BEAT Cycling zet ProTeam-aspiraties opnieuw in de ijskast

BEAT Cycling zet ProTeam-aspiraties opnieuw in de ijskast

Vincent Hoppezak tijdens de Volta Limburg Classic - foto: Cor Vos

dinsdag 20 september 2022 om 18:45

Wielerclub BEAT wilde voor het tweede jaar op rij een gooi doen naar een ProTeam-licentie, maar daar gaat de Nederlandse Continental-ploeg toch vanaf zien. Naar eigen zeggen waren er een aantal piketpalen waaraan het project moest voldoen en die heeft de ploeg niet behaald. “We willen nog steeds promoveren naar het ProTeam-niveau, maar wel op onze eigen manier”, stelt mede-oprichter Edwin Gulickx.

“We worden geen ProTeam volgend jaar. Dat gaat niet onze keuze zijn”, windt Gulickx er geen doekjes omheen. BEAT probeert al een paar jaar afstand te doen van het aloude en traditionele businessmodel in het wielrennen waarbij sponsoren het lot van het team bepalen. In plaats daarvan geloven zij in het clubmodel dat we kennen vanuit het voetbal. Met de Tour de France als stip op de horizon, waar BEAT Cycling Club ooit aan de start hoopt te staan. Ook vorig jaar strandde de ProTeam-plannen.

Piketpalen
“De stap naar het ProTeam-niveau is niet het ultieme doel en dus hebben we voor onszelf voorwaarden gesteld wanneer we dit zouden doen”, legt Gulickx uit. “Dat waren drie piketpalen. Eén: we willen promoveren naar ProTeam-niveau, maar dan moet het ons wel naar de Tour de France helpen. Dat betekent dat we een ploeg willen hebben die indruk maakt en goed kan meedoen. Dat moet de basis zijn om door te groeien tot een Tour-ploeg. Daar is een budget voor nodig van zo’n drie miljoen euro.”

Komt meteen piketpaal twee om de hoek kijken: “We willen geen financiële risico’s aangaan. Dus geen ploeg die de club omver kan trekken, juist omdat we met BEAT iets voor de lange termijn willen bouwen. De derde piketpaal is dat we een club zijn met zelfvertrouwen en trots op onze kleuren, het shirt en de teamnaam. We gaan niet zover om concessies te doen en die gaan weggeven, alleen maar om ProTeam te worden. Daarmee zijn wat dit traject ingegaan en daaraan hebben we onszelf getoetst.”

Tijdens het NK reed de club in een speciaal tenue – foto: Stephan de Goede/BEAT Cycling

Tachtig procent
Volgens Gulickx kon BEAT de licentie al aanraken en waren ze voor tachtig procent op weg. Oprichter Geert Broekhuizen vult aan. “De afgelopen dagen en afgelopen week stonden we op een bepaald punt dat we alles bij elkaar geraapt hebben om te kijken of we aan die drie voorwaarden kunnen voldoen. Het antwoord was dat er een minimaal budget binnen was, maar dat dit niet voldoende was om onze plannen uit te voeren hoe we dat voor ogen hebben. Ook komt er een kneiterharde UCI-deadline aan.”

En dus is de knoop doorgehakt om de ProTeam-ambities voor nu te laten varen. “Voor BEAT is het nu het beste om het heft in eigen handen te nemen en ons te gaan focussen op 2023”, aldus Broekhuizen. Gulickx vult aan: “We zaten op het punt waarop je de beslissing had kunnen nemen om ProTeam te worden. Dan was er nog veel werk aan de winkel. We zaten ongeveer aan tachtig procent. Maar eigenlijk op nul. Want óf je voldoet aan je voorwaardes, of niet. Deze keuze is het beste voor BEAT.”

Iedere renner met uniek rugnummer
Toch komt de ploeg met iets nieuws. Gulickx en Broekhuizen willen graag dat de profploeg voortkomt uit de club, waar dat nu nog een beetje naast elkaar leeft. “We gaan iedereen de mogelijkheid bieden om zich als renner aan te sluiten bij BEAT. Dit om de profsport en onze leden dichterbij elkaar te brengen. Wat ook nieuw is: iedereen krijgt een eigen, vast rugnummer bij BEAT, net zo lang als dat je bij de club bent aangesloten. Vanaf woensdag krijgen onze leden – vanaf dan renners – een eigen nummer.”

Herman ten Kate legt uit wat je jezelf moet voorstellen bij deze nieuwe propositie: “Dat draait om beleving. Je gaat als renner bij ons een echt contract tekenen, met daarbij social media-content waarmee je op je socials kan laten zien dat je vanaf dan renner bent van BEAT. Ook maken we persberichten op en het idee is dan dat de grote gerenommeerde wielersites er zelfs een artikel aan wijden. Het is de full experience“, lacht Ten Kate. Toch neemt het de teleurstelling rondom de ProTeam-licentie niet weg.

Dit artikel delen:

27 Reacties

fransestinkkaas 20 september 2022 om 07:11

Beat deed het altijd leuk. Maar krijg steeds meer het gevoel van een uit de hand gelopen studentengrap. Denk dat ze een hoop geld en energie in performance zouden kunnen steken.

2
Hermantk 20 september 2022 om 10:10

We steken dolgraag geld en energie in performance, maar dan niet alleen voor de topsportafdeling van BEAT. We helpen juist ook de gewone fietser om leuke uitdagingen te bieden, teamgenoten te vinden en beter te worden.

En ja, voor mij persoonlijk is het ook een uit de hand gelopen studentengrap, maar wel één waar ik heilig in geloof. Als het makkelijk was, had iedereen het al gedaan.

6
fransestinkkaas 20 september 2022 om 17:05

Dag Herman, dat vind ik ook prachtig en siert jullie. BEAT is een leuke club.

Ik bedoelde echter dat ik het nu niet realistisch vind om BEAT tot een (mogelijke) groep kanshebbers te scharen om in aanmerking te komen voor een pro licentie.

En ook dat laatste wat je stelt, ik zeg ook niet dat het makkelijk zou zijn, integendeel. Het is zeker niet makkelijk en ik gun jullie het beste. In veel opzichten zeker een bakermat!

0
ThorHushovd 20 september 2022 om 07:16

Ik blijf het enorm stoer vinden wat ze proberen en ook ik weiger (vanaf de zijlijn weliswaar) te capituleren; de makkelijkste weg is te roepen dat het niet kan of niet werkt. En daarmee geen guts tonen. Dus super tof BEAT; volhouden en blijven geloven in de filosofie! Er moet iets veranderen en dit kan zo maar de juiste zet zijn, echter veranderen is angst voor velen. Dus nu hopen dat er behalve talenten en baantoppers ook enkele mooie namen en sterke wegwielrenners het aandurven.

3
Stims 20 september 2022 om 07:24

Ik geloof toch een stuk meer in de ProTour ambities van VolkerWessels moet ik zeggen…

Dit clubje blaast al vanaf het begin hoog van de toren met hun totaal vernieuwende clubmodel. Maar wat heeft het nou precies opgelevered de afgelopen jaren? Ze hebben sinds eind 2019(!) niks meer gewonnen als ik PCS mag geloven…

3
Lalsacien 20 september 2022 om 07:32

@Stims welke oud-renners van BEAT rijden er nu nog rond in het peloton?

0
storm-biker 20 september 2022 om 08:38

Als ze als Proteam naar de Tour de France willen, kan er meteen voorgoed een streep door hun Proteam aspiraties en moeten ze ook ophouden met het elke keer weer oprakelen hiervan.
Dat gaat gewoon nooit gebeuren, de Franse Proteam’s zullen altijd die uitnodigingen krijgen.

2
Wheely 20 september 2022 om 09:58

Als ze goede prestaties kunnen overleggen en interessante renners hebben dan kunnen ze echt wel een wildcard krijgen natuurlijk, maar dan zullen ze wel tot de top van de proteams moeten behoren. Zie Wanty en Alpecin de afgelopen jaren.

3
jkjustin 20 september 2022 om 09:47

Ik ben niet bepaald een neutraal persoon in deze kwestie, maar het wegvallen van Piotr Havik was een behoorlijke aderlating voor de ploeg.
Was hij een toprenner? Nee. Maar op continentaal niveau kon hij zeker solide uitslagen rijden.

Verder lijkt het wel alsof de ploegleiding met hun koppen in de wolken zitten.
Naar mijn mening moeten er andere prioriteiten gaan komen voordat ze de stap naar de pro tour kunnen/willen maken.
1. Betere scouting om (goedkope) ruwe diamanten op te sporen.
2. Financieel gezonder worden om eerder genoemde ruwe diamanten vast te kunnen houden.

Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar de selectie moet sterker worden als ze noemenswaardige prestaties willen leveren. Met een sterkere selectie en betere prestaties, dan komt de promotie van pro tour vanzelf.

2
Fast Freddy 20 september 2022 om 09:54

Beat wil enerzijds het aparte clubje vrijbuiters zijn, anderzijds de omvang van de club inzetten als business model richting ProTour. Dit past niet op elkaar. Te veel jongensdroom en te weinig realisme naar mijn mening. Terwijl het clubmodel wel degelijk potentie heeft. Dan moet je alleen wel de club van het volk worden. Niet van de buitenbeentjes.

3
Hermantk 20 september 2022 om 10:12

We blijven graag dromen Fred! Wat vind jij een club van het volk t.o.v. een club voor buitenbeentjes?

1
Fast Freddy 20 september 2022 om 11:39

@Herman, zeker blijven dromen, maar het is m.i. een kwestie van èn-èn. Balans tussen dromen en de harde topsport realiteit.
Beat profileert zich toch als voor de vrijbuiters en buitenbeentjes? Dingen net even anders doen. Het model is in basis anders, maar je hoeft niet alles per se anders te doen.
Jumbo profileert zich meer als ploeg van het volk. Als je vraagt naar welke club van het volk is, kom ik uit bij voetbal… :-)
Er wordt bewust gekozen geen om overwinningen te ‘kopen’ door ervaren renners aan te trekken die kunnen winnen. Die overwinning kunnen wel een opwaartse spiraal tot gevolg hebben. Zowel op financieel gebied als resultaten in de breedte en het aantrekken van talenten.

0
Koersmaniak 20 september 2022 om 10:01

Voor mijn gevoel reed BEAT dit seizoen minder in de kijker dan afgelopen seizoenend. De selectie is naar mijn gevoel ook zwakker. Hun grootste naam (JW Van Schip) rijdt dit seizoen amper wedstrijden. Andere mannen rijden amper wedstrijden uit.
Als je als club extra aanhang (extra betalende leden) wil, moet je net in de kijker fietsen. Dat kan ook beter in tv-wedstrijden.

Ik krijg nu het gevoel dat ik elk jaar dezelfde boodschap hoor over de Pro-licentie. Misschien willen sponsors op dat niveau nu eenmaal naamsponsor worden en zo return creëren ipv partnership en ergens op een truitje te zoeken zijn? Als je daaraan niet wil mee werken, blijf je in dit status quo.

Hoe zit het met de plannen om jonge renners van grote ploegen bij hun te stallen?

1
Hermantk 20 september 2022 om 10:32

Fair points! Zie reactie onder jkjustin over wat wij van afgelopen seizoen vonden.
Jezelf in de kijker rijden bij een groot publiek is inderdaad belangrijk, van pelotons vullen wordt niemand blij.

Het klopt ook dat de meeste bedrijven (lees: mensen) voor de bekende weg willen kiezen. Maar we zien gelukkig ook dat we elk jaar steeds meer partijen in onze route geloven, we waren dichterbij dan ooit zoals je kunt horen in de podcast die niet als bron wordt vermeld in het artikel. Voor ons dus de opdracht op onze club volgend jaar weer een stapje uit te bouwen, op topsportvlak, maar zeker ook voor de gewone wielrenner.

1
Zwarte panter 20 september 2022 om 10:12

Laten we hier eens mee stoppen en blijf op het niveau waar je nu zit en probeer daar eens koersje te winnen daar heb je hamden al aan vol

1
jkjustin 20 september 2022 om 10:13

Misschien een leuk/schokkend feitje te benomen over BEAT:

Momenteel staan ze als team 123e in de UCI ranking. Dat betekend dat ze de op-een-na slechtste NL ploeg zijn op Allinq (134) na.

VolkersWessels staat op plekje 49.

1
Hermantk 20 september 2022 om 10:23

Volgens dezelfde ranking waren we in 2019 de beste Conti-ploeg van Europa. Dus we zijn natuurlijk zelf ook niet trots op afgelopen seizoen, zoals je kunt horen in de podcast waar dit artikel is op gebaseerd. Dat zegt overigens ook meteen dat presteren op dit niveau niet heel relevant is voor het maken van die stap naar ProTeam. Daar spelen een hoop andere krachten in mee, zeker als club i.p.v. losstaande ploeg. We blijven lekker doorgaan met het oplossen van die puzzel ;)

2
jkjustin 20 september 2022 om 10:43

En ik wens jullie heel veel succes toe Herman :D
Ondanks dat ik negatief overkom, hoop ik oprecht dat BEAT op een dag bij de pro-tour mag aansluiten.
Het Nederlandse wielrennen heeft goede pro-teams nodig en het zou heel mooi zijn als BEAT met een onorthodoxe methode een van die ploegen kan zijn.

4
platteprijs 20 september 2022 om 10:51

Nederland heeft idd dringend een ProTourploeg nodig. Goede renners genoeg. Op Beat kunnen we niet wachten. VolkerWessels heeft het ook moeilijk om genoeg geld bijeen te rapen. Er is wel genoeg geld in Nederland, maar bedrijven lopen blijkbaar niet warm voor wielersponsoring. Misschien twee contiploegen laten fuseren.

0
Walter Flits 20 september 2022 om 13:55

Kleine correctie:
VolkerWessels staat inmiddels op plekje 44 met 17 UCI overwinningen.

1
De Dikbilgorgel van Dorestad 20 september 2022 om 12:02

Het succes van BEAT is niet per se af te meten aan het succes van BEAT.

Het zou goed kunnen dat allerlei innovatieve ideeën uit de keuken van BEAT vroeg of laat hun weg vinden naar de toch redelijk conservatieve wielersport, zonder dat dit in de sportieve resultaten van BEAT zelf tot uiting komt. Andersom is ook een toevallige zege van een willekeurige renner van BEAT niet per se een maatstaf voor het succes van de BEAT-filosofie, al kan zoiets natuurlijk wel als hefboom werken.

2
Romāns Vainšteins 20 september 2022 om 17:14

Ik ken BEAT vooral van de sporadisch in den lande opdoemende, héél serieus kijkende en (moet gezegd) vaak knetterhard rijdende recreanten op gigadure fietsen die ik regelmatig tegenkom op ritten.

1
Reutemeteut 20 september 2022 om 19:52

Doe uit dat licht, weg die club.

-4
Ronellenfitsch 20 september 2022 om 20:22

Sinds het vertrek van Piotr Havik daar weinig meer van vernomen; sorry jongens, vernieuwend of niet. Ik ben benieuwder hoe een ploeg als Volker Wessels met winnaars en de ruwe diamant Bert Lemmen gestaag door kan groeien

2
Lay On 20 september 2022 om 21:11

Herman, mooi dat je hier jullie visie deelt en ingaat op de opmerkingen.
Maar tip van mij: stop de komende 5-10 jaar met mijmeren over de ProTeam-status als je dat alleen zou doen met het oog op een Tour-wildcard. Als je met een beetje verstand van zaken naar de huidige ploegenstructuur kijkt, dan weet je dat je never nooit in aanmerking komt voor een Tourstart. a) omdat er nauwelijks wildcards te verdelen zijn, en b) omdat er de komende jaren minstens 5 ProTeams zullen zijn die streven naar een WT-status of iets wat daar in de buurt komt, en die ga je nooit aftroeven met zo'n beperkt budget.
Dus blijf gewoon die brede recreatieve ploeg die jullie nu zijn, met een CT-afdeling voor de competitieve koersen en de leuke namen.

4
Pedalo 21 september 2022 om 05:49

Ik vind het juist te prijzen dat ze die ambitie hebben en in het huidige systeem is het ook gewoon mogelijk. Je moet alleen de best pro continentale ploeg worden om Tour en andere grote wedstrijden te rijden. En net daar kom je een paar miljoen tekort. Maar verder alleen maar lof.

-1
EricV 21 september 2022 om 08:24

Ze moeten op zoek naar een talentvolle sprinter die af en toe een koersje kan winnen en zo zichzelf in de kijker rijden. Als je af en toe wat wint worden de bedrijven wat enthousiaster om te investeren

1

Reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Headlines

Populair

Materiaalzone