Gediskwalificeerde Yves Lampaert: “Zag er misschien spectaculair uit, maar dat is koers”

Gediskwalificeerde Yves Lampaert: “Zag er misschien spectaculair uit, maar dat is koers”

© Cor Vos

zondag 19 juni 2022 om 18:56

Hij werd na afloop dan wel gediskwalificeerd, Yves Lampaert vond in een eerste reactie niet meteen dat hij zwaar in de fout was gegaan. “Ik kreeg vóór die eerste sprint zelf enkele kwakken van renners van Lotto Soudal.”

Castelli

“We wisten dat het chaos kon worden”, vertelde eindwinnaar Mauro Schmid. “Iedereen was voorbereid op deze strijd, zeker met de Gouden Kilometer op enkele (zes, red) kilometers voor de finish. Akkefietjes tussen Lampaert en Wellens? Die heb ik niet gezien.

Lampaert zelf vond dat er maar weinig aan de hand was. “Het was zeer hectisch. Er werd langs beide kanten behoorlijk wat geduwd en getrokken”, reageerde hij onmiddellijk na de finish. Toen wist de West-Vlaming nog niet dat hij zou uitgesloten worden. “Ik denk dat alles vrij fair is verlopen.”

“Op tv zag het er misschien wat spectaculair uit, maar dat is koers. Voor de eerste sprint kreeg ik zelf enkele kwakken van de renners van Lotto Soudal”, aldus de ploegmaat van Schmid. “Dat de jury dit gaat bekijken? Een uitsluiting zou toch een zware straf zijn, vind ik. Echt gevaarlijk vond ik het niet.”

Dit artikel delen:

55 Reacties

YogiBear 19 juni 2022 om 19:01

Kleuter gedrag. Ja maar hij doet het ook. Terwijl daarvan niets te zien was.

0
Gr.R. 19 juni 2022 om 19:01

"Jamaar, zij deden het ook!"

Nooit eens verantwoordelijk zijn voor je eigen gedrag.

0
Murcia 19 juni 2022 om 19:03

Klinkt in zijn antwoorden nu precies als de grote baas. Het zijn altijd de anderen.

0
Lindalid 19 juni 2022 om 19:06

Geen sympathie meer voor deze idioot.

0
Wheely 19 juni 2022 om 19:06

edit wf: niet doen

0
paul s 19 juni 2022 om 19:15

edit wf: niet doen

0
Marik 19 juni 2022 om 19:29

En prompt is de foto gewijzigd XD

0
zacht 19 juni 2022 om 19:44

Het kan dan wel een andere foto zijn, maar ik zie nog steeds een smerige rat.

0
xistnc 19 juni 2022 om 19:54

edit wf: niet doen

0
Nico Dick 19 juni 2022 om 20:14

Foto is onveranderd hoor

0
dukeman 19 juni 2022 om 19:08

Idiote renner, hopelijk vergeten andere ploegen dit niet. Ook veel te lichte straf van de jury, zo fnuik je dit gedrag niet.

0
KennyKlimmen 19 juni 2022 om 19:21

Idd, zo is het meer het pakken van een ‘nuttige’ rode kaart

0
Cochise 19 juni 2022 om 19:23

Altijd mooi. Moraalridders die vanachter het toetsenbord zélf de bocht uit gaan met persoonlijke verwijten (smerige rat! idioot!) na een koersincident.

(Om misverstanden te vermijden: ik vind het ook gewoon een onnodige en onsportieve actie die terecht veroordeeld en bestraft moet worden)

0
Marik 19 juni 2022 om 19:29

Wat is dan precies je punt?

0
Wheely 19 juni 2022 om 19:32

Ik vind het gewoon mooi hoe het werkt met beeldvorming inclusief mijn eigen perceptie. Het is toch niet bepaald een gezellige man die je op die foto ziet of wel?

0
harryjohan71 19 juni 2022 om 19:37

@Cochise Het probleem is dat dit geen straf is voor QSA. De bewuste actie van QSA heeft het gewenste resultaat.

0
Cochise 19 juni 2022 om 19:56

@Marik: mijn punt ging over het taalgebruik. Een koersincident veroordelen is één, de betrokkene uitschelden voor smerige rat, rattenkop of idioot is nog wat anders en wat mij betreft ook niet nodig.

0
Sandy Casar 19 juni 2022 om 19:28

Om met Yves te spreken wat een Kalf

0
HV 19 juni 2022 om 19:41

Uit de 17e eeuw:

Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook de ander niet.

En nee Yves, je wilt niet dat een ander team met zo’n geduw en getrek de koers wint. Dus heb je de overwinning van Schmidt meteen besmeurd.

Jammer. Mooie koers de hele week en dan zo’n smet.

0
guyremgabdel 19 juni 2022 om 19:51

Als in de 3e sprint de op kop rijdende Lotto renner (bewust onsportief) naar links zou sturen, ligt Schmidt om het op zijn Lampaert’s te zeggen met zijn klieken en klakken tegen de portiek. Maar deze renner gaat sportief aan de kant waardoor Schmidt nog net de ruimte krijgt om in het gat te duiken.

0
xistnc 19 juni 2022 om 19:56

Ja, en als die zou opstijgen was het een vliegmasjien.

0
guyremgabdel 19 juni 2022 om 20:23

Ja en als Lampie zijn ellebogen niet gebruikt; dan wint wellicht Wellens. (zonder vliegmachine)

0
Silent Hill 19 juni 2022 om 20:06

In het peloton heb je wel enkele bad boys.
Een Moscon, dat is zo’n gemeen type. Bouhanni ook – lekker venijnig. Maar bij Lampaert lijkt het niet alsof hij gemeen is, het lijkt eerder uit dommigheid. Nu ja, lijken … is waarschijnlijk.

0
harryjohan71 19 juni 2022 om 20:14

@Silent Hill Dit was bewust. Dat geeft hij zelf toe door direct naar Lotto Soudal te wijzen dat zij het ook deden. Hiermee aangevend dat hij dan ook over de scheef mag gaan. Hij zegt ook niet dat hij niets deed, maar dat het niet voldoende is voor DQS volgens hem. Jij praat verkeerd gedrag goed, omdat het Lampaert is. Heerlijk objectief

0
Silent Hill 19 juni 2022 om 20:32

Ik denk dat mijn post niet duidelijk weergeeft hoe ik erover denk. Of hij wordt verkeerd gelezen. Kan. Als Bouhanni over de schreef gaat, lijkt het 'stoer', like he's the tough guy. Als Lampaert het doet, lijkt hij 'dom' hoewel hij misschien de tough guy wil uithangen, of de tough guy denkt te zijn. Zoiets bedoel ik. Ik krijg het niet goed uitgelegd – my bad.

0
Romāns Vainšteins 19 juni 2022 om 21:08

Ik denk dat Lampaert het type ‘trouwe soldaat’ is.

0
Spurter 19 juni 2022 om 20:11

En zoals gebruikelijk weer slappe hap straffen.

Zolang renners als ze dit flikken niet maanden langs de kant moeten staan, blijft dit gebeuren.

0
Theo Bovengemiddelkamp 19 juni 2022 om 20:42

Vanwege het niet bekennen van schuld, mag hij nog een extra straf krijgen. Gelukkig staat bij Lefevre fair play hoog in het vaandel. Hij zal wel disciplinaire maatregelen nemen.

0
harryjohan71 19 juni 2022 om 20:48

Hiermee heeft Lampaert zijn plek in de Tour selectie veilig gesteld.

0
Fifty 19 juni 2022 om 21:17

dit was zijn kill voor de capo

0
Kopinkas 19 juni 2022 om 21:54

@harryjohan
En zichzelf waarschijnlijk uit de selectie gekegeld voor alle EK’s en WK’s wegrit met de Belgische ploeg waar Wellens in de selectie zit.

0
Alfons Haavers 19 juni 2022 om 22:43

@Kopinkas: want Wellens is de man die wel eventjes zal bepalen wie er precies mee gaat naar zo’n kampioenschap? Volgens mij is die al heel blij als hij nog eens mee mag, Lampaert of geen Lampaert.

Zie het telefoontje naar Wellens alweer voor mij in de docu: ‘Yves? (Beteuterde blik naar Serge Pauwels) Die gaat mee ja? Oei… Ja oké dan blijf je maar thuis. Jaaaa tot genoegen Tim.’

0
Kopinkas 20 juni 2022 om 15:39

@Alfons
Sla je Lampaert dan echt hoger aan dan Wellens in de wegrit?
Ik hoop stiekem dat Lampaert een serieuze dreun krijgt in het BK tijdrijden, en dat Van Wilder, Campenaerts of De Gentdt naar het WK in Australië trekken.

0
Romāns Vainšteins 19 juni 2022 om 20:58

Lampaert is duidelijk op pad gestuurd hiervoor en heeft het op zijn eigen lompe wijze voor elkaar gebokst. Op zich is het wel ‘koers’ maar wel een uithoekje er van met de innemende goedkeuring van het wanproduct ‘gouden kilometer’. Hoe zoiets vaags en slechts nog zo hardnekkig lang doorleven kan joh, heeft er iemand voor betaald of zo?

Wat mij betreft halen ze trouwens niet alleen dit ding maar ook boni’s, dat ‘vallen laatste 3 k vlakke etappe geen tijdverlies’ en zelfde tijd aaneengesloten peloton er direct uit. Gewoon zo zuiver als het maar kan.

0
Kopinkas 19 juni 2022 om 21:53

@rv
Wat is je alternatief voor ‘vallen laatste 3 k vlakke etappe geen tijdverlies’. Alle tijdverlies gewoon toekennen? De 3 kilometer uitbreiden? Ik ben wel benieuwd.

0
Romāns Vainšteins 19 juni 2022 om 23:00

Alles toekennen, part of the game.

0
klootje kriekeljon 19 juni 2022 om 23:08

WK relay veldrijden of de gouden kilometer, wat is treuriger.

0
Wradley Biggins 19 juni 2022 om 21:03

Ik zie weinig verkeerd. Is het om dat het over de eindoverwinning gaat dat iedereen weer moord en brand schreeuwt? Of omdat het DQS is? Misschien dat sommige mensen beter naar het WK zwemmen kijken.

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 21:51

Beetje een vreemde reactie Wradley. Natuurlijk is er ophef omdat het over de eindoverwinning gaat. En de opwinding wordt veroorzaakt door onsportief gedrag van LAMPAERT (dat door hem en de ploeg niet wordt veroordeeld, sterker, als afgesproken actie wordt neergezet). Dit is geen wielrennen dat de wielerliefhebbers willen zien.

Jij kan er wel tegen blijkbaar. Fijn voor jou.

0
Anton van Valouwe 20 juni 2022 om 13:02

Ziende blind dus…

0
Fifty 19 juni 2022 om 21:14

Baan is breed genoeg. Wellens moet maar met zijn rode trein aan de andere kant rijden.

0
Kopinkas 19 juni 2022 om 21:51

Verblind door de ploegtactiek, en als een dommekracht de hem opgelegde taak ook uitgevoerd. En dat door een renner die tot nu toe een sympathiek imago had bij het brede publiek, zeker door weerkerende pech (daar houden Vlaamse underdogs nu eenmaal van).
Goeie zaak dat hij niet gewoon teruggezet is, maar wel degelijk uitgesloten en ook zijn plek in het AK kwijt is.
Hiermee sluit Lampaert zichzelf waarschijnlijk ook uit voor verdere deelnames aan de WK wegrit, want opnieuw in één team met Wellens, dat komt niet meer goed.

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 22:02

Goede analyse. En inderdaad, dat van de selectie voor de EK’s en WK’s was ook het eerste dat ik me bedacht. Kan ie vergeten zou ik zeggen (tenzij WELLENS zich heeft afgemeld, maar dan nog, er zullen er nog meer zijn die hem niet meer weten te pruimen).

0
Kopinkas 20 juni 2022 om 15:40

@Ardoisier
Wellens was al een paar jaar een certitude, maar op het WK in Leuven was hij er wel niet bij. Kan me nu niet meer voor de geest halen wat er toen met hem aan de hand was (Lampaert reed daar dan weer wel).

0
Ardoisier 19 juni 2022 om 22:05

Reactie nog niet gezien van de baas. Denk dat ie de champagne aan het uitdelen is.
Hij zit niet meer op Twitter volgens mij, dus zal wachten zijn tot de volgende column.

0
mauri 20 juni 2022 om 07:44

Wellens-Evenepoel misschien ook herinneren . Was w

0
harryjohan71 20 juni 2022 om 08:07

@Mauri Het was een sprint met meerdere renners. Niet Wellens-Evenepoel. Evenepoel protesteerde wel duidelijk het meest. Het doel was hier om jezelf een goede uitslag te bezorgen. Niet om te voorkomen dat een ander kan sprinten door te blokkeren ten faveure van je teammaat. Dit zijn 2 verschillende situaties. Wellens is ook terecht gediskwalificeerd. De DQS voor Lampaert is ook terecht maar heeft geen consequentie. Bovendien zocht Lampaert Wellens op om hem met de elleboog te blokkeren voor er uberhaupt gesprint ging worden. Oftewel van Lampaert is het met voorbedachte rade onsportief gedrag

0
Massimo Bataille 20 juni 2022 om 09:45

Terug veel heisa voor niet enorm veel. En ik denk dat de kleur van trui daar ook wel veel aan doet.

Ik wil zeker benadrukken dat het een zeer onsportieve actie is. En dat dit toch wel jammer is naar de geest van de koers.
Maar het was nu wel niet zeer ‘gevaarlijk’ of moordaanslag of wat dan ook. Er is toch nog een groot verschil tussen in de weg rijden en van de weg rijden.
En ik keur het ook niet goed, maar zoals Lampaert zegt: dat is koers.

Ik zie het liefst ook niet te veel in de koers, maar af en toe hoort het er wel bij

0
Beer 20 juni 2022 om 10:25

Goeie reactie; hier ga ik in mee.

Het is me hier net iets teveel ‘stoute Wolfpack, behalve Fabio, die is braaf’.

0
Maillot à Pois 20 juni 2022 om 11:25

Dat volg ik toch niet, om het aan de kleur zijn truitje te wijten vind ik net iets te makkelijk.

Als je dit forum een beetje volgt, zag je gisteren toch echt wel veel reacties van forumleden die niet van een anti-QS houding verdacht kunnen worden.
De kritiek is ook enkel op Lampaert gericht, niemand vindt dat Schmid of zelfs de hier vaak verguisde Morkov iets misdaan hebben.

Ik zou zelf onze sport niet richting jurysport willen zien evalueren, met diskwalificaties om elke afwijking van de rechte lijn in een sprint. Maar dit was geen sprinter die van zijn lijn afweek of de deur dichtdeed om zelf te kunnen winnen, dit was gewoon flagrant onsportief gedrag, met geen enkel ander oogmerk dan Wellens ‘uit te schakelen’. Wat mij betreft is dit géén koers. En hij bewijst er ook Schmid geen dienst mee, die zijn eerste serieuze zege is hiermee serieus bezoedeld.

0
NiM 20 juni 2022 om 10:07

Rustaaghhh dames. Doet Lampaert dit tegen de Lie of gelijk welke andere sprinter duikt die in het gaatje en is er niks aan de hand. Dit gebeurt elke sprint

0
Lindalid 20 juni 2022 om 10:26

Rare redenatie meisje. Ga nog maar eens rustig de beelden bekijken. Ik heb in een sprint nog nooit een knecht een sprinter zien opzoeken om die vervolgens bewust tegen te houden.

0
Scorel 20 juni 2022 om 11:36

NIM , dit is gevaarlijk spel. Dat moet altijd bestraft worden. Een schorsing van 3 maanden of een half jaar lijkt me hier zeer gepast. Deze gevaarlijke manoeuvres moeten uit het peloton verdwijnen.

0
Scorel 20 juni 2022 om 11:34

Lampaert voor een maand schorsen en een flinke boete geven wegens gevaarlijk spel. Ik ben benieuwd wat Lefevre hiervan vindt.

0

Headlines

Populair

Materiaalzone