Voorbeschouwing: E3 Saxo Bank Classic 2022

vrijdag 25 maart 2022 om 11:30
Voorbeschouwing: E3 Saxo Bank Classic 2022

foto: Cor Vos

Met de E3 Saxo Bank Classic komt het Vlaamse voorjaar echt op stoom. Hierna volgen de kasseienkoersen elkaar in rap tempo op, maar de E3 Prijs Harelbeke is op vrijdag 25 maart toch wel een koers op zich, met aansprekende namen op de erelijst en ook de heuvels en kasseienstroken hebben geen nadere introductie nodig. Wie volgt Kasper Asgreen op? WielerFlits blikt vooruit.

Historie

De historie van wat officieel de E3 Saxo Bank Classic heet, is een rijke. In 1958 was Armand Desmet de eerste winnaar. Grote namen als Rik Van Looy, Roger De Vlaeminck, Freddy Maertens,  Jan Raas, Eddy Planckaert, Johan Museeuw en Mario Cipollini hebben de E3 Prijs al eens op hun naam geschreven. Tom Boonen is ‘Mister E3’ met vijf overwinningen. Tussen 2004 en 2007 won hij vier keer en evenaarde hij het record van Van Looy. In 2012 zette ‘Tommeke’ het record definitief op zijn naam.

We nemen je mee naar 2003. De sterke ploeg van Quick-Step probeert in een snelle E3 Harelbeke de koers hard te maken op elf hellingen, maar verschil maken doet de Belgische formatie – onder aanvoering van Johan Museeuw –  niet. Op 25 kilometer van de streep weet een drietal los te komen van het peloton: Steven de Jongh krijgt Steffen Wesemann en een jonge Stijn Devolder met zich mee. De snelle Nederlander neemt zijn medevluchters mee naar de streep en verslaat ze in de sprint.

Tom Boonen mag zich, met vijf zeges, ‘Mister E3’ noemen – foto: Cor Vos

De Jongh was daarmee lange tijd de laatste Nederlandse overwinnaar en trad in de voetsporen van Raas (1979, 1980, 1981) en Bert Oosterbosch (1984). Vier jaar geleden, in 2018, kwam er in de persoon van Niki Terpstra toch een opvolger van De Jongh. Terpstra soleerde naar de winst in Harelbeke en mocht samen met Philippe Gilbert en Greg Van Avermaet het podium op. Een jaar later was het Zdeněk Štybar die de beste was van een kopgroep van vijf, voor Wout van Aert en Van Avermaet.

De laatste Belgische zege dateert van inmiddels vijf seizoenen geleden. Van Avermaet topte in 2017 een geheel Belgisch podium, want hij versloeg Gilbert en Oliver Naesen in een sprint met drie. Het was de 39ste overwinning van een Belg in de E3 Harelbeke en daarmee voert het gastland de ranglijst aan. Het eerstvolgende land dat de meeste winnaars herbergt, is Nederland met zes zeges.

Laatste tien winnaars E3 Saxo Bank Classic
2021: flag-dk Kasper Asgreen
2020: Niet verreden vanwege de coronacrisis
2019: flag-cz Zdeněk Štybar
2018: flag-nl Niki Terpstra
2017: flag-be Greg Van Avermaet
2016: flag-pl Michał Kwiatkowski
2015: flag-gb Geraint Thomas
2014: flag-sk Peter Sagan
2013: flag-ch Fabian Cancellara
2012: flag-be Tom Boonen


Vorig jaar

De passage van de Taaienberg stelde vorig jaar niet teleur. Na machtsvertoon van Deceuninck-Quick-Step ontstond een elitegroep met negen man, met Zdeněk Štybar, Kasper Asgreen, Wout van Aert, Mathieu van der Poel, Yves Lampaert, Florian Sénéchal, Matteo Trentin, Michael Matthews en Jasper Stuyven. Die groep sloot aan bij de oorspronkelijke vlucht, waarna op de Boigneberg Asgreen op kousenvoeten wegreed.

Op de Oude Kwaremont sloten Van Aert, Stybar, Van der Poel en Van Avermaet aan bij de zes man (Florian Sénéchal, Oliver Naesen, Marco Haller, Gianni Vermeersch, Anthony Turgis en Markus Hoelgaard) voor hen, waarmee we tien achtervolgers op Asgreen kregen. De erg sterke Deen had toen nog vijftien tellen voorsprong. Deceuninck-Quick-Step was met drie renners in die groep goed vertegenwoordigd en verstoorde de achtervolging. Daardoor kon Asgreen voor de Tiegemberg, met nog twintig kilometer te gaan, zijn voorsprong uitbouwen tot meer dan een halve minuut.

foto: Cor Vos

Na de Tiegemberg, waar de achtervolgende groep uit elkaar spatte, werd Asgreen dan toch ingerekend. Van Aert was de grote afwezige en hij kreeg in de jacht op de kopgroep weinig steun. Vooraan werd goed samengewerkt, waardoor de winnaar daar moest worden gezocht. Asgreen had al een flinke inspanning achter de rug, maar dat weerhield hem er niet van op vijf kilometer nog eens aan te vallen.

Van Avermaet en Naesen probeerden de tegenaanval in te zetten, maar dan viel het toch steeds weer stil. Ook Van der Poel probeerde nog weg te rijden, maar stuitte daarbij op de weerstand van Štybar en Sénéchal. De strijd was daarmee beslist. Een ijzersterke Asgreen won solo en 32 seconden later sprintte Sénéchal naar de tweede plaats, voor Van der Poel.

foto: Cor Vos

Uitslag E3 Saxo Bank Classic 2021
1. flag-dk Kasper Asgreen (Deceuninck-Quick-Step) in 4u42m56s
2. flag-fr Florian Sénéchal (Deceuninck-Quick-Step) op 32s
3. flag-nl Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix) op 32s
4. flag-be Oliver Naesen (AG2R Citroën) op 32s
5. flag-cz Zdeněk Štybar (Deceuninck-Quick-Step) op 32s


Parcours

Het parcours van de E3 Saxo Bank Classic is vrijwel een kopie van afgelopen editie, met dezelfde zeventien beklimmingen en een bijna gelijke afstand, namelijk 203,9 kilometer. “Wat goed is, moet men koesteren en behouden. Wij hebben met onze koers door de jaren heen een zeer goed concept uitgebouwd en ons parcours heeft al meermaals laten uitschijnen dat het perfect zit”, zei organisator Jacques Coussens daarover.

In het kort: de E3 Saxo Bank Classic begint in Harelbeke, waarna de Katteberg de eerste klim van de dag is. Via Zottegem en Geraardsbergen gaat de koers dan naar La Houppe, de Kanarieberg, de Oude Kruisberg en de andere beklimmingen. Na de E3 Col, de Karnemelkbeekstraat, gaat de route naar de Tiegemberg, de laatste klim van de wedstrijd. Uiteindelijk ligt ook de aankomst in Harelbeke.

“Bij ons is de finale meer dan tachtig kilometer lang. Er is de vlakke aanloop, wat inspireert tot een vroege vlucht. Dan komen de hellingen eraan, waardoor de koers helemaal openbreekt”, aldus de organisatie. En dat klopt ook. Vooral de opeenvolging van beklimmingen zorgt voor een afvallingskoers. Vaak is de Taaienberg op 80 kilometer van de meet een plek waar de wedstrijd openbreekt, maar in de vijftien kilometer daarvoor zijn dan ook al de Knokteberg, de Hotond en de Kortekeer aangedaan.

Daarna volgt het kwartet Berg ten Stene-Boigneberg-Eikenberg-Stationsberg elkaar snel op, en dan moet het laatste koersuur nog beginnen. Als er nog een grote groep bij elkaar is, zal dat na de Kapelberg (750 m aan 7,1%), de Paterberg (400 m aan 12,9%) en de Oude Kwaremont (2.200 m aan 4%) wel anders zijn. Het moet daar ook gebeuren, want enkel de Karnemelkbeekstraat en de Tiegemberg wachten daarna nog in de laatste dertig kilometer.

De laatste twintig kilometer gaat in noordwestelijke richting via Anzegem en Deerlijk naar Harelbeke, het epicentrum van de E3 Prijs. Hier kunnen achtervolgende groepen nog tijd goed maken, zoals vorig jaar gebeurde met Asgreen. Maar, en dat bewees de Deen ook, er kunnen ook tactische spelletjes gespeeld worden. Verder zijn er weinig verrassingen in de slotkilometers; in de laatste 600 meter op de Stasegemsesteenweg vinden we geen bochten meer.

Vrijdag 25 maart, E3 Saxo Bank Classic: Harelbeke – Harelbeke (203,9 km)
Start: 12.15 uur
Finish: tussen 16.45 en 17.30 uur

Beklimmingen E3 Saxo Bank Classic

1. Katteberg (750 m aan 6%) – nog 175 km tot de finish
2. La Houppe (1.880 m aan 4,8%) – nog 116 km
3. Kanarieberg (1.050 m aan 7,7%) – nog 111 km
4. Oude Kruisberg (800 m aan 4,8%) – nog 102 km
5. Knokteberg (1.260 m aan 7%) – nog 96 km
6. Hotondberg (1.200 m aan 4%) – nog 92 km
7. Kortekeer (1.000 m aan 6,4%) – nog 84 km
8. Taaienberg (700 m aan 6,3%) – nog 80 km
9. Berg ten Stene (1.300 m aan 5,2%) – nog 70 km
10. Boigneberg (1.000 m aan 5,2%) – nog 67 km
11. Eikenberg (1.250 m aan 6,2%) – nog 62 km
12. Stationsberg (700 m aan 3,2%) – nog 57 km
13. Kapelberg (750 m aan 7,1%) – nog 45 km
14. Paterberg (400 m aan 12,9%) – nog 42 km
15. Oude Kwaremont (2.200 m aan 4%) – nog 39 km
16. Karnemelkbeekstraat, E3 Col (1.530 m aan 4,9%) – nog 31 km
17. Tiegemberg (750 m aan 5,6%) – nog 19 km


Favorieten

Alle achttien WorldTeams en zeven uitgenodigde ProTeams staan vrijdag aan het vertrek in de E3 Saxo Bank Classic. Alpecin-Fenix, TotalEnergies, B&B Hotels-KTM, Bardiani-CSF-Faizanè, Bingoal Pauwels Sauces WB, Sport Vlaanderen-Baloise en Uno-X zijn erbij, maar Arkéa-Samsic niet. Dat team kreeg een automatische uitnodiging, maar heeft die teruggegeven.

Kasper Asgreen – foto: Cor Vos

Natuurlijk is Quick-Step-Alpha Vinyl, het team van de titelverdediger, er ook bij. Sterker nog, de ploeg van Patrick Lefevere won de laatste drie edities die verreden werden van de E3 Prijs. Logisch dus dat we voor de favorieten uitkijken naar The Wolfpack, waar Deens kampioen Kasper Asgreen met het nummer 1 zal starten. Hij begon het seizoen wat moeizaam na ziekte, maar liet in Strade Bianche een topvorm zien. In de zware grindklassieker werd hij als klassiekercoureur derde, achter klimmers Tadej Pogačar en Alejandro Valverde. Na Tirreno-Adriatico koos Asgreen voor een trainingsperiode; in de E3 keert hij terug in koers.

Maar de selectie van Quick-Step-Alpha Vinyl herbergt, zoals altijd, meer kanshebbers. Zo is er oud-winnaar Zdeněk Štybar, die hier in 2019 won en in 2015 tweede werd. De ervaren Tsjech zal net als diverse ploegmaats moeten hopen dat zijn team in overtal de finale bereikt. Dat geldt namelijk ook voor Yves Lampaert, die in koersen als de E3 Classic het vooral van een solo moet hebben. In zes eerdere deelnames in Harelbeke haalde hij echter nog nooit de top tien. En dan zijn er nog Florian Sénéchal en Mikkel Honoré. De rappe Fransman werd vorig jaar tweede in de E3 Prijs en is in vorm, getuige zijn veertiende plek in Milaan-San Remo en eerder nog zijn negende plaats in Omloop Het Nieuwsblad.

Wout van Aert – foto: Cor Vos

De klassiekerkern van Jumbo-Visma is dit jaar flink versterkt. “Met deze ploeg boezemen we de concurrentie angst in”, liet kopman Wout van Aert al optekenen in RIDE Magazine. De Belgische kampioen staat pas voor de derde keer aan de start in Harelbeke (tweede in 2019, elfde in 2021), maar zal als topfavoriet aan de start verschijnen. Met de zege in Omloop Het Nieuwsblad achter zijn naam, en vanwege zijn ritzege en indrukwekkende prestaties in Parijs-Nice was hij dat ook al in Milaan-San Remo, maar daar kon Van Aert afgelopen weekend de verwachting niet inlossen. Hij werd ‘slechts’ achtste in de sprint van de achtervolgende groep.

In de E3 Saxo Bank Classic krijgt Van Aert een parcours dat gemaakt is voor hem, waarbij hij ook zelf voor de schifting kan zorgen. Ook de ploeg rondom hem zal van groot belang zijn. Vooral Tiesj Benoot en Christophe Laporte zullen een hoofdrol gaan spelen – al is het onzeker in welke vorm Benoot start na zijn zware crash in Strade Bianche – en eerder in de finale ook Nathan Van Hooydonck nog.

Mochten Benoot en Laporte de finale overleven in een elitegroep, dan kunnen zij op meerdere manieren hun steentje bijdragen. Enerzijds door het tempo te bepalen om er een sprint van te maken in dienst van Van Aert, of door aan te vallen en zo de concurrentie tot het uiterste te dwingen. En daar kan Van Aert dan weer van profiteren. Kan Jumbo-Visma de koers in handen nemen?

Matej Mohorič – foto: Cor Vos

De winnaar van Milaan-San Remo staat vrijdag ook aan de start, en dan hebben we het natuurlijk over Matej Mohorič. Of de Sloveense kampioen opnieuw zijn dropper post van stal haalt, valt te betwijfelen, maar met zijn vorm zit het meer dan goed. Bij Bahrain Victorious is hij bovendien de kopman van dienst, met Heinrich Haussler aan zijn zijde. De ploeg zou aanvankelijk ook Sonny Colbrelli opstellen, maar die ging na een periode van ziekte van start in de Ronde van Catalonië. Daar kreeg de Italiaan echter een hartstilstand na de eerste etappe. De hulpdiensten konden hem snel helpen, maar voorlopig staat de Europees kampioen langs de kant.

De laatste winnaar die niet uitkwam voor de ploeg van Patrick Lefevere, is Greg Van Avermaet. De olympische kampioen van Rio de Janeiro is vijf jaar later een van de aanvoerders van AG2R Citroën. In de Omloop Het Nieuwsblad werd hij nog derde, maar sindsdien wil het nog niet lukken voor Van Avermaet. Werkt hij in de schaduw naar zijn topvorm? Oliver Naesen (vierde in de Omloop) en Stan Dewulf (vierde in Le Samyn) zijn twee andere outsiders, terwijl Bob Jungels in het verleden hier goed uit de voeten kon. Zo werd de Luxemburger in 2019 nog vijfde in Harelbeke, maar de laatste jaren is hij geen schim van de renner van toen.

Mads Pedersen – foto: Cor Vos

Het blok van Trek-Segafredo mag er ook zijn. Jasper Stuyven, Mads Pedersen, Edward Theuns en Quinn Simmons moeten zeker in de gaten gehouden worden. Het is de vraag in welke vorm Stuyven steekt, want afgelopen week week miste hij Milaan-San Remo vanwege ziekte. Dat zorgde ervoor dat Pedersen last minute werd ingevlogen naar Milaan, om uiteindelijk als zesde te eindigen na de loodzware finale. En dan moet de periode waarin hij echt wil scoren nog komen. Pedersen had in eerste instantie La Primavera niet op zijn programma, omdat hij goed wilde zijn vanaf de E3 Prijs. Met de snelle benen van Pedersen, kan Trek-Segafredo ook nog mikken op een groepssprint.

Alexander Kristoff (Intermarché-Wanty-Gobert) is altijd een gevaarlijke klant in klassiekers als deze. De Noor is ervaren, rijdt al weken prima uitslagen en zit in een ploeg waar elke uitslag mooi meegenomen is. In de Clasica de Almería won hij al, in Kuurne-Brussel-Kuurne werd hij elfde en in Milaan-Turijn derde. In Milaan-San Remo won Kristoff de sprint van het ‘peloton’ voor de 26ste plaats op ruim een minuut van Mohorič. Of hij de heuvelzone kan overleven, is de vraag. In Omloop Het Nieuwsblad, toch vergelijkbaar met dit E3-parcours, werd hij slechts zestigste.

Mogelijk is Biniam Girmay dan een betere kandidaat namens Intermarché-Wanty-Gobert. De vinnige Eritreeër rijdt dit seizoen voor het eerst de kasseiklassiekers, dus dat is afwachten. Maar zijn vorm is goed, getuige zijn twaalfde plaats in Milaan-San Remo. Met Aimé De Gendt, Dimitri Claeys en Kévin Van Melsen heeft het team nog wat Belgen achter de hand. Bij TotalEnergies lijkt Anthony Turgis de man-in-vorm na zijn tweede plek in Milaan-San Remo. Met Peter Sagan, Niki Terpstra, Edvald Boasson Hagen en Dries Van Gestel is het Franse ProTeam in de breedte heel sterk.

Anthony Turgis (links) – foto: Cor Vos

Wat kan INEOS Grenadiers uitrichten in de E3 Saxo Bank Classic? Voor Dylan van Baarle, vorig jaar winnaar van Dwars door Vlaanderen, wordt het zijn eerste kennismaking met de kasseien van dit wielerjaar. In Parijs-Nice werd de Nederlander knap 25e en sindsdien is hij aan het trainen geslagen. Zijn ploegmaat Jhonatan Narváez hebben we al meerdere keren van voren gezien. De Ecuadoriaan durft vroeg de knuppel in het hoenderhok te gooien en kan daarmee de koers hard maken. Onlangs in de GP de Denain trok hij nog ten aanval, maar werd hij in extremis ingerekend. Een goede test in aanloop naar de E3? Met Luke Rowe, Ben Swift en Ben Turner is de ondersteuning ook sterk voor Van Baarle en Narváez.

BORA-hansgrohe trekt ten strijde met Nils Politt, de kwakkelende Jordi Meeus, Lukas Pöstlberger en Marco Haller, al zoeken zij allemaal nog naar hun topvorm. Of de Duitse ploeg een rol van betekenis kan spelen, is dus maar zeer de vraag. Bij Team DSM zijn er ook meerdere kopmannen, met Søren Kragh Andersen en John Degenkolb. De Deen liet zich in Milaan-San Remo opmerken met een knappe demarrage op de Poggio; uiteindelijk werd hij zevende. Van Degenkolb hebben we nog niet al te veel gezien dit jaar en ook achter Nils Eekhoff staat een vraagteken.

Søren Kragh Andersen – foto: Cor Vos

Bij Lotto Soudal lijken alle pijlen zich te richten op Victor Campenaerts. De bedrijvige Belg heeft zich omgeschoold van tijdrijder tot rasaanvaller en klassiekerrenner. Mogelijk komt dat in de E3 Prijs al tot uiting, al is de heuvelzone misschien wat zwaar voor VocSnor. Maar mocht hij meeschuiven in de juiste elitegroep, dan is hij met een late aanval in de slotfase richting Harelbeke een gevaarlijke klant. Hij kan zomaar de prestatie van Asgreen van vorig jaar nabootsen. Israel-Premier Tech rekent ook op de Belgische kopmannen, met in de eerste plaats Sep Vanmarcke, maar ook nog Tom Van Asbroeck en Jenthe Biermans. Vanmarcke kende voor de Omloop Het Nieuwsblad opnieuw pech, want door verkoudheid en ziekte miste hij de Omloop en Nokere Koerse. Neemt hij in de E3 Saxo Bank Classic revanche?

Dan is er nog een grote groep met klassiekerrenners die hoort in de categorie ‘hardrijders die op een goede dag kunnen meedoen om de overwinning’. Denk daarbij aan Stefan Küng (Groupama-FDJ), Sebastian Langeveld, Michael Valgren (EF Education-EasyPost), Gianni Moscon, Alexey Lutsenko (Astana Qazaqstan), Iván García (Movistar) en Rasmus Tiller (Uno-X).

Onder de andere outsiders scharen we Mikkel Bjerg (UAE Emirates), Kevin Geniets (Groupama-FDJ), Luke Durbridge (BikeExchange-Jayco), Jens Keukeleire, Owain Doull (EF Education-EasyPost), Piet Allegaert, Jelle Wallays (Cofidis), Alex Aranburu (Movistar), Silvan Dillier, Michael Gogl (Alpecin-Fenix), Arjen Livyns (Bingoal Pauwels Sauces WB) en Rune Herregodts (Sport Vlaanderen-Baloise).


Favorieten volgens WielerFlits
**** Wout van Aert
*** Mads Pedersen, Matej Mohorič
** Kasper Asgreen, Søren Kragh Andersen, Anthony Turgis
* Jhonatan Narváez, Jasper Stuyven, Stefan Küng, Tiesj Benoot

Website organisatie
Deelnemerslijst (WielerFlits)


Weer en TV

Het voorjaar staat voor de deur en dat is te zien aan de weersverwachting. ’s Ochtends, vlak voor de start, schijnt de zon in Harelbeke bij een temperatuur van 15 graden Celsius. Het wordt nog iets warmer in de middag, tot 17 graden, maar ook de kans op (lichte) bewolking neemt iets toe in de start- en finishplaats. De kans op neerslag is nul en de wind komt met windkracht 3 uit noordoostelijke richting.

De E3 Saxo Bank Classic is vrijdag vanaf 13.30 uur live te zien bij Sporza op Eén. De Eurosport Player komt vanaf 14.35 uur met livebeelden uit Vlaanderen, en vanaf 15.45 uur kan je ook inschakelen op Eurosport 1.


Dit artikel delen:

83 Reacties

Landeirovic 23 maart 2022 om 07:26

Trentin start niet.

zotvankoers 23 maart 2022 om 08:08

Zag ook dat hij van de lijst is gehaald. Toevallig zicht op zijn toestand ?

KimJungPoels 23 maart 2022 om 07:53

Er zal vast wel een Deen of een Sloveen zijn die Wout klopt. ;)

Wheely 23 maart 2022 om 09:52

Zelfs een SlowDeen kan Van Aert momenteel nog kloppen in de sprint.

Turtlehead 23 maart 2022 om 10:21

Soren Kragh Andersen. Die reed iedereen ziek op de Poggio, dus dat wordt ‘m!

Jean Dumas 24 maart 2022 om 08:26

Dus gaat Wout opnieuw voor de solo. Anders zit ie met Pedersen en Turgis.

zotvankoers 23 maart 2022 om 08:07

Narvaez geef ik minstens 2 sterren. Reed tot diep in de finale voor winst in de omloop en Kuurne, reed een zeer sterke strade en in denain strandde zijn vlucht in de slotkilometer. Is ook de kopman binnen het team

Kopinkas 23 maart 2022 om 08:29

Helemaal mee eens. Zou mooi zijn als hij de eerste Ecuadoriaanse winnaar van een WT klassieker wordt. Wordt nog teveel als een exoot gezien, vrees ik.
Terwijl: eigenlijk is Ecuador op iets bescheidener schaal het Slovenië van Zuid-Amerika.
Een handvol renners in de WT, maar ze tonen zich wel.
Carapaz natuurlijk outstanding, Caceido ritwinst in de Giro van 2020 en hopelijk dit jaar weer bevestiging…

Alfons Haavers 23 maart 2022 om 08:42

Daadwerkelijk winnen lijkt me voor Narvaez wel niet zo evident, tenzij de grote namen elkaar weer het wit uit de ogen kijken.

Vind persoonlijk 3* voor Mohoric nogal veel. Was goed in MSR maar nu niet dat hij in Harelbeke ineens 1 van dé topfavorieten is wat mij betreft. Zou daar eerder Asgreen zetten.

Romāns Vainšteins 23 maart 2022 om 09:06

Ik zou er 0,0 moeite mee hebben mocht ‘de gek uit Gorenjska’ zich dit jaar defintief tussen de klassiekerspecialisten nestelen. Van Aert zal deze koers Pedersen als een schaduw in het wiel kennen wat de kansen voor wegschietende outsiders zal doen toenemen, jammer dat MvdP meent een beetje cameraloze rondjes in Italië af te moeten haspelen en mijmeren over 2 grote rondes uitrijdn ipv gewoon hier waar hij thuishoort aan te treden. Wellicht alsnog via één of andere, bij voorbaat vergeven, vertreksmoes aldaar.

Beer 23 maart 2022 om 10:34

Ik moet het nog zien van Pedersen als er meer Vlaamse hellingen in het parcours liggen. De vorige jaren ging hij er meestal wel af dan. Z’n grootste successen kwamen er na een machtsprint in wedstrijden als Kuurne en Gent-Wevelgem waar de finish iets verder van de heuvelzone ligt. Maar hij is jong en heeft groeimarge natuurlijk.

Sven1 23 maart 2022 om 18:19

Pedersen werd toch al tweede in de Ronde van Vlaanderen in 2018. Natuurlijk al wel een aantal jaar geleden. Vorig jaar had hij wel een slecht seizoen inderdaad. Ik zie hem nu toch niet zomaar ineens lossen op de hellingen. Zeker niet met de vorm die hij nu heeft.

Beer 24 maart 2022 om 09:10

Wow, die uitslag van Pedersen was ik dus helemaal vergeten. Voorlopig wel zijn enige topresultaat in een wedstrijd met een zware heuvelzone (RvV, E3, Omloop). Maar het is sowieso geen gewone smurf. Benieuwd hoe het verder evolueert met hem.

Beer 23 maart 2022 om 08:28

Ik gok op Laporte. Mag ook wel een ster krijgen met zijn vorm en snelle sprint.

Romāns Vainšteins 23 maart 2022 om 09:08

Het gaat inderdaad carte blanche zijn voor Benoot en Laporte, vermoed ik. Met betrekking tot de ronde is het natuurlijk vet handig als de andere ploegen ook energie aan deze gasten verspillen in plaats van dat zij zich enkel voor van Aert leeg rijden. Dat kan je uitermate fraai oefenen in de surrogaatronde.

Limal 23 maart 2022 om 09:08

Moest er een groepje naar de meet gaan en Laporte er nog bijzitten dan vraag ik me inderdaad af ze niet eens alles op hem zetten i.p.v. op Van Aert met zijn afgebotte sprint…

Romāns Vainšteins 23 maart 2022 om 09:24

Die laatste legt er tegenwoordig zelfs geen slak meer op idd, het zal van solo aankomen moeten zijn.

Beer 23 maart 2022 om 10:00

Wel mooi dat het geloof in de sprint van van Aert helemaal weg is. Komt hem goed uit denk ik. Met die sprint valt het op zich allemaal wel mee, maar net dat ietsie pietsie minder als ´onklopbare topfavoriet´ gezien worden, dat kan hij wel gebruiken om iets minder met z’n neus in de wind te rijden en renners in steun te krijgen.

Alfons Haavers 23 maart 2022 om 10:39

Ik ben vooral benieuwd hoe TJV het gaat aanpakken. Om de 1 of andere reden heeft dat team het toch moeilijk met een andere tactiek dan 'blind op kop hengsten en hopen dat onze kopman het afmaakt'. Ze missen leepheid en lijken zo vaak in het defensief te worden gedrukt op de grote momenten. De collectieve sterkte lijkt daar zelden ten volle uitgespeeld te worden.

Tuurlijk winnen ze ook veel omdat Roglic en van Aert uitstekende afmakers zijn. Maar in situaties tegen renners die even sterk zijn, lijken ze nooit een antwoord te vinden en verzuipen ze in de verdediging.

MSR was ook weer een goed voorbeeld. Wedstrijd gecontroleerd tot op het moment dat je van Aert afzet… met in zijn spoor een rits andere kanonnen die gewoon maar hun karretjes moesten aanhaken.

Nu zie ik wel een mogelijkheid dat van Aert hier net als in de Omloop gewoon sterk genoeg is om het zelf af te maken, maar in Vlaanderen ga je met ook Pogi en vdP erbij wellicht toch eens uit een ander vaatje moeten kunnen tappen. Met de versterkte voorjaarsequipe moeten daar nu ook kansen toe zijn in de Vlaamse koersen.

Barry Batsbak 23 maart 2022 om 11:15

Bij TJV durven ze niet te verliezen, Wout in het bijzonder. Die zal altijd op alle ontsnappingen in de finale springen tenzij hij echt niet meer kan. Hij durft niet te verliezen en pokeren. En de rest van het voltallige peloton weet dat, het is een zekerheidje. Dus die blijven massaal in zijn wiel zitten. Ja, dat is heel noeste arbeid van Wout en het ziet er erg sympathiek uit. En nee, dat is niet heel sympathiek van de volgers die er vervolgens aan het eind nog over komen. Maar aan de meet worden geen prijzen voor lieve jongens uitgedeeld, dit is ook koers. Wout heeft in dit soort koersen waar de concurrentie minstens even sterk is eigenlijk maar 2 opties; eerder in de finale zelf ten aanval trekken en zélf de (liefst eenzame) ontsnapper zijn óf met opgestoken middelvingers in de wielen durven blijven met het risico dat een ontsnapper niet terug gehaald wordt. Maar zolang hij steeds de gaten dichtrijdt en zo zijn energie verspeelt gaat de rest geen trap teveel doen. Het mag echt wat sluwer, anders kan Plugge zijn klaagzang over andere ploegen wekelijks afsteken.

Beer 23 maart 2022 om 11:25

Ik zou het nog een beetje tijd durven geven. Het lijkt er idd wel op dat vanuit de volgwagen niet altijd de juiste sturing komt, maar anderzijds is het ook pas het eerste klassieke voorjaar waarin van Aert een dergelijk equipe tot zijn beschikking heeft en ze hebben nog maar 1x samen gereden, in de Omloop en dat was zelfs nog zonder Laporte. In die Omloop liep het op wat foutjes in de pré-finale na (niemand mee met Kung/Vermeersch) best goed. Van Aert liet Benoot vertrekken op het gevaar af zelf in het defensief te zitten. Het bleek uiteindelijk de goede tactiek.

Voor de rest hoop ik ook dat er wat leepheid bij Wout bijkomt. Dat is wel echt een ‘zwak’ punt & de E3 van vorig jaar was daarin een schoolvoorbeeld. Hij doet altijd net wat meer dan de concurrentie, maar dat heeft enkel zin als je er ook echt boven uitsteekt. Daarom denk ik ook dat het hem beter zou uitkomen om eens iets minder favoriet te zijn om wat meer in de luwte te kunnen vertrekken. Hopelijk trekt hij er lessen uit en helpt het dat er met Benoot en Laporte sterke renners naast hem rijden.

Romāns Vainšteins 23 maart 2022 om 11:33

Precies het bovenstaande issue kan uitstekend in de E3 geoefend worden, het is zelfs zo evident dat van Aert tradiotioneel uitspelen zelfs op de verrassing werken kan , hahahaha

Turtlehead 23 maart 2022 om 12:08

@RV: in mijn strategieboek zou ik die twee ook laten vrijbuiteren, maar ik voorspel dat de geel-zwarte trein met Wout in het wiel 'volle gaas' op de finale af zal donderen, kome wat er kome.
Ik neem aan dat je dan af en toe een prachtige overwinning viert en vaak mooi fietsen ziet, dus ach, wat maakt het uit…

Barry Batsbak 23 maart 2022 om 12:51

Als dan Benoot en Laporte ook wat koersen pakken wordt het ook wat minder vanzelfsprekend dat alle ballen op Wout gespeeld worden. Als hij zelf niet wint neem ik aan dat ze het liefst de bloemen wel binnen de ploeg houden. En uitspraken over “een voorjaarskern die andere ploegen angst inboezemt” moeten ze gewoon niet meer doen. Zo vestigen ze veel te veel aandacht op zichzelf en ben je eigenlijk een beetje aan je stand verplicht om op de voorposten te rijden, net iets teveel in de wind. Blijf dan maar wat in de luwte en spreek maar met de benen als de prijzen verdeeld worden. Het is misschien een iets minder aantrekkelijke manier van koersen, maar je verspilt in elk geval geen energie. Tenzij in beeld rijden een doel op zich is natuurlijk, maar dan niet piepen als anderen hun krachten wat efficiënter inzetten.

Wim Kruithof 24 maart 2022 om 06:09

Ik lees vaak terug dat Van Aert te weinig leep zou zijn maar de keren dat hij liet lopen en gokte was de kritiek ook niet mals. Ik vind het beetje zinloos gezwets. Zie persoonlijk Van Aert veel liever stoempen en rammen op kop en niet winnen, dan winnen op zijn Ewan’s of Gerrans’. Met zoveel concurrentie is de kans dat je niet wint, nu eenmaal veel groter dan de kans dat je dat wel doet.

Beer 24 maart 2022 om 09:13

Daar ga ik ook wel in mee Wim. Ik geniet er ook van dat van Aert steeds vol in beeld mee koers maakt. En we kunnen ook niet zeggen dat hij te weinig wint; het is nu ook eenmaal een sterke generatie die we meemaken. Maar goed; gewoon een klein beetje minder op kop; het zou toch nog wat extra finale-energie kunnen opleveren.

Alfons Haavers 24 maart 2022 om 10:01

De keren dat hij liet lopen? Buiten misschien Gent-Wevelgem '20 waarin hij helemaal op het einde niet meer reageerde op de uitvallen na de meest bedrijvige man te zijn geweest in de finale kan ik mij niet echt heugen dat van Aert ooit heeft laten lopen?

Hij lijkt er een soort van trots in te scheppen om altijd 'vol te rijden'. Maar als je dat op de verkeerde momenten doet, eindig je altijd in het defensief t.o.v. sluwere renners die rustig het bordje leegeten van Wout en zijn team en dan van achter zijn rug wegknallen. Zoals Barry zegt, lijkt de rest van het peloton onderhand ook te wéten dat van Aert het toch wel oplost.

Dat is enerzijds het lot van de snelste man (al kan je nu ook niet zeggen dat van Aert een sprint tegen vdP, Pidcock, Alaphilippe, Pogi, Pedersen, Asgreen, enz. 9 van de 10 keer wint). Maar anderzijds lijkt hij dat ook zelf te willen doen om toch maar de controle te houden. Dit resulteert vaker wel dan niet in achter iemand aanrijden die wel durft te pokeren en zijn energie beter verdeelt in de finale.

Nadat hij écht doorbrak met Strade/MSR '20, rijdt hij eigenlijk altijd zo in de grote koersen en offert hij zijn ploeg op aan controle, zelfs de nationale ploeg zoals in Imola, Tokio en Leuven. Alles proberen controleren tot in de diepe finale om dan alleen man tegen man te vallen tegen een pak andere kopmannen. Desnoods achter je eigen man aan rijden zoals bij Evenepoel.

Dat kan je 'mooi koersen' vinden, op den duur vind ik dat persoonlijk dom en naïef koersen. Mannen met een veel grotere erelijst dan Wout momenteel zoals Boonen, Cancellara of Gilbert hadden ook hun wapens met respectievelijk een geweldige sprint, enorme power om een gat te slaan én weg te blijven en de punch, maar zij konden op het juiste moment ook de koers naar hun hand zetten en daarvoor ook hun team op een slimme manier inzetten.

Dat vermogen om een koers te lezen door op de juiste momenten mannen vooruit te sturen of zelf toe te slaan, zie ik bij van Aert zelden. Als hij wint is het omdat hij duidelijk de sterkste man in koers is.

Tuurlijk wint hij nog steeds veel en is hij misschien niet beter dan sommigen van zijn tegenstanders. Maar ik zie keer op keer toch ook een beetje de groeiende frustratie bij Wout na de meet dat 'ze' niet wilden meekoersen met hem en hij vanuit het defensief weer naar een ereplaats is gesprint. Tuurlijk niet, waarom zouden ze? Hij lost het toch op.

Zeker met een sterker team voor de kasseiklassiekers zou ik hem liever eens wat leper zien koersen. Niet door als een Gerrans te beginnen slepen, maar door net het initiatief op de juiste momenten écht in handen te pakken. Geen controle tot op het moment dat van Aert wordt afgezet om het dan alleen tegen 6, 7 andere kopmannen op te nemen maar met Sturm und drang en die andere kopmannen eens in het defensief te drukken. Of hij het nu zelf is of een Laporte, maakt me niet uit. Zet de anderen eens schaakmat en hou de touwtjes zelf in handen (net door te durven verliezen).

Zoals in de Omloop: je eigen winstkansen op het spel zetten door een ploegmaat te laten vertrekken, om dan zelf fris genoeg te zijn voor een onweerstaanbare aanval op de Bosberg i.p.v. te wachten op een sprint. Zo moet hij ook in de grote wedstrijden durven koersen volgens mij.

Weg van het voorspelbare en iets proberen te controleren dat zelden tot nooit te controleren valt.

Wil ik er nog bij zeggen dat ik besef dat wielrennen geen Playstation is en dit ook allemaal geen garantie is op winst. Maar ik vind wel een beetje dat van Aert zich steeds aan dezelfde steen blijft stoten op de grote afspraken.

Barry Batsbak 24 maart 2022 om 10:12

Nou dat dus. Woutje koerst wel. God, ik zie Alaphilippe in de Strade Bianche van 2019 nóg zitten, bijna gierend van de lach omdat Wout hem fluitend naar Sienna brengt. Er is geen prijs voor de sterkste man in koers, ik hoop voor Wout (en daarmee ook voor Beer) dat hij het dit jaar op de cruciale momenten anders aanpakt. Of middels de inzet van de ploeg, óf middels een sluwere koershouding.

Beer 24 maart 2022 om 10:17

Beetje herhaling van gisteren dit allemaal. Ja, er mag wat leepheid bij. Maar ook ja, hij wint de afgelopen jaren mooi zijn deel van de koersen. En dat met de borst vooruit en niet slepend in het wiel. Hij heeft tot dusver bij Jumbo 1 koers gereden met een echt sterk team en toen lukte het meteen om die sterkte mooi uit te spelen. Ik hoop verder ook dat ze niet meer met een gele trein op kop naar de finale zullen stormen met de andere favorieten lachend in het wiel. Dat is meer iets voor als hij zich ooit op een grote ronde wil richten.

Wim Kruithof 24 maart 2022 om 10:48
Quote:
Mannen met een veel grotere erelijst dan Wout momenteel zoals Boonen, Cancellara of Gilbert hadden ook hun wapens met respectievelijk een geweldige sprint, enorme power om een gat te slaan én weg te blijven en de punch, maar zij konden op het juiste moment ook de koers naar hun hand zetten en daarvoor ook hun team op een slimme manier inzetten.

Deze vergelijking gaat mank wat mij betreft omdat de drie heren die jij aanhaalt heel – heel veel sterker waren dan hun conculega’s. Met Boonen naar de meet, dan wist je dat je sprintte voor plek 2. Gilbert won een lange periode werkelijk alles waar hij zijn zinnen op zette en ook Spartacus was van buitencategorie. Die weelde heeft Van Aert niet. Ik kan niet uitmaken of dat hij minder getalenteerd is, of dat er gewoon veel meer begenadigde renners zijn binnen deze generatie, maar het ligt veel dichter bij elkaar.

In het klassieke werk is Van Aert mijn favoriet en hoop ik elke race dat ‘ie wint. Ik begrijp dat ‘leper koersen / eerst andermans bordje / durf te verliezen’ gewouwel zeker en je hebt waarschijnlijk ook gewoon gelijk… maar juist zijn manier van koersen (en zijn gele truitje) maakt hem door mij geliefd.

Alfons Haavers 24 maart 2022 om 11:16

Misschien waren zij wel nog beter in het klassieke werk dan van Aert, die de echte all-rounder is. Dat kan zeker.

Maar ik heb het ook over de manier van koersen. Boonen was na een zware koers wellicht nog iets sneller dan van Aert, maar hoe vaak heeft hij als snelste man in koers niet de wedstrijd in handen genomen door zélf het initiatief te nemen? Zelfs toen hij zelf niet meer de benen had om te winnen, zoals in Vlaanderen '17 met de putsch op de Muur van Geraardsbergen.

Ik kan mij zoveel beelden herinneren waarin die 3 op onverwachte momenten gingen aanvallen of via de oortjes aanwijzingen gaven aan hun ploegmaats om de tegenstand op de juiste momenten pijn te doen. Gilbert was in '17 en '19 niet zoveel sterker dan de tegenstand toen hij Vlaanderen en Roubaix won, Cancellara moest op het juiste moment toeslaan om van het sterke Quick-Step-blok met de rappe Boonen af te raken en Tom zelf was niet altijd zoveel beter dan Hushovd, Flecha, Ballan, de jonge Cancellara, Pozzato… en was als snelste man/veelwinnaar ook dé renner wiens wiel werd geschaduwd.

Misschien moet Wout dat ook nog leren, hij is nog niet zo héél lang wegrenner. En zijn voorjaarsteam was ook niet altijd op niveau, dat maakt het al moeilijker.

Ik zie van Aert ook graag winnen, daarom begrijp ik zijn frustratie dat zijn controle-aanpak vaak niet werkt. Hij heeft op die manier al veel grote koersen niet gewonnen, dus waarom niet eens proberen om meer gericht te prikken samen met het team i.p.v. mannetje na mannetje op te roken om in de finale in het defensief te worden gedrongen?

En tuurlijk is het een ijzersterke renner die nu al veel wint. Het zijn maar ideeën om misschien ook in de grote koersen nog meer tot succes te komen. Straks in de Ronde tegen Asgreen, vdP, Pogacar… win je wellicht niet enkel met de benen maar ook met het hoofd.

Kopinkas 25 maart 2022 om 08:45

@alfons
Hele valide punten voeg je hier nog toe!
Sowieso vind ik deze draad één van de beste die ik ooit onder een WF-voorbeschouwing las…
Nu hopen dat WVA meegelezen heeft

Barry Batsbak 23 maart 2022 om 09:47

Ik gun hem aan Turgis. Al vaak heel dichtbij en hij was dondersgoed in MSR. TotalEnergies kan ook wel een duwtje in de goede richting gebruiken.

Wheely 23 maart 2022 om 09:50

Ik gun met je mee, zou een mooie winnaar zijn.

Beer 23 maart 2022 om 10:02

Dat zou ik ook een mooie winnaar vinden. Hele constante, goeie en aanvallende renner. Turgis, Laporte, Senechal… zit wel moustache bij de Fransen.

Wim Kruithof 24 maart 2022 om 10:49

zeker eens, Turgis is ook een erg mooie renner. Franse weelde.

Turtlehead 23 maart 2022 om 10:23

Wie van de hierboven genoemden zal er níet aan de start verschijnen (en wie van de niet genoemden wél)?

Michelangelo 23 maart 2022 om 10:33

Ik wacht ook nog een dag met het uitdelen van mijn sterren….

Wheely 23 maart 2022 om 11:45

Ja wieweet doet je grote idool nog onverwachts mee? ;)

Michelangelo 23 maart 2022 om 12:54

@Wheely,
Bedoel je Evenepoel? Of die andere Poel?

Niet te hopen dat het om die laatste gaat, want die hoop ik live in actie te zien in Montecatini Terme…

Evenepoel lijkt me op dit moment geen verzwakking van de klassieke kern. De rest is nog niet echt op de afspraak geweest.

Romāns Vainšteins 23 maart 2022 om 19:18

Want live in de Italia Binchi Bianchi is beter dan op tv in een topkoers?

Michelangelo 23 maart 2022 om 20:01

Romans, de wereld van de koers is groter dan wat hotseknotsen op kasseien…

Wheely 24 maart 2022 om 10:31

Een duel tussen VdP en EVP lijkt me wel een leuke verrassing voor de E3. Alles kan nog!

Ricardo Otxoa 23 maart 2022 om 23:17

Mohoric wint vaak koersen van dik 200km+ ben bang dat de E3 voor hem te kort zal blijken…

Wim Kruithof 24 maart 2022 om 10:52

Vaak? Je doelt op WK beloften en Milaan – San Remo… maar dat is het dan ook wel, ongeveer.

Sven1 24 maart 2022 om 11:29

Zijn twee zeges in de Tour de France vorig jaar waren etappes van 249 en 207 kilometer. Net als zijn etappezege in de Vuelta van 2017 ook 207 kilometer was. Ook zijn overwinning in de Giro van 2018 kwam er na een etappe van 244 kilometer.

Romāns Vainšteins 24 maart 2022 om 20:27

Leuke statistieken! Laat Mohoric maar inderdaad de man van de lange adem zijn die nu met een ferme stap midden tussenin de klassieker specialisten staat. Geweldig onderscheidend en spannend coureur is het.

Mystery Rider 24 maart 2022 om 06:29

QS staat maar aan de start met 5 renners??? Dan zal het moeilijk worden om net zoals vorig jaar het overtal uit te spelen !!!

Limal 24 maart 2022 om 06:43

Ziektegevallen links en rechts… Het gaat van Asgreen moeten komen voor de blauwhemden.

Dikke Vrouw 24 maart 2022 om 08:49

Erg sneu voor de quickies al die ziektegevallen maar kasper is wel in supervorm

Baukema Tomoulin 24 maart 2022 om 12:37

Dus Honoré en Lampaert starten niet tov de gemelde deelnemerslijst hier op Wielerflits als ik op PCS kijk? Of zit het nog weer anders?

Mystery Rider 24 maart 2022 om 07:23

Wout is het aan zijn stand verplicht de E3 te winnen met de ploeg die ze speciaal voor hem gebouwd hebben net voor deze wedstrijden.

Ik kan mij niet inbeelden dat Wout denkt dat onder de juiste omstandigheden hij de overwinning gaat laten aan Laporte of Benoot, hij wil gewoon zelf winnen en dat moet ook!

Met de Omloop en E3 in de pocket kan hij dan zonder druk naar GW, RVV, AGR en PR!

Als hij die alle zes op zijn naam schrijft dan kan zijn boerenjaar al niet meer stuk !!!

Mystery Rider 24 maart 2022 om 07:29

Ter info – ik ben geen WvA fan, eerder een anti-fan, maar ik gun heb wel een jaar zoals Gilbert in 2011 – waarbij alle stukjes van de puzzel in elkaar vallen en hij de ene grote overwinning na de andere aan elkaar rijgt!

Persoonlijk denk ik dat de sterren gunstig staan – QS is zwak, TJV team is sterk, Matje is een onbekende factor en Wout heeft duidelijk een andere aanpak dit jaar – ‘het mag, maar het moet niet per se’!

Alfons Haavers 24 maart 2022 om 08:05

Gilbert in ‘11 vond ik niet echt een voorbeeld van in elkaar vallende puzzelstukjes. Dat lijkt alsof alles toen erg meezat, terwijl Phil simpelweg een punch had waar niemand in het peloton tegenop kon. Hij won nagenoeg al zijn koersen door op de laatste helling de rest genadeloos uit het wiel te kletsen.

Dat leverde hem in 2009 en 2010 al een pak grote overwinningen op en in ‘12 de wereldtitel. 2011 was dan het jaar waarin hij in de beste vorm stak. Het juist vallende puzzelstukje was toen misschien de schorsing van die andere gouden puncher Valverde, verder was het vooral brute kracht heuvelop.

Van Aert heeft voorlopig niet dat ene dodelijke wapen waar niemand tegenop kan, wat het ook moeilijker maakt om zoveel koersen te winnen. Heeft wel genoeg sterke wapens natuurlijk met zijn sprint, punch en hardrijderscapaciteiten, maar hij moet het denk ik meer hebben van in elkaar vallende puzzelstukjes dan Gilbert die iedereen eigenlijk keer op keer simpelweg uit het wiel ramde.

Bij ‘alle puzzelstukjes’-voorjaren denk ik eerder aan Van Avermaet ‘17, die toen in uitstekende vorm was maar voor wie het ook vaak net allemaal de goeie kant uit viel in koers, veel meer dan dat er gewoon niks aan te doen viel.

‘Als hij die alle zes op zijn naam schrijft dan kan zijn boerenjaar al niet meer stuk !!!’ -> Iemand die 6 klassiekers in een voorjaar wint, zal inderdaad vrij tevreden zijn. Lijkt me alleen behoorlijk onrealistisch dat van Aert al die koersen gaat winnen?

Limal 24 maart 2022 om 08:19

Goede analyse, Alfons.

Ik ben in elk geval erg benieuwd naar Van Aert morgen. In MSR gaf hij mij niet de indruk dat hij op zijn allerbest was, maar daar kan die laatste rit in P-N misschien nog voor iets tussengezeten hebben. Als zijn trainer alles juist berekend heeft dan moet die vormpiek er nu zowat zitten aan te komen.

Ricardo Otxoa 24 maart 2022 om 09:11

Een voorbeeld waarbij alle puzzelstukjes wèl voor Phil in elkaar vielen is natuurlijk de solo in RVV. Als Sagan niet achter dat jasje blijft haken op de Kwaremont rijden ze het gat op Phil gewoon toe.

Beer 24 maart 2022 om 09:17

Anti-fans die de druk komen opvoeren door te zeggen dat van Aert móet winnen. Daar trappen we niet in Mystery ;-)

Romāns Vainšteins 24 maart 2022 om 09:27

In elkaar vallende puzzelstukjes is wat mij betreft een verschijnsel dat winnende outsiders toebehoort. Iglinsky, Haymann, Ciolek, Nuyens, Mollema, Pedersen, om bij de grootste 6 koersen maar even snel wat voorbeelden uit de mouw te schudden.

Of wordt er gedoeld op buitenkoerse puzzelstukjes van het type, nét op tijd van de berg afkomen, nét de juiste ketonencocktail opslurpen en de juiste dokter met de juiste klik en vetste intervalschema’s op het juiste moment tegen het lijf lopen?

Alucard 24 maart 2022 om 09:33

Alfons:

“Heeft wel genoeg sterke wapens natuurlijk met zijn sprint, punch en hardrijderscapaciteiten”

Het interessante en menselijke aan Wout is dat hij deze indrukwekkende wapens nooit allemaal lijkt te kunnen inzetten in een koers.

Wout kan na een rustige rit massaspurters verslaan, maar na een gemiddelde klassieker doen Pidcock, Pedersen en Van der Poel niet onder voor Wout zijn sprint.

Een lange, harde koers, en zijn explosieve klimmerskwaliteiten vallen grotendeels weg.

Een paar punches te veel, en Wout krijgt op het vlakke ondanks zijn superieure tijdrijders capaciteiten het gat niet meer dicht.

Wout’s zwakte lijkt dus zijn herstelvermogen te zijn in de koers. Dat is ook de reden dat Van der Poel zich in het veld aanleerde om altijd ronde 1 keihard aan te vangen.

Jumbo probeert dit zwakke punt dit jaar op te vangen met een sterkere ploeg, zodat hij zich zo lang mogelijk kan sparen voor de finale. Ben echter reuze benieuwd of Pogacar, Mohoric en Van der Poel dat idee volgend weekend niet overhoop gaan knallen.

Romāns Vainšteins 24 maart 2022 om 10:27

De ronde is gewoon een koers zoals alle koersen een koers zijn, het kan in een knappende spaak allemaal anders zijn. Ik mijmer niet teveel over wiens spurt statistisch gezien het meest afbot in welk weertype precies.

Feit is dat van Aert een fijne omkadering heeft en met bijvoorbeeld Laporte in de antcipatie gooien en Benoot als herstelsleephond tot ver in de finale relatief sparend aanbelanden kan. Ik zie Pogi, MvdP, Mohoric, Asgreen etc níet de koers supervroeg open gooien op de heilige zondag

Wim Kruithof 24 maart 2022 om 10:57
Quote:
Wout is het aan zijn stand verplicht de E3 te winnen met de ploeg die ze speciaal voor hem gebouwd hebben net voor deze wedstrijden.

Mystery Rider, meen je dit? Deelnemersveld al bekeken? Er is zoveel goede concurrentie. Je mag van hem verwachten dat hij er in de finale nog bij zit (tenzij hij verkeerd gegokt heeft) en dat ‘ie meedoet om de knikkers, maar winnen is hij helemaal niet aan zijn stand verplicht. Echt onzin.

Daarbij, ook de ploeg die Jumbo-Visma om hem heen gebouwd heeft, moet zich nog maar zien te tonen als het er op aankomt.

Mwielerfan 25 maart 2022 om 09:53

Van avermaet was dat jaar ook wel de beste op korte hellingen, tussen punch en sprint in. Zoals Gilbert dat was op iets langere hellingen in 2011. Van avermaet was bovendien de snelste dat jaar van de kasseien klassieker renners. Met tour en Olympics 2016 erbij was van avermaet denk ik anderhalf jaar lang wel de wereld snelste op dat soort korte heuveltjes. Jammer dat ie z’n huilers mentaliteit op wk in Richmond weer van stal haalde. Ongelooflijk dat ie stopte met Sagan terug halen, omdat boasson hagen in z’n wiel zat. Ja 10 jaar daarvoor was BH snel, maar waarom van avermaet die niet dacht af te kunnen schudden of in de sprint te pakken???

adelaarvanantwerpen 25 maart 2022 om 10:10

@Mwielerfan
GVA had in 2016 geen enkele kans om beter te zijn dan Sagan op korte heuveltjes. Sagan was vanaf GW nagenoeg onklopbaar op zijn terrein. GVA kon hem nadien nog een keer kloppen in GPM. In 2017 was Sagan eigenlijk ook beter maar had hij gewoon pech in zowel de E3, de ronde en PR (wel geen korte heuveltjes).

Mystery Rider 25 maart 2022 om 12:00

@Wim Kruithof – iedere wielerwebsite geeft hem de meeste sterren voor de overwinning – maar ik mag niet vinden dat WVA het aan zijn stand verplicht is om te winnen!?

Ja , ik heb wel degelijk de deelnemerslijst bekeken, ik kan mij echt niet inbeelden wie Wout gaat kloppen vandaag!

Mystery Rider 25 maart 2022 om 12:03

@Beer

Nee, ik gun het hem echt, na zijn demonstratie in de Omloop en de machtige vertoning van TJV in PN en het team dat TJV opgesteld heeft voor E3 en GW kan ik mij echt niet inbeelden dat Wout deze gaat verliezen!

Maar ik besef wel dat hij de sprint niet moet afwachten en gewoon moet proberen solo aan te komen!

Mystery Rider 25 maart 2022 om 12:08

@Romans et al – de puzzelstukjes binnen of buiten koers vallen altijd op hun plaats voor de winnaar of het nu Nuyens of Van Aert is – op een gegeven moment wordt de juiste beslissing genomen en die luidt een overwinning in! Mohoric in MSR is een leuk voorbeeld!

De buiten koers puzzelstukjes zoals ketonen of doping hou ik me niet zo mee bezig, het zijn allemaal volwassenen mannen (en vrouwen), als zij dingen in hun lichaam willen duwen om beter te presteren – dat is hun keuze!

Ik heb lang genoeg zelf competitief gekoerst om te weten hoe het eraan toegaat, als je als 16-jarige preparaten aangeboden krijgt, dan had ik al zoiets van – sorry, ik heb geen talent en dit gaat me ook niet echt beter maken – maar ik had dan ook niet de ambitie prof te worden :)

Cochise 24 maart 2022 om 09:50

Simmons geen sterretje?

Klein Verzet 24 maart 2022 om 10:31

Ik denk dat deze E3 een muis in korte broek gaat baren. Zonder wind is er geen bal aan, en wordt 't een sprintersfestijn, waar ik een hekel aan heb. Deze klacht mag u ook bij Welvelgem plakken.

djerkson 24 maart 2022 om 10:45

De koers is te zwaar om een sprintersfestijn te worden.

Alfons Haavers 24 maart 2022 om 10:46

Sprintersfestijn? Buiten Boonen in 2012 met een omvangrijk groepje kan ik mij niet zo snel een sprinterseditie heugen van deze koers.

Qua parcours meer dan genoeg plaatsen waar het verschil kan gemaakt worden. Ook een wedstrijd waarin veel meer met open vizier gekoerst durft te worden dan in de meer gesloten Ronde van Vlaanderen. De kans dat hier gesprint wordt met een grote groep lijkt me zeer klein.

Bedoel je niet een andere koers?

Romāns Vainšteins 24 maart 2022 om 10:51

Ook Wevelgem is nooit een sprintfestijn

Michelangelo 24 maart 2022 om 10:33

Wout mag blij zijn dat VdP in Italie aan het trainen is. De aanwezigheid van VdP lijkt hem doorgaans toch wat zenuwachtig te maken.

TJV heeft eigenlijk de situatie met Tom Boonen van Quickstep. Een ijzersterke ploeg, en in theorie ook nog eens de beste renner om het af te maken. Maar dan moet je niet de laatste 5 km in gaan met een groepje van 10 man, zonder knechten. Want dan ben je als snelste man vaak het bokkie. Je moet zorgen dat je ofwel met een mannetje of 3 overblijft (zodat je niet hoeft te twijfelen als er iemand demarreert). Ofwel je moet in de finale een mannetje in steun hebben, voor het spelen van het ploegenspel of het regelen van de sprint.

Benieuwd ook naar QS. Ze hebben al behoorlijk wat gewonnen, maar de klassieke kern heeft nog niet weten te overtuigen. Het gevolg van corona? Of het hinken op 2 gedachten vwb de ploegsamenstelling?

Van mij mag het iemand uit de tweede lijn worden. Vocsnor, Narvaez, Turgis… Maar doorgaans winnen hier wel ijzersterke renners als je de erelijst ziet.

Schaduwling 24 maart 2022 om 10:45

Euh… laat me raden. Als de TV uitzending begint, zie ik TJV op kop rijden van het peloton, met van Aert in 3de/4de positie (in de wind dus).
Tegen de finale begint, geen TJV meer te bespeuren. Kopman Wout gaat vervolgens alle gaten op medevluchters dichten en zit op het eind door zijn krachten heen. Meneer x wint. Einde.
Dit scenario heb ik al tig keren zien passeren. Wordt voorspelbaar zo…
Tip aan Wout. I.p.v. al die krachten te verspelen met veel te veel op kop te rijden en op alles en iedereen te reageren, steek al die energie eens in een poging om zelf aan te vallen. Good luck!

Wim Kruithof 24 maart 2022 om 11:00

Schaduwling, wat een formidabele – nog niet eerder gehoorde – tip naar Van Aert.

Niet kijken overigens bespaart jou wellicht ook een teleurstelling. Of een negatieve bevestiging, wat jij wil.

Schaduwling 24 maart 2022 om 11:20

Beide helaas Wim.
Als supporter ga ik gewoon van het ergste/ meest realistische scenario uit, en zodoende kan het alleen maar mee vallen.

Wheely 25 maart 2022 om 10:03

“Meneer x wint”

Zeer gewaagde voorspelling!

Kopinkas 25 maart 2022 om 11:59

Die ene van Uno-X, ja díe!

Mystery Rider 25 maart 2022 om 12:11

Excuseer? Zo heeft hij toch toch net de Omloop gewonnen? Had je het toen al in zijn oor gefluisterd?

toiletduck 24 maart 2022 om 11:53

@redactie: heel fijn dat jullie de hindernissen nu op deze manier tonen, dus ‘na helling x, nog y kilometer te gaan’ ipv wat ik meestal zag ‘voor helling x, al y kilometer gereden’. Dat maakt het lijstje een stuk fijner om erbij te houden tijdens de koers, zonder zelf al te veel te hoeven rekenen ;) Dank!

Limal 24 maart 2022 om 13:49

Hier sluit ik me volmondig bij aan!

Voodoo Adolphine 25 maart 2022 om 11:28

Mooiste vrijdagskoers van het jaar.

Sep, verlos ons uit je eeuwige lijden.

Kopinkas 25 maart 2022 om 11:40

Op Goede Vrijdag is het nog even wachten, maar een Sep lijdensverhaal kan er altijd in… maar of die Wederopstanding er dit jaar ook écht komt…

Wheely 25 maart 2022 om 12:12

Vinden we deze sport daarom zo mooi, al die wielrenners die lijden en zich opofferen voor onze zonden?

Volg hier

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone