Vrije val LottoNL-Jumbo in WorldTour
foto: Sirotti
zaterdag 2 mei 2015 om 07:00

Vrije val LottoNL-Jumbo in WorldTour

De prestaties van LottoNL-Jumbo in de WorldTour zitten in een vrije val. In de wedstrijden uit de hoogste divisie deed tot en met Luik-Bastenaken-Luik geen enkele renner uit de Nederlandse ploeg het beter dan een vijfde plaats. Pas gisteren werd de eerste podiumplek behaald. In de Ronde van Romandië reed Bert-Jan Lindeman naar de derde plek in de vierde etappe.

De ploeg wacht ook nog altijd op de eerste seizoenszege. In het verleden werd de eerste overwinning steevast in februari of maart behaald. Dit jaar staat de zegeteller nog altijd op nul. In het historische lijstje van teams die het langst op een zege moesten wachten, staat LottoNL-Jumbo – dat voorheen werd gesponsord door Rabobank en Belkin – voorlopig op de vierde plek. Alleen Euskaltel-Euskadi in 2005 (8 mei), Saunier Duval-Prodir in hetzelfde jaar (19 mei) en AG2R La Mondiale in 2012 (18 mei) deden het voorlopig ooit slechter.

Uit een inventarisatie van WielerFlits blijkt dat niet alleen de eerste overwinning historisch lang op zich laat wachten. De prestaties van de Nederlandse formatie in de WorldTour zijn dit jaar opvallend minder. Met name het verschil met een jaar geleden is groot. In 2014 was de gemiddelde uitslag van de eerste Belkin-renner in de WorldTour-wedstrijden tot en met Luik-Bastenaken-Luik de 12e plek. Met Moreno Hofland (etappe 2 Parijs-Nice) en Stef Clement (etappe 6 Ronde van Catalonië) behaalde Belkin zelfs twee zeges op het hoogste niveau. Alleen in 2005 deed het team het beter (gemiddeld 11e), dankzij vele ereplaatsen, en overwinningen (vijf) van Joost Posthuma (rit in Parijs-Nice), Oscar Freire (Tirreno-Adriatico) en Pedro Horrillo (rit Ronde van Catalonië).

In vergelijking met vorig jaar is de uitslag van de eerste LottoNL-Jumbo-renner in 2015 in dezelfde wedstrijden gedaald met een percentage van 140%, naar de gemiddelde 28ste plek. De beste uitslagen in de WorldTour zijn tot nu toe vijfde plaatsen van Wilco Kelderman in de Ronde van Catalonië (2x) en Sep Vanmarcke in de door Geraint Thomas gewonnen semi-klassieker E3 Harelbeke. De Ronde van Romandië is nog niet afgelopen, waardoor de eerder genoemde derde plaats van Lindeman niet is meegerekend.

In 42 wedstrijden en vijf eindklassementen hebben tot nu toe vijf verschillende renners uit de LottoNL-Jumbo-selectie een top tien plek behaald. George Bennett (1x), Moreno Hofland (3x), Wilco Kelderman (4x), Paul Martens (1x) en Sep Vanmarcke (2x). In 2014 waren dat nog negen renners met een record aantal van 25 noteringen in de top tien.

Vrije val
Hoe kan het dat de ploeg na het op een na beste seizoen in tien jaar tijd, het daaropvolgende jaar niet meer presteert? Een antwoord zit verscholen in het budget en de samenstelling van de ploeg. Het is algemeen bekend dat de ploeg na de tropenjaren bij Rabobank op financieel vlak een flinke stap terug moest zetten. Dat weegt automatisch door in de selectie, die ze inkrompen (mede om een voorschot te nemen op nieuwe, maar inmiddels teruggedraaide, UCI-regels) van dertig naar 25 wielrenners. Onder andere Lars Boom, Stef Clement, Theo Bos en Bauke Mollema verlieten de ploeg. Ter vergelijking: laatstgenoemde eindigde vorig jaar tot aan Luik-Bastenaken-Luik alleen al vier keer in de top tien van een WorldTour-wedstrijd.

De toprenners die naar een andere ploeg vertrokken, zijn niet vervangen door coureurs van hetzelfde kaliber. Brian Bulgac, Kevin De Weert, Bert-Jan Lindeman, Tom Van Asbroeck en neoprofs Timo Roosen en Mike Teunissen maakten de overstap naar LottoNL-Jumbo. Zij hebben allen (nog) niet de status, palmares en kwaliteiten van renners als Bos, Boom en Mollema.

Wilco Kelderman, de opvolger van Mollema, is nog steeds jong en daardoor wispelturiger, bleek dit voorjaar. In Parijs-Nice (15e) kon hij de verwachtingen niet waarmaken, om zich daarna in de Ronde van Catalonië (9e) te revancheren. Ook een topsprinter, die jaarlijks goed is voor een tiental overwinningen, ontbreekt in de ploeg van manager Richard Plugge.

De afwezigheid in de eerste seizoenshelft van Robert Gesink blijkt ook van invloed. De 28-jarige blikvanger stond meer dan twee maanden langs de kant wegens privéomstandigheden en lichamelijk malheur. In 2014 was hij met name in de Tour Down Under op dreef met vijf top tien plaatsen, waaronder de zesde plek in het algemeen klassement. Dit jaar was hij niet van de partij.

Krappe selectie
Het rennersbestand is met 25 man aan de lage kant vergeleken met andere ploegen. Haal daar de langdurig afwezige Gesink en Marc Goos (niet actief dit jaar) vanaf en het is al snel lastig om op meerdere fronten tegelijk op volle sterkte te starten. Helemaal als er ook nog renners geblesseerd, ziek of op trainingskamp zijn. Telegraaf-journalist Raymond Kerckhoffs legde deze week al eens de vinger op de zere plek. Het ploegmanagement stelt daarbij de verkeerde renners op in de verkeerde wedstrijden. Sprinter Hofland werd in arren moede ingevlogen om de zieke Nick van der Lijke te vervangen in Luik-Bastenaken-Luik. George Bennett, Martijn Keizer en Steven Kruijswijk waren geen optie, omdat zij een hoogtestage op Tenerife afwerkten ter voorbereiding op de Ronde van Italië.

Het beleid dat de ploegleiders uitvoeren is steeds vaker een punt van discussie. Het uitblijven van de eerste overwinning zou binnen de ploeg bijvoorbeeld geen issue zijn. Ploegleider Nico Verhoeven verklaarde na afloop van Parijs-Roubaix dat binnen het team de focus ligt op ‘goede wedstrijden rijden’. “Het gaat erom dat je jezelf laat zien en jezelf profileert. Dat je 100% koerst en het maximale resultaat eruit haalt. We hebben een paar mindere wedstrijden gereden, waarin het niet meezat. Maar dat er nu nog ergens een nul staat, daar staan wij boven”, zei hij toentertijd.

Na ook een tegenvallende Ardennencampagne is de ploeg gestopt met te verzanden in excuses. Ploegleider Merijn Zeeman bekende niet tevreden te zijn met het voorjaar. “Uiteindelijk gaat het om resultaten, excuses tellen niet. We moeten presteren en dat is niet gelukt dit voorjaar”, zei hij na Luik-Bastenaken-Luik. Hij heeft aangekondigd op korte termijn de prestaties in de klassiekers te evalueren. “We gaan grondig bekijken waarom het niet is gegaan zoals we wilden.” Om de smalle selectie enigszins te ontluchten, lijkt nu Dennis van Winden, die vorig seizoen nog moest vertrekken, in de ploeg terug te keren. Het is afwachten wat nog meer gaat gebeuren om de prestaties te verbeteren.

Door: Maxim Horssels en Nick Doup

RIDE Magazine
74 Reacties
Sorteer op:
2 mei 2015 07:17
Die 18 mei komt in zicht. :o
2 mei 2015 07:31
Hmm, ik ben het eens met de conclusie, maar niet met de opbouw van het artikel. Dat kon veel genuanceerder. Wat zegt de gemiddelde uitslag van de eerste renner nu over de prestaties? Liever 1x winnen en 1x 40e, dan 2x 15e.
Ook 2014 het op een na beste seizoen in 10 jaar noemen, lijkt mij een verkeerd getrokken conclusie.

Wat ik eerlijker zou vinden:
- een grafiek waar het budget van TLJ vergeleken wordt met andere teams over de laatste jaren. Rabo had bijvoorbeeld het 5e budget van het peloton, terwijl dat nu (ik gok maar wat) het 16e budget is.
- gemiddelde leeftijd van de renners.
- enz.

Met andere woorden/vergelijk: FC Twente zal in 2016 geen kampioen worden, maar dat kan ook niet zonder fatsoenlijke begroting en zonder Theo Jansen.
2 mei 2015 07:48
Leuk artikel. Sluit wel aan bij het forum-topic over Team LottoNLJumbo. Het laat ik cijfers dat er iets mis is. Maar een opsomming van cijfers laat niet de daadwerkelijke oorzaak zien volgens mij. Je kunt het de renners niet kwalijk nemen, ik denk dat bij de evaluatie de ploegleiding zichzelf moet evalueren. Er zijn rare keuzes gemaakt. Met een totaal ander team is de strategie van vorige jaren (zoveel mogelijk focussen op de klassementen in rittenkoersen, om zo WT-punten binnen te halen) blijkbaar gehandhaafd. Maar de renners zijn daadwerkelijk ander soort renners, en dus lijkt een meer aanvallende tactiek met meer focus op dagsucces logischer. Een vrijbuitersploeg à la Raas die zich voortdurend laat zien en ten strijde trekt, oogst meer lof van publiek en dus uiteindelijk de sponsors, dan een team dat zich elke keer wegsteekt in de hoop dat de kopman in de finale meekan. TLJ is (nog) niet een team dat koersen kan dragen, dus dan lijkt de aanvalskaart een logische. Daarnaast is het verwonderlijk dat wanneer je selectie verzwakt is, je alleen nog maar kiest voor de zwaarste koersen en de kleinere lichtere koersen uit je programma schrapt. Juist in die kleinere lichtere koersen kan een jonge ploeg meedoen om de prijzen en zo zelfvertrouwen opdoen. Het lijkt alsof mannen als Zeeman en Delahaye maar 1 kunstje kunnen en dat al een aantal jaren herhalen. Maar op een gegeven moment moet je durven vernieuwen en voor nieuwe methodes durven kiezen. Hopelijk durft de ploegleiding de komende weken andere keuzes te maken voor de rest van het seizoen, anders zou het aanmodderen wel eens voort kunnen duren.
2 mei 2015 07:52
Goed zo'n analyse. Ruimte voor kritiek is er natuurlijk altijd. Maar het is vooral vragen op bashen. Ik schat minimaal 150 reacties
2 mei 2015 08:14
@ orakel
Hoezo andere grafieken ? Zodat het niet zo erg lijkt en je zelf voor de gek houdt ? De ijskoude cijfers liegen niet en of de redenen hiervoor wel of niet waar zijn, het blijven ijskoude cijfers. En ik denk dat de oorzaken toch bij de ploegleiding gezocht moeten worden. Voorbeeld: dat ze dít jaar kiezen om met 24 renners te starten omdat vólgend jaar de regels veranderen....absurd.
2 mei 2015 08:33
Een vergelijking met budget was niet verkeerd geweest.
dit jaar hebben ze 10 toptien klasseringen behaald met een budget die misschien wel is gehalveerd. Dat het aantal top tien klasseringen dan ook halveert vind ik geen vrije val.
dat is ook het leuke van statistieken, je kunt ze maken zodat jij gelijk hebt
2 mei 2015 08:47
Toch doen FDJ en team Cannondale - Garmin het nog slechter volgens de uci world tour ranglijst van 1 mei 2015.
Quote:

1. 1 - ETIXX - QUICK STEP 785
2. 2 - TEAM SKY 673
3. 4 1 MOVISTAR TEAM 663
4. 3 1 TEAM KATUSHA 659
5. 5 - BMC RACING TEAM 410
6. 6 - ORICA GREENEDGE 338
7. 8 1 TINKOFF - SAXO 328
8. 9 1 LAMPRE - MERIDA 319
9. 7 2 TEAM GIANT - ALPECIN 302
10. 11 1 ASTANA PRO TEAM 241
11. 10 1 LOTTO SOUDAL 236
12. 12 - AG2R LA MONDIALE 224
13. 13 - TREK FACTORY RACING 138
14. 14 - IAM CYCLING 78
15. 15 - TEAM LOTTONL-JUMBO 72
16. 16 - FDJ 69
17. 17 - TEAM CANNONDALE - GARMIN 26
2 mei 2015 09:02
We zijn het allemaal eens dat doping verbannen moet worden, en nu het wielrennen merkbaar schoner is, en de top breder dan ooit, verschijnen plotseling dit soort artikeltjes. Met verontrustende conclusies als "het gaat om de resultaten", "we moeten presteren" en "wat gaat er gebeuren om de prestaties te verbeteren" Hoe we dit kunnen aanpakken weet iedereen maar dat willen we niet meer. Maar dan nu niet lopen zeuren dat "we niet presteren" en dat "de wedstrijden saai en voorspelbaar zijn" Voor mij blijft het meedoen belangrijker dan het winnen. Jezelf laten zien in de kopgroep, aanvallend rijden en strijdend ten onder gaan. En professioneel omgaan met pech en tegenslagen. Dat is wielrennen !
2 mei 2015 09:02
Allereerst mijn complimenten aan de voorgaande posters.

Koers kijken, een blik op het peleton. Eerste wat je doet, zoeken, waar zitten de "gelen". Teleurstelling, weer maar eentje op plek 30 ofzo.

Goed om met de cijfers de werkelijkheid aan te tonen. De volgende stap is om te verklaren. In dat geval lijkt toch budget (teamgrootte, toppers en begeleiding) de meeste invloed te hebben.
2 mei 2015 09:24
Zeer mooi artikel!

Eerlijke cijfers, met de neus op de feiten gedrukt heet dat dan...
Het budget is (zoals vermeld in het artikel) lager dan de afgelopen jaren, dat is gewoon gegeven. Er zijn gewoon ProConti teams die beter presteren en dan kan je je natuurlijk afvragen wat je nog in de WT tour doet!

@Orakel
Ik weet dat het hard voor je is, maar dit zijn de feiten. De gemiddelde uitslag zegt wel degelijk iets over de breedte van de ploeg. Je kan inderdaad een kanttekening maken daarbij: Liever 1ste en 30ste (vb als leadout) dan 15de en 16de. MAAR, beste Orakel, dit komt bij TLJ niet voor, ze eindigen amper in de top 3 dus jouw argument raakt kant noch wal.

Verder, probeer je je dan te verhalen op de gemiddelde leeftijd? Wel hier,
http://cyclingbase.black-dress.org/2015/01/het-world-tour-peloton-van-2015/

TLJ staat boven het gemiddelde met een gem. leeftijd van 29,31. Ter vergelijking, Giant Alpecin heeft een van 27,54 en Cannondale-Garmin kan dit ook als excuus gebruiken met hun 27,43
2 mei 2015 09:25
Ernstiger is dat bij geen veranderingen in budget (dus renners) en begeleiding deze situatie structureel wordt. Renners met potentie zullen overstappen naar andere ploegen, alleen de middelmaat/ jeugd blijft. Het lijkt mij nuttig na te denken of je dan WT-ploeg moet blijven
2 mei 2015 09:26
Ik denk dat voor de ploeg inderdaad het beste zou zijn om los te laten dat ze willen presteren in wedstrijden in het hoogste segment, en om maar iets te noemen bijvoorbeeld in Juli tijdens de Tour ook weer eens mee te doen met de Ronde van Oostenrijk met mannen als Kruijswijk, Bennett, Lindeman, Hofland en Keizer.

Koersen van een lager statuut moeten ze gaan rijden, koersen waarin hun renners finales kunnen rijden, leren wedstrijden anders in te delen om zodoende wel mee te kunnen strijden tot de finnish en hopelijk ook weer eens wat winnen.
2 mei 2015 09:48
Uiteindelijk had LTJ gewoon niet op deze voet in het WT-circuit moeten 'doorhakken' maar een niveau omlaag moeten gaan en gokken op wildcards. Grote spagaat hierbij is uiteraard de tour geweest die de sponsoren als eis gesteld hebben maar niet gegarandeerd was in die specifieke situatie. Het daarop overeengekomen budget gaf de noodzaak tot 'sanering' op zowel kwalitatief (Boom, Mollema, Clement, Nordhaug weg) als kwantitatief (24 renners over) vlak. Wanneer de kopmannen niet excelleren en er renners uitvallen (ziek dan wel in de koers) krijg je de huidige situatie die eenieder met wielerverstand aan had zien komen.
2 mei 2015 09:51
Mooi artikel met al die Stats. Wel een beetje tendentieus, een analyse van alle blessures zou ook mogen. Maar dat krijg je met weinig begeleiding en door het opstellen van niet-fitte renners.
Feit is: het is waardeloos, zo doorgaan betekent einde sponsoring na volgend jaar.

Op SPORZA zei Wuyts van de week dat het een zooitje is en dat personeel de deur uit rent. Weet iemand wat hij bedoelt?
2 mei 2015 09:53
Leuk overzicht.

Op zich wel te verklaren, aangezien het budget lager is, minder renners in het team zitten en een flinke dosis pech ten deel valt.

Hoe is de verhouding gebrokken botten per renner ten opzichte van eerdere jaren?
2 mei 2015 09:54
Vooral nog geen één overwinning tout court is nogal een blamage
2 mei 2015 09:54
We hadden weer pech???
2 mei 2015 10:01
Lampre bijvoorbeeld dreigde doordat mannen als Petacchi, Scarponi en Cunego op leeftijd kwamen ook af te zakken, maar kochten daar voor Rui Costa. Probleem opgelost.

Wat mooiman zegt.
En als je dan geen jonge Nederlanders kan vinden die het mooie weer maken, zul je renners moeten kopen. (en dan een type Costa en niet een type Bennett of De Weert)
Als daar het salarisbudget niet voor is heb je inderdaad een probleem wat structureel wordt zolang er geen toptalent opstaat.

Btw ik denk dat Gesink, Kelderman en vooral Vanmarcke in de komende 12 maanden wel voor wat punten zullen zorgen, hoewel Kelderman geen wereldtop gaat worden en je met Gesink nooit echt zeker bent.
2 mei 2015 10:04
Het is mentaliteit bij de ploeg. Geen leiders, geen inzicht in de koers. Die trainer met zijn wetenschappelijke benadering zit er altijd naast. Ze kunnen niet sturen. Lijst met valpartijen is enorm.
2 mei 2015 10:07
De oplossing is Gesink laten vertrekken en met het vrij gekomen budget 5 jonge talenten halen. Dan heb je voldoende renners om een fatsoenlijk programma te rijden. Daarnaast groeien enkele van de jonge renners uit tot echte toppers als je goed schout.
2 mei 2015 10:14
Dit zijn de harde cijfers. Maar zonder deze fatsoenlijk in perspectief te plaatsen, zijn ze vooral koren op de molen voor de onderbuik van het zogenaamd wielerminnende publiek.

In dit artikel is duidelijk gekozen voor het zo breed mogelijk uitmeten van de cijfers - letterlijk en figuurlijk. Op de achtergrond wordt hierbij slechts marginaal ingegaan en bovendien wordt eea nauwelijks in perspectief geplaatst ten opzichte van (bijvoorbeeld) andere ploegen en hun budgetten.

Wat mij betreft is de grootste fout het voorzetten van de Belkin-ploeg. Met de beladen historie (Raas-De Rooy-Breukink) had men wellicht beter kunnen kiezen voor het opzetten van een nieuwe ploeg, daarbij gebruik makend van elementen uit de oude. Was het zogenaamde 'spaarpotje' van Plugge de factor die de doorslag gaf om voor de RaBelLo-lijn te kiezen?

Dan de combinatie van 'Nederlandse ploeg' en 'beperkt budget' en 'World Tour'. Waar Rabo vroeger vaak teerde op prestaties van bijvoorbeeld Freire en Menchov, zit dit er nu absoluut niet in: geen geld voor toppers en zeker niet voor buitenlandse winnaars. Waar er vroeger van de 5 NL-toppers 4 bij Rabo reden en 1 elders, is dat bij LottoNL andersom.

Qua niveau van de resterende ploeg zou het een optie kunnen zijn om voor de procontinentale status te kiezen. Maar afgezien van het gezichtsverlies loop je dan het risico, dat je niet mag starten in WT-wedstrijden waar je dat wel zou willen. Zonder de overvloed aan ziekte en pech zou het doorgaans dubbele programma geen probleem zijn geweest, maar dat is het nu wel wat bijdraagt aan het in stand houden van de vicieuze cirkel.

Nogmaals, mooie inventarisatie en plaatjes, maar van een artikel van nota bene de hoofdredacteur van Wielerflits verwacht ik wel iets meer dan alleen maar ["het ploegmanagement stelt daarbij de verkeerde renners op in de verkeerde wedstrijden"] meehuilen met de wolven in het bos.
2 mei 2015 10:16
Als je als sponsoren een volwaardige WT-ploeg wil hebben dan moet je ook investeren, want anders word je het lachertje. De kwaliteit in de selectie is gewoon echt laag en ik zie de ploeg dan eigenlijk ook geen WT-zege pakken dit seizoen. Lotto en Jumbo moeten of stoppen of extra geld bijleggen, want op deze manier rijd je mee voor spek en bonen in de meeste wedstrijden. Dit is gewoon een PCT-team dat toevallig nog een licentie heeft voor de WT.
2 mei 2015 10:23
Gewoon die verhoeven en delahaije eruit gooien. Die hebben nog nooit iemand beter gemaakt.
2 mei 2015 10:25
Prima overzicht in cijfers, maar ik mis wel wat context. De hoeveelheid tegenslag is niet te geloven, en het dalen van het budget had dan ook wel in cijfers uitgedrukt mogen worden.

Natuurlijk valt het allemaal zwaar tegen, vergeleken met voorgaande jaren! Maar hoe kan je hetzelfde verwachten als je Mollema en Boom kwijt raakt, al je kopmannen met pech kampen en je knechten als Clement enzo ook ziet vertrekken? Dan ligt het aan je eigen verwachtingspatroon als dit je zwaar tegenvalt. Het enige dat wat mij betreft écht tegenviel waren de prestaties van Vanmarcke, die ook onvoorstelbaar veel pech kende.

Ik vind ook dat best benadrukt mag worden hoe slecht bijvoorbeeld Cannondale-garmin het doet, en ploeg waar véél meer talent rond fietst. Die hebben ook een enorme hoeveelheid pech, wat duidelijk laat zien dat je tegen sommige omstandigheden gewoon niet kan vechten.

Wat betreft sommige kortzichtige posts:

Sommigen roepen nu dat het dom is dat ze alle kleine wedstrijden overslaan. Ten eerste is echter de selectie veel krapper, dus moet er minder gereden worden. Maar belangrijker nog: voorgaande jaren werden er in bijvoorbeeld Hainan leuk veel overwinningen gehaald.. Toen was wielerflitste klein voor alle criticasters om te laten horen hoe belachelijk het wel niet was dat ze dáár wonnen en niet op niveau. You cant have it both ways.

En statements als "vallen ligt aan alertheid en conditionele gesteltheid".... Tja, ik denk dat bijvoorbeeld Contador en Froome het daar niet mee eens zullen zijn, net als Daniel Martin, of Cancellara, of Boonen, of Gilbert en Kwiatkowski (San Remo..). Maar als het bij Lotto gebeurt ligt het ineens wel aan dat soort zaken, toch opmerkelijk.

Oh, en 1 ding nog. Wat betreft het rijden op een niveau lager.. Kom op nou jongens, jullie weten dondersgoed dat renners als Vanmarcke, Kelderman en ook Gesink niks te zoeken hebben op een niveau lager. Als ze straks met 2 man in de top 10 eindigen van de Tour (áls..), dan is wielerflits weer te klein voor alle lofuitingen. Zo gaat dat nu eenmaal. Maar om nu door de tegenslag te zeggen dat ze een niveau te hoog rijden; nonsens. Ze zijn gewoon 1 vd slechtere teams nu, bon. Zo is het nu eenmaal, stel je verwachtingspatroon daar dan aan bij.
2 mei 2015 10:25
Als Gesink straks weer in normale vorm is en Kelderman en Ten Dam een goede zomer gaan beleven ziet het er weer heel anders uit.

Natuurlijk is het geen goed voorjaar geweest. En zo'n analyse is goed. Maar conclusies als Gesink verkopen lijken me niet op zijn plaats. Met Gesink ben je trouwens wel behoorlijk zeker. Als hij meedoet, is het een van de meest constante WT-puntenkapers die Rabo/Belkin, TLJ de laatste jaren gehad heeft. Die bovendien echt weet hoe je moet winnen. Ook een Hofland in vorm zal voor overwinningen kunnen zorgen, Wat dat betreft is het jammer dat Bos weg is gegaan. Die zorgde altijd voor overwinningen (in kleinere koersen)

Reacties zijn gesloten.