Mohoric introduceert MTB-innovatie in Milaan-San Remo: “Gek dat we het nu pas zien”

Mohoric introduceert MTB-innovatie in Milaan-San Remo: “Gek dat we het nu pas zien”

foto: Cor Vos

zondag 20 maart 2022 om 14:00

Waaghals Matej Mohorič stortte zich zaterdagnamiddag als een valk naar beneden tijdens de afdaling van de Poggio. Niet zonder resultaat: de 27-jarige Sloveen hield op de Via Roma net genoeg over om Milaan-San Remo te winnen. Met dank aan een dropper post. Een stukje techniek uit het mountainbiken. “Knap dat hij het gebruik ervan geheim heeft weten te houden”, vindt Gerben de Knegt. Het verbod op de super tuck-daalpositie is zo omzeild.

Die laatste doet zijn verhaal vanuit Marseille, waar hij is voor een mountainbike-wedstrijd. De Knegt is de Nederlandse bondscoach van de veldrijders, maar ook van de MTB’ers. Een dropper post is gesneden koek voor hem. “Hier in Marseille staan tien mountainbikes en op alle tien zit een dropper post”, legt hij uit. “Een jaar of vijf, zes geleden deed het zijn entree in het mountainbiken. Zo’n 95% van alle mountainbikers rijdt ermee, hier in Marseille zelfs iedereen. Tijdens de afdalingen in de cross country, kun je niet zonder. Het is ook simpel: met een knopje op je stuur kan je de zadelpen laten zakken en weer omhoog laten komen.”

Mohorič haalde daar het maximale rendement uit. “Hij kan normaal al als een van de besten dalen, maar nu ging hij nóg harder naar beneden”, gaat de 46-jarige De Knegt verder. “Je ziet dat hij op de top op het knopje drukt, waardoor zijn zadelpen zakt. Een groot voordeel, want je verlaagt je zwaartepunt op de fiets. Er komt daardoor meer gewicht op je achterwiel, waardoor je je fiets beter onder controle hebt. Je kunt daardoor sneller door de bochten en je bent aerodynamischer. Een dropper post weegt ook maar 200 gram meer dan een normale zadelpen. Daarnaast verliest de fiets géén stijfheid, wat men wél vaak opmerkt.”

De Knegt durft zelfs te beweren dat de zadelpen het verschil maakte tussen winnen en verliezen. “Als je ziet dat hij maar twee tellen overhoudt op de streep, dan kan dat net het gaatje zijn wat hij in de afdaling heeft uitgediept. Ik vind het wel een leuke noviteit van Mohorič. Het systeem is er al even, in iedere fietswinkel kun je er eentje kopen. Ook voor je racefiets. Het is wel knap dat hij het gebruik ervan geheim heeft weten te houden. Ik had het bij Bahrain Victorious ook niet verwacht. Zij rijden met Shimano, dat een dropper van het merk Pro heeft. Die werkt via kabels en moet een mecanicien dus in het frame integreren. Dat is lastig. SRAM heeft bijvoorbeeld een draadloze variant, die werkt via Bluetooth.”

De dropper post – foto: Cor Vos

Mohorič blaakte van zelfvertrouwen
Dat de 27-jarige Sloveen de dropper uiteindelijk gebruikte, kwam doordat zijn ploegleiding hem op dat idee zette. Niet gek, want fietssponsor Merida is ook een grote speler op de MTB-markt. Na diverse hoogtes te hebben getest, besloot Mohorič te gaan voor een dropper post met een verschil van zes centimeter. Die paste ook nog eens in het kader. “Ik was verbaasd hoe veel meer controle ik over de fiets had, hoe veel veiliger ik me voelde en hoeveel makkelijker ik mijn fouten kon corrigeren, gewoon door op een knopje te duwen”, grijnst de hoofdpersoon zelf op de persconferentie na afloop van Milaan-San Remo.

Mohoric beaamt het vermoeden van De Knegt: dankzij de dropper kon hij La Primavera winnen. De zadelpen gaf hem onnoemelijk veel zelfvertrouwen, lacht hij: “Ik maakte nog grapjes in het peloton. Milaan-San Remo is een lange race, er is dus tijd om grapjes te maken. Ik ben bij alle favorieten langs gereden, ik kwam een beetje showen met mijn fiets. Ik zong het deuntje van James Bond, om het spannend te maken. Ik toonde mijn dropper. Ze zeiden: ‘Matej, wat doe je?’ Ik zei: Dit heb ik getest, het maakt een groot verschil. Probeer niet mij te volgen in de afdaling van de Poggio, het is op eigen risico.”

De Sloveen introduceerde een aantal jaar geleden ook al de super tuck-daalpositie. Die is echter omwille van veiligheid verboden door de UCI. Maar met de dropper omzeilde Mohoric nu dat verbod. “Volgens de regels van de UCI mag je alleen onderdelen gebruiken die al op de markt zijn. Dat hebben we gedaan. De dropper post maakt afdalen veel veiliger dan de super tuck, dat kan ik wel zeggen. Je hebt meer controle. En je rijdt er harder mee. Het is mooi als je je zadelpositie zo eenvoudig kunt aanpassen. Volgens mij is dat de toekomst van het wielrennen.”

Mohorič op weg naar de zege in Milaan-San Remo – foto: Cor Vos

“In competitie is het bij mijn weten niet eerder gebruikt, op training wel”, gaat Mohoric verder over zijn noviteit. “Niemand gebruikte het tot op heden in koers omdat het je fiets zwaarder maakt. Inmiddels is de technologie gevorderd en is er amper nog een verschil in gewicht met een gewone, vaste zadelpen. Ik kan me zo voorstellen dat volgend jaar alle fietsen ermee zijn uitgerust. Maar nu had ik voor één keer een voordeel waar de tegenstand niet aan heeft gedacht. Dit moest gewoon werken. Daarmee kon ik wel Milaan-San Remo op mijn palmares schrijven, de koers waarmee ik al jaren bezig ben om het winnende recept te vinden.”


Mohorič als trendsetter

Dat we het vaker gaan terugzien, beaamt ook De Knegt. “Mohorič is denk ik een trendsetter, het heeft ook de ogen van de concurrentie geopend. Vrijdag zei ik het nog op een training hier in Marseille, toen we een duurtraining op onze mountainbikes deden. Wij doen dan in de bochten allemaal de dropper naar beneden. Ik merkte nog op dat ik verbaasd was dat het nog niet zijn intrede in het wegwielrennen had gedaan. Vooral van Jumbo-Visma zou ik zo’n out-of-the-box-idee verwachten. Milan Vader en ook Mathieu van der Poel (die ook MTB-wedstrijden rijden, red.) heb ik er ook nog nooit over gehoord.”

“Terwijl ik afgelopen winter toch ook al droppers in de cross heb gezien”, wijst De Knegt aan. “Mountainbikester Anne Terpstra gebruikt het bijvoorbeeld tijdens haar veldritten, om beter over de balkjes te kunnen springen. De dropper deed zijn intrede in het mountainbiken juist zodat de zadelpen niet langer in de weg zat bij steile afdalingen én je dus betere controle had en aerodynamischer bleek te zijn. Nu moet ik wel zeggen dat Milaan-San Remo bij uitstek de koers is waar de dropper een levensgroot verschil maakt, omdat in geen enkele andere klassieker een technische afdaling zo doorslaggevend is. Dat heeft Mohorič heel goed gezien. Maar hij was wel bijna dood he, in dat gootje. Zo! Wat een save!”, lacht De Knegt.

Toch zijn er ook andere koersen waarin hij verwacht dat een dropper snel gemeengoed is. “In Strade Bianche zou het ook echt een voordeel zijn. Je hebt dan veel meer grip op de grindwegen. Omdat je lager bij de grond zit, kun je adequater corrigeren. Ook iemand als Wilco Kelderman zou er baat bij hebben in de Tour de France. Dat is geen meesterdaler. Maar met een dropper heb je wel heel veel meer controle over je fiets en kun je dus met meer vertrouwen die afdaling nemen. Over die 200 gram gewicht van de dropper moeten ze zich niet druk maken. In sommige fietsen moeten ze gewichtjes aan brengen om hem op het benodigde gewicht van 6,8 kilo te brengen. Dat kan dus voortaan ook met een dropper.”

Dit artikel delen:

59 Reacties

Turtlehead 20 maart 2022 om 10:47

Voor deze ene afdaling? Kennelijk wel. Maar 90% van het peloton gaat gecontroleerd naar beneden. Of je dan ook voordeel haalt dat je niet op een andere manier kunt halen vraag ik me af.
In een Touretappes vier keer 12 km in een andere positie op je fiets zitten lijkt me niet zo lekker, maar daarover kan ik niet helemaal oordelen.

0
Wheely 20 maart 2022 om 10:56

Lombardije en San Sebastian zijn ook wel wedstrijden waar dit rendement kan opleveren er zijn ook zat ritten in grote rondes waar de afdalingen beslissend zijn maar daar is het wellicht meer een toepassing voor rittenkapers.

0
Dikke Man 20 maart 2022 om 11:02

Zouden veel racefietsen zo licht zijn dat ze die 200 gram extra kunnen compenseren door elders gewicht weg te nemen? Lijkt me toch vooral een innovatie voor bergetappes waarbij die 200 gram waarschijnlijk nog belangrijker is.

0
the student 20 maart 2022 om 11:17

Het grootste probleem zal niet het gewicht zijn. Een dropper is zo'n 600gram trouwens. Een beetje lichte zadelpen 180. Veel racefietsen in het peloton hebben geen ronde zadelpen maar een modelspecifiek exemplaar. D of aero gevormd. De Merida scultura van Bahrein heeft toevallig een ronde zadelpen. Maar op veel fietsen kan je nu dus niet een 'dropper' monteren, tenzij de fietsfabrikant er speciaal eentje voor je maakt. BMC heeft dit al wel gedaan op de mountainbike van pidcock etc.

Nu zou het zelfs wel kunnen dat Mohoric op het aero model van Merida sneller was geweest dan op deze fiets met dropper… maargoed dit is gouden PR natuurlijk.

0
Koers 20 maart 2022 om 11:23

@dikke man, ik vraag mij ook af hoe dat zit. Het 6,8kg minimum is er geloof ik om een bepaalde sterkte te garanderen, anders gaat men met bij bergetappes of fietsjes van 4,5 kg rijden waarbij 1 kuil er voor kan zorgen dat de hele fiets in elkaar flikkert en het hele peloton op zn bek flikkert. Als je nu elders gewicht afschaaft ten koste van dit, gaat er wat van die sterkte verloren.

0
Merlinappa 20 maart 2022 om 15:26

Hmm het is toch stiekem best lastig om een fiets echt goed onder de 6,8 te krijgen afhankelijk van het merk. Poga reed in de Tirreno niet voor niets opeens met velgremmen omhoog, zijn schijfrem-fiets was gewoon te zwaar.

Kijk maar eens naar Specialized: die hebben de Aethos gemaakt, een peperdure lichtgewicht fiets, die nog steeds net ietsjes boven de 6 kg zit. Zo makkelijk is sub-6 kg niet.

0
hanjovdberg 20 maart 2022 om 15:38

@the student een dropper post die 600gr weegt?? De zwaarste MTB droppers zijn lichter dan dat. Een gemiddelde CX/gravel dropper met een max drop van 60mm zal hooguit 350gr wegen.

Idd enige waar je mee zit is dat je een conventionele zadelpen moet hebben van 27.2/27.6 diameter.

0
the student 20 maart 2022 om 21:24

Ik ken meer de echte enduro modellen. En je moet er ook nog een knop/hendel en evt kabel bijtellen als dat niet via de Sram AXS kan.

0
Wheely 20 maart 2022 om 10:51

Ja mooi, de focus ligt bij ploegen als TJV en Ineos waarschijnlijk teveel op aero en gewicht om dit überhaupt overwogen te hebben. Daarnaast zijn er naast Nibali en Hirschi niet heel veel renners die in de afdaling het verschil kunnen maken, lef hebben is wel een voorwaarde natuurlijk om dit trucje toe te passen.

0
Alfons Haavers 20 maart 2022 om 10:59

‘Ik zong het deuntje van James Bond, om het spannend te maken.‘ Dit wordt steeds leuker.

Een zich onoverwinnelijk wanende Mohoric die de favorieten wijzend naar zijn zadel één voor één afgaat, terwijl hij zich amper kan inhouden van het lachen.

FFWD naar de afzink van de Poggio en het Bond-deuntje speelt zich weer af in zijn hoofd als hij aan Operatie Kamikaze begint. See ya at the finishline fools!

Wat een gast, prachtige overwinning eigenlijk.

0
Kopinkas 20 maart 2022 om 11:41

Bij Turgis was hij waarschijnlijk niet langsgegaan. Die begreep er dan ook niets van toen hij zag dat ze Mohoric niet volgden. Misschien een geluk voor hem dat hij niet vlak achter Mohoric zat en trachtte te volgen, of we kregen misschien een Evenepoel scenario…

0
Alfons Haavers 20 maart 2022 om 12:28

Vraag me wel af hoe die favorieten hadden gereageerd als ze, enkele uren na een triomfantelijk grijnzende, 007-neuriënde Mohoric op bezoek te hebben gehad, hem hevig bloedend en kermend van de pijn in het decor van de Poggio hadden zien liggen.

Hoofdschuddend en met ernstige blik voor zich uit turend: ‘Iemand moet Matej tegen zichzelf beschermen…’?

Het ligt allemaal zo dicht bij elkaar in de wielersport.

0
alles in 1 tempo 20 maart 2022 om 13:59

Als hij was gevallen: he is shaken AND stirred….

0
Romāns Vainšteins 20 maart 2022 om 11:00

Oneens met de stelling dat specifiek dit het verschil maakte. Meerdere facetten kwamen samen:

Het tactische plan om voor de winst te gaan
De verkenningen van de Poggio
Het geluk dat de favorieten niet wegkwamen
Het gemis aan ploeggenoten bij de eerste achtervolgers
De juiste man op kop aldaar, Pogi was de minst aangewezen man om het te dichten
Mede daardoor een onvermogen bij hen om te blijven draaien
De ingecalculeerde motor die de koploper filmt
De dropper om iets gedurfder de afdaling te doen
Zijn presentatie tov de rest qua gestoordheid en zelfvertrouwen

Mohoric die gisteren een foutloze daling zonder dropper of deze op het randje met een duidelijk aantal overslaande hartslag momenten hadden volgens mij qua secondes verschil onderaan niet veel uitgemaakt. Het is vooral de dedicatie die het verschil gemaakt heeft. Gouden shit.

0
Wheely 20 maart 2022 om 11:20

Zoals bij zoveel zaken een optelsom met als belangrijk wapenfeit dat hij er nog bijzat op de top. Het merendeel van het peloton had lekker met droppost kunnen starten maar was toen sowieso al gelost.

0
Turtlehead 20 maart 2022 om 12:02

Mooie analyse. En laten we niet vergeten dat we Mohoric vorig jaar ook wel eens vol op zijn plaat hebben zien gaan in een groepje in een ‘gewone’ afdaling.
Als hij over tien jaar, met drie kinderen thuis, nog meedoet, dan helpt die stopper niks om harder te gaan.
Wil je écht optimaal naar beneden daar, dan zou ik op de top wisselen naar de baanfiets van Harry Lavreysen.

0
Merlinappa 20 maart 2022 om 12:22

Op een baanfiets zou ik zo’n afdaling dan weer absoluut niet op de limiet willen rijden. Je moet ook de bochten blijven trappen namelijk, en remmen op je benen ipv met conventionele remmen. Een vak apart.

0
Romāns Vainšteins 20 maart 2022 om 12:38

Als je in de bochten moet blijven trappen gaan je pedalen bij de grond in de buurt komen aan de binnenkant, lijkt me niet handig in die afzink van gisteren.

0
Mwielerfan 20 maart 2022 om 13:24

Wielrenners met kinderen hebben juist het voordeel van meer controle hiermee

0
the student 20 maart 2022 om 11:00

Er is een verschil tussen daalkunst en roekeloosheid. Ik vond het gisteren meer van het tweede. Hij was milimeters van een onzachte aanvaring met de betonnen bloembakken.

0
Japiejo 20 maart 2022 om 11:24

Eens. Vooral hoe hij in het gootje kwam was gewoon slecht; zat een seconde niet op te letten. Het was meer als een kip zonder kop naar beneden rausen, en dan zn fouten compenseren met zn behendigheid. Dat dan weer wel ;)

0
Guushovd 20 maart 2022 om 12:12

Precies, dat gootje was er echt over. Hij springt er natuurlijk fantastisch uit, maar dat had hartstikke fout kunnen gaan.

0
Willem Kieft 20 maart 2022 om 15:29

Ik heb het niet gezien, maar ik denk bij Mohoric helemaal niet aan goed dalen, maar aan een blind paard. Het gaat goed en heel hard of hij valt. Maar het eerste heeft minder met kwaliteit en meer met roekeloosheid te maken volgens mij.

0
Romāns Vainšteins 20 maart 2022 om 15:52

Mohoric daalt best vaak als een malle maar ligt er niet vaak bij. Gewoon een klassieke en-en, kan zowel goed dalen als dat hij schijt heeft.

0
Polleke 20 maart 2022 om 11:13

Zal nu wel even een hype zijn maar om deze overwinning te behalen was meer nodig dan een andere daalpositie… het helpt uiteraard maar zonder ballen van staal en een grenzenlose roekeloosheid had hij het niet gered…hopelijk gaat het in de toekomst verder goed met hem en zijn volgelingen die net iets minder kunnen dalen…

0
Klein Verzet 20 maart 2022 om 11:34

Waar zijn de UCI regels als je ze nodig hebt? Ik moest daar aan denken toen Fignon de Tour verloor. Ik moet daar aan denken bij de beweegbare zadelpen van Mohoric. Want, begrijp ik nou goed dat MvdP Mohoric wél had kunnen volgen als ie over hetzelfde materiaal had beschikt? Is het materiaal doorslaggevend voor winst en verlies, en niet langer de wielren-kwaliteiten van de mens?

Verbieden die idioterie en snel een beetje !!

PS. Ja in de MTB-wereld zal ’t gemeengoed zijn, net zoals het spaghetti-stuur in de triatlon dat was en is.
PPS. Laten we onze sport een beetje zuiver houden, aub.

0
Kopinkas 20 maart 2022 om 11:43

Je hebt het hier over MVDP, de gelauwerde mountainbiker…

0
Merlinappa 20 maart 2022 om 12:25

Nee, dat begrijp je niet goed. Hij won niet (alleen) door de dropper, maar met een dropper.

PS: heerlijk, innovatie. Laten we blijven innoveren in onze sport aub.

0
ChefSpijker 20 maart 2022 om 12:50

Materiaal in wielrennen is toch sowieso nooit eerlijk als je met verschillende fabrikanten werkt? Laat Ganna de tijdritten op een fiets van Wanty (Cube) afwerken en hij pakt ook geen wereldtitel.

Eens wat Merlin wat dat betreft. Dit hoort ook bij de sport. Alleen reed Nibali hier ook al mee in 2014. Zo bijzonder is het dus ook weer niet. Alleen nu wint iemand er weer eens een grote koers mee en is het opeens groot nieuws?

https://www.cyclingnews.com/features/tour-de-france-tech-the-weird-and-the-wonderful-gallery/

0
Maillot à Pois 20 maart 2022 om 13:11

@Chefspijker
Het is een detail, maar in het artikel staat dat Nibali er eentje op een van zijn reservefietsen had.
Tijdens de wedstrijd zou hij die nog niet gebruikt hebben.

0
Panache 20 maart 2022 om 15:56

Voor mij hoeft innovatie ook niet. De innovatieve, hyperdoorontwikkelde versie van wielrennen, kennen we als moto-gp. Bij het werelduurrecord is alles redelijk terug naar de basis (prima) en dat mag in het wegwielrennen ook wel zo blijven, toegankelijk bovendien.

0
Romāns Vainšteins 20 maart 2022 om 16:10

Wat mij betreft gaan éérst álle tijdritfietsen, sturen, helmen, dichte wielen en weet ik wat voor ongein allemaal meer overboord en daarna pas de Mohoric-pen.

0
Mwielerfan 20 maart 2022 om 18:28

Waarom is statisch bij het oude blijven zuiver?

0
Rsw85 21 maart 2022 om 06:34

Elke zadelpen is verstelbaar en je mag als renner kiezen wat de hoogte is. Een verstelbare zadelpen is dan ook niets bijzonders waarom verbieden? Hoge velgen bij zijwind zijn vele malen gevaarlijker.

0
Japiejo 20 maart 2022 om 11:34

De super tuck houding overbodig maken door 6 centimeter lager te zitten… Overdrijven is ook een vak

0
platteprijs 20 maart 2022 om 11:59

Heeft de UCI hier toestemming voor gegeven? Doet me denken aan dat akkefietje van
Van Schip. Al zal de UCI richting Beat veel meer op hun strepen durven staan dan bij Bahrein.

0
Verweggistan 20 maart 2022 om 12:01
Quote:
Maar met de dropper omzeilde Mohoric nu dat verbod. “Volgens de regels van de UCI mag je alleen onderdelen gebruiken die al op de markt zijn. Dat hebben we gedaan.

.
Het bestaat al, dus het mag (voorlopig). Van Schip had zelf een stuurtje gefabriceerd.

0
platteprijs 20 maart 2022 om 12:21

Op Sporza staat dat de UCI het al in 2014 heeft goedgekeurd.

0
Mwielerfan 20 maart 2022 om 18:30

Het wordt al jaren massaal gebruikt in UCI wedstrijden

0
Eroba 20 maart 2022 om 12:15

Vroeg me al af of niemand het door had in het peleton. Hij gaat door dat gootje op ongeveer 4km aan het begin van de afdaling. Hij stond gewoon te popelen om weg te gaan.

0
platteprijs 20 maart 2022 om 12:23

Niemand kon/wilde volgen. Van Aert zat bijna in zijn wiel toen Mohoric de remmen losliet. Van der Poel kwam later ook niet dichterbij.

0
Polleke 20 maart 2022 om 12:57

Hij kwam in de goot terecht toen hij zijn dropper op daalpositie had gezet, je ziet hem door zijn benen kijken en van zijn lijn afwijken… zijn masterplan had daar al kunnen stranden…

0
LookProRideSlow 20 maart 2022 om 13:50

Het enige dat bijzonder is, is dat pas zo laat een wegwielrenner een dropper is gaan gebruiken in koers. Ik had voor de aërodynamica wellicht een iets grotere drop verwacht, maar voor fietscontrole is een cm of inderdaad 7 wel genoeg.

Of hoewel; op neutrale fietsen zagen we het eerder: https://www.cyclist.co.uk/news/3066/mavic-neutral-service-bikes-running-dropper-posts-for-the-2017-tour-de-france. En als ik een kopman zo zijn zou ik ook graag willen dat helpers er een zouden steken, om fietsruil gemakkelijker te maken.

0
VDB44 20 maart 2022 om 13:53

Wat ik mis in alle “dropper-artikels” na MSR zijn de effectieve tijden van de afdaling van de Poggio. Als je even op Strava gaat kijken dan zie je dat Mohoric bijlange niet de snelste afdaling rijdt en zijn PR ook een pak beter is. Mohoric rijdt die afdaling gisteren in 3:30, terwijl achtervolgers als Kwiatkowski 3:14, Tratnik 3:15 en Turgis 3:16 een pak sneller naar beneden gingen. Dus buiten het feit dat hij met z’n afdaling bijna de bloemen kon afhalen in de kliniek was het toch vooral het twijfelen van Pogacar dat hem z’n voorgift geeft in deze afdaling.

0
Guushovd 20 maart 2022 om 13:56

Interessant inderdaad. Maakt het ‘de winnaar heeft gelijk’ gehalte van dit verhaal nog groter.

0
Romāns Vainšteins 20 maart 2022 om 13:57

Stond gisteren best wat wind, klim- en daaltijden gaat veelal mank omdat de omstandigheden niet te berekenen zijn.

0
VDB44 20 maart 2022 om 14:22

@RV: T.o.v. z’n PR kan je dat oproepen, maar er zijn vele renners die gisteren 10 tot 15 seconden sneller daalden dan Mohoric in dezelfde omstandigheden.

0
Dikke Man 20 maart 2022 om 14:53

Driftend dalen is leuk voor de kijker, maar niet heel snel. Pogiboy gaf eigenlijk al aan geschrokken te zijn van de risico’s die hij nam, niet zo zeer door zijn snelheid.

0
xistnc 20 maart 2022 om 15:11

Die tijden moet je met een korrel zout nemen. Het is gemeten over een afdaling van 3km, terwijl deze 2km na de top al afvlakt. Daar viel de achtervolgende groep dus min of meer stil.

Verder begint de afdaling met een haarspeldbocht, waardoor niet alle fietscomputertjes het juiste punt pakken als start. Zo zou Van Aert volgens Strava over het eerste stuk van de afdaling 15s langer hebben gedaan dan Mathieu, terwijl ze in elkaars wiel zaten.

0
Theo H 20 maart 2022 om 15:29

@VDB44: Heb je de wedstrijd gezien of focus je alleen maar op de onbetrouwbare Strava cijfertjes? Dat renners als Tratnik en Turgis de Poggio sneller afgedaald zouden hebben dan Mohoric is klinkklare onzin als je de wedstijd bekeken hebt.

0
VDB44 20 maart 2022 om 15:33

@xistnc: op de gehele afdaling rijdt Pogacar 3:35, Van Aert idem en MVDP 3:38. Dus trager dan Mohoric. Maar de haarspelt aan de telefooncel maakt idd het verschil in meting. Maar toch denk ik dat Mohoric de tegenstand vooral mentaal kraakt door z’n “zotte” afdaling dan dat dit z’n best mogelijke afdaling was.

0
VDB44 20 maart 2022 om 15:41

@Theo H: op een GSM tijdens het fietsen, zie nu idd op youtube dat in het geval van Turgis dit idd niet kan. Kwiatkowski zou kunnen, want die zie ik niet mee afdraaien aan de telefooncel. De haarspeld aan deze telefooncel zal sommigen te snel op het segment gezet hebben.

0
Theo H 20 maart 2022 om 16:01

@VDB44: Oké, lees op meerdere plekken allerlei conclusies o.b.v. Strava over die afdaling. Durf er aardig wat op te verwedden dat Mohoric gewoon de snelste was. Kwiatkowski komt er ook niet aan.

0
VDB44 20 maart 2022 om 17:01

Heb een ander segment gevonden dat niet onderhevig is aan de eerste haakse bocht GPS-gewijs en dan is Mohoric idd de snelste met 3:12, gevolgd door Kwiato 3:14 en Démare 3:14. Van Aert en Pogi zitten op 3:18.

0
Ja dat mag ik zeggen 20 maart 2022 om 14:51

Technisch gezien kunnen de fietsen makkelijk onder het minimum gewicht van (ik meen) 6,8kg gemaakt worden. Dan maak je er een van 6,6, deze dropper post erop en je bent er.

0
Japiejo 20 maart 2022 om 16:21

Ja dat staat in het artikel inderdaad.

0
VerstandOpNul 20 maart 2022 om 20:17

“Ik was verbaasd hoe veel meer controle ik over de fiets had”

Het scheelde toch maar een paar centimeter en zijn race was in het ziekenhuis geëindigd ipv op het podium..

0
Krulsnor 21 maart 2022 om 06:44

Je kan het ook als middel zien voor iets minder goede dalers om toch het peloton te kunnen volgen met minder risico’s. Het hoeft dus zeker niet enkel en alleen te zijn om nog vlugger te kunnen dalen. Het kan ook gewoon handig zijn voor de wielrenners een (mentale) boost te geven om zich meer op hun gemak te voelen in de afdaling. Wie weet waar Porte was geraakt in zijn carriere als hij een dropper post had :P

0

Laatste nieuws

Populair

Materiaalzone