BEAT Cycling zet ProTeam-aspiraties opnieuw in de ijskast
Wielerclub BEAT wilde voor het tweede jaar op rij een gooi doen naar een ProTeam-licentie, maar daar gaat de Nederlandse Continental-ploeg toch vanaf zien. Naar eigen zeggen waren er een aantal piketpalen waaraan het project moest voldoen en die heeft de ploeg niet behaald. “We willen nog steeds promoveren naar het ProTeam-niveau, maar wel op onze eigen manier”, stelt mede-oprichter Edwin Gulickx.
“We worden geen ProTeam volgend jaar. Dat gaat niet onze keuze zijn”, windt Gulickx er geen doekjes omheen. BEAT probeert al een paar jaar afstand te doen van het aloude en traditionele businessmodel in het wielrennen waarbij sponsoren het lot van het team bepalen. In plaats daarvan geloven zij in het clubmodel dat we kennen vanuit het voetbal. Met de Tour de France als stip op de horizon, waar BEAT Cycling Club ooit aan de start hoopt te staan. Ook vorig jaar strandde de ProTeam-plannen.
Piketpalen
“De stap naar het ProTeam-niveau is niet het ultieme doel en dus hebben we voor onszelf voorwaarden gesteld wanneer we dit zouden doen”, legt Gulickx uit. “Dat waren drie piketpalen. Eén: we willen promoveren naar ProTeam-niveau, maar dan moet het ons wel naar de Tour de France helpen. Dat betekent dat we een ploeg willen hebben die indruk maakt en goed kan meedoen. Dat moet de basis zijn om door te groeien tot een Tour-ploeg. Daar is een budget voor nodig van zo’n drie miljoen euro.”
Komt meteen piketpaal twee om de hoek kijken: “We willen geen financiële risico’s aangaan. Dus geen ploeg die de club omver kan trekken, juist omdat we met BEAT iets voor de lange termijn willen bouwen. De derde piketpaal is dat we een club zijn met zelfvertrouwen en trots op onze kleuren, het shirt en de teamnaam. We gaan niet zover om concessies te doen en die gaan weggeven, alleen maar om ProTeam te worden. Daarmee zijn wat dit traject ingegaan en daaraan hebben we onszelf getoetst.”
Tachtig procent
Volgens Gulickx kon BEAT de licentie al aanraken en waren ze voor tachtig procent op weg. Oprichter Geert Broekhuizen vult aan. “De afgelopen dagen en afgelopen week stonden we op een bepaald punt dat we alles bij elkaar geraapt hebben om te kijken of we aan die drie voorwaarden kunnen voldoen. Het antwoord was dat er een minimaal budget binnen was, maar dat dit niet voldoende was om onze plannen uit te voeren hoe we dat voor ogen hebben. Ook komt er een kneiterharde UCI-deadline aan.”
En dus is de knoop doorgehakt om de ProTeam-ambities voor nu te laten varen. “Voor BEAT is het nu het beste om het heft in eigen handen te nemen en ons te gaan focussen op 2023”, aldus Broekhuizen. Gulickx vult aan: “We zaten op het punt waarop je de beslissing had kunnen nemen om ProTeam te worden. Dan was er nog veel werk aan de winkel. We zaten ongeveer aan tachtig procent. Maar eigenlijk op nul. Want óf je voldoet aan je voorwaardes, of niet. Deze keuze is het beste voor BEAT.”
Iedere renner met uniek rugnummer
Toch komt de ploeg met iets nieuws. Gulickx en Broekhuizen willen graag dat de profploeg voortkomt uit de club, waar dat nu nog een beetje naast elkaar leeft. “We gaan iedereen de mogelijkheid bieden om zich als renner aan te sluiten bij BEAT. Dit om de profsport en onze leden dichterbij elkaar te brengen. Wat ook nieuw is: iedereen krijgt een eigen, vast rugnummer bij BEAT, net zo lang als dat je bij de club bent aangesloten. Vanaf woensdag krijgen onze leden – vanaf dan renners – een eigen nummer.”
Herman ten Kate legt uit wat je jezelf moet voorstellen bij deze nieuwe propositie: “Dat draait om beleving. Je gaat als renner bij ons een echt contract tekenen, met daarbij social media-content waarmee je op je socials kan laten zien dat je vanaf dan renner bent van BEAT. Ook maken we persberichten op en het idee is dan dat de grote gerenommeerde wielersites er zelfs een artikel aan wijden. Het is de full experience“, lacht Ten Kate. Toch neemt het de teleurstelling rondom de ProTeam-licentie niet weg.
Maar tip van mij: stop de komende 5-10 jaar met mijmeren over de ProTeam-status als je dat alleen zou doen met het oog op een Tour-wildcard. Als je met een beetje verstand van zaken naar de huidige ploegenstructuur kijkt, dan weet je dat je never nooit in aanmerking komt voor een Tourstart. a) omdat er nauwelijks wildcards te verdelen zijn, en b) omdat er de komende jaren minstens 5 ProTeams zullen zijn die streven naar een WT-status of iets wat daar in de buurt komt, en die ga je nooit aftroeven met zo'n beperkt budget.
Dus blijf gewoon die brede recreatieve ploeg die jullie nu zijn, met een CT-afdeling voor de competitieve koersen en de leuke namen.
Dit clubje blaast al vanaf het begin hoog van de toren met hun totaal vernieuwende clubmodel. Maar wat heeft het nou precies opgelevered de afgelopen jaren? Ze hebben sinds eind 2019(!) niks meer gewonnen als ik PCS mag geloven...
Beat profileert zich toch als voor de vrijbuiters en buitenbeentjes? Dingen net even anders doen. Het model is in basis anders, maar je hoeft niet alles per se anders te doen.
Jumbo profileert zich meer als ploeg van het volk. Als je vraagt naar welke club van het volk is, kom ik uit bij voetbal... :-)
Er wordt bewust gekozen geen om overwinningen te 'kopen' door ervaren renners aan te trekken die kunnen winnen. Die overwinning kunnen wel een opwaartse spiraal tot gevolg hebben. Zowel op financieel gebied als resultaten in de breedte en het aantrekken van talenten.
En ja, voor mij persoonlijk is het ook een uit de hand gelopen studentengrap, maar wel één waar ik heilig in geloof. Als het makkelijk was, had iedereen het al gedaan.
Ik bedoelde echter dat ik het nu niet realistisch vind om BEAT tot een (mogelijke) groep kanshebbers te scharen om in aanmerking te komen voor een pro licentie.
En ook dat laatste wat je stelt, ik zeg ook niet dat het makkelijk zou zijn, integendeel. Het is zeker niet makkelijk en ik gun jullie het beste. In veel opzichten zeker een bakermat!
Dat gaat gewoon nooit gebeuren, de Franse Proteam's zullen altijd die uitnodigingen krijgen.
Was hij een toprenner? Nee. Maar op continentaal niveau kon hij zeker solide uitslagen rijden.
Verder lijkt het wel alsof de ploegleiding met hun koppen in de wolken zitten.
Naar mijn mening moeten er andere prioriteiten gaan komen voordat ze de stap naar de pro tour kunnen/willen maken.
1. Betere scouting om (goedkope) ruwe diamanten op te sporen.
2. Financieel gezonder worden om eerder genoemde ruwe diamanten vast te kunnen houden.
Het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan, maar de selectie moet sterker worden als ze noemenswaardige prestaties willen leveren. Met een sterkere selectie en betere prestaties, dan komt de promotie van pro tour vanzelf.
Het zou goed kunnen dat allerlei innovatieve ideeën uit de keuken van BEAT vroeg of laat hun weg vinden naar de toch redelijk conservatieve wielersport, zonder dat dit in de sportieve resultaten van BEAT zelf tot uiting komt. Andersom is ook een toevallige zege van een willekeurige renner van BEAT niet per se een maatstaf voor het succes van de BEAT-filosofie, al kan zoiets natuurlijk wel als hefboom werken.
Als je als club extra aanhang (extra betalende leden) wil, moet je net in de kijker fietsen. Dat kan ook beter in tv-wedstrijden.
Ik krijg nu het gevoel dat ik elk jaar dezelfde boodschap hoor over de Pro-licentie. Misschien willen sponsors op dat niveau nu eenmaal naamsponsor worden en zo return creëren ipv partnership en ergens op een truitje te zoeken zijn? Als je daaraan niet wil mee werken, blijf je in dit status quo.
Hoe zit het met de plannen om jonge renners van grote ploegen bij hun te stallen?
Jezelf in de kijker rijden bij een groot publiek is inderdaad belangrijk, van pelotons vullen wordt niemand blij.
Het klopt ook dat de meeste bedrijven (lees: mensen) voor de bekende weg willen kiezen. Maar we zien gelukkig ook dat we elk jaar steeds meer partijen in onze route geloven, we waren dichterbij dan ooit zoals je kunt horen in de podcast die niet als bron wordt vermeld in het artikel. Voor ons dus de opdracht op onze club volgend jaar weer een stapje uit te bouwen, op topsportvlak, maar zeker ook voor de gewone wielrenner.
Alsof Jumbo hun toptalenten bij Beat gaat stallen. Die houden ze gewoon bij Jumbo, laten ze wedstrijden rijden met hun eigen CT, etc.
Heb nu wat van die podcasts geluisterd ,maar alsof Jumbo een toptalent als Menno Huising op gaat zadelen met dag in dag uit dat geneuzel van Beat.
Momenteel staan ze als team 123e in de UCI ranking. Dat betekend dat ze de op-een-na slechtste NL ploeg zijn op Allinq (134) na.
VolkersWessels staat op plekje 49.
Ondanks dat ik negatief overkom, hoop ik oprecht dat BEAT op een dag bij de pro-tour mag aansluiten.
Het Nederlandse wielrennen heeft goede pro-teams nodig en het zou heel mooi zijn als BEAT met een onorthodoxe methode een van die ploegen kan zijn.
VolkerWessels staat inmiddels op plekje 44 met 17 UCI overwinningen.
Renners worden niet beter bij Beat.
Ze gaan ook teveel voor de buitenbeentjes vind ik. Misschien dat Tietema die Ten Kate kan aflossen voor de content.
Beat laat op het continental niveau al amper wat zien. Is daar al een van de zwakste teams.
Hoeveel renners van wat ze nu hebben zou er nu echt geschikt zijn voor bovenkant Pro Tour? Niet eentje.
Aan de podcast te horen zijn ze al blij als er iemand een keer in een kopgroep zit. Ze weten ook alleen aandacht te genereren bij rare capriolen, zoals maffe stuurtjes, witte broeken en no waste shirtjes. Niet met prestaties.
Als je wilt naar een Pro ploeg die in overweging genomen kan worden voor de Tour, dan is geen enkele renner die nu bij Beat rijdt geschikt.
Volgende probleem: er doen 22 ploegen mee aan de Tour. Dat zijn 18 World Tour ploegen en 4 Wild cards.
Je hebt dan de 18 World Tour ploegen van 2023, je hebt dan nog Lotto en Israel en je hebt dan nog 2 Franse Pro Tour ploegen.
Waarvan er eentje aan Sagan al meer uitgeeft dan die 3 mio waarmee Beat de hemel wil bestormen en waarvan de andere een injectie van 5 keer dat bedrag krijgt van Carrefour.
Hoor dan in de Podcast van "we gaan niet Coen Vermelftoort en dus 10 overwinningen kopen". Tsja, als dat soort renners al te hoog gegrepen zijn. Coen Vermeltfoort is een topper in het continental circuit, maar als je voor de Tour gaat, heb je daar met Coen Vermeltfoort ook niks te zoeken.
Tot slot heb ik ook niet het idee dat ze renners echt beter maken. Sommige ploegen hebben een bonus, zoals bv, dit jaar de Intermarche bonus. Dat heb ik bij Beat totaal niet. Eerder een beetje het idee dat het de laatste halte is richting de bezemwagen.
Blijf lekker CT rijden. Probeer eerst daar eens wat te presteren.