Vrije val LottoNL-Jumbo in WorldTour

zaterdag 2 mei 2015 om 07:00
Vrije val LottoNL-Jumbo in WorldTour

foto: Sirotti

De prestaties van LottoNL-Jumbo in de WorldTour zitten in een vrije val. In de wedstrijden uit de hoogste divisie deed tot en met Luik-Bastenaken-Luik geen enkele renner uit de Nederlandse ploeg het beter dan een vijfde plaats. Pas gisteren werd de eerste podiumplek behaald. In de Ronde van Romandië reed Bert-Jan Lindeman naar de derde plek in de vierde etappe.

Binnenkort verschijnt de nieuwe voorjaarseditie van RIDE, waarin we uitgebreid vooruitblikken op het nieuwe wielerseizoen. Het wordt wederom een lekker dikke editie vol verhalen over alles wat de wielersport zo mooi maakt. Pre-order hem nu online en ontvang leuke extra's. Wil je onze voorjaarsgids extra voordelig ontvangen? Neem dan nu een abonnement en ontvang maar liefst 20% korting!

De ploeg wacht ook nog altijd op de eerste seizoenszege. In het verleden werd de eerste overwinning steevast in februari of maart behaald. Dit jaar staat de zegeteller nog altijd op nul. In het historische lijstje van teams die het langst op een zege moesten wachten, staat LottoNL-Jumbo – dat voorheen werd gesponsord door Rabobank en Belkin – voorlopig op de vierde plek. Alleen Euskaltel-Euskadi in 2005 (8 mei), Saunier Duval-Prodir in hetzelfde jaar (19 mei) en AG2R La Mondiale in 2012 (18 mei) deden het voorlopig ooit slechter.

Uit een inventarisatie van WielerFlits blijkt dat niet alleen de eerste overwinning historisch lang op zich laat wachten. De prestaties van de Nederlandse formatie in de WorldTour zijn dit jaar opvallend minder. Met name het verschil met een jaar geleden is groot. In 2014 was de gemiddelde uitslag van de eerste Belkin-renner in de WorldTour-wedstrijden tot en met Luik-Bastenaken-Luik de 12e plek. Met Moreno Hofland (etappe 2 Parijs-Nice) en Stef Clement (etappe 6 Ronde van Catalonië) behaalde Belkin zelfs twee zeges op het hoogste niveau. Alleen in 2005 deed het team het beter (gemiddeld 11e), dankzij vele ereplaatsen, en overwinningen (vijf) van Joost Posthuma (rit in Parijs-Nice), Oscar Freire (Tirreno-Adriatico) en Pedro Horrillo (rit Ronde van Catalonië).

In vergelijking met vorig jaar is de uitslag van de eerste LottoNL-Jumbo-renner in 2015 in dezelfde wedstrijden gedaald met een percentage van 140%, naar de gemiddelde 28ste plek. De beste uitslagen in de WorldTour zijn tot nu toe vijfde plaatsen van Wilco Kelderman in de Ronde van Catalonië (2x) en Sep Vanmarcke in de door Geraint Thomas gewonnen semi-klassieker E3 Harelbeke. De Ronde van Romandië is nog niet afgelopen, waardoor de eerder genoemde derde plaats van Lindeman niet is meegerekend.

In 42 wedstrijden en vijf eindklassementen hebben tot nu toe vijf verschillende renners uit de LottoNL-Jumbo-selectie een top tien plek behaald. George Bennett (1x), Moreno Hofland (3x), Wilco Kelderman (4x), Paul Martens (1x) en Sep Vanmarcke (2x). In 2014 waren dat nog negen renners met een record aantal van 25 noteringen in de top tien.

Vrije val
Hoe kan het dat de ploeg na het op een na beste seizoen in tien jaar tijd, het daaropvolgende jaar niet meer presteert? Een antwoord zit verscholen in het budget en de samenstelling van de ploeg. Het is algemeen bekend dat de ploeg na de tropenjaren bij Rabobank op financieel vlak een flinke stap terug moest zetten. Dat weegt automatisch door in de selectie, die ze inkrompen (mede om een voorschot te nemen op nieuwe, maar inmiddels teruggedraaide, UCI-regels) van dertig naar 25 wielrenners. Onder andere Lars Boom, Stef Clement, Theo Bos en Bauke Mollema verlieten de ploeg. Ter vergelijking: laatstgenoemde eindigde vorig jaar tot aan Luik-Bastenaken-Luik alleen al vier keer in de top tien van een WorldTour-wedstrijd.

De toprenners die naar een andere ploeg vertrokken, zijn niet vervangen door coureurs van hetzelfde kaliber. Brian Bulgac, Kevin De Weert, Bert-Jan Lindeman, Tom Van Asbroeck en neoprofs Timo Roosen en Mike Teunissen maakten de overstap naar LottoNL-Jumbo. Zij hebben allen (nog) niet de status, palmares en kwaliteiten van renners als Bos, Boom en Mollema.

Wilco Kelderman, de opvolger van Mollema, is nog steeds jong en daardoor wispelturiger, bleek dit voorjaar. In Parijs-Nice (15e) kon hij de verwachtingen niet waarmaken, om zich daarna in de Ronde van Catalonië (9e) te revancheren. Ook een topsprinter, die jaarlijks goed is voor een tiental overwinningen, ontbreekt in de ploeg van manager Richard Plugge.

De afwezigheid in de eerste seizoenshelft van Robert Gesink blijkt ook van invloed. De 28-jarige blikvanger stond meer dan twee maanden langs de kant wegens privéomstandigheden en lichamelijk malheur. In 2014 was hij met name in de Tour Down Under op dreef met vijf top tien plaatsen, waaronder de zesde plek in het algemeen klassement. Dit jaar was hij niet van de partij.

Krappe selectie
Het rennersbestand is met 25 man aan de lage kant vergeleken met andere ploegen. Haal daar de langdurig afwezige Gesink en Marc Goos (niet actief dit jaar) vanaf en het is al snel lastig om op meerdere fronten tegelijk op volle sterkte te starten. Helemaal als er ook nog renners geblesseerd, ziek of op trainingskamp zijn. Telegraaf-journalist Raymond Kerckhoffs legde deze week al eens de vinger op de zere plek. Het ploegmanagement stelt daarbij de verkeerde renners op in de verkeerde wedstrijden. Sprinter Hofland werd in arren moede ingevlogen om de zieke Nick van der Lijke te vervangen in Luik-Bastenaken-Luik. George Bennett, Martijn Keizer en Steven Kruijswijk waren geen optie, omdat zij een hoogtestage op Tenerife afwerkten ter voorbereiding op de Ronde van Italië.

Het beleid dat de ploegleiders uitvoeren is steeds vaker een punt van discussie. Het uitblijven van de eerste overwinning zou binnen de ploeg bijvoorbeeld geen issue zijn. Ploegleider Nico Verhoeven verklaarde na afloop van Parijs-Roubaix dat binnen het team de focus ligt op ‘goede wedstrijden rijden’. “Het gaat erom dat je jezelf laat zien en jezelf profileert. Dat je 100% koerst en het maximale resultaat eruit haalt. We hebben een paar mindere wedstrijden gereden, waarin het niet meezat. Maar dat er nu nog ergens een nul staat, daar staan wij boven”, zei hij toentertijd.

Na ook een tegenvallende Ardennencampagne is de ploeg gestopt met te verzanden in excuses. Ploegleider Merijn Zeeman bekende niet tevreden te zijn met het voorjaar. “Uiteindelijk gaat het om resultaten, excuses tellen niet. We moeten presteren en dat is niet gelukt dit voorjaar”, zei hij na Luik-Bastenaken-Luik. Hij heeft aangekondigd op korte termijn de prestaties in de klassiekers te evalueren. “We gaan grondig bekijken waarom het niet is gegaan zoals we wilden.” Om de smalle selectie enigszins te ontluchten, lijkt nu Dennis van Winden, die vorig seizoen nog moest vertrekken, in de ploeg terug te keren. Het is afwachten wat nog meer gaat gebeuren om de prestaties te verbeteren.

Door: Maxim Horssels en Nick Doup

Dit artikel delen:

74 Reacties

Roberto 2 mei 2015 om 11:51
Quote:
Hoe kunnen mensen hier nu zeggen dat gesink wt waardig is. Die jongen rijdt nooit iets uit..

Des te knapper om dan nog zo’n palmares bij elkaar te fietsen. De jury was hem goed gezind blijkbaar..;)

0
SolerEritrean 2 mei 2015 om 12:02

@Verweggistan

Natuurlijk kan je in het huidige wielrennen niet mee aan de top strijden met het budget van TLJ. Maar als je met 8 man naar Yorkshire gaat, hebben ze niet zo zeer een kwantitatief probleem, maar een kwalitatief probleem. Het enige probleem met de kleine kern is dat ze de 1.1 koersjes in Nederland niet meer op volle oorlogsterkte kunnen betwisten. Voor de rest rijden er gewoon veel te veel matige renners rond. Ga eens in het buitenland kijken, daar rijden ook goede renners rond! Van Winden eindigt 20ste in de eindstand van Bretagne. Maar waarom niet Sebastien Delfosse (winnaar Bretagne) eens contacteren? Die man rijdt op heel wat 1.1 wedstrijden zeer kort. Of Baptiste Planckaert, een verbeterde versie van Tom v Asbroeck. Of misschien wat exotischer: Primož Roglič, de schansspringer(2de in ronde v Croatie achter Paterski). Allemaal mannen die daar in Yorkshire wel in de eerste drie groepen hadden kunnen zitten…
Uiteraard zijn dat ook geen wereldtoppers of kopmannen, maar het geeft je wel een kwaliteitsinjectie.

0
Verweggistan 2 mei 2015 om 12:15

@SE: Paniekaankopen lijkt mij helemaal geen goed idee. Uitslagen in kleine rondes zeggen niet alles, dat blijft altijd een gok hoe ze presteren op WT niveau en het grotere aantal koersdagen en langere koersen: Kump wint en won ook alles op dat niveau en zakte er op WT niveau ook doorheen. (Delfosse had inderdaad wel allang bij een profploeg moeten rijden, ideale renner voor Wanty, maar bij LBK liet hij ook zien dat hij in WT koersen (de hij reed als kopman) ruimt te kort kwam. En het praktische bezwaar is dat een renner een half jaar lang al een bloedpaspoort programma moet hebben voordat ze in de WT mee mogen doen.
En met dat kwalitatief vs kwantitatief ben ik het toch met je eens? Maar ga in september nog maar eens goede renners halen en renners al Teunissen en Roosen reden ook geweldig in het continentale circuit, maar maken de stap dus ook nog niet. Plus dat er vooral vanuit de sponsoren een beleid wordt bepaald dat het een vooral een Nederlandse ploeg moet zijn.

0
Ideefiks 2 mei 2015 om 12:22

Ik vind dit eerlijk gezegd een waardeloos item.
Van tevoren was te voorspellen dat door het verdwijnen van veel puntenpakkers de score een stuk minder zou zijn.
Opgeteld bij de enorme dosis tegenslag bij de overblijvende renners is het verhaal aardig compleet.
En al talloze malen overal uitgekauwd !

De voortzetting van Cannondale/Garmin, die maakt een nog diepere val. Om maar wat te noemen.

0
Selmar 2 mei 2015 om 12:26

Op zich is de waarschijnlijkheid van 0 zeges, als je gemiddeld 2.6 zeges haalt (met een standaard deviatie van 1.5055) ongeveer 1/20. Dus dat betekend dat pech helemaal niet een onlogische oorzaak is.

Note: beetje nattevinger-statistiek

0
debarreman 2 mei 2015 om 12:43

Als je wint, heb je vrienden
En als je niet wint, dan verlies je die weer.
Echte vrienden.

Oplossing: budget omhoog en betere renners aantrekken.
Het belang van zogenaamd betere ploegleiders wordt zwaar overschat.
Wie verzonnen ook al weer die coup in de waaieretappe in de Tour van 2013?

0
klootje kriekeljon 2 mei 2015 om 12:49

Je bedoelt de coup van QS?

0
Wielerfan1987 2 mei 2015 om 12:51

@Roberto,

Poels had in zijn koersen tenminste enigszins het gemis van Gesink kunnen verzachten, zoals bijvoorbeeld in Baskenland en de Tirreno, met of zonder zege zouden ze in elk geval een meer slagvaardige selectie kunnen opstellen in die koersen

0
xistnc 2 mei 2015 om 12:52

@Wielerfan1987
Maar wat schiet je op met die vaststelling, als het budgettair geen moment mogelijk was en is?

0
jan19 2 mei 2015 om 12:57

Als je die Verhoeven in de auto ziet krijg je toch plaatsvervangende schaamte. hup hup hup kom aan he:)

0
Roberto 2 mei 2015 om 13:02

@Wielerfan
Tja, als ze vorig jaar al vast hadden kunnen stellen dat Gesink niet de Tirreno kon rijden..
En als ze het budget hadden gehad en als ze niet zoveel pech hadden gehad en, en, en, als, als als..

Quote:
Als je die Verhoeven in de auto ziet krijg je toch plaatsvervangende schaamte

Dat heb ik ook wel eens met sommige reacties op WF..

0
Bettinwel 2 mei 2015 om 13:02

Puntjes halen zegt me niet zoveel, dat deden ze bij Vacansoleil ook niet. Maar die jongens zaten tenminste vaak mee vooruit. Gisteren was het eindelijk Lindeman (ex-Vacans) maar voor de rest zijn ze vooral arriere du peloton te bewonderen, of als afstapper.

Misschien kan Gesink eens zijn verantwoordelijkheid nemen. Maar ik vrees dat dat duurt tot halverwege de Vuelta of helemaal niet.

0
Sephiroth 2 mei 2015 om 14:08

Ik mis de normalizering naar budget van de statistieken. Voor de rest veel bekende zaken en ergens intressant om te lezen. Voor vele waarschijnlijk pijnlijk om alles nogmaals te moeten beseffen a.d.h.v dit artikel.

Dat TLJ minder geld heeft en daardoor minder kwaliteit in huis, minder koersen koersen kan rijden, minder punten&topnoteringen scoort etc. Dat kan, daar kan ik mee leven. Er zijn gewoon drie dingen die mij niet bevallen bij het TLJ dit jaar.

1) De overmatige ziekte (tot 70% blijkbaar, en hiermee doel ik niet op gevolgen van crashes)
2) Mentaliteit van renners en staf (teveel DNFs in koersen en te zelden harde zelf/teamreflectie, waar het nu altijd pech etc is)
3) gebrek aan oppertunistisch koersen (is de laatste 1-2 weken veranderd), vroeger zag je de arme ploegjes altijd in ELKE ontsnapping.

En lets face it, TLJ is een arm ploegje in het WT-circuit.

0
Sephiroth 2 mei 2015 om 14:10

Nog een balletje om op te gooien, gewoon een gedachte:

Zou het kunnen dat veel van de staf (en wssch ook renners) nog erg denkt in koersen naar het Rabo budget? oftewel willen controleren etc. Ipv naar hun huidige budget waar dat niet kan? en dat ze dar dus op persoonlijk vlak nog steeds mee worstelen..

0
albertooo 2 mei 2015 om 14:12

@Bettinwel
Vacansoleil was over het algemeen het lachertje van de WT, behalve in het voorjaar van 2012. Maar ze haalden veel te weinig uit hun renners.

0
Wim Kruithof 2 mei 2015 om 14:13
Quote:
xistnc – 2 mei 2015 om 10:14 – Bewerkt op 02 mei 2015 om 12:00
Dit zijn de harde cijfers. Maar zonder deze fatsoenlijk in perspectief te plaatsen, zijn ze vooral koren op de molen voor de onderbuik van het zogenaamd wielerminnende publiek.

+1

Quote:
Bettinwel – 2 mei 2015 om 13:02
  

Puntjes halen zegt me niet zoveel, dat deden ze bij Vacansoleil ook niet. Maar die jongens zaten tenminste vaak mee vooruit. Gisteren was het eindelijk Lindeman (ex-Vacans) maar voor de rest zijn ze vooral arriere du peloton te bewonderen, of als afstapper.

Dan heb je heel wat minder koersen gezien dan ik dit jaar…

0
klootje kriekeljon 2 mei 2015 om 14:32

Apart stuk dit ja.

Ik lees regelmatig berichten op WF die in mijn ogen vooral geplaatst worden om het vuurtje in de discussie op te stoken.
Nu zit ik in het kritische kamp, denk ik. Maar toch vind ik dit ook een bericht wat not ‘up to par’ is voor de hoofdredacteur van WF.

0
Coldeportes 2 mei 2015 om 14:44

inderdaad niet het eerste tendensieuze artikel op WF… aan de andere kant: de cijfers zijn de cijfers. Wat moeilijker in cijfers is te vangen: gebrek aan tactisch koersinzicht bij ploegleiding en copycat Delahaye in de trainingsstaf die met cijfers (!) alles onder controle denkt te hebben. Om nog maar te zwijgen van het motivationele aspect van een Verhoeven die niet verder komt als ‘hop hop hop’ en alles ‘klasse’ benoemen….

0
SolerEritrean 2 mei 2015 om 14:45

@Verweggistan

Inderdaad, maar volgens mij zouden ze met Delfosse en Planckaert geen kwaad kunnen doen. Maar ja, het probleem zit dieper natuurlijk en is niet met 1 à 2 continentale renners op te lossen.
Ze zullen het structureel moeten oplossen, eens de koppen bijeensteken en een oplossing zoeken. Ik hoop van harte dat het goed komt.

0
SCIC 2 mei 2015 om 15:54

Het is al veelzeggend dat in de finale van een koers de ploeg uitgedund is. Zelfstandig doorgaan op WT niveau biedt weinig perspectief, zeker als het karakter van de ploeg Nederlands is en de meeste renners over de top. Een fusie met MTN biedt wellicht wel perspectief. De toppers gaan dan naar MTN, terwijl de jonge subtoppers (zoals Lindeman) aantrekkelijk zijn voor Roompot.

0
schipperaar 2 mei 2015 om 16:40

Een volledig nl ploeg werkte alleen bij Post en Raas, beiden winnaars en strijdlustig wat ze op hun renners konden overbrengen, niks cijfers maar afzien. Onze jongens leren veel meer int buitenland omdat ze daar het wiel allang uitgevonden hebben en wij proberen het steeds opnieuw.

0
Colbrelli. 2 mei 2015 om 16:41

Mooi dat ze dan juist vandaag de eerste zege binnenhalen

0
sven241 2 mei 2015 om 17:48

Nou toch nog ergens in de top hè. 4e WT ploeg die in mei zijn eerste zege haalt! Jaa, er is veel mis bij het management, maar ook bij de samenstelling van het team. Kleiner budget betekend dat je origineel moet denken en alles uit de renners moet halen, maar ik zie dat nu niet gebeuren.

0
xistnc 2 mei 2015 om 18:58
Quote van sven241:
Jaa, er is veel mis bij het management

Kun je dit onderbouwen dan wel concretiseren?

0

Headlines

Populair

Materiaalzone