Voorlopig acht Nederlandse aanvragen voor Continental-status, nog geen team Tietema

Voorlopig acht Nederlandse aanvragen voor Continental-status, nog geen team Tietema

foto: Cor Vos

Door Maxim Horssels & Youri IJnsen
woensdag 5 oktober 2022 om 17:00
Nationaal

Het wielerseizoen loopt stilaan op zijn einde en dat betekent dat de meeste ploegen alweer vooruitkijken naar 2023. Zo ook de Nederlandse Continental-teams. Ondanks dat Nederlandse wedstrijden in dit circuit bij bosjes omvallen de laatste seizoenen, hebben voor het eerst sinds 2007 acht Nederlandse ploegen een Continental-status aangevraagd. Dat bevestigt de KNWU na navraag van WielerFlits.

De razendsnelle opkomst van Tour de Tietema
Tour de Tietema vergaarde in korte tijd bekendheid met de originele manier waarop ze verslag doen van de wielersport. We spreken de mannen voor een artikel in RIDE. Lees het hele verhaal op Ridemagazine.nl

De laatste jaren had Nederland steevast zes tot zeven Continental-teams, al was het de laatste jaren een komen en gaan. Voor volgend jaar hebben de zeven teams uit 2022 allemaal een licentie aangevraagd. Het gaat hierbij om de opleidingsteams van Jumbo-Visma en Team DSM (dat tot voor 2022 op een Duitse licentie reed) alsmede Metec-Solarwatt, VolkerWessels, ABLOC, BEAT Cycling en Allinq. Voor 2023 heeft ook Scorpions Racing een licentie aangevraagd. Deze nieuwe ploeg staat onder leiding van Arthur van Dam, René Kos, René Hazelhoff en Ton Welling. Scorpions richt zich naast de weg op meerdere disciplines.

Het beste Nederlandse Continental-team op basis van uitslagen was afgelopen seizoen de opleidingsploeg van Jumbo-Visma, dat vooral te danken is aan de sterke Noor Johannes Staune-Mittet. De geelzwarten laten echter maar heel nipt VolkerWessels achter zich. Good old Coen Vermeltfoort is daar topscorer, maar ook Maikel Zijlaard en Bart Lemmen werkten een sterk seizoen af. De blauwzwarten wonnen maar liefst zeventien UCI-koersen. Jasper Haest deed daar onlangs een profzege bij in de Ronde van Slowakije (UCI 2.1). Op nationaal niveau deden de broers Daan en Roel van Sintmaartensdijk ook hun duit in het zakje.

BEAT Cycling speelde – opnieuw – lang met het idee om een ProTeam-licentie aan te vragen. Dat durfde de ploeg van Geert Broekhuizen uiteindelijk niet aan. Ook bij VolkerWessels was er eventjes sprake van promotie, maar ploegleider Allard Engels zei kort na de geruchten dat die stap pas op z’n vroegst in 2024 komt.

Nederlandse aanvragen Continental-licentie
flag-nl ABLOC
flag-nl Allinq
flag-nl BEAT Cycling
flag-nl Jumbo-Visma Development
flag-nl Metec-Solarwatt
flag-nl Scorpions Racing (nieuw)
flag-nl Development Team DSM
flag-nl VolkerWessels


Team Tietema
Als alle aanvragen zijn goedgekeurd door de UCI, zijn er voor het eerst sinds vijftien jaar acht Continental-teams uit Nederland. Dat kunnen er zelfs negen zijn. Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel zijn met hun YouTube-kanaal Tour de Tietema achter de schermen hard bezig met het op poten zetten van een profploeg. Voor 2023 zouden ze eerst een jaar op een Continental-licentie in het peloton actief willen zijn, om het jaar daarna de opstap te maken naar het ProTeam-niveau.

foto: Tour de Tietema

Dit artikel delen:

4 Reacties

Oblomov 5 oktober 2022 om 12:37

Wat zou de begroting van dit soort teams nou zijn en wat is er minimaal nodig voor de stap naar procontinentale status?

0
platteprijs 5 oktober 2022 om 12:45

Tijdens de Tour de Vendée had Traksel het erover dat Franse contiploegen hun renners verplicht een jaarsalaris van zo’n 27.000 euro (dacht ik) moeten betalen. Nederlandse contiploegen zouden hun renners per maand 200 à 250 euro vergoeding geven. Ik weet niet of Traksel gelijk heeft, maar als het klopt is dat verschil wel even schrikken.

0
Wheely 5 oktober 2022 om 14:11

Goede vraag Oblomov, ik vermoed dat de stap financieel gezien in eerste instantie niet zo groot hoeft te zijn maar dat je om serieus mee te doen als proconti ploeg wel al richting het budget van een WT ploeg moet gaan.

0
storm-biker 8 oktober 2022 om 09:46

@Platteprijs Wat traksel zegt klopt. De bedragen die in Nederland normaal zijn voor continental teams zie je in Frankrijk terug bij de Division 1 ploegen. Dat is het hoogste elite zonder contract niveau daar.

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone