Verontwaardiging om transfersoap rond Cian Uijtdebroeks: “Het is beschamend”
foto: Cor Vos
zondag 10 december 2023 om 12:21

Verontwaardiging om transfersoap rond Cian Uijtdebroeks: “Het is beschamend”

Er is sinds zaterdag veel te doen over de (al dan niet geldige) transfer van Cian Uijtdebroeks van BORA-hansgrohe naar Jumbo-Visma. De twee WorldTeams steggelen momenteel over de beloftevolle Belgische klimmer. Dit tot ergernis van Jayco AlUla-manager Brent Copeland. “Hoe kan zoiets vandaag de dag überhaupt gebeuren?”

Copeland is niet bang om zijn mening te verkondigen, zo blijkt wel op platform X. “Ik vraag mezelf af hoe zoiets überhaupt kan gebeuren in deze tijd en op dit niveau. En toch worden we ermee geconfronteerd. Is het hebzucht? Wanhoop?”

“Of weten we gewoon niet wat er speelt en waar de toekomst van de atleet precies ligt, en moet de atleet in kwestie nu helaas de gevolgen dragen van een jammerlijke kwestie? Het is beschamend en dat is nog een understatement.”

John Lelangue: “AIGCP is de grote verliezer in dit verhaal”
Oud-teammanager John Lelangue kijkt vooral met een kritische blik naar de AIGCP, de belangenvereniging voor professionele wielerploegen. “Wat het probleem ook is, de onderlinge communicatie tussen Jumbo-Visma en BORA-hansgrohe toont aan dat de AIGCP de grote verliezer is in het verhaal. Het is duidelijk dat de vereniging en zijn voorzitter moeten zorgen voor een hernieuwde eenheid, om zo de teams weer te kunnen vertegenwoordigen.”

“Wielrennen is een professionele en commerciële sport, maar de wielersport moet ook eenheid uitstralen tussen alle belanghebbenden en – nog belangrijker – concurrerende ploegen. We maken allemaal deel uit van hetzelfde verhaal. Eenheid en respect voor elkaar is de sleutel om de wielersport nog sterker te maken”, is Lelangue van mening. Twee andere teambazen, Cédric Vasseur en Patrick Lefevere, lieten ook al van zich horen.

RIDE Magazine
WielerFlits Podcast
41 Reacties
Sorteer op:
10 december 2023 12:31
Toch fijn dat deze transfer, samen met wat veldnieuws, WF de donkere periode rond kerst door helpt.
10 december 2023 13:29
De dubbelfunctie Ploegbaas en Voorzitter van een vereniging die het algemeen belang moet dienen is simpelweg niet uitvoerbaar. Dàt is een weeffout die zorgt voor dit soort wrevel.
    10 december 2023 13:32
    Ook hier nogmaals, de AIGCP is de vereniging die de belangen van de professionele wielerploegen behartigt. Bijna álle voorzitters in de geschiedenis van de AIGCP waren ploegbazen, en dat is ook volkomen logisch. Zie bijvoorbeeld Spekenbrink, Lefevere, Vaughters en Boyer.
    10 december 2023 14:12
    Spekenbrink, Lefevere en Vaughters. Een rijtje van genuanceerde, objectieve, verzoenende en behoedzame ploegbazen, daar wil je tussen staan.
10 december 2023 14:27
Ook bij dit artikel beweren enkele Wielerflitsers dat er veel te veel gespeculeerd wordt, omdat niemand de feiten kent. Uiteraard is niet alles 100% bekend, maar er zijn 7 belangrijke punten wél duidelijk en die zeggen al heel wat, ik som ze op.

1. We weten dat Cian Uijtdebroeks een contract had bij Bora t/m 31-12-2024.
2. We weten dat TJV de renner Cian Uijtdebroeks per direct gecontracteerd heeft.
3. Daardoor weten we dat er tussen Cian Uijtdebroeks en Bora een lopend arbeidscontract opgezegd is.
4. Bora spreekt de ontbinding tegen, dus zij hebben niet opgezegd en/of zijn het er niet mee eens.
5. Dat houdt in dat Cian Uijtdebroeks de persoon is die het contract eenzijdig heeft opgezegd.
6. Basic EU arbeidsrecht geldt altijd, maar een op maat gemaakt contract weegt zwaarder. Je mag van een professionele ploeg als Bora verwachten dat er sprake is van een solide contract.
7. Een solide contract voor bepaalde tijd in de professionele sportwereld eenzijdig opzeggen kan slechts onder bepaalde vastgelegde zwaarwegende redenen die in dit contract omschreven staan. Het bedrag dat een sporter moet betalen om een nog lopend contract te beëindigen staat normaliter ook vermeld in de beëindigingsclausules van het contract zelf.

Dit zijn 7 belangrijke punten die we vrij zeker weten.
Hierna ga je pas echt speculeren. Wat is er mis gegaan bij punt 7? Logisch redenerend zou ik zeggen dat het niet draait om het vastgestelde bedrag bij vroegtijdige ontbinding. Dit is namelijk niet voor interpretatie vatbaar en daardoor geen reden voor een conflict. Logisch redenerend kom je dan uit op de zwaarwegende reden. Is daar een aanwijzing voor? Jazeker, Na Chrono des Nations was Cian Uijtdebroeks ongekend hard over zijn ploeg, met voor de eerste maal kritische uitspraken als "Na tien kilometer kwam mijn shifter los en mocht ik al direct van fiets wisselen. En die reservefiets bleek helemaal niet in orde. Dan kan je nog zo hard rijden als je wil, tof is dat niet. Ik kom naar hier om te leren. Dan zou het leuk zijn als mijn fietsen in orde zijn.” En "Heel de omkadering moet gefinetuned worden. Daar verliezen we gewoon heel veel mee. We hebben echt geen tijd meer te verliezen. Deze winter zullen we veel in de windtunnel en op de piste moeten zitten om mijn positie eindelijk een beetje deftig te krijgen. Renners als Evenepoel en Ayuso zitten aan een cda van 1,5. Ik zit aan 1,9 à 2,0. Daar verlies ik gewoon minuten mee. De planning voor deze winter moet nog opgemaakt worden. Maar dat er werk op de ploeg wacht, lijkt mij evident." Het is speculeren maar het heeft er alle schijn van dat Cian Uijtdebroeks als reden voor de opzegging de onprofessionele houding van Bora suggereert en daar is Bora het uiteraard niet mee eens. De bewijslast ligt dan niet bij Bora, maar bij Cian.
    10 december 2023 14:38
    Heb je niks te doen of is dit een open sollicitatie voor WF? Wat een lappen tekst man
    10 december 2023 15:14
    "We weten dat er.. schijnbaar..". Dat neemt u aan. Weten doen we weinig.
    10 december 2023 19:09
    Ypuh is duidelijk van de twittergeneratie. Waarin je in een beperkt aantal tekens je gal moet spuien, meestal op een ander.

    Ik ben in ieder geval blij met de bijdrages van Panache, die wat verder komen dan de doornsee op de man gespeelde oneliners.
    10 december 2023 21:24
    Mooie onderbouwing en stof tot nadenken. Ik moet gelijk aan Roglic denken die met losse shifters 2 minuten verliest in de tijdrit van de tour.
    Maar even zonder gein. Ik heb Kelderman eigenlijk nooit gehoord over deze praktijken bij Bora.
10 december 2023 12:29
Je zou denken dat, indien Uijtdebroeks en/of zijn management beweren dat ze vrij zijn, dat zo'n Visma ook even bij Bora gaat checken of dat allemaal wel koosjer is en op zijn minst wacht met het naar buiten brengen van de transfer tot dat allemaal uitgeklaard is en niet kiest voor het openlijk conflictmodel.

Komt iig. slecht over wanneer de voorzitter van de belangenvereniging in een openbaar belangenconflict belandt.
    10 december 2023 17:29
    De andere optie was waarschijnlijk dat Uijtdebroeks opeens op de trainingsstage van Visma verschijnt.
    Dan is het bericht zelf naar buiten brengen de mindere van de twee kwaden.
10 december 2023 12:33
Lelangue die zich uitspreekt over ethiek.
Dat ik dat nog mag meemaken...

Is het dit jaar eindelijk zover? Vallen kerstmis en pasen op dezelfde dag?
    10 december 2023 15:32
    Een walgelijke ex-ploegleider zonder scrupules komt even stroper-wordt-boswachter spelen. Zucht.
10 december 2023 13:05
Het is in ieder geval de zoveelste soap in het wielrennen. WF is hier misschien wel de grootste winnaar met een hoop clickerdieclicks ;-).

Verder een hoop mensen met een hoop meningen terwijl niemand precies weet wat er aan de hand is. Er zijn een paar berichten via de media verspreid en iedereen heeft zijn mening. Was Uijtdebroeks zo ontevreden bij Bora dat dit zijn uitweg is? Is hij daarbij op de juiste manier door de juiste mensen geadviseerd? Wordt er een juridisch spel gespeeld? Welke rol speelt Bora? Proberen ze er geld uit te slaan? Staan ze in hun recht? Wat is de rol van JV/VL? Niemand die het weet, maar uiteraard zijn er weer een hoop bobo’s die op twitter hun mening kwijt moeten. Het enige wat ik hoop is dat het voor Uijtdebroeks op de juiste manier uitpakt, hopelijk weet hij waar hij aan begonnen is en schaadt het zijn carrière niet. Want met juridische procedures aan je hoofd is het lastig rustig voorbereiden op het nieuwe seizoen. De move an sich lijkt me een goede, maar het gedoe er om heen daar heeft niemand wat aan, niemand wordt daar beter van. Hopelijk blijft het verder vooral uit de media, want wij zullen nooit weten wat er exact speelt, tenzij het ergens in een rechtbank verschijnt misschien.
10 december 2023 15:34
Alsof een 20-jarige veelbelovend renner zijn contract zomaar opzegt zonder enig toekomstperspectief. Sommigen wijzen CU als enige schuldige aan en JV treft geen enkele schuld volgens hen. What's next? Pigs can fly?

Edit: in een langer artikel van HLN (populaire Belgische krant) wordt de vinger op de wonde gelegd. CU werkt samen met een nieuwe manager (Alex Carera, tevens ook de behartiger van belangen van oa Pogacar). Tot een dikke anderhalve maand geleden was het pa Uijtebroeks die de belangen behartigde. De man zou topteams als JV en Ineos hebben opgevrijd etc...Wellicht ziet CU voor zichzelf meer toekomst weggelegd bij Visma-Lease a Bike en met een wat geslepen manager is het allemaal in een stroomversnelling terechtgekomen.
    10 december 2023 16:47
    En anderen doen weer precies het tegenovergestelde.

    Zolang niet alle feiten duidelijk zijn is het vanuit beide kampen vooral speculatie
    10 december 2023 17:10
    Je hebt gelijk, dus ik heb wat meer tekst en uitleg gegeven.
    10 december 2023 17:21
    @Djerkson
    Dat de nieuwe manager een rol speelt lijkt mij duidelijk maar ook werd duidelijk dat Cian al voor de Vuelta de professionaliteit van zijn ploeg in twijfel trok. Er speelt dus al langer onvrede bij hem en kennelijk heeft de ploeg die niet kunnen wegnemen, sterker nog bij de Chrono des Nations presteerde men het om de reserve fiets niet tiptop mee te nemen. Blunders bij Bora en als je dan in het kleine wereldje de verhalen hoort over TVL en hoe die letten op elk detail snap ik zijn keuze wel.
10 december 2023 13:15
Een ding is zeker de populariteit van Visma Lab daalt onder het vriespunt. Je zou toch denken als ze de beste renners, de beste begeleiding en de beste randvoorwaarden voor renners hebben, dat je ook een goed marketing idee naar de rest van de wereld hebt, want het is echt stuitend elke keer
    10 december 2023 13:51
    De wens is de vader van de gedachte.
    10 december 2023 17:09
    Plugge wordt op 'X' aangepakt door ploegleiders die hem toch al niet zien zitten en er alles aan willen doen om hem weg te krijgen als voorzitter van de AIGCP, dus dat zal wel meevallen.
10 december 2023 17:09
Sowieso is voor Plugge de dubbelrol Sith Lord van Visma/belangenbehartiger wielersport niet houdbaar. Dat tweede moet ie gewoon opgeven.

Best mogelijk dat hij wiskundig gezien alles perefct doet en ook best annemelijk dat zijn critiscasters boter op het hoofd hebben, uiteraard. Doch dien je in een overloepeld orgaan verbindend op te kunnen treden en daarvan heeft hij meermaals blijk gegeven dat niet te kunnen.
10 december 2023 17:39
De ouders van Cian zijn beide advocaat.
Zij zullen wel de correcte procedures gevolgd hebben voor het ontbinden van het contract.
De afkoopsom (gebaseerd op het huidige salaris) zal snel genoeg terug verdiend zijn met zijn nieuwe contract.
Bora hoopt gewoon wat extra centen uit de brand te slepen
    11 december 2023 17:58
    Wat hun vaste recht is natuurlijk, als je zelf 3milioen op tafel legt om een renner zijn contract af te kopen bij een bepaalde ploeg dan verwacht je in de omgekeerde richting toch hetzelfde al zal dat bedrag dan wel heel wat kleiner zijn
10 december 2023 14:21
Er is er natuurlijk maar eentje die aan de basis staat van die hele kleuterklas, en dat is Ui zelf natuurlijk. Haalt Jumbo daarmee een klasbak binnen? Ja. Gaat dat de sfeer in de ploeg ten goede komen? Nee, natuurlijk niet, een broekie met dergelijk gedrag, groot muilke, waar hebben we dat eerder gezien?
Gelukkig hebben we de post nog!
    10 december 2023 16:15
    En jumbo visma die al maanden lang voor dit soort van geruchten zorgt
    10 december 2023 17:26
    Jaloerse muilen zijn ook een constante aan het worden.
10 december 2023 16:07
De wielerwereld is volwassen geworden! Al dat amateuristische geklungel is verleden tijd. In navolging va de racewereld, het betaalde voetbal en boksen draait ze nu eindelijk mee op het gebied van belangenverstrengeling, onnavolgbare geldstromen en ongegronde beschuldigingen. De sportkaternen kunnen steeds minder om ons heen, en dat ondanks afnemende dopingperikelen. Go cycling!!!
10 december 2023 16:50
Er zijn in ieder geval veel te veel mensen die voor hun beurt hebben gesproken.
10 december 2023 13:03
Niemand weet precies wat er hier speelt, wat er precies in het contract van CU met BH staat – maar toch heeft iedereen zijn mening klaar. Wat een leeghoofdige ijdeltuiterij allemaal.
11 december 2023 07:00
Oh even een (onvolledig) overzicht van de door MaGarin bewierookte professionaliteit. LOL
https://www.hln.be/wielrennen/hij-dreigt-meest-gehate-man-in-wielrennen-te-worden-visma-lease-a-bike-ceo-plugge-zorgt-opnieuw-voor-controverse~a97d1720/
10 december 2023 12:41
Het begint voor mij steeds meer te lijken op een door Cian afgedwongen contractbreuk, met daarin een negatieve bijrol voor Plugge en TJV. Ingegeven door hebzucht van Cian en zijn manager (beter contract, betere sportieve omkadering), en gestimuleerd door Plugge (die een veelbelovende renner willen weghalen bij hun concurrent, door met wat centen en mooie beloften te schermen).

Vooralsnog heb ik niet de exacte reden gehoord waarom Cian aanstuurt op deze breuk. En tot die tijd zit ik in "Kamp BORA". En mag Cian wat mij betreft een jaartje tegen zijn zin in gaan trainen in een Bora pakje op een Specialized.
    10 december 2023 13:09
    Als de exacte redenen niet bekend zijn, is het simpelweg onmogelijk om er een duidelijke mening op los te laten of een kant te kiezen. De bal ligt op dit moment bij CU / management en BH. Zij moeten onderling duidelijkheid scheppen. 2 kanten, 2 verhalen. Eerst onderling zorgen voor overeenstemming.
    10 december 2023 14:04
    Jeetje Wouter, wat zal Cian balen als hij dit leest op wielerflits..
    10 december 2023 17:11
    Wat jij denkt is zeer aannemelijk en niet eens helemaal kwalijk te nemen. Alleen komt dan die nevenfunctie met Disney-vibe onder druk te staan.
    10 december 2023 17:28
    LOL verstandopnul. Meer nog: ik denk dat hij van gedacht gaat veranderen.
10 december 2023 12:39
De enige partijen die hier eigenlijk niét beschamend overkomen zijn Visma en Plugge zelf. En dat zegt veel.

Ploegleiders die twitter gebruiken om publiekelijk hun opzichtige hate-boner richting Plugge de wereld in te slingeren kan ik eigenlijk per definitie niet serieus nemen. Het gaat Copeland en Lelangue natuurlijk ook helemaal niet om de transfer van Uijtdebroeks, maar puur om de machtsstrijd in de AIGCP en het wielrennen in het algemeen. Progressief vs. conservatief. Dit is gewoon een handige stok om mee te slaan.

Wat mij betreft mag Plugge wel eens terugslaan in deze steeds vuiler wordende haat- en lastercampagne. Het siert hem dat hij dat niet doet en gewoon netjes en professioneel blijft. Als enige ploegbaas..
    10 december 2023 13:18
    Het is toch ook niet normaal om een van de meest invloedrijke personen binnen het wielrennen verbonden te maken aan een instituut voor het wielrennen. Laat Plugge lekker bij Visma bezig zijn en andere bij de AIGCP. Het is een beetje hetzelfde, maar dan in iets mindere mate, alsof ze Netanyahu voorzitter van het college voor de rechten van de mens gaan maken
    10 december 2023 13:29
    De AIGCP is de vereniging die de belangen van de professionele wielerploegen behartigt. Dat de voorzitter daarvan dan ook een ploegbaas is lijk me dan eigenlijk vrij logisch. De voorgangers van Plugge waren trouwens o.a. Spekenbrink, Lefevere, Vaughters en Boyer. Ook allen ploegbazen..
    10 december 2023 13:45
    Dat het vroeger zo ging, betekent niet dat het goed is. Plugge heeft op het gebied van innovatie best goede ideeën, maar precies hierom is het beter om iemand die niet aan een ploeg verbonden is te vragen dit te doen. Bijvoorbeeld een ex renner of een commentator of journalist die goed in het wereldje zit
    10 december 2023 14:14
    Een ex-renner of journalist? Dit is de belangenorganisatie van de ploegen. Laat het dan een ex-ploegleider zijn. Maar de realiteit van een externe voorzitter zal natuurlijk zijn dat je opgescheept raakt met één of andere ex-politicus uit het baantjescircuit. Of je daar nou op zou moeten zitten te wachten.