Voorbeschouwing: GP Industria e Artigianato 2019
foto: Cor Vos
zondag 10 maart 2019 om 06:30

Voorbeschouwing: GP Industria e Artigianato 2019

Na Strade Bianche blijft het peloton nog even in Italië met zondag eerst de GP Industria e Artigianato (1.HC) op de kalender. In deze Toscaanse eendagswedstrijd wordt een opvolger gezocht voor Matej Mohorič, die er vorig jaar de beste was. Wie schrijft de 42e editie op zijn naam? WielerFlits blikt vooruit.

Historie

Voor de historie van de GP Industria e Artigianato moeten we terug naar 1967, toen de koers nog Circuito di Larciano heette. Michele Dancelli, tweevoudig Italiaans kampioen op de weg, werd de eerste winnaar van de koers. Later, in 1970, zou de Italiaan ook Milaan-San Remo op zijn naam zetten. In de jaren die volgen, voegden ook renners als Franco Bitossi (1969-70 en 1973), Felice Gimondi (1971 en 1976) en Roger De Vlaeminck (1975) zich op de erelijst.

Filippo Pozzato won hier in 2012 – foto: Cor Vos

Pas in 1977 werd de huidige naam van de koers aangenomen en begon ook de telling van de edities opnieuw. Giancarlo Tartoni werd de winnaar van deze eerste GP Industria e Artigianato en ook in de jaren erna was het meestal een Italiaan, die de overwinning opstreek. De Australiër Eddie Salas (1989), de Rus Dimitri Konyshev (1990), de Let Romāns Vainšteins (1998) en de Spanjaarden Juan Manuel Fuentes (2003) en Ángel Vicioso (2011) vormden de uitzondering.

In de laatste vier edities ging de winst telkens naar een niet-Italiaan. Adam Yates zette deze trend in 2014 in, waarna de koers kort van de kalender verdween door oplopende kosten, afhakende sponsors en een gebrek aan interesse. In 2016 keerde de koers terug en won met de Australiër Simon Clarke opnieuw een niet-Italiaan. Adam Yates won het jaar daarop de koers voor de tweede maal en vorig jaar zegevierde de Sloveen Matej Mohorič in de meest recente 41e editie.

Adam Yates was al tweemaal de beste, in 2014 en 2017 – foto: Cor Vos

Bitossi, die de koers in de beginjaren driemaal won, is mederecordhouder, nadat landgenoot Gianni Faresin in de jaren negentig ook drie keer de beste was. Adam Yates kan zich bij deze twee namen voegen als hij de koers nog eens weet te winnen. Met veertig zeges voert Italië ruimschoots het lijstje met aantal overwinningen per land aan, waarop Roger De Vlaeminck de enige Belg is. Nog nooit won een Nederlander de Italiaanse eendagswedstrijd.

Laatste tien winnaars
2018: flag-si Matej Mohorič
2017: flag-gb Adam Yates
2016: flag-au Simon Clarke
2015: geen winnaar
2014: flag-gb Adam Yates
2013: flag-it Mauro Santambrogio
2012: flag-it Filippo Pozzato
2011: flag-es Ángel Vicioso
2010: flag-it Daniele Ratto
2009: flag-it Daniele Callegarin

Matej Mohorič greep vorig jaar de zege in de GP Industria – foto: Cor Vos

Met onder anderen de oud-winnaars Adam Yates en Simon Clarke aan het vertrek had de GP Industria vorig jaar kwalitatief een prima startlijst voor haar 41e editie. Zeven renners, met daarbij ook de Belg Dries De Bondt, grepen de beginfase van de koers aan om een lange vlucht op te zetten. Ze pakten maximaal vijf minuten voorsprong. Op de voorlaatste klim, op veertig kilometer van de streep, werden de laatste vluchters echter al ingerekend.

Meerdere renners probeerden dan weg te komen. Onder meer Davide Ballerini, Cesare Benedetti en Giovanni Visconti sloegen de handen ineen, maar werden weer bijgehaald. Ook pogingen van Krists Neilands, Daniel Martinez, Rafał Majka en Adam Yates liepen op niets uit. Matej Mohorič sloeg uiteindelijk de beslissende slag in de laatste afzink naar de finish. Marco Canola kwam nog dichtbij, maar moest de zege laten aan de meesterdaler.

Top-5 vorig jaar
1. flag-si Matej Mohorič (Bahrain Merida) in 4u 39m23s
2. flag-it Marco Canola (Nippo-Vini Fantini-Europa Ovini) op 3s
3. flag-it Davide Ballerini (Androni Giocattoli-Sidermec) op 11s
4. flag-be Sean De Bie (Vérandas Willems-Crelan) op 11s
5. flag-it Mauro Finetto (Delko Marseille Provence-KTM) op 11s


Parcours

De Gran Premio Industria e Artigianato di Larciano, zoals de wedstrijd voluit heet, wordt gehouden rond Larciano, in de Italiaanse regio Toscane. Vanuit Lucca is het ongeveer drie kwartier rijden naar deze plaats, gelegen aan de Montalbano-heuvels. In de buurt liggen frazioni als Baccane, Biccimurri, Castelmartini, Larciano Castello en San Rocco di Larciano, waarlangs de route tevens is getekend. De middeleeuwen herleven hier in de omgeving.

De route van de koers bestaat uit twee delen; een vlak en een heuvelachtig deel. Het eerste deel bestaat uit een plaatselijke ronde van 22,3 kilometer, die vier keer moet worden afgelegd. Deze vlakke ronde vertrekt vanuit Larciano en leidt de renners door San Rocco, Castelmartini en Lamporecchio terug naar de start- en finishplaats. Als deze vier ronden zijn afgewerkt, is slechts 89,2 kilometer afgelegd. De renners zijn dan pas half koers en het zwaartepunt moet dan nog komen.

Het tweede deel bestaat namelijk uit een heuvelachtige plaatselijke ronde van 27,5 kilometer, die eveneens vier keer moet worden verreden. In deze ronde is de beklimming naar Fornello opgenomen, een korte klim van 2,5 kilometer aan 6,5% met stijgingspercentages tot voorbij 10% in de tweede helft. Na de top moet nog verder worden geklommen naar San Baronto, waarna een afdaling volgt naar Larciano waar de aankomststreep is getrokken.

Start: 10.45 uur
Finish: 15.30 – 16.00 uur


Favorieten

De GP Industria e Artigianato heeft opnieuw zeven WorldTour-teams aan het vertrek, evenveel als vorig jaar. Vrijwel dezelfde ook, met alleen UAE Emirates in de plaats van Bahrain Merida. Daardoor verdedigt Matej Mohorič zijn titel niet in deze wedstrijd. Het deelnemersveld wordt aangevuld met elf Procontinentale en zes continentale formaties en een Italiaanse selectie, waarin Davide Villella de enige renner van WorldTour-niveau is.

Maximilian Schachmann – foto: Cor Vos

Voor BORA-hansgrohe is het drie jaar geleden dat voor het laatst een van hun renners in de top-10 eindigde in deze koers. Met Maximilian Schachmann heeft de ploeg een van de belangrijkste kanshebbers aan boord. De Duitser moet de korte, maar steile heuvels goed kunnen verteren en is bovendien snel aan de finish. Hij liet zich dit seizoen al zien in de UAE Tour, waarin hij zevende eindigde in de etappe met aankomst op Jebel Jais.

Met Simon Clarke heeft EF Education First de winnaar van 2016 in de ploeg. De Australiër besliste deze verregende editie met een late uitval, waardoor hij solo over de finish kwam. Ook bij zijn andere twee deelnames eindigde hij kort. Hij kan goed klimmen en laat zijn kansen niet liggen als het aankomt op een groepssprint. Vraag dat maar aan Bauke Mollema en Alessandro De Marchi na de Vueltarit naar Roquetas de Mar vorig jaar!

Simon Clarke – foto: Cor Vos

Movistar schoot uit de startblokken dit jaar, met name in het rondewerk. Ook Richard Carapaz had daarin een belangrijk aandeel met top 10-klasseringen in San Juan en de Tour Colombia 2.1. De Ecuadoraan kan met een veelbelovend rapport afreizen naar Italië, want bij zijn enige deelname aan de GP Industria in 2017 eindigde hij als tweede. Met Carlos Barbero en José Joaquín Rojas heeft Movistar bovendien twee rappe mannen in huis.

En wat te denken van Eduard Prades? De Spanjaard reed de GP Industria nog niet, maar reist wel in goede vorm af naar Italië. Met name in de Tour de La Provence en de Ruta del Sol kwam hij goed voor de dag. In La Provence won hij zelfs een rit, nadat hij de beste was in de sprint van een klein groepje na een meer dan lastige slotfase. De overname van de Spanjaard van Euskadi-Murias heeft Movistar in elk geval geen windeieren gelegd.

Richard Carapaz – foto: Cor Vos

Mitchelton-Scott staat aan het vertrek zonder tweevoudig winnaar Adam Yates, die na vier deelnames op rij de koers links laat liggen. De ploeg gokt ditmaal op Damien Howson en Michael Albasini, met wie immer rekening moet worden gehouden in een groepssprint. En wat kan Nick Schultz, nadat hij dit seizoen al een rit won en tweede eindigde in de Herald Sun Tour?

Bij Katusha-Alpecin moeten Enrico Battaglin en Ruben Guerreiro voor het mooie weer zorgen. Battaglin toonde zich nog niet echt voor zijn nieuwe werkgever sinds zijn overstap van LottoNL-Jumbo, maar de Italiaan kan het heuvelwerk goed aan en is bovendien rap aan de streep. Ook Guerreiro moet kort kunnen eindigen, maar staat niet bekend als veelwinnaar. In de Tour Down Under was hij al achtste.

Thibaut Pinot – foto: Cor Vos

Kristijan Đurasek is de vooruitgeschoven pion bij UAE-Team Emirates: de Kroaat was al eens derde in de GP Industria e Artigianato, maar daarvoor moeten we terug naar 2012. Wellicht dat een van zijn jongere ploegmaats een hoofdrol kan spelen, denk hierbij aan Tadej Pogačar. De pas 20-jarige Sloveen maakte dit seizoen al grote indruk door de Volta ao Algarve op zijn naam te schrijven.

Thibaut Pinot is wellicht de bekendste naam op het startvel van de GP Industria e Artigianato. Hoewel de Fransman van Groupama-FDJ deze koers nog niet reed, is hij op papier een van de favorieten voor aankomende zondag. Hij heeft zijn seizoensstart niet gemist met een vierde plek in de Tour de La Provence en de eindzege in de Tour du Haut Var. Dat hij in zijn element is in het Italiaanse eendagswerk, bewees hij wel vorig najaar.

Tadej Pogačar – foto: Cor Vos

Belangrijke concurrentie kan Pinot misschien verwachten uit eigen kamp. David Gaudu is pas 22-jaar, maar steekt eveneens in blakende vorm. In de Tour de La Provence eindigde hij in het eindklassement op de zesde plek, in de UAE Tour deed hij nog drie plekjes beter en bezette hij het laagste treetje op het podium. De Fransman is echter nog geen veelwinnaar en heeft pas één profzege op zijn palmares.

De Italiaanse Procontinentale formaties laten zich niet zomaar de kaas van hun pizza eten, met name Neri Sottoli-Selle Italia-KTM is gebrand op een goed resultaat. De thuisbasis in San Baronto ligt immers op de route. Met Giovanni Visconti heeft de ploeg een voorname kanshebber in huis: bij zijn zeven eerdere deelnames eindigde hij liefst vier keer in de top-6 en onlangs liet hij zich nog opmerken met een zesde plek in de Drome Classic.

Simone Velasco – foto: Cor Vos

Een andere troef binnen de ploeg is Simone Velasco, die onlangs in de Trofeo Laigueglia zijn eerste profzege boekte. De pas 23-jarige Italiaan won er na een indrukwekkende solo in de heuvelachtige slotfase. Hoewel de koers in de laatste kilometers richting Laigueglia uitdraaide op een man-tegen-mangevecht, wist Velasco zijn voorsprong vast te houden en de zege over de streep te trekken.

Ook staat er een nationale selectie aan het vertrek met Davide Villella als belangrijkste naam. Zijn ploeg Astana laat de koers immers links liggen. In de ploeg is ook plaats voor Jacopo Mosca. Diens wielerloopbaan leek als een nachtkaars uit te gaan, maar uiteindelijk had het continentale D’Amico-UM Tools nog een plekje voor de 25-jarige oud-winnaar van de Tour of Hainan. Enkele jonge Italianen completeren het nationale team.

Francesco Gavazzi – foto: Cor Vos

Bij Androni Giocattoli-Sidermec zijn de ogen gericht op Francesco Gavazzi en Mattia Cattaneo. Gavazzi eindigde bij zijn vijf eerdere deelnames telkens in de top-10 en moet daartoe opnieuw in staat zijn. Dit seizoen liet hij zich echter pas één keer opmerken met een vierde plek in de Trofeo Laigueglia. Ook Cattaneo eindigde al eens kort in de GP Industria e Artigiatano: in 2017 kwam hij immers als vierde over de finish.

Ook Bardiani-CSF en Nippo-Vini Fantini-Faizanè willen zich natuurlijk tonen in hun thuisland. Bardiani-CSF kende nog geen sterk seizoen en trekt met een mix van ervaren en jonge renners naar Larciano. Belangrijkste namen zijn Vincenzo Albanese en Luca Wackermann. Nippo-Vini Fantini-Faizanè leunt op Nicola Bagioli en Marco Canola. En wat kan de jonge Giovanni Lonardi na zijn sterke optreden in de Tour of Antalya?


Favorieten volgens WielerFlits

**** Maximilian Schachmann
*** Richard Carapaz, Thibaut Pinot
** Simon Clarke, Eduard Prades, Giovanni Visconti
* Enrico Battaglin, David Gaudu, Marco Canola, Tadej Pogačar

Website organisatie
Deelnemerslijst (ProCyclingStats)


Weer en tv

De weersverwachting voorspelt een bewolkte dag tijdens de GP Industria e Artigianato. Met een temperatuur aan 17 °C wordt het niet koud. De neerslagkans wordt geschat rond 20%, waardoor enige nattigheid niet wordt uitgesloten. Er waait een matige wind vanuit het westen aan windkracht 3. De koers is rechtstreeks te volgen via de Eurosport Player (14.30-17.00 uur).

RIDE Magazine
6 Reacties
Sorteer op:
8 maart 2019 23:22
Jammer dat deze koers niet ergens live wordt uitgezonden. Staan toch enkele goede renners aan de start.Thibaut Pinot, Richard Carapaz, Tadej Pogačar, Maximilian Schachmann en David Gaudu zijn tock leuke namen om te volgen.
9 maart 2019 22:28
Bij Androni mag Gavazzi geschrapt worden en bij UAE Pogacar
Ik zou trouwens Modolo voor EF op zijn minst een ster geven.
10 maart 2019 00:23
Geen DQS hier dus geen 5 op 5. Als KBK als 1.HC een klassieker wordt genoemd dat is deze koers dat ook
10 maart 2019 10:27
Schachmann is gisteren diep gegaan in de Strade Bianche, dus benieuwd of hij hier effectief vooraan kan meespelen.
    10 maart 2019 16:07
    Ja, behoorlijk effectief zelfs.

    Kudo's voor de sterren!
    10 maart 2019 16:55
    Haha ja, wat een weekend van Schachmann!

Reacties zijn gesloten.