Wielerwereld reageert op aanvaring Lampaert en Wellens in Belgium Tour

maandag 20 juni 2022 om 15:32
Wielerwereld reageert op aanvaring Lampaert en Wellens in Belgium Tour

Yves Lampaert - foto: Cor Vos (archief)

Overzicht

Er was zondag veel te doen over de slotfase van de Baloise Belgium Tour. De Gouden Kilometer besliste over eindwinst in de meerdaagse ronde, maar dit gebeurde wel na een aanvaring tussen Yves Lampaert en Tim Wellens. Die eerste werd na afloop gediskwalificeerd vanwege het hinderen van zijn landgenoot.

“Uitsluiting van de wedstrijd en 200 Zwitserse frank boete voor Yves Lampaert wegens “afwijken van de gekozen baan en hierdoor een andere renner hinderen of in gevaar brengen en een onregelmatige sprint  (met inbegrip van aan de trui of het zadel trekken van een andere renner, intimidatie of bedreiging, kopstoot, kniestoot, duwen met de schouder of hand, enz…)”, dat was na afloop het verdict in in het communiqué van de UCI-commissarissen.

Lampaert raakte door zijn diskwalificatie zijn top 10-notering in het algemeen klassement nog kwijt. Ook voor Wellens waren de druiven zuur. De renner van Lotto Soudal kon door de acties van Lampaert zijn kansen niet goed verdedigen bij de laatste sprints in de Gouden Kilometer en moest hij de eindzege in de Baloise Belgium Tour laten aan Mauro Schmid, een ploeggenoot van Lampaert bij Quick-Step Alpha Vinyl.

De aanvaring tussen Lampaert en Wellens hield de gemoederen flink bezig, zo bleek wel op social media. Zo lieten ex-topsprinters Robbie McEwen en André Greipel hun licht schijnen over de Gouden Kilometer en deed ook Marc Sergaent, ex-ploegleider bij Lotto Soudal, zijn zegje.

Lampaert zelf vond in een eerste reactie niet meteen dat hij zwaar in de fout was gegaan. “Ik kreeg vóór die eerste sprint zelf enkele kwakken van renners van Lotto Soudal. Er werd langs beide kanten behoorlijk wat geduwd en getrokken. Ik denk dat alles vrij fair is verlopen. Op tv zag het er misschien wat spectaculair uit, maar dat is koers. Echt gevaarlijk vond ik het niet.”

Een ontgoochelde Wellens zuchtte toen hij de uitsluiting van Yves Lampaert vernam, besefte dat dit voor hem niets veranderde, maar bleef al bij al relatief braaf in zijn reactie. “Ik ben vooral enorm teleurgesteld om zo dichtbij de eindzege te komen en ze dan toch uit handen te zien glippen. Het ‘gevecht’ met Lampaert kost me de eindzege. Daar ben ik van overtuigd. Het was trouwens niet alleen in de tweede, maar ook in de derde sprint dat hij in de fout ging. Al was dat minder uitgesproken.”

Dit artikel delen:

46 Reacties

FDJ 20 juni 2022 om 15:41

Hij was fout punt . Wijkt van de lijn en dit is geen faire manier van sprinten. Dat het I het heetst van de strijd gebeurt oke, maar wees achteraf een vent en geef je fout toe.

0
horsm 20 juni 2022 om 15:47

Natuurlijk is het niet fair. Lampaert is niet voor niets gediskwalificeerd, en ik kan me niet voorstellen dat hij het niet zag aankomen. Het valt een beetje in de categorie bewust een rode kaart nemen om zo het team te laten winnen. Ik hou er niet van.

0
pirazzi 20 juni 2022 om 15:48

Vermoeiend…

0
VerstandOpNul 20 juni 2022 om 15:48

Hoor ik nou onze eigen Jose Been commentaar geven voor de Engelsen? Waar hebben ze dat in hemelsnaam aan verdiend?

0
Jean Dumas 20 juni 2022 om 16:55

Ze spreekt Engelser dan de Engelsen, definitely indeed!

0
Wheely 20 juni 2022 om 18:49

Daar zijn de meningen over verdeeld! ;)

https://mobile.twitter.com/TourDeJose/status/1538470427437277186

0
Wildebert 20 juni 2022 om 15:51

Helaas ging er geen lampje bij hem branden. Aardig was het zeker niet.

0
Gangmaker 20 juni 2022 om 23:27

Als er van boven tussen de hersenen geen lampje zit kan het ook niet aangaan en branden

0
De Bezemwagen! 20 juni 2022 om 15:53

De gevolgen zijn uiteraard veeeeel minder erg doordat er niemand valt maar persoonlijk vind ik dit net zo erg of misschien wel erger (irritanter)dan wat Groenewegen deed bij Jacobsen. Hier is echt over nagedacht en zeker niet een split of the moment. Wat mij betreft uiteraard diskwalificatie voor de desbetreffende renner en goed nadenken wat de gevolgen moeten gaan worden voor de renner die hier voordeel uit haalt als ploeggenoot. De ploggenoot zou teruggezet kunnen worden in de uitslag of zoiets. Kan ook gaan gelden voor een massasprint

0
peervaneynthoven 20 juni 2022 om 16:02

“Grijze zone”? nee Sven, je had dit keihard moeten veroordelen.Schmid=de unfaire winnaar (door ploeggedrag) en dat blijft altijd aan deze overwinning kleven.Vuil spel van Quickstep Alpha Vinyl.Wat Wolfpack? Onsportievelingen en geen voorbeeld voor de jeugd.I.T.T Wellens, chapeau Tim voor je gedrag! #Loto Soudal. Heeft Lefevere al gereageerd? Ik denk dat hij het nog net “binnen de lijntjes” vond.Het diskwalificeren van Lampaert lost inderdaad niets op.Gestolen overwinning.

0
mich 20 juni 2022 om 16:06

dit kun je natuurlijk nooit laten terugwerken op een ploeggenoot. Zie naar de autosport, als Verstappen door een eigen (bewuste) fout Leclerc eraf rijdt dan gaat Verstappen daar een straf voor krijgen maar Leclerc zal geen punten krijgen als hij hierdoor achteraan finished. En Perez zal al helemaal geen straf krijgen als hij hierdoor bvb wint.

Dit soort acties gebeuren toch ook wel eens in een grote ronde? Een ontsnapping is weg en een groep renners blokkeert de eerste rij zodat niemand en meer door kan.

0
Txirrindularitza 20 juni 2022 om 16:10

Heb je het wel gezien? Lampaert’s ellebogen en sandwichen van de Lotto-renner is wel van een hele andere orde dan een peloton dat “niemand wel laat rijden” door de rij te sluiten. Dan is er natuurlijk altijd nog wél weg te rijden. Dit was pure één op één (en soms twee tegen één) obstructie.

0
Mwielerfan 20 juni 2022 om 17:34

Als in de laatste wedstrijd Hamilton vorig jaar uit de baan gereden werd door ploeggenoot van verstappen, moet ik het nog zien

0
Txirrindularitza 20 juni 2022 om 16:07

Als je dan concludeert dat het erover was, en Lampaert diskwalificeert, dan kan daar niet anders uit volgen dan Schmid de punten van de laatste twee sprintjes ontnemen. Lampaert deed het niet voor zichzelf. Zoals McEwen zegt, het is een team sport. Dit is weer een halfbakken ‘straf’, de UCI bijt niet door. En vrijbrief voor anderen om het in het vervolg net zo te doen.

0
Thoin 20 juni 2022 om 16:13

Klopt dit gaat op als het ploeggenoten zijn, maar wat doe je dan met het volgende:
Ewan-Jakobsen en Bennett spurten, Bennett gaat op kop, Jakobsen wil erover komen maar Bennett doet de deur dicht en wint. Jakobsen moet in de remmen en wordt 3de, Ewan 2de. Moet je dan zeggen we DSQ Bennett en geven Jakobsen de overwinning? Want hij zou gewonnen hebben zonder het foutieve manoeuvre van Bennett? Dus Ewan heeft pech? Dit gaat toch ook niet…
Interessant vraagstuk denk ik voor de UCI, hoe dit voorkomen in de toekomst.

0
Maarten_85 20 juni 2022 om 16:19

@Thoin Vergelijkbare situaties zijn al tig keer voorgekomen in de geschiedenis van de koers.

0
Txirrindularitza 20 juni 2022 om 16:23

@Thoin, dat vind ik niet vergelijkbaar met wat zich gisteren voltrok eigenlijk.

0
Peetvader 20 juni 2022 om 16:27

Zie LBL overwinning Roglic.
In dat geval kan je niet meer dan enkel de zondebok straffen.

0
Mwielerfan 20 juni 2022 om 17:31

Helemaal eens lange basische naam

0
Murcia 20 juni 2022 om 16:36

Nys is een prima kerel maar dit is opzichtig de kool en de geit sparen nadat nota bene de jury Lampaert al uit de uitslag heeft geschrapt. Grijs gebied, wat een flauwekul.

0
Jean Dumas 20 juni 2022 om 16:59

Ik ben het wel met Svens reactie eens. Ik heb ook niets met Italiaanse verdedigers die overtredingen op het randje maken, maar vind wel te billijken dat in topsport grenzen worden opgezocht om te winnen.

0
Massimo Bataille 20 juni 2022 om 17:06

Ik ga ook wel wat akkoord met Nys omwille het feit dat ik het vooral onsportief vond en niet per se gevaarlijk.
In de weg rijden en van de weg rijden zijn nog andere zaken. Je ziet eigenlijk ook vlak na het ‘akkefietje’ dat Lampaert wel gewoon plaats maakt als Wellens begint te versnellen. Als hij echt een smeerlap wilt zijn, rijdt hij daar ook gewoon terug in de weg.

En het punt wedstrijdjury is mij volledig irrelevant. Die jury’s hebben al tig keer verkeerde beslissingen gemaakt, dat ik er absoluut geen waarde meer aan hecht

0
Anton van Valouwe 20 juni 2022 om 21:10

Dat doet Nijs altijd, nooit uitgesproken, slappe hap!

0
Romāns Vainšteins 20 juni 2022 om 16:37

Ik heb hier toch maar ‘grijs gebied’ ingevuld. Dat heeft er primair mee te maken dat ik de gouden kilometer weiger als koerselement te accepteren en ik vind dat alles binnen die kilometer binnen die kilometer moet blijven.

0
Cochise 20 juni 2022 om 20:29

Precies. Een kermisattractie in een kermisrondje. Dit vraagt ook gewoon om belachelijk koersgedrag (waarmee ik niets wil goedpraten).

0
Wheely 20 juni 2022 om 21:14

Ze lokken het zelf uit willen jullie zeggen?

0
Romāns Vainšteins 20 juni 2022 om 21:17

Ik begrijp dat je me graag uitspraken wil ontlokken maar wanneer die betrekking hebben op koers binnen de gouden kilometer kan ik ik er helaas verder niets over kwijt.

0
xistnc 20 juni 2022 om 17:11

McEwen, Greipel, Sergeant. Deze bloemlezing heeft nogal een Lotto-kleurtje. Hoewel ik het met de teneur eens ben, vraag ik me af of de opsomming ook wat gevarieerder had gekund.

0
NiM 20 juni 2022 om 18:04

Haha precies! Ik wacht op het doorverkocht van deze serie:”lampaert ter dood veroordeeld vanwege gouden kilometer” zowat het Europese alternatief voor the green mile

0
NiM 20 juni 2022 om 18:05

Derde stuk*

0
Mwielerfan 20 juni 2022 om 17:25

Ik mis de optie dat de overwinning van schmid eraf moet wegens

0
Mwielerfan 20 juni 2022 om 17:26

Wielrennen is een teamsport en zijn team overtreed de regels van de sport en de sportiviteit, daardoor wint hij

0
Deel Koeper 20 juni 2022 om 21:30

Wielrennen is geen teamsport. Wielrennen is een individuele sport die wordt beoefend met teams.

De renner komt op het podium en op het palmares, die wint de koers, daar spreekt men over. Uiteraard red je 't niet zonder team. Maar het is geen teamsport.

0
Handige Harry 20 juni 2022 om 18:10

Het is natuurlijk wachten totdat iemand niet zoals Wellens reageert maar die lampaerd gewoon een flinke beuk terug geeft en dan is er weer wolvengehuil want dan ligt hij erbij als Neymar.

Dit achterlijke gedrag moet gewoon keihard aangepakt worden, lampaerd gewoon minimaal een maand schorsen, samen met de ploegleider van dienst.

0
Cochise 20 juni 2022 om 20:31

Maar wat doen we dan met Lampaert?

0
guyremgabdel 20 juni 2022 om 18:14

De grootste onregelmatigheid deed zich voor bij spurt 2. Dus schrap spurt 2 en neem enkel spurt 1 en 3 in beschouwing voor het klassement. Dan keert iedereen (op uitzondering van Lampaert) tevreden terug naar huis.
En oja, zoals in het voetbal, Lampaert mag de ek koers niet rijden (dus het bk) wegens schorsing.

0
Theo Bovengemiddelkamp 20 juni 2022 om 19:49

Slecht crisismanagement bij QS. Lampaert ontkent dat hij iets verkeerd deed, terwijl de beelden niet liegen en Patje zwijgt in alle talen. Terwijl hij een reputatie heeft om renners te veroordelen.

0
Cochise 20 juni 2022 om 20:33

Patje z’n column verschijnt op zaterdag. Hij tweet wel af en toe maar ook niet met zulke regelmaat dat je momenteel over een verdachte radiostilte kan spreken.

0
xistnc 20 juni 2022 om 22:15

Momenteel beperkt Patlev zich tot het inzetten van Cochise cs als verdedigingslinie.

0
guyremgabdel 20 juni 2022 om 20:33

Zopas een update : de wegcommissie buigt zich over het voorval
https://www.hln.be/wielrennen/ook-de-wegcommissie-van-de-uci-buigt-zich-nu-over-het-dossier-lampaert~a03b85d3/

0
Cochise 20 juni 2022 om 20:44

Dus ze kunnen hem enkel nog extra bestraffen voor imagoschade voor het wielrennen. Ook weer zo’n subjectief gegeven. Geldt dat ook voor wielrenners die blad-steen-schaar doen voor de overwinning, wielrenners die stomdronken uit een discotheek strompelen of wielrenners die veroordeeld zijn voor partnergeweld?
Kan een wedstrijdjury niet gewoon zelf doortastend genoeg zijn om daadkrachtig te reageren na zo’n voorval? Lampaert eruit, twee laatste sprints neutraliseren en klaar.

0
Romāns Vainšteins 20 juni 2022 om 20:51

En moet je nagaan dat in die hele discussie niemand het lef heeft om de gouden kilomter en desnoods de mafklap die het verzonnen heeft even de guillotine te laten passeren.

Mag op de hoop MC Hammer games en die kerosineverslindende, volledig inwisselbare stadscentrarondjes waar nog geen halve paardekop of dode hond naar kijken komt.

0
skylimit 20 juni 2022 om 21:14

Ach Lotto (Wellens) heeft de koers niet in de gouden kilometer verloren. Wellens heeft het een dag eerder al laten liggen en ook in de tijdrit had hij een kans op een betere tijd laten liggen. Nu werd de gouden kilometer opeens een ploegenspel waar het daadwerkelijk nog om de eindwinst ging. Het was een beetje “dirty”, en door Wellens en Lotto niet bijster slim uitgespeeld na de winst van de eerste sprint.
Wellens dacht misschien al dat de buit binnen was. Wellens zat toen een beetje gevangen/werd opgevangen en Schmidt kon er vandoor en volgens mij de Lie (van Lotto) reed Schmidt bijna nog van de weg, maar had beter voluit kunnen sprinten om de 2 seconden weg te nemen.

0
Lalsacien 20 juni 2022 om 22:48

@skylimit begrijp ik nu dat je impliceert dat Wellens, door het een dag eerder tactisch slecht aan te pakken, Lampaert uitgelokt heeft????

0
Tollpatscher 20 juni 2022 om 21:18

1. een reden om het hele team te diskwalificeren.
2. als je bovendien een gouden kilometer zo laat gebeuren, dan heb je ook als organisatie compleet gefaald.

0
skylimit 21 juni 2022 om 11:28

@lalsacien, nee, ik impliceer niet dat Wellens het uitgelokt heeft, alleen dat Wellens “dom” gekoerst heeft door het op de gouden kilometer te laten aankomen.
Lampaert doet op zich nog niet eens zoveel, wijkt niet van zijn lijn af, maakt zich alleen wat breed en je krijgt daardoor het schouder aan schouder duwen.
Wellens zit ingeklemd/ laat zich inklemmen, c.q. wordt geblokkeerd door QS, hetgeen op zich een koersincident is. QS hoeft natuurlijk niet opzij te gaan en Wellens vrij baan te geven. Natuurlijk is het niet helemaal netjes, maar of het daadwerkelijk over de schreef is en niet binnen de reglementen is, dat is ter interpretatie van de wedstrijdjury.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone