oekraïne aan het toejuichen was. Dus als je vindt dat iemand straf verdient, maar er is geen duidelijke regel waarom, dan is “schaden van het imago” een goede.

Koers 21 juni 2022 om 12:12

Idd, dan mogen ze ook niet meer met die spierwitte magere lichaampjes op het strand liggen, want dat ziet er ook niet uit.

reusjen 21 juni 2022 om 10:53

Opzich natuurlijk prima om naar Lampaert te gaan kijken aangezien hij de uitvoerende partij was, maar ik zou het liever breder zien. Deze actie was van tevoren bedacht en werd met meerdere renners uitgevoerd. Het is daarmee een ploeg aangelegenheid. Een onderzoek naar de ploeg en een mogelijke sanctie voor de ploeg lijkt me meer op z’n plaats.

Man met de hamer 21 juni 2022 om 11:08

Hele ploeg een maand schorsen.

Poeksel 21 juni 2022 om 13:00

Is er enig (mogelijk) bewijs voor dat het een vooropgezet plan was, of is het alleen speculatie?

Man met de hamer 21 juni 2022 om 14:19

De beelden zeggen genoeg. Als een school dolfijnen rond een maal tonijn, of een roedel wolven rond een zieke eland.

Gelei 21 juni 2022 om 11:01

Mag even brommen, wat mij betreft. Dat soort van voetbal praktijken kunnen we missen als de pest.

Man met de hamer 21 juni 2022 om 11:10

Genante hoeveelheid verzachtend commentaar van wegkijkende Belgen overal: ‘grijze zone’, ‘grensgeval’, ‘er op of er net over’. Absurd.

Nelson 21 juni 2022 om 14:24

Klopt helemaal. Maar dat komt omdat de pers en commentatoren volgende week weer interviews en reportages moeten maken met de renners en ploegleiders van Quick Step en te harde kritiek op Lampaert zou wel eens op een njet hiervoor kunnen uitdraaien van ome Patrick.

Henk van Bouw 21 juni 2022 om 15:25

Who gives a fuck dan spreek je QS maar niet

skylimit 21 juni 2022 om 11:16

De wegcommissie van de UCI moet zich hier niet mee bemoeien achteraf. De wedstrijdjury is toch onderdeel van de UCI en die hebben al een straf uitgedeeld, dus zaak gesloten. Wellens of Lotto hebben toch geen beroep aangetekend? dan zou het eventueel nog door een soort van “tuchtcommissie” beoordeeld kunnen worden.

De UCI doet er beter aan vooraf duidelijke richtlijnen, boetes/straffen etc. op te stellen voor misdragingen etc. in de koers en daar ook rechtlijnig, consequent naar te handelen. Extra schorsen achteraf op grond van “het schade van het imago van de wielersport” is natuurlijk een drogreden.

harryjohan71 21 juni 2022 om 11:28

@Skylimit Tuurlijk mag de wegcommissie ingrijpen. De wedstrijd jury heeft wel vaker een straf uitgedeeld nadat een renner DSQ gekregen had. De straf die de wedstrijd jury op kan leggen is maar zeer beperkt. Op basis van jouw redenering kan Molano ook niet door de wegcommissie geschorst worden. Oftewel alle renners kunnen doen wat ze willen de hoogste straf is DSQ

Al Phila 21 juni 2022 om 11:37

Ook Groenewegen is achteraf, na de DSQ in Polen, alsnog voor 9 maanden geschorst. Blijkbaar kan het dus wel (en terecht).

SolitaryShell 21 juni 2022 om 12:19

Als de ploeg niet bestraft kan worden, dan mag Lampaert best tot en met 9 april 2023 aan de kant. Opgelost.

Viktrodriguez 21 juni 2022 om 11:24

De eindzege van de ploeg zou ook afgenomen moeten worden, want anders wordt zijn gedrag alsnog beloond.

Selmar 21 juni 2022 om 12:33

Je zou de regels zo kunnen aanpassen dat een declassering (en zwaarder) altijd een declassering voor de gehele ploeg tot gevolg heeft. Dat lost nog niet het “Pogi van zijn fiets rijden” op, maar doet toch wel iets.

ProScoritoManager 21 juni 2022 om 14:53

Waarom zou dat daarmee niet opgelost worden? Of voorzie je dan dat Kruijswijk in een Jumbo shirtje Pogacar de berm in rijdt zodat Ineos er met de winst vandoor kan gaan?

Selmar 21 juni 2022 om 20:22

@ProScoritoManager: omdat de geclassering niet noodzakelijk een tijdstraf betekend, maar ‘Pogi van zijn fiets rijden’ voor Pogi waarschijnlijk wel tijdsverlies oplevert

VerstandOpNul 21 juni 2022 om 12:37

Lijkt me goed om de rest van de ploeg ook mee te nemen in een eventuele maatregel. Los van de vraag of ploeggenoten al dan niet voordeel hebben gehad, zorg je er op die manier ook voor dat men elkaar sneller aanspreekt op ontoelaatbaar gedrag..

En laat Yves maar een paar maandjes tot bezinning komen tijdens een schorsing..

Canyonracer 21 juni 2022 om 12:51

Ze zouden de hele ploeg moeten schorsen en een flinke boete op moeten leggen.
Wat een smerige actie was dat zeg!
Niemand die van de sport houdt kan dit goedkeuren.

Martijn Arensman 21 juni 2022 om 14:23

Zou het een cultuur dingetje zijn van de ploeg?

Jannik Steimle won in 2020 de ronde van Slowakije niet door zijn stralende glimlach, wel door de schouderbeuken van zijn ploegmaats richting de concurrentie.

Krist The Vanma 21 juni 2022 om 14:30

Dit is in Nederland toch veel meer een thema dan in België hoor.
(P.S. Ik vond de acties ook walgelijk)

Marik 21 juni 2022 om 18:28

Zou het überhaupt buiten België meer een thema zijn, aangezien de UCI gaat onderzoeken?

Headlines

Populair

Materiaalzone